Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsymys ja mielenterveysongelmat voivat johtua kasvissyönnistä

Vierailija
11.08.2024 |

Olen ex-vegaani nainen, joka palautti lihan ja eläinkunnan tuotteet ruokavalioonsa ja sitä myötä mielenterveyteni ja jaksamiseni kasvoi ties kuinka monenteen potenssiin! Huomasin että vastaavia kertomuksia löytyy YouTubesta vaikka kuinka monta! Arvostan kyllä kasviksia ja varsinkin tuoreita sellaisia valtavasti edelleen, mutta aion nyt kyllä pitää eläinkunnan tuotteet jossain määrin mukana ruokavaliostani, vaikka lihan suurkuluttajaksi en olekaan ryhtymässä. Mielestäni aiheesta kaivattaisiin enemmän keskustelua koska uskon, että monella muullakin mielenterveysongelmat ja väsymys voivat johtua ruokavaliosta, johon kuuluu liian vähän eläinkunnan tuotteita. Oikeasti ihmiset eivät tiedä näistä asioista, koska kasvipainotteisten ruokien mahtavuutta ylistetään niin paljon ja punaista lihaa parjataan niin paljon. Punainen liha voi silti olla monelle juuri se, mitä hän tarvitsee. Siinä on esim. jaksamiselle ja mielialalle välttämättömiä rautaa ja B12 vitamiinia, jotka imeytyvät juuri lihan kautta hyvin. Olen uusi ihminen :) 

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikki alkoholisti-makkaransyöjämiehet ovat turvassa masennukselta... eikun.

Noh, syystä tai toisesta naisilla kyllä on enemmän masennusta ja ahdistusta kuin miehillä... 

Koska naiset puhuvat niistä,ja hakeutuvat hoitoon. Miehet eivät tee niin. Miehet tekevät huomattavasti enemmän itsemurhia, joten....

Itsemurhia on pieni määrä suhteessa mielisairauksiin, joita on paljon, ja paljon juuri naisilla.

Vierailija
42/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain tapauksissa se on tosiaan noidankehä. Tunnen itse monia ihmisiä, joilla oli ihan todella ymmärrettävistä syistä lapsuudesta traumoja ja sitä kautta korkea empatiakyky muita olentoja kohtaan, jopa oman terveytensä uhalla. Se johti sitten sellaiseen vähän ylisuojelevaan ja holhoavaan aseenteeseen muita kohtaan, etenkin eläimiä (monet näistä henkilöistä eivät tykkää ihmisistä kovin paljon, koska, ymmärrettävistä syistä, kuvittelevat kaikkien olevan samanlaisia pahoja kuin ne, jotka heitä satuttivat nuorempana) kohtaan. Tällainen ihminen helposti unohtaa olevansa itsekin osa luontoa ja sen kiertokulkua, ja tuntee kovasti syyllisyyttä toisen olennon syömisestä, koska on tavallaan irrallaan elämän realiteeteista. Ehkä siinä on pelko, että mitä jos olen yhtä paha kuin kiusaajani tai jotain, jos syön toisen elävän olennon. Eli siinä on traumaa ja ahdistusta, ihan eksistentiaalinen kriisikin taustalla, joka sitten purkautuu fanaattisen veganismin muodossa. En tietysti tarkoita, että näin on kaikkien kohdalla, mutta sanoisin että ne vihaiset vegaanit on usein vähän tällaisia. Itse läpikäydyt vaikeudet tavallaan asetetaan siihen eläimeen ja nähdään eläin viattomana ja suojeltavana, ja se tavallaan itse asiassa irrottaa ihmisen luonnosta, jota yrittää suojella... 

Se nyt vaan on niin, että jokainen eläin kuolee jonain päivänä, myös ihminen. Sitten joku syö meidät ja se taas johtaa uuteen elämään jollekin toiselle olennolle. Ihminen tarvitsee ruokaa elääkseen, ja tasapainoinen ruokavalio joka sisältää oikeanlaisia eläintuotteita on ihmiselle kaikkein terveellisin. Näin se on. Kun ei syö kunnolla, niin totta kai keho voi huonosti ja sitä kautta myös mieli. Eli jo aiemmat mielenterveysongelmat pahenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset aina löytää 'jonkun muun' syyn mielisairauksiinsa. Tuo kasvissyönti on aika tuore juttu kyllä.

Vierailija
44/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset aina löytää 'jonkun muun' syyn mielisairauksiinsa. Tuo kasvissyönti on aika tuore juttu kyllä.

Miehet sen sijaan eivät edes tiedosta tai myönnä että heillä on mielenterveysongelmia, koska on helpompaa vaan käydä toiseen ihmiseen käsiksi ja purkaa omaa pahaa oloansa vaikka sodan, r*iskaamisen tai jonkun muun tosi terveen pikku aktiviteetin kautta.

