Väsymys ja mielenterveysongelmat voivat johtua kasvissyönnistä
Olen ex-vegaani nainen, joka palautti lihan ja eläinkunnan tuotteet ruokavalioonsa ja sitä myötä mielenterveyteni ja jaksamiseni kasvoi ties kuinka monenteen potenssiin! Huomasin että vastaavia kertomuksia löytyy YouTubesta vaikka kuinka monta! Arvostan kyllä kasviksia ja varsinkin tuoreita sellaisia valtavasti edelleen, mutta aion nyt kyllä pitää eläinkunnan tuotteet jossain määrin mukana ruokavaliostani, vaikka lihan suurkuluttajaksi en olekaan ryhtymässä. Mielestäni aiheesta kaivattaisiin enemmän keskustelua koska uskon, että monella muullakin mielenterveysongelmat ja väsymys voivat johtua ruokavaliosta, johon kuuluu liian vähän eläinkunnan tuotteita. Oikeasti ihmiset eivät tiedä näistä asioista, koska kasvipainotteisten ruokien mahtavuutta ylistetään niin paljon ja punaista lihaa parjataan niin paljon. Punainen liha voi silti olla monelle juuri se, mitä hän tarvitsee. Siinä on esim. jaksamiselle ja mielialalle välttämättömiä rautaa ja B12 vitamiinia, jotka imeytyvät juuri lihan kautta hyvin. Olen uusi ihminen :)
Kommentit (94)
Minkä tahansa ruokavalion voi koostaa huonosti. Kokonaisuus ratkaisee. Paljon prosessoidut tuotteet runsaasti käytettynä ei ole kenellekään hyväksi.
Minun skitsofreniani johtui elintarvikkeisiin lisätystä säteilystä joten nyt syön pelkkää vessapaperia ja kotona kasvatettua rairuohoa
Sama kokemus kuin ap:lla. Söin vegaanisesti seitsemän vuotta ja olisin todella halunnut jatkaa. Nyt voin paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi juuri toisinpäin. Kun aloin syödä kasvisruokaa, järkyttävä ruoanjälkeinen väsymys ja raskas olo vähenivät huomattavasti, ja muutenkin seurasi yleinen piristyminen. Tietysti ravintoaineiden saannista täytyy pitää huolta.
Näin mullekin tapahtui aluksi. Pitemmän päälle ei toimi
Myös eräs Saksan johtaja oli kasvissyöjä.
Ei välttämättä päde kaikkiin, mutta itselläni on samanlainen kokemus kuin ap:lla. Ilman lihansyöntiä mielialani laskee ja olo menee voimattomaksi. Olen kokeillut riittävän monta kertaa kasvisruokavaliota todetakseni saman asian aina uudestaan. Eikä sitä lihaa tarvitse joka päivä syödä, silloin tällöin.
N33
Vierailija kirjoitti:
Ja siis onhan tässä välimuotoja, ei ole pakko alkaa syömään lihaa jos ei halua, eikä tietenkään ole pakko käyttää mitään eläinkunnan tuotteitakaan, mutta jos haluaa antaa niille mahdollisuuden ja tuntee olonsa vegaanina huonoksi, niin voihan vaikkapa ostaa juustoa tai munia joltain eettiseltä maatilalta.
Niin... Niistä ei sitten vain saa juuri kaikkea mitä lihasta, vitamiinit, rauta yms.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki alkoholisti-makkaransyöjämiehet ovat turvassa masennukselta... eikun.
Kuka väitti, että alkoholin käyttö suojaa masennukdelta ja että liha tarkoittaa käytännössä makkaran muotoon puristettua jauhomössöä? Aloituksessa vain sanottiin, että lihassa on tärkeitä ravintoaineita, joiden puutos voi vaikuttaa jaksamiseen.
Mulla on varmaan herkästi liian alas laskeva hemoglobiini, koska maksalaatikko ja verilätyt kohottavat mielialaa enemmän kuin masennuslääkkeet..
