Taas uusi kirje Piia Ristikankareen keississä
Kommentit (782)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuliko tuo uusin kirje postin kantamana?
Ne ei nykyään leimaa enää kirjeitä. Ja kirjekuoresta ON VIDEO!!
Postihan voi jäljittää kirjeen jättöpaikan.
Kysyn jo kolmannen kerran sinulta että MITEN?
Ei pysty. Ilman leimaa
Kyllä pystyy. Luuletko posteljoonin ottavan postit ulkona olevista postilaatikoista suoraan?
?? EI vaan minä luulen että kirjelaatikot tyhjennetään kaikkialta, sitten ne roudataan jakelukeskukseen rekka-autoilla, joita on isot kaupungit, ja sieltä edelleen pikkukylille.
ELi, NELJÄNNEN KERRAN kysyn MITEN postissa muka joku yksittäinen kirje selvitetään MISTÄ postiluukusta se on tiputettu postiin? Se on voitu viedä vaikka pääpostiin. Ei siellä mitään videokameroita ole kuvaamassa yksittäisiä kirjeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista että kirje on kirjoitettu kirjoituskoneella, sillä kirjoittaja taitaa kuitenkin olla perillä nykytekniikasta kun kirjehän on lähetetty podcast-toimittajalle...
Vanha kone on anonyymi väline. Lähettäjällä ei ehkä ole tietokonetta ja tulostinta, joilla voisi tuottaa hankalasti jäljitettävän kirjeen.
Podcastin voi kuunnella kännykän kautta.
Eikö kirjoituskone nimenomaan jätä "sormenjäljet"? Toki ei ole jäljitettävissä verkossa kuten tietokoneet.
Kuinkahan kauan mustenauha kestää kuivumatta? Pitääkö joku konettaan kunnossa, mistä saa osat siihen?
Mustenauha on ikuinen vaikka kuivuisikin. Eiköhän se ole tuhottu, mutta voihan kirjaimista ja musteesta millä on kirj
Kun kirje tutkitaan, siitä tutkitaan paperi ja painokirjaimet. Näin saadaan kyseinen teksti yhdistettyä tismalleen oikeaan kirjoituskineeseen, jos epäiltyjen kirjoituskoneita on saatavilla. Vaan johan se tuossa jutussa todettiin, että tuo isojen kirjainten heitto alemmas kuin pikkukirjaimet voi olla tahallisesti aikaansaatua eikä välttämättä sen kirjoutuskoneen ominaisuus. Teksteissähän on tahallisia kirjoitusvirheitä/-tyylejä. Johtamaan harhaan.
Vierailija kirjoitti:
Lukiko kirjeessä sana tahi? Kuka sellaista käyttää enää?
Johan se siinä linkitetyssä jutussa kerrottiin: esim lakiteksteissä käytetään sanaa tahi. Miksei jengi LUE sitä juttua mikä tännekin linkitettiin, on niin saakerin kiire vaan möykkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä talolle tapahtuu?
Teijo jatkaa asumista siinä kuten tähänkin asti?
Tämä on Piian virallinen nimi:
Piia Irmeli Ristikankare (s. 18. joulukuuta 1972[1]) oli 15-vuotias piikkiöläistyttö, joka katosi 7. lokakuuta 1988.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Piia_Ristikankareen_katoaminen
Ylen jutusta
10.8. 8:16
Tuomas Rimpiläinen
Ylen Pasilan-toimitukseen saapui maaliskuussa kirje. Se oli osoitettu rikostoimittaja Tuomas Rimpiläiselle.
Se olen minä, tämän jutun kirjoittaja.
Yleensä tällaiset kirjeet ovat palautetta iäkkäältä henkilöltä, joka on nähnyt minut televisiossa tai kuullut ääneni radiossa.
Avasin kirjeen perjantaina 15. maaliskuuta. Lähettäjä oli ilmeisesti sulkenut kuoren liimalla, jota oli tarttunut kirjepaperiin. Minun piti repiä kuorta auki myös sivuista, jotta sain taiteltua sisällä olevan kirjeen auki.
Lähettäjä ei kerro nimeään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkikortit tuli 1970-luvun lopulla, 1988 olivat jo laajasti käytössä.
Eivät nuorilla niinkään. Pankkikirja oli ihan yleinen väline 90-luvun puoliväliin asti.
Teineillä ei ollu pankkikortteja kenelläkään kasarin lopussa ja ysärin alussa. Kaikki käytti käteistä rahaa.
Pankkikortteja ei mielletty siten, että niitä voisi antaa teineille. Aikuiset käytti kortteja ja käteistä rahaa, teinit ja lapset vain käteistä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo jättöpaikka voidaan jäljittää, jos ei ole kyse kirjatusta kirjeestä ?
Voi herran jumala!!!! Lajittelukeskuksessa tiedetään mistä laatikoista postit on tuotu!!!!!!!!!!!