Vierailija
45/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä virkaa yleensäkään on dieetillä, jossa osa ravintoaineista joutuu ottamaan purkista eli normaali syötävä ruoka ei riitä? Lisäksi nämä apteekin B12-vitamiinit ovat nykyään vegaanisia, mutta niiden kehittelyssä on takuulla tehty eläinkokeita. Alkaa haiskahtamaan siltä, että koko homma on vitamiini- ja luonnonlääkitys- ym teollisuuden masinoima muoti-ilmiö, josta ekoa ei saa tekemälläkään vaikka nämä höyrypäät muuta väittävätkin.

Vierailija
46/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikki alkoholisti-makkaransyöjämiehet ovat turvassa masennukselta... eikun.

Menipäs vannoutuneella vegaanilla pahasti tunteisiin aloitus, tirsk! Tökerö ja kömpelö viestisi sen kertoi.

Vierailija
47/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain tapauksissa se on tosiaan noidankehä. Tunnen itse monia ihmisiä, joilla oli ihan todella ymmärrettävistä syistä lapsuudesta traumoja ja sitä kautta korkea empatiakyky muita olentoja kohtaan, jopa oman terveytensä uhalla. Se johti sitten sellaiseen vähän ylisuojelevaan ja holhoavaan aseenteeseen muita kohtaan, etenkin eläimiä (monet näistä henkilöistä eivät tykkää ihmisistä kovin paljon, koska, ymmärrettävistä syistä, kuvittelevat kaikkien olevan samanlaisia pahoja kuin ne, jotka heitä satuttivat nuorempana) kohtaan. Tällainen ihminen helposti unohtaa olevansa itsekin osa luontoa ja sen kiertokulkua, ja tuntee kovasti syyllisyyttä toisen olennon syömisestä, koska on tavallaan irrallaan elämän realiteeteista. Ehkä siinä on pelko, että mitä jos olen yhtä paha kuin kiusaajani tai jotain, jos syön toisen elävän olennon. Eli siinä on traumaa ja ahdistusta, ihan eksistentiaalinen kriisikin taustalla, joka sitten purkautuu fanaattisen veganis

Uskon että kasvissyönti/veganismi sopii terveyden ja mielenterveyden suhteen monelle, mutta kaikille ja varsinkin ns. eri tavoin herkille se ei sovi, vaan herkempi hermojärjestelmä voi paremmin kun saa eläinproteiinia, myös lihaa. Valitettavasti se herkkyys vaan usein johtaa siihen, että ei kestetä kaikkea sitä eläville olennoille tulevaa kärsimystä, jota eläinproteiinin tuotantoon liittyy. Ei vaan se kuolleen eläimen syöminen tai tappaminen, vaan ihan jo se miten tuotantoeläimet elää pienissä tiloissa elämää, jossa niiden luonnolliset vaistot tuottaa kärsimystä. Jos joku pitäis koiraa tai kissaa samoissa oloissa kuin tuotantoeläimiä, niin eläinsuojelurikoshan se olisi.  

Herkälle tuntuu siis henkisesti siedettävämmältä olla osallistumatta tuollaiseen kärsimyksen tuotantoon, vaikka sitten vähän oman olon kustannuksella. Tai ei välttämättä edes tiedä miltä hyvä olo tuntuu, jos lapsuudesta asti on ollut eri tavoin ongelmainen. 

Vierailija
48/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkiukko ja non sequitur.

Ihan looginen yhteys aloitukseen. Alkoholisteilla on usein b12-vitamiinin puutos (myös muita puutostiloja) ja alkoholi tunnetusti sekä pahentaa olemassaolevia masennusta ja mielenterveyshäiriöitä että myös AIHEUTTAA niitä.

Ap:n ongelma voi olla yksipuolisen kasvisruokavalion aiheuttamat puutostilat, etenkin nimenomaan b12 - vitamiinin kanssa pitää olla tarkkana.

Vierailija
49/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menipäs vannoutuneella vegaanilla pahasti tunteisiin aloitus, tirsk! Tökerö ja kömpelö viestisi sen kertoi.

Tirsk joo. Olen vannoutunut sekasyöjä, mutta myös alkoholistin läheinen. Jos alkoholi poistettaisiin maailmasta, olisi ihmisillä paljon paremmin asiat. Ei ainoastaan juopoilla, mutta kaikilla heidän löheisillään.

Alkoholistien ravinnepuutteet on ihan tavanomainen ilmiö.

Vierailija
50/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa. Mutta ei siihen tarvita muuta kuin se raudanpuute mistä aiheutuu väsymys, unettomuutta ja sitä myötä mielenterveysongelmia. Itsekin olin 20 vuotta kasvissyöjä ja minulle tuli näitä ongelmia. Yritän nykyisin syödä väkisin lihaa vaikka en siitä enää pidäkään.