T. Entinen kasvissyöjä - pitkälle on tultu, kun noita ruokia pystyn nykyään syömään! Joskus olisin yökännyt pelkästä ajatuksesta. Mutta kun auttavat mielenterveyteen niin paljon, niin olen pakolla totutellut syömään. Rautalisä ei auta samalla tavalla vaikka kuinka optimaalisesti ja ohjeiden mukaisesti sen aina ottaisin.
Itselläni on sama kokemus ja siksi olen pohtinut, että onko Unicafen päätös vähentää (ilmeisesti jopa lopettaa)? punaisen lihan tarjoaminen opiskelijaruokaloissa olla kovin hyvä päätös. Opiskelijoissa on paljon juuri nuoria naisia
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi juuri toisinpäin. Kun aloin syödä kasvisruokaa, järkyttävä ruoanjälkeinen väsymys ja raskas olo vähenivät huomattavasti, ja muutenkin seurasi yleinen piristyminen. Tietysti ravintoaineiden saannista täytyy pitää huolta.
Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti.
80% kasvissyöjistä lopettaa kasvissyönnin. Koska sinä lopetat?
Terveellinen kasvisruokavalio (varsinkin vegaaninen) on vaikeampi koostaa kuin terveellinen sekaruokavalio. Jos syö huonosti, oli ruokavalio mikä hyvänsä, kyllä se tietysti vaikuttaa terveyteen. Lihaa ei ihminen välttämättä tarvitse.
Petteri on varmaankin syönyt paljon kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri ihmisille sopii eri jutut ja kohtuus on suurimmalle osalle hyväksi.
Kun on sinut itsensä kanssa ei tarvitse vahtia tai neuvoa muita.
Aiheesta tarvitaan silti enemmän keskustelua, koska esim. itse en tajunnut masennukseni syytä. Eikä moni muukaan.
Mitä itse asiassa väität? Että kasvikset aiheuttavat masennusta? Sulla on ollut jokin puutos, siitä korkeintaan voi johtua.
Ideologisia vegaaneja tämän aiheen käsittely jaksaa suututtaa vuodesta toiseen.
Minulle kävi hyvin samalla tavalla kuin aloittajalle noin15 v sitten, kun palautin eläinkunnan tuotteet ja punaisen lihan osaksi ruokavaliota.
Ilo, aloite- ja päätöksentekokyky palasivat elämääni, hiukset, iho, kynnet ja ruoansulatus voivat hyvin lyhyessä ajassa myös paremmin.
Söin monipuolisesti kasviproteiineja ja tietenkin myös kasviksia. Kasvikset ovat pysyneet elämässäni ja ei, ne eivät aiheuta masennusta.
Pilkkaaminen on turhaa. Kasvipohjainen ruokavalio ei sovi kaikille, ja soisin tiedon leviävän, kun suolistosairaudet ja mielenterveyden haasteet yleistyvät Suomessa kovaa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki alkoholisti-makkaransyöjämiehet ovat turvassa masennukselta... eikun.
Olkiukko ja non sequitur.
Ihan looginen yhteys aloitukseen. Alkoholisteilla on usein b12-vitamiinin puutos (myös muita puutostiloja) ja alkoholi tunnetusti sekä pahentaa olemassaolevia masennusta ja mielenterveyshäiriöitä että myös AIHEUTTAA niitä.
Ap:n ongelma voi olla yksipuolisen kasvisruokavalion aiheuttamat puutostilat, etenkin nimenomaan b12 - vitamiinin kanssa pitää olla tarkkana.
Ehkä jopa niin tarkkana, että se on monilta liikaa vaadittu: nimenomaan B12 ei kaikilla imeydy suun kautta nautittuna lisäravinteena, vaan se pitäisi antaa pistoksena.
Onni vain myötä kaikille teille, jotka kokeilette testaamatta itseänne ja lapsiannekin, kumpaan ryhmään kuulutte.
