Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas uusi kirje Piia Ristikankareen keississä

Vierailija
10.08.2024 |

kertoo Yle.

Aito vai ei?

Kommentit (782)

Vierailija
321/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minfossa joku kirjoitti, että merkin koodin saa luettua.

Niin saa, JJFI-koodi tulee siitä. Toivottavasti seuranta on tallessa!

Mua ihmetyttää tuo, että jollain on ollut limaa, jolla liimannut kuoren. Eikö niissä ole se teippi tai joku liimapinta?

Itsellä ei siis näin yhtäkkiä olisi liimaa kotona.

Erittäin vanhoissa kirjekuorissa ei ollut teippiä. Siinä oli tahmea liimapinta, joka piti nuolla tai kostuttaa sieni veteen ja sienellä tuputtaa se liimapinta, jotta siitä tuli tarttuva.

Kirjeen lähettäjä on joko käyttänyt erittäin vanhaa kirjekuorta, jonka liimapinta ei enää ole ollut tarpeeksi tarttuva, ei ole halunnut edes nuolla sitä, ettei jää DNA-jälkeä. Ja teippikirjekuoret eivät välttämättä ole tarpeeksi tyjyköitä, että kirjekuori pysyy kiinni.

Tekijä on siis käyttänyt liimaa siksi, että kirjekuori on syystä tai toisesta mennyt huonosti kiinni tai vaikka olisikin mennyt hyvin kiinni, niin tekijä on halunnut varmistaa, ettei kuori vain vahingossakaan avaudu matkalla, vaan pysyy kiinni vastaanottajalle saakka.

Liimaa myydään ihan joka paikassa, Prismassa, Cittarissa jne.

Vierailija
322/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vihjekirje on kirjoitettu kirjoituskoneella? Ja miksi joku on nimetty vasta nyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ollut! Silloin ei ollu mitään s-etukortteja eikä plussakortteja, enkä tiedä yhtäkään, jolla olis ollu pankkikortti teininä. Itse olen syntynyt -77 eli olin 11-vuotias 1988 ja elin teini-ikäni siis ysärin alussa eikä kenelläkään ollu ikinä pankkikorttia ja mun ystäväpiiri oli laaja. Kaikki käyttivät tasan käteistä.

Pk-seudulla asuin.

Itse sain pankkikortin vasta kun tulin täysi-ikäiseksi eli 1995. Ties vaikka ois ollu joku laki, ettei alaikäiset edes saaneet silloin pankkikortteja.

Minä olen -73 eli vuoden Piaa nuorempi ja minulla oli 15-vuotiaana kasarillla pankkiautomaattikortti. Sitä tässä varmaan tarkoitetaan pankkikortilla. Sillä pystyi nostamaan automaatista rahaa. Sellaista debit-tyylistä maksukorttia ei varmasti alaikäisillä ollut.

Joo, muistan kyllä, että ysärillä ja vielä 2

Jossain vaiheessa oli jokin Visa Electron kortti? Taisi olla just 90 luvun puolivälin paikkeilla? Ei liity tähän Piian juttuun mitenkään, mutta sehän oli jokin lasten kortti?

Vierailija
324/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kyllä YLE JA KPR tuuppas tuon silminnäkijän bussin alle oikein kunnolla. Kun julkaisivat hänen ilmiantokirjeen. Tottahan tekijä tietää kuka on silminnäkijä ja mukana teossa silloin. Todennäköisesti tekijä lähtee kostoretkelle, ja todistaja katoaa...oliko viksusti tehty ,rikostoimittajalta? Mennä ilmiantamaan ilmiantaja...Ootte varmaan mafiaelokuvia katellu miyä rotille käy! Uskomatonta suhmurointia. Todistajansuojeluun heti.

Vierailija
325/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää tuo, että jollain on ollut limaa, jolla liimannut kuoren. Eikö niissä ole se teippi tai joku liimapinta?

Vaaleissa äänestäessäkin kuori liimataan puikolla. Se on varmempi kuin kuoren liima. 

Lähettäjä halusi ehkä varmistaa, ettei hänen dna:taan jää kuoreen edes sormen päästä. 

Vierailija
326/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjekuori näyttää kellastuneelta 

Vierailija
327/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulet siis tosiaan että tekijän suojelija menee sylkeensä levittämään vihjekirjeeseensä? Oikein nuolee kielellä dna nsa ympäri kirjettä? On täälläkin varsinsisia sherlokkeja! 

Kirjoittaja lienee jo melkoisen iäkäs jos on ollut täysi ikäinen vuonna 88 ja sen ikäiset yuskin ymmärtävät mitään koko DNA asiasta. Dementoituneet vanhukset .

Vierailija
328/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ollut! Silloin ei ollu mitään s-etukortteja eikä plussakortteja, enkä tiedä yhtäkään, jolla olis ollu pankkikortti teininä. Itse olen syntynyt -77 eli olin 11-vuotias 1988 ja elin teini-ikäni siis ysärin alussa eikä kenelläkään ollu ikinä pankkikorttia ja mun ystäväpiiri oli laaja. Kaikki käyttivät tasan käteistä.

Pk-seudulla asuin.

Itse sain pankkikortin vasta kun tulin täysi-ikäiseksi eli 1995. Ties vaikka ois ollu joku laki, ettei alaikäiset edes saaneet silloin pankkikortteja.

Minä olen -73 eli vuoden Piaa nuorempi ja minulla oli 15-vuotiaana kasarillla pankkiautomaattikortti. Sitä tässä varmaan tarkoitetaan pankkikortilla. Sillä pystyi nostamaan automaatista rahaa. Sellaista debit-tyylistä maksukorttia ei varmasti alaikäisillä ollut.

Sen sai nuorena, mutta oli käytössä aikuisillakin.

Vierailija
329/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielläkään en tajua miksi ei paikannettu tolppatietojen perusteella? Tai katsottu oliko tehnyt ostoksia pankkikortillaan katoamisensa jälkeen kun hänellä sellaiset teidän puheidenne mukaan kerran oli.

Miten minusta tuntuu näin ikäloppuna 36 vuotiaana vanhana pappana, ihan siltä ettei hänellä tainnut olla kumpaakaan? Mutta luotan siihen, että älykkäät kaksikymppiset kolmen lapsen yh äidit tietävät paremmin. He yleensä tietävät elämästä kaiken. Paitsi jos ovat vantaalaisia, sillä heidän lähtömaassaan ei kakkimajoissa ole vintille asti sähköjä vedetty vieläkään..

Älykäs yyhhoo? 🤣😂🤣😂 Se älykkyys on mennyt lapsiveden mukana 😅💦

Vierailija
330/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi, miksi veljen osuus olisi salattu. No tietenkin siksi, että ei joudu vankilaan jne. Menisi molemmat sisarukset pieneltä. Jos siis tyttö oli jo joka tapauksessa kuollut, häntä ei saada takaisin ja isoveli oikeasti vahingossa hutkaissut, ei siis ole mikään murhaaja, vaan joku riidellessä sattunut tapaturma. Pelkäävät, että lapsi saa syytteet ja siksi yhteistuumin isä ja appiukko päättävät suojella nuorta.

Pikkuveljelle kerrotaan muuta tarinarinaa, mutta alitajuisesti muistaa kuitenkin, saa traumat, käyttää huumeita jne.

Minusta tämä on ainoa järkevä vaihtoehto. Selittää myös sen, miksi isä.ei selvittänyt tytön katoamista kuin vasta muutaman päivän päästä. Kyllä minä vähintään soittaisin kaverin kotiin, jos tyttö kiukuspäissään vähissä vaatteissa ja ennalta sopimatta lähtisi.

Kolme ihmistä pystyy salamaan tuollaisen teon hautaan saakka? 

Vierailija
331/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli yläasteikäisenä 2 pankkikorttia (pystyi nostamaan rahaa automaatista, en muista että olisin kassalla niillä ksokaan maksanut?) yläasteella olin vuosina 1994-1997.

Hauska yksityiskohta: toisen tilin avasin itse alaikäisenä (en mielestäni ollut vielä edes 15-vuotias?) ns. 'omille rahoille' Postipankkiin(?) toinen vauvana avatyu tili oli KOP-pankissa.

Vierailija
332/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulet siis tosiaan että tekijän suojelija menee sylkeensä levittämään vihjekirjeeseensä? Oikein nuolee kielellä dna nsa ympäri kirjettä? On täälläkin varsinsisia sherlokkeja! 

Kirjoittaja lienee jo melkoisen iäkäs jos on ollut täysi ikäinen vuonna 88 ja sen ikäiset yuskin ymmärtävät mitään koko DNA asiasta. Dementoituneet vanhukset .

Sen ikäisiä käy sukututkimusten dna-testeissä paljonkin. 

Vierailija
333/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielläkään en tajua miksi ei paikannettu tolppatietojen perusteella? Tai katsottu oliko tehnyt ostoksia pankkikortillaan katoamisensa jälkeen kun hänellä sellaiset teidän puheidenne mukaan kerran oli.

Miten minusta tuntuu näin ikäloppuna 36 vuotiaana vanhana pappana, ihan siltä ettei hänellä tainnut olla kumpaakaan? Mutta luotan siihen, että älykkäät kaksikymppiset kolmen lapsen yh äidit tietävät paremmin. He yleensä tietävät elämästä kaiken. Paitsi jos ovat vantaalaisia, sillä heidän lähtömaassaan ei kakkimajoissa ole vintille asti sähköjä vedetty vieläkään..

Älykäs yyhhoo? 🤣😂🤣😂 Se älykkyys on mennyt lapsiveden mukana 😅💦

Jos voisitte ulilaudan jonnet mennä muualle, kiitos. 

Vierailija
334/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keissi on suomeksi tapaus.

Keissi on ymmärrettävä termi, tuskin tutkijoillekaan täysin vieras. 

Vierailija
335/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaaleissa äänestäessäkin kuori liimataan puikolla. Se on varmempi kuin kuoren liima."

Olen ollut (Pirkanmaalla) 2 eri vaaleissa vaalitoimihenkilönä, ja se liimapuikon näköinen putkilo EI ole liimaa, vaan siinä on vettä jolla liimapinta kirjekuoressa kostutetaan. 

Sanomattakin lienee selvää, ettei niitä kuoria voisi alkaa nuolemaan kiinni...Mutta kuoren liimapinta kyllä åitää sellaisenaan kuoren kiinni kun se kostutetaan silöä vesipurkilolla.

Vierailija
336/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla kostokirje ja kiusaamista. 

Juttu vaikuttaa kuumalta perunalta. Alamaailma tietää kyllä tekijän, mutta syytä yritetään vierittää milloin kenellekin.

Kyllä tekijä on yleensä tiedetty tai vahvasti epäilty pikkukylän omissa jengeissä. Häntä suojellaan koston tms pelossa.

"Tekijä on vahvasti epäilty pikkukylän jengeissä."

Varmasti. Outoa tässäkin on taas että isä Ristikankare ei ollut tyypistä kuullutkaan. Isä kuitenkin varmasti juuri se henkilö joka tietää jokaisen juttuun liittyvän huhun ja henkilön.

Nyt isä on edesmennyt, joten KRP jättää miehen rauhaan.

Vierailija
337/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin käytön huippuvuosi oli 1984, jolloin Suomessa kirjoitettiin 72 miljoonaa sekkiä. Sekin keskimääräinen summa oli 5 000 markkaa. 1980-luvun puolivälin jälkeen maksukortit syrjäyttivät sekin vähittäiskaupassa. 

Luottokortit. Nyt on kyse automaattikortista. 

Vierailija
338/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaaleissa äänestäessäkin kuori liimataan puikolla. Se on varmempi kuin kuoren liima."

Olen ollut (Pirkanmaalla) 2 eri vaaleissa vaalitoimihenkilönä, ja se liimapuikon näköinen putkilo EI ole liimaa, vaan siinä on vettä jolla liimapinta kirjekuoressa kostutetaan. 

Sanomattakin lienee selvää, ettei niitä kuoria voisi alkaa nuolemaan kiinni...Mutta kuoren liimapinta kyllä åitää sellaisenaan kuoren kiinni kun se kostutetaan silöä vesipurkilolla.

Meillä Varsinais-Suomessa on tavalliset liimapuikot käytössä. Juuri presidentinvaaleissa käytin. 

Vierailija
339/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla kostokirje ja kiusaamista. 

Juttu vaikuttaa kuumalta perunalta. Alamaailma tietää kyllä tekijän, mutta syytä yritetään vierittää milloin kenellekin.

Kyllä tekijä on yleensä tiedetty tai vahvasti epäilty pikkukylän omissa jengeissä. Häntä suojellaan koston tms pelossa.

"Tekijä on vahvasti epäilty pikkukylän jengeissä."

Varmasti. Outoa tässäkin on taas että isä Ristikankare ei ollut tyypistä kuullutkaan. Isä kuitenkin varmasti juuri se henkilö joka tietää jokaisen juttuun liittyvän huhun ja henkilön.

Nyt isä on edesmennyt, joten KRP jättää miehen rauhaan.

Isä ei kuulunut juoppoporukoihin eikä rikollisiin. Jos hänen ex-vaimonsa kuuluikin, se oli mennyttä aikaa. 

Vierailija
340/782 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kirja on ihan yhtä hömpän pömppää. Miksi vasta nyt lähettäisi ja noin oudon ja hämärän.

Hänellä on nyt varmasti hauskaa, kun koko kansa revittelee jekkua