Varmasti siellä sen päivän kirjeet tiedetään, mutta kun lähdetään vaikka 2 kk myöhässä kyselemään, mistähän joku kirje on tullut YLEisradion postilaatikkoon....mitenkähän siellä Helsingin lajittelukseksuksissa voitais tietää että JUUh, tämä kirje on postitettu Rovaniemeltä, ja laatikko on se ja se katu?? LOL, naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
"Yöhön. " Silloin oli alkuilta ja melkein 16-vuotias nuori poistui luultuun tuttuun osoitteeseen.
Antakaa isälle rauha levätä, hölmöt
Näinpä juuri. Jos ja kun jo aiemmin ilmoittaa lähtevänsä jonnekin niin minkä vuoksi olisi pitänyt perään sännätä? Jos ihminen sanoo päivällä lähtevänsä illalla vaikka kävelylenkille niin välittömästi kun hän lähtee kuuluu sännätä perään kuin vahtikoira? Ajatelepa omalle kohdalle.. tiedän kyllä muutamia kavereita, joiden muijat soittelee vartin välein ja vahtii kuin haukat jokaista liikettä, mutta ne nyt ovat tyypillisiä naisia, eivät tervepäisiä miehiä jotka luottavat toisen ihmisen sanaan. Hyvä jos ei roskapussia ulos viedessä jo puhelin soi ja kysytään..meneeks sulla viel kauan.😂
Taisit juuri kiteyttää naiseuden syvimmän olemuksen 👍
Vierailija kirjoitti:
Piia Irmeli Ristikankare (s. 18. joulukuuta 1972[1]) oli 15-vuotias piikkiöläistyttö, joka katosi 7. lokakuuta 1988.
Ja äitinsä Gunilla Irmeli os. S.... Sukunimestä en ole varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teijo kannattaisi juottaa känniin, ja jututtaa vähän. Yleensä juopot on lörppäsuita.
Olisi siinä tapauksessa puhunut kauan sitten.
On tuotaki tehty kuulemma, ja puhunut jotain, mutta en muista enää mitä. Luin keskustelupalstalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn jo kolmannen kerran sinulta että MITEN?
Ei pysty. Ilman leimaa
Kyllä pystyy. Luuletko posteljoonin ottavan postit ulkona olevista postilaatikoista suoraan?
?? EI vaan minä luulen että kirjelaatikot tyhjennetään kaikkialta, sitten ne roudataan jakelukeskukseen rekka-autoilla, joita on isot kaupungit, ja sieltä edelleen pikkukylille.
ELi, NELJÄNNEN KERRAN kysyn MITEN postissa muka joku yks
No soita postiin ja kysy,miten homma toimii. Mistä me sen tietäisimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät nuorilla niinkään. Pankkikirja oli ihan yleinen väline 90-luvun puoliväliin asti.
Kyllä pankkikortti oli nuorilla yleinen jo kasarilla.
No ei todellakaan ollut! Silloin ei ollu mitään s-etukortteja eikä plussakortteja, enkä tiedä yhtäkään, jolla olis ollu pankkikortti teininä. Itse olen syntynyt -77 eli olin 11-vuotias 1988 ja elin teini-ikäni siis ysärin alussa eikä kenelläkään ollu ikinä pankkikorttia ja mun ystäväpiiri oli laaja. Kaikki käyttivät tasan käteistä.
Pk-seudulla asuin.
Itse sain pankkikortin vasta kun tulin täysi-ikäiseksi eli 1995. Ties vaikka ois ollu joku laki, ettei alaikäiset edes saaneet silloin pankkikortteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teineillä ei ollu pankkikortteja kenelläkään kasarin lopussa ja ysärin alussa. Kaikki käytti käteistä rahaa.
Pankkikortteja ei mielletty siten, että niitä voisi antaa teineille. Aikuiset käytti kortteja ja käteistä rahaa, teinit ja lapset vain käteistä rahaa.
Itse sain "pankkikortin" 80-luvun lopulla teininä ja monella muullakin kaverilla oli.
Ketä oikeasti kiinnostaa jonkun vuosikymmeniä sitten kuolleen ihmisen raato josta hädin tuskin on enää edes luita jäljellä? Mitä merkitystä mihin joku pöhelö jehis kuoli? Jeesuksen luokse hän lähti tuona iltana ja se on faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli pankkikirjat jo lapsillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teijo kannattaisi juottaa känniin, ja jututtaa vähän. Yleensä juopot on lörppäsuita.
Ai se tekee himisestä heti juopon kun hänelle pakkojuottaa alkoholia?
Ei sille ole tarvinnut pakkojuottaa viinaa, ihan itse on dokannut.
Sinähän sen tiedät koska kuuluit samaan juoppoporukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja äitinsä Gunilla Irmeli os. S.... Sukunimestä en ole varma.
Gunilla Maria Von Samarin. Kuuluisan margariinitehtailijan tytär joka oli syönyt niin paljon sallittuja lisäaineita, että hän oli itsekkin vain sallittu lisäaine.
Heikki kuoli 14.06.24. Kirje kai keväällä saapunut.