Tuiki tähdellisiä A-, D- ja K-vitamiineja saanee kunnolla vain eläinperäisestä ravinnosta. Esimerkiksi porkkanasta saa kyllä A-vitin esiastetta, beetakaroteenia, mutta se transformoituu monilla tosi läyhäsesti A-vitamiiniksi? Varsinkin raakana syöty porkkana ja muut senkaltaiset tuotteet ovat A-vitin lähteenä lähestulkoon arsesta? Deetä ja Koota taitaa saada kasvisravinnon kyseessä ollen ainoastaan fermentoiduista tuotteista?? ; )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri ihmisille sopii eri jutut ja kohtuus on suurimmalle osalle hyväksi.
Kun on sinut itsensä kanssa ei tarvitse vahtia tai neuvoa muita.
Aiheesta tarvitaan silti enemmän keskustelua, koska esim. itse en tajunnut masennukseni syytä. Eikä moni muukaan.
Mitä itse asiassa väität? Että kasvikset aiheuttavat masennusta? Sulla on ollut jokin puutos, siitä korkeintaan voi johtua.
Ideologisia vegaaneja tämän aiheen käsittely jaksaa suututtaa vuodesta toiseen.
Minulle kävi hyvin samalla tavalla kuin aloittajalle noin15 v sitten, kun palautin eläinkunnan tuotteet ja punaisen lihan osaksi ruokavaliota.
Ilo, aloite- ja päätöksentekokyky palasivat elämääni, hiu
Suolisto-ongelmat johtuu pääasiassa einesten syönnistä, prosessoiduista lihatuotteista, passiivisesta elämästä, stressistä sekä mahdollisesti myös kemikaalikuormasta ja liian steriilistä elinympäristöstä. Missään en ole lukenut sen johtuvan liiallisesta kasvisten syönnistä tai lihan puutteesta.
Minä olen voinut paremmin siirryttyäni kasvisruokavalioon. En syö mitään eläinkunnan tuotteita, ja vatsani voi erinomaisesti enkä sairastele enää niin paljon.
Kasvisruokavalio pitää osata koostaa oikein ja syödä monipuolisesti ja tarpeeksi. On sääli, että kaikille se ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä virkaa yleensäkään on dieetillä, jossa osa ravintoaineista joutuu ottamaan purkista eli normaali syötävä ruoka ei riitä? Lisäksi nämä apteekin B12-vitamiinit ovat nykyään vegaanisia, mutta niiden kehittelyssä on takuulla tehty eläinkokeita. Alkaa haiskahtamaan siltä, että koko homma on vitamiini- ja luonnonlääkitys- ym teollisuuden masinoima muoti-ilmiö, josta ekoa ei saa tekemälläkään vaikka nämä höyrypäät muuta väittävätkin.
Moni sekasyöjä ottaa myös vitamiineja tukemaan omaa ruokavaliotaan: D-vitamiini on erittäin suositeltava lisä suomalaisille, moni syö myös kuitulisää, maitohappobakteereja, kalsiumia, c-vitamiinia... Vai luuletko että kauppojen vitamiinihyllyjä tyhjentää pääasiassa kasvissyöjät?
Et siis tajunnut mitään. Vegaanien on pakko ottaa B12 purkista, sekasyöjä
Tuolla periaatteella vegaani ei saisi tyyliin syödä yhtikäs mitään, kun eläinkokeita on varmasti käytetty kautta aikojen kaiken uuden testaamiseen.
Sinä et näköjään ymmärrä vegaanin arvomaailmaa, eli sitä että hän elämäntavallaan pyrkii vähentämään minimiin eläinten kärsimyksen. Vegaanit toki haluavat myös elää, katsos kun pienillä kivillä vegaani ei elä.
Ei kukaan sanonut että pelkästä, mutta toiset ovat herkempiä ehkä kuin toiset ja tarvitsevat voimakkaammin tasapainoista ruokavaliota. Ja heidän päässään ehkä naksahtaa nopeammin kuin toisten jos ruokavaliossa on liikaa parantamisen varaa. Tai siis minun pitäisi kyllä puhua meistä.