Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas uusi kirje Piia Ristikankareen keississä

Vierailija
10.08.2024 |

kertoo Yle.

Aito vai ei?

Kommentit (782)

Vierailija
301/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä päivänä Heikki kuolikaan? Entäs milloin kirje saapui Ylelle? Mihin Heikki kuoli?

Mikä hemmetin kyselykausi sinulla on taas menossa?

Vierailija
302/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkikortit tuli 1970-luvun lopulla, 1988 olivat jo laajasti käytössä.

Tiesitkö, että vuonna 88 pankkikortilla voi nostaa vain sen kyseisen pankin automaatista jonka asiakas olit? Muiden pankkien automaatteihin korttisi ei sopinut, etkä niistä voinut rahaa nostaa. Kaupoissa ym liikkeissä oli niin kutsutut mankelit joiden läpi kortti vedettiin. Ei ollut mitään maksupäätteitä kuten nykyään saatikka siru ominaisuutta. Hieman offtopic, mutta näköjään hyvin harva täällä näyttää tietävän 80 luvun elämästä yhtään mitään. Moni tuntuu kuvittelevan silloin olleen jokaisella kännykät ja tietokoneet, mutta vähänpä tunnutte tietävän.

Mene sinä muumio pätemään sinne 80 luvulle. Jos monella oli pankkikortti 80 luvulla, miksi kaikista ihmistä Piiall

Koska pankkikortin sai vasta täytettyään 18 vuotta. Siksi ei voinut olla. Mutta tämänhän sinä jo tiesitkin lapsikulta.

En tiennyt. Minulla ei edes ole pankkikorttia itsellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ollut! Silloin ei ollu mitään s-etukortteja eikä plussakortteja, enkä tiedä yhtäkään, jolla olis ollu pankkikortti teininä. Itse olen syntynyt -77 eli olin 11-vuotias 1988 ja elin teini-ikäni siis ysärin alussa eikä kenelläkään ollu ikinä pankkikorttia ja mun ystäväpiiri oli laaja. Kaikki käyttivät tasan käteistä.

Pk-seudulla asuin.

Itse sain pankkikortin vasta kun tulin täysi-ikäiseksi eli 1995. Ties vaikka ois ollu joku laki, ettei alaikäiset edes saaneet silloin pankkikortteja.

Minä olen -73 eli vuoden Piaa nuorempi ja minulla oli 15-vuotiaana kasarillla pankkiautomaattikortti. Sitä tässä varmaan tarkoitetaan pankkikortilla. Sillä pystyi nostamaan automaatista rahaa. Sellaista debit-tyylistä maksukorttia ei varmasti alaikäisillä ollut.

Vierailija
304/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isukki on kirjeen takana.

Onkohan aiemmin tutkittu vertaavuutta ukon kirjoituskoneeseen.

Isukki kuoli hyvin pian kirjeen saapumisen jälkeen. 

No, sittenhän kirjoituskone jäi sinne paraatipaikalle eikä isukki ehtinyt sitä ehkä piilottaa.

Vierailija
305/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ollut! Silloin ei ollu mitään s-etukortteja eikä plussakortteja, enkä tiedä yhtäkään, jolla olis ollu pankkikortti teininä. Itse olen syntynyt -77 eli olin 11-vuotias 1988 ja elin teini-ikäni siis ysärin alussa eikä kenelläkään ollu ikinä pankkikorttia ja mun ystäväpiiri oli laaja. Kaikki käyttivät tasan käteistä.

Pk-seudulla asuin.

Itse sain pankkikortin vasta kun tulin täysi-ikäiseksi eli 1995. Ties vaikka ois ollu joku laki, ettei alaikäiset edes saaneet silloin pankkikortteja.

Minä olen -73 eli vuoden Piaa nuorempi ja minulla oli 15-vuotiaana kasarillla pankkiautomaattikortti. Sitä tässä varmaan tarkoitetaan pankkikortilla. Sillä pystyi nostamaan automaatista rahaa. Sellaista debit-tyylistä maksukorttia ei varmasti alaikäisillä ollut.