Vierailija
51/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis onhan tässä välimuotoja, ei ole pakko alkaa syömään lihaa jos ei halua, eikä tietenkään ole pakko käyttää mitään eläinkunnan tuotteitakaan, mutta jos haluaa antaa niille mahdollisuuden ja tuntee olonsa vegaanina huonoksi, niin voihan vaikkapa ostaa juustoa tai munia joltain eettiseltä maatilalta. 

Vierailija
52/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne voisivat johtua pelkästä kasvissyönnistä, niin sittenhän jokainen vegetaristi olisi väsynyt ja mielenvikainen.

Vierailija
53/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on oikeassa. Mutta ei siihen tarvita muuta kuin se raudanpuute mistä aiheutuu väsymys, unettomuutta ja sitä myötä mielenterveysongelmia. Itsekin olin 20 vuotta kasvissyöjä ja minulle tuli näitä ongelmia. Yritän nykyisin syödä väkisin lihaa vaikka en siitä enää pidäkään.

Eivätkö rautatabletit auta?

Vierailija
54/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö rautatabletit auta?

Auttavat mutta niistäkin tulee sivuvaikutuksia joten mieluummin otan raudan lihasta kuin lääkkeillä. Syön kylläkin pelkkää hirvenlihaa, en tykkää syödä tehotuotantotiloissa kasvatetun eläimen lihaa. Hirvi on saanut elää vapaana ja syönyt puhdasta ruokaa. Osallistun itse metsästykseen joten en edes siipeile tässä.

Vierailija
55/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kyllä tulee lihansyönnistä jokin sellainen hyvin nopea hyvä olo, jota ei rautatableteista tule. Tai siis mahtava olo. En tiedä mitä se on, ehkä sitä kun liha on kuulemma muutenkin hyvin ravinteikasta. 

Vierailija
56/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no esim. Osa Budhhalaisista ovat harjoittaneet kasvissyöntiä aika pitkän aikaa jo, joten en sanoisi että kyseessä olisi mikään uusi juttu.

Kasvissyönnin "trendaaminen" toki heijastaa aikaamme, jossa ihmiset ovat huolissaan luonnosta, terveydestään sekä ilmastosta, ja sitä kautta pyrkivät muuttamaan syömistään. Naiset ovat miehiä empaattisempia heikompia kohtaan (eläimet) ja ovat myös enemmän kiinnostuneita terveytensä ylläpitämisestä, minkä takia naiset edustavat miehiä enemmän vegaanisuutta/kasvissyöntiä. 

Vierailija
57/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön kasviksia, juureksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä, kauraa, siemeniä, sieniä, kevytmaitoa, kananmunia ja kalaa. Se on paras minulle.

Vierailija
58/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä virkaa yleensäkään on dieetillä, jossa osa ravintoaineista joutuu ottamaan purkista eli normaali syötävä ruoka ei riitä? Lisäksi nämä apteekin B12-vitamiinit ovat nykyään vegaanisia, mutta niiden kehittelyssä on takuulla tehty eläinkokeita. Alkaa haiskahtamaan siltä, että koko homma on vitamiini- ja luonnonlääkitys- ym teollisuuden masinoima muoti-ilmiö, josta ekoa ei saa tekemälläkään vaikka nämä höyrypäät muuta väittävätkin.

Moni sekasyöjä ottaa myös vitamiineja tukemaan omaa ruokavaliotaan: D-vitamiini on erittäin suositeltava lisä suomalaisille, moni syö myös kuitulisää, maitohappobakteereja, kalsiumia, c-vitamiinia... Vai luuletko että kauppojen vitamiinihyllyjä tyhjentää pääasiassa kasvissyöjät?

Vierailija
59/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen tofulta säästynyt.  Tiettävästi en ole edes maistanut.

Tofu ei ole vain kasvissyöjien ruokaa. :D

Se on hyvää kun osaa tehdä sen oikein.

Vierailija
60/94 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni sekasyöjä ottaa myös vitamiineja tukemaan omaa ruokavaliotaan: D-vitamiini on erittäin suositeltava lisä suomalaisille, moni syö myös kuitulisää, maitohappobakteereja, kalsiumia, c-vitamiinia... Vai luuletko että kauppojen vitamiinihyllyjä tyhjentää pääasiassa kasvissyöjät?

Et siis tajunnut mitään. Vegaanien on pakko ottaa B12 purkista, sekasyöjän halutessaan. Nykyiset B12-tabletit ovat kyllä vegaanisia, mutta kaikkien vitamiinipillerien kehittelyssä on takuulla tehty eläinkokeita, eli se siitä vegasniudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi