Väsymys ja mielenterveysongelmat voivat johtua kasvissyönnistä
Olen ex-vegaani nainen, joka palautti lihan ja eläinkunnan tuotteet ruokavalioonsa ja sitä myötä mielenterveyteni ja jaksamiseni kasvoi ties kuinka monenteen potenssiin! Huomasin että vastaavia kertomuksia löytyy YouTubesta vaikka kuinka monta! Arvostan kyllä kasviksia ja varsinkin tuoreita sellaisia valtavasti edelleen, mutta aion nyt kyllä pitää eläinkunnan tuotteet jossain määrin mukana ruokavaliostani, vaikka lihan suurkuluttajaksi en olekaan ryhtymässä. Mielestäni aiheesta kaivattaisiin enemmän keskustelua koska uskon, että monella muullakin mielenterveysongelmat ja väsymys voivat johtua ruokavaliosta, johon kuuluu liian vähän eläinkunnan tuotteita. Oikeasti ihmiset eivät tiedä näistä asioista, koska kasvipainotteisten ruokien mahtavuutta ylistetään niin paljon ja punaista lihaa parjataan niin paljon. Punainen liha voi silti olla monelle juuri se, mitä hän tarvitsee. Siinä on esim. jaksamiselle ja mielialalle välttämättömiä rautaa ja B12 vitamiinia, jotka imeytyvät juuri lihan kautta hyvin. Olen uusi ihminen :)
Kommentit (94)
Maailman kansoista terveimpänä ja pisimpää elävät syövät kasvispainotteisesti. Ruuan jälkeinen kooma johtuu liian rasvaisesta ruuasta. Monesti kasvisruokaan siirtyessä ei tajuta lisätä volyymiä, eli kokonaiskalori määrä jää liian vähäiseksi, mikä taas johtaa väsymiseen ja mahdollisesti masennukseen. Toisin sanoen; syödään liian vähän.
Minäkin olen kuin uusi ihminen nykyään. Minulla muutoksen toi ketogeeninen ruokavalio, jossa syödään paljon rasvaa, maltillisesti proteiinia ja vain vähän hiilareita. Lisäksi syödään paljon tummanvirheitä kasviksia, joita ei lasketa mukaan hiilareihin.
Lihaa en ole syönyt kovin paljon koskaan enkä syö vieläkään. B12-lisää syön kyllä. Voi olla että lihansyöntiä lisäämällä jaksaisin vielä nykyistäkin paremmin, mutta suurimmaksi osaksi masentunut ja sumuinen olo johtuivat minulla hiilaripöhnästä. Toimintakyky koheni saman tien kun totuin vähähiilihydraattiseen ruokaan.
Uskon että eri ruokavaliot toimivat eri ihmisillä eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki alkoholisti-makkaransyöjämiehet ovat turvassa masennukselta... eikun.
Ei miehillä ole muutenkaan masennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki alkoholisti-makkaransyöjämiehet ovat turvassa masennukselta... eikun.
Noh, syystä tai toisesta naisilla kyllä on enemmän masennusta ja ahdistusta kuin miehillä...
Naisten asema tässä yhteiskunnassa. Naisten mt-ongelmille löytyy yleensä konkreettinen syy, esim. trauma (monesti väkivaltainen mies taustalla). Miehiä useammin vain ahdistaa ilman selkeää syytä eivätkä siksi osaa siitä puhuakaan.
Ruokavaliolla ei ole todistettu olevan yhteyttä naisten mt-ongelmiin. Muutoinhan vain kasvissyöjät tai edes huomattava enemmistö heistä masentuisi.
Olen aina ihmetellyt näitä ruokarajoitteisia ihmisiä, joilla ei kuitenkaan ole ruoka-allergioita. Minulla ei ole mitään erityistä ruokafilosofiaa eikä ruokaideologiaa; olen sekasyöjä, mutta pyrin välttämään sokeria, hedelmäsokeria, pikaruokaa ja pitkälle jalostettuja tuotteita, joissa on vain vähän ravinteita. Olen energinen ihminen, ja ymmärtääkseni ruokavalion pitäisi olla sellainen, että se antaa ihmiselle energiaa tehdä välttämättömät ja riittävät asiat elämässään. Ravintolisiä ei ole minulla mitään tarvetta käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miehillä ole muutenkaan masennusta.
Ajankuluksi tekevät itsemurhia kun ei niitä ristisanojakaan aina jaksa?
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt näitä ruokarajoitteisia ihmisiä, joilla ei kuitenkaan ole ruoka-allergioita. Minulla ei ole mitään erityistä ruokafilosofiaa eikä ruokaideologiaa; olen sekasyöjä, mutta pyrin välttämään sokeria, hedelmäsokeria, pikaruokaa ja pitkälle jalostettuja tuotteita, joissa on vain vähän ravinteita. Olen energinen ihminen, ja ymmärtääkseni ruokavalion pitäisi olla sellainen, että se antaa ihmiselle energiaa tehdä välttämättömät ja riittävät asiat elämässään. Ravintolisiä ei ole minulla mitään tarvetta käyttää.
Söisit siis hyvillä mielin lemmikkikoirasi?
Vierailija kirjoitti:
Pitää löytää se itselle sopiva ruokavalio. Youtubessa on kokemuksia joka lähtöön, kiinnostuneena olen seurannut. Kaikkia vaivoja ei jotkut saa pois millään ruokavaliolla, oli se sitten lihadieetti, kasvisruokavalio tai mikä tahansa. Ääridieeteillä tulee ongelmia monelle, jotkut taas pärjäävät ihan hyvin niilläkin. Joskus tarkemmat verikokeet voivat osoittaa ettei ollutkaan hyvä valinta, vaikka olo oli hyvä.
Veriryhmästä kiinni, mikä ruokavalio sopii kullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, syystä tai toisesta naisilla kyllä on enemmän masennusta ja ahdistusta kuin miehillä...
Naisten asema tässä yhteiskunnassa. Naisten mt-ongelmille löytyy yleensä konkreettinen syy, esim. trauma (monesti väkivaltainen mies taustalla). Miehiä useammin vain ahdistaa ilman selkeää syytä eivätkä siksi osaa siitä puhuakaan.
Ruokavaliolla ei ole todistettu olevan yhteyttä naisten mt-ongelmiin. Muutoinhan vain kasvissyöjät tai edes huomattava enemmistö heistä masentuisi.
Kyllä tästä jotain tutkimustakin löytyy:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söisit siis hyvillä mielin lemmikkikoirasi?
Ostan ruokani kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska naiset puhuvat niistä,ja hakeutuvat hoitoon. Miehet eivät tee niin. Miehet tekevät huomattavasti enemmän itsemurhia, joten....
Kasvisruokavalio on terveellisempi. Ap valehtelet , ja olet trolli.
Aloin syömaan lihaa vuosien tauon jälkeen, ja on todella ihanaa!!!!! Sianpaisti ja sorkka saa hymyn huuleen!!! Suonet tykkää kyttyrää, ja tukkeutuu, mutta ei haittaa kun on energiaa!!!
Naudanlihasta puhumattakaan!!! Sitä kun laittaa poskeen, niin masis väistyy!!!!
Valitut Palat
eikös se mene niin päin, että mt-ongelmaiset alkavat vegaaneiksi
Tässä on odoteltu jos Purrakin söisi vaikka välillä piffin niin saisi b-vitamiinia ja proteiineja niin, aivot alkaisi toimia, josko näkisi sitten rehellisesti miten metsään sen puuhat menee. Sekasyönti ja nimenomaan lihan kypsenstämisen taito vaikutti ihmisen aivoihin niin, että sen älykkyys alkoi kasvaa. Tämä on biologinen fakta mikä on todettu ihmisen evoluutiota tutkiessa. Ja näkeehän sen nykysukupolvestakin, että sitä tyhmempiä ne on mitä vähemmän saavat eläinproteiineja siis ihan joukkona. Ja koulut vielä suosii tätä aivoja surkastuttavaa ruokavaliota ja odottaa, että vihannekset oppii sitten jotain.
Eiköhän se oikea syy ole ap:n kohdalla joku ihan muu esim ryyppäämisen lopetus tms mikä piristää
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se oikea syy ole ap:n kohdalla joku ihan muu esim ryyppäämisen lopetus tms mikä piristää
Tuskin. Itsekin puoli vuotta koitin ja lopetin kun en enää pystynyt edes kävelemään ilman huimaamista ja kaatuilua. Kaikki energia hävisi ja heikotti. Väsymys oli aivan lamaannuttava. Ja ennen kuin kitiset että söin yksipuolisesti niin oli kyllä kaikki tuotteet käytöstä pavuista soijaan / tofuunja vaikka mihin. Huono olo siitä silti tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä alkoholi ja makkara liittyvät tähän aiheeseen. Alkoholisteja ei siis ole kasvissyöjissä vai. Ja pidätkö makkaraa liharuokana. Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tästä jotain tutkimustakin löytyy:
Tuossa sanotaan että kasvispainotteista sekä vähäkuituista ja runsasproteiinista ruokavaliota noudattavilla on enemmän noita oireita. Mutta voiko olla niin että noista oireista kärsivät ovat lähteneet kokeilemaan erilaisia ruokavalioita? Eikä niin että se ruokavalio aiheuttaa?
Aika ääripäähän heti hypättiin. Huoh, idiootti...