Joo, muistan kyllä, että ysärillä ja vielä 2000-luvulla oli yleisiä sellaiset kortit, joilla pystyi vain nostamaan rahaa automaatista, mutta niillä ei voinut maksaa kaupan kassalla.

Annettiinko tällaisia kortteja siis alaikäisille laillisesti kasarilla? Nimittäin itselleni ei annettu, eikä kenellekkään kaverille. Sain pankkikortin vasta täysi-ikäisenä.

Jos halusin pankkitililtäni rahaa, mun piti ihan fyysisesti mennä jonottamaan pankkisaliin, antaa pankkikirja virkailijalle ja sanoa, että kuinka paljon rahaa haluan nostaa tililtäni. Samaten viikkorahoja vein tilille samalla tavalla, ihan oikealle virkailijalle oikeaan fyysiseen pankkiin.

Pankkikirjaan printattiin koneella aina sitten viimeisin tilin saldo. Pankkikirja oli sellainen pieni fyysinen vihko, jossa näkyi kaikki panot ja otot.

Vierailija
306/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla asuin.

Joo, muistan kyllä, että ysärillä ja vielä 2000-luvulla oli yleisiä sellaiset kortit, joilla pystyi vain nostamaan rahaa automaatista, mutta niillä ei voinut maksaa kaupan kassalla.

Annettiinko tällaisia kortteja siis alaikäisille laillisesti kasarilla? Nimittäin itselleni ei annettu, eikä kenellekkään kaverille. Sain pankkikortin vasta täysi-ikäisenä.

Jos halusin pankkitililtäni rahaa, mun piti ihan fyysisesti mennä jonottamaan pankkisaliin, antaa pankkikirja virkailijalle ja sanoa, että kuinka paljon rahaa haluan nostaa tililtäni. Samaten viikkorahoja vein tilille samalla tavalla, ihan oikealle virkailijalle oikeaan fyysiseen pankkiin.

Pankkikirjaan printattiin koneella aina sitten viimeisin tilin saldo. Pankkikirja oli sellainen pieni fyysinen vihko, jossa näkyi kaikki panot ja otot.

Minun pankkikirjassani panojen kohdalla luki muun muassa Kalevi, Yrjö, Markku ja Vilho.

terveisin: Pentti

Vierailija
307/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa oli juttua, että tulostin olisi anonyyminpi kuin kirjoituskone, mutta näin asia ei suinkaan ole. Kirjoituskoneet ja kopiokoneet jättävät tulosteeseen merkin, joka voi olla jopa laitteen sarjanumero.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001753086.html

Vierailija
308/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minfossa joku kirjoitti, että merkin koodin saa luettua.

Niin saa, JJFI-koodi tulee siitä. Toivottavasti seuranta on tallessa!

Mua ihmetyttää tuo, että jollain on ollut limaa, jolla liimannut kuoren. Eikö niissä ole se teippi tai joku liimapinta?

Itsellä ei siis näin yhtäkkiä olisi liimaa kotona.

Vierailija
309/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää tuo, että jollain on ollut limaa, jolla liimannut kuoren. Eikö niissä ole se teippi tai joku liimapinta?

Siis liimaa, ei limaa :DD

Vierailija
310/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, miksi veljen osuus olisi salattu. No tietenkin siksi, että ei joudu vankilaan jne. Menisi molemmat sisarukset pieneltä. Jos siis tyttö oli jo joka tapauksessa kuollut, häntä ei saada takaisin ja isoveli oikeasti vahingossa hutkaissut, ei siis ole mikään murhaaja, vaan joku riidellessä sattunut tapaturma. Pelkäävät, että lapsi saa syytteet ja siksi yhteistuumin isä ja appiukko päättävät suojella nuorta.

Pikkuveljelle kerrotaan muuta tarinarinaa, mutta alitajuisesti muistaa kuitenkin, saa traumat, käyttää huumeita jne.

Minusta tämä on ainoa järkevä vaihtoehto. Selittää myös sen, miksi isä.ei selvittänyt tytön katoamista kuin vasta muutaman päivän päästä. Kyllä minä vähintään soittaisin kaverin kotiin, jos tyttö kiukuspäissään vähissä vaatteissa ja ennalta sopimatta lähtisi.

Vierailija
311/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain pankista sai automaattikortin teininä.

Olikohan OP. Se oli nimeltään pikapankkikortti ja sillä sai nostettu rahaa "pikapankista". Kortti oli musta ja jotain virtapiirimäisiä piirroksia väreillä :D minulla oli sellainen.

Vierailija
312/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotias vankilaan?

Vierailija
313/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keissi on suomeksi tapaus.

Vierailija
314/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin käytön huippuvuosi oli 1984, jolloin Suomessa kirjoitettiin 72 miljoonaa sekkiä. Sekin keskimääräinen summa oli 5 000 markkaa. 1980-luvun puolivälin jälkeen maksukortit syrjäyttivät sekin vähittäiskaupassa. 

Vierailija
315/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keissi on suomeksi tapaus.

Tai olutsalkku.

Vierailija
316/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla oli myös yleistä lähettää kirjeiden lisäksi postikortteja. Postikorteilla ei voinut maksaa kaupassa. Jonneenoja ja Veetiinoja harmittaa, kun eivät tätäkään tienneet.

Vierailija
317/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vaihtoehto tulee kirjeestä mieleen:

1. Sen on kirjoittanut joku ns. sekopää joka ei oikeasti tiedä asiasta mitään/ehkä haluaa vain provota tai on mielestään hauska 'läppä'.

2. Sen on kirjoittanut joku joka oikeasti tietää asiasta jotain, mutta jos varma asiastaan: a) Miksei ota yhteyttä suoraan polisiin? b) Käyttää ihmeellistä "koodikieltä" Palmesta jne. eihän tuossa ole järkeä.

Jos oikeasti tietää asiasta, voisi ihan suoraan soittaa poliislle, kertoa mitä tietää/miksi on varma mitä tapahtunut, ja kuka on syyllinen. Miksi pitää tehdä asiasta noin monimutkaista (kirje/ Ylen toimittaja/ 'koodaus')?

3. Kirjeen kirjoittaja ei joko: a) Tiedä 'mitään' aiheesta, mutta on jostain syystä varma ettei isällä ole osuutta asiaan. Koittaa kirjeellä saada huomion pois isästä.

Tai

b) Kirjeen kirjoittaja tietää jotain asiasta, ja on varma siitä ettei isällä ole tekemistä asian kanssa, ja on siksi halunnut "puolustaa" tätä kun oli ne uudet kotietsinnät ym.

Jos oikein antaa mielikuvituksen(!) laukata, niin voihan olla että joku tietää vaikka sukulaisensa olevan teon takana. Ei halua tekijää siksi paljastaa, mutta symppaa (on ehkä jopa sen takia tutustunut) isään ja haluaa siksi ettei "vanhaa isää" turhaan kiusata.

Vierailija
318/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla asuin.

Joo, muistan kyllä, että ysärillä ja vielä 2

15-vuotias taisi saada.

Vierailija
319/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko ottaa tosissaan ainoastaan sellaiset kirjeet missä on rehellisesti ja reilusti kirjoittajan nimi ja yhteystiedot alla.

Roskiin suoraan tuollaiset sekavat sepustukset missä ei edes lähettäjän nimeä ole alla.

Miksi ei voi reilusti kertoa tärkeät tietonsa näin vakavassa asiassa jos sellaista väittää/uskoo omaavansa.

Vierailija
320/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulet siis tosiaan että tekijän suojelija menee sylkeensä levittämään vihjekirjeeseensä? Oikein nuolee kielellä dna nsa ympäri kirjettä? On täälläkin varsinsisia sherlokkeja!