Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaksaisitteko auttaa asuntoasiassa? Olisin kiitollinen!

Vierailija
11.08.2024 |

Olen vähän hassussa tilanteessa, arvostan jos jaksat lukea ja antaa mielipiteesi!

Eli, minulla on vanha talo lähiössä joka jäi minulle erossa 10v sitten. Pakko myöntää että talossa on liikaa työtä ja monet asiat on jääneet jo vuosia tekemättä sillä en vaan yksin raskaan työn + terveysongelmien takia. Esim 3 viimeistä talvea en ole enää jaksanut tehdä lumitöitä oikeastaan ollenkaan ja se vaikeuttaa kulkua sisälle ja ulos. Naapurit valittaa yms. Rännit on tukossa, piha hoitamatta. Olen jaksanut kerran tänä kesänä leikata nurmikon. Eli talo menettää arvoaan kun en jaksa tehdä edes minimijuttuja. Olen masentunut ja minulla on fyysisiä sairauksia jotka pahenee stressistä. Ajattelin 10v sitten että saan varmasti pian uuden kumppanin joka voisi auttaa esim leikkaamalla nurmikon. Näin ei ole käynyt, en ole löytänyt ketään. Rahat ei myöskään riitä. Tässä pitäisi pian tehdä putkiremppaa yms mihin ei mulla resurssit yhtään riitä.

No, nyt kävi niin että sukulaiseni kuoli tänä kesänä ja jätti minulle kesämökkinsä! Se on hyvin vaatimaton nk piilopirtti. Olen tänä kesänä käynyt siellä useamman kerran ja ollut ensimmäistä kertaa 10 vuoteen, tai ehkä koskaan, onnellinen. Saunominen ja uiminen rentouttaa eikä siellä todella tarvitse tehdä yhtään mitään.

Olen nyt harkinnut talon myymistä jotta voisin muuttaa kerrostalokaksioon ja viettää kaiken mahdollisen vapaa-aikani mökillä. Uskoisin saavani talosta sen verran rahaa että saisin jopa uudehkon kaksion ja rahaa jäisi ehkä yli mökkiin laitettavaksi.

Nyt kuitenkin ongelmaksi on noussut lapseni. Kotona asuu kanssani 17v poika joka kieltäytyy jyrkästi edes harkitsemasta muuttoa. Ymmärrän sinänsä sillä tämä on hänen lapsuudenkoti. Olen pyytänyt sitten edes auttamaan esim lumitöissä, kieltäytyy näistäkin. Toinen lapseni asuu omillaan, hänkin haukkui minut lyttyyn kun kerroin muuttohaaveista. Olen kuulemma itsekäs enkä ajattele lasteni tunteita ollenkaan.

Myös vanhempani ja ystäväni pitävät minua hulluna kun haluan muuttaa sillä taloni on kuulemma ihana. Onhan se, mutta olen ihan lopussa. 

Ajatuksia? Mitä tekisit tilanteessani?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vuodeksi kannata kolmiota ostaa. Kaksiosta lapsi ensi vuonna eteenpäin ja vanhempi makkariin. 

Vierailija
42/48 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vuodeksi kannata kolmiota ostaa. Kaksiosta lapsi ensi vuonna eteenpäin ja vanhempi makkariin. 

Mihinkäs sitten majoitetaan tulevat lapsenlapset? Usko pois, kolmio on monesti käytännöllisempi kuin kaksio. Voi siinä ekstrahuoneessa majoittaa muitakin yökyläilijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän kuullut 18- vuotiaista, jotka muuttavat omilleen, tai vanhemmista, jotka heittävät 18-vuotiaan lapsen ulos kodistaan. Eikös tuolla edellä hyviä vaihtoehtoja ollut vaikka kuinka.

Pieni kolmio, tilaa on hyvä olla, vanhempi lapsi lunastaa kotitalon, jos pystyy, muussa tapauksessa pitää mölyt mahassaan ja nuorempi lapsi oppii ehkä ajattelemaan muutakin kuin itseään. Hänkään ei asiasta päätä. Ihan älytöntä on päästää nykyinen koti huonoon kuntoon ja myyntiarvo alenemaan.

Vierailija
44/48 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään että olen katsellut kaksiota keskustasta, työpaikkani lähistöltä. Tämä myös lyhentäisi mökkimatkaa sekä minulla olisi lyhyt matka uimaan, salille, harrastuksiin, hyvän ystävän luokse jne. Voisin käydä lähikaupassa kotimatkalla töistä Prisman sijaan joka sekin vähentäisi stressiä. Ja tietysti olisi 100 neliötä vähemmän siivottavaa.

Ap

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Jos olet yksin talon omistaja, sinä päätät. Laittaisin tilanteessasi talon myyntiin jos siitä on tullut ns kiviriippa. Harmi, että lapset eivät tykkää, mutta toisaalta aikuinen lapsi ei ilmeisesti ole valmis taloa ostamaan eikä nuorempi mitään tekemään, joten eiköhän tuo aika selvä peli ole. 

Vierailija
45/48 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vähän samassa tilanteessa muutama vuosi sitten. Minulla vaan oli kaksi paljon harrastava lasta ja ok talo. Ehto, että jäätiin ok taloon asumaan oli, että molemmat osallistuvat. Esim toinen teki lumityöt ja toinen ruokaa, kun tulin töistä kotia. Aikaa oli 15 min kun piti olla lähdössä treeneihin kuljettamaan.

Nurmikon leikkasi kuka ehti, samoin takan lämmityksen. Rännit, haravoinnit yms tehtiin yhdessä.

Hyvin toimi. Toinen oli 11 ja toinen 14  v. 

Vierailija
46/48 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun talo ja sun päätös!

Jos se talo onn lapsille tosi tärkeä, niin juttelisin heidän kanssaan ja selvittäisin mikä heidän ehdotuksensa on.

Nuorempi voisi ottaa huoltohommat hoidettavakseen ja vanhempi osallistua taloudellisesti, kunnes ovat molemmat työelämässä ja ostavat talon sinulta.

Jos taas ajatuksena on, että he vaan haluavat joskus vuosien päästä periä talon, mutta eivät aio sitä ennen osallistua, ei heidän mielipidettä tarvitse huomioida.

Odottaisin vuoden, että nuorempikin on aikuinen ja sitten laittaisin talon myyntiin.

Vierailija
47/48 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa uudehkon kaksion retuperällä olevan omakotitalon hinnalla? Porvoosta?

Vierailija
48/48 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut hyvi neuvoja. Ei ole lisäämistä. Sinä määräät - lapset eivät 'hypi silmille'. Jos talo on lähiössä niin eikö sitä saisi vuokrattua hyvällä hinnalla ja saisit siitä rahat maksaa lainaa jos joudut kaksiota varten ottamaan? Jotkut ihmiset jotka hoitaisivat taloa ihan oman käyttökokemuksensa lisäämiseksi.

Mene oma onnellisuus edellä. Et kuitenkaan taida olla vielä ihan eläkeiässä. Järjestelysi sopii myös sellaiselle joka menee eläkkeelle. Ihanaa kun asiat ovat järjestyksessä ja talon huolto yms ja rahahuolet eivät vaivaa. Pidä tätä johtotähtenä tehdessä suunnitelmiasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme