Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 tuntemaani äitiä, jotka tuntee toisensa, huokailee mulle (lapsettomalle) et voiku joku auttas lasten kanssa. Miksi ne ei auta toisiaan?

Vierailija
09.08.2024 |

Mulla ei oo lapsia, ja niillä kaikilla muilla on eli oletettavasti pitävät lapsista ja osaavat niitä hoitaa? Mikä tää juttu oikeen on? Juhlissa patsastelevat toisilleen täytekakkuja ja sormiruokataitoja, mut sit pidetään etäisyyttä?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tämä on yleistä. Hoidin aikoinaan siskoni lasta. Naapurin lapsia tuli mielellään pihaan tai sisällekin leikkimään hänen kanssaan. Aluksi tämä oli kivaa kun itselläni oli rennompaa kun lapset leikkivät keskenään. Kun kysyin, saisiko siskoni lapsi olla vähän aikaan heidän pihalla kun kävisin kaupassa. Tänä ei sopinut kun heillä oli tulossa ruoka-aika tms. Pikkuhiljaa siskolleni ja minulle selvisi, että vastavuoroisuutta ei ole. Lapset eivät tuoneet omia lelujaan pihalle, olisivat leikkineet vain siskoni lapsen leluilla. Kun kysyin lapsilta, heillä oli kiellettyä tuoda leluja ulos.

Kun minä tai siskoni joskus kysyimme, voisiko lapsi olla hetken heillä tai leikkimässä heidän pihalla vaikka kaupassa käynnin ajan. Tämä ei sopinut koska heillä on kohta ruoka-aika, äiti on kiireinen ja rasittunut, isä tarvitsee olla rauhassa työpäivän jälkeen, jne.

Vein siskon lasta uimaan läheiselle rannalle, puistoon ym. Aluksi otin lapsia mukaan mutta myöhemmin, kiersimme talon niin etteivät nähneet kun lähdettiin. Myöhemmin on harmittanut noiden lasten takia, heitä ei juurikaan käytetty missään. Harmitti itseäni, olisin voinut pyytää palkkaa käyttää heitä retkillä :)

Toinen lapsitapaus oli naapurin pienet tytöt, kenellä ei ollut hoitajaa ala-koulun päättymisen jälkeen. He pyörivät mielellään naapurustossa milloin kenenkin luona. Olivat oppineet pyytämään ruokaa ym.  Äitinsä kerran ihmetteli, ei hän tarvitse hommata hoitajaa kun lapset ovat niin omatoimisia. Tähän löytyi ratkaisu, yksi kotona oleva äiti sai sitten rahaa kun lapset tulivat heille omien lapsien kanssa ja söivät välipalaa. Ilmeisesti tämä meni sivistyneesti kun tällä kotona olevalla äidillä oli aviomies.

Summa summarum. Jos sinulta pyydetään palveluksia, pyydä palkkaa.

Vierailija
22/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettavat että koska olet lapseton niin joudat hoitamaan heidän lapsia. Monella on tämä oletus. Hyvinhän se menisi että hoitaisivat toistensa lapsia vuorotellen. Mutta nykyään on vallalla outo minäminäminä-kulttuuri, hekin odottavat että joku hoitaa heidän lapsia mutta eivät itse halua hoitaa toisten. Näkyy tässäkin ketjussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai eikö tuollainen vastavuoroisuus ole enää muotia?

Omassa nuoruudessani, kun siis olin pikkulasten äiti,  oli tosi tavallista että vuorotellen hoidettiin tarvittaessa toistemme lapsia; siinähän kaksi meni samassa kuin yksi, tai neljä samassa kuin kaksi, kun lapset olivat suht. täyspäisiä.

Ei ole muotia. Ajattelen omaa jaksamistani. Ei minulla mitään velvollisuutta hoitaa muiden lapsia.

Vaikka sillä tavalla saisit vaikka vapaan illan mennä leffaan tms?

Vierailija
24/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa nuoruudessani, kun siis olin pikkulasten äiti,  oli tosi tavallista että vuorotellen hoidettiin tarvittaessa toistemme lapsia; siinähän kaksi meni samassa kuin yksi, tai neljä samassa kuin kaksi, kun lapset olivat suht. täyspäisiä.

Ei ole muotia. Ajattelen omaa jaksamistani. Ei minulla mitään velvollisuutta hoitaa muiden lapsia.

Äideillä ei ole vapaata. Kun perhe on poissa niin silloin tehdään rästiin jääneet kotityöt joita ei voi tehdä muiden sotkiessa toisesta päästä taukoamatta ja häiritessä.

Vierailija
25/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä hyvä idea toi et pyytää palkkaa mutta kyllä ne ihmiset jotka antaa lastensa roikkua toistensa nurkissa ovat valitettavasti myös niitä jotka eivät siitä taatusti halua maksaa. Meillä on aina saanut olla lasten kavereita ja olen ottanut heitä mukaan myös mökille ja uimareissulle jne. Yhden käden sormilla on laskettavissa ne kerrat kun lapsen mukana on tullut kahvipaketti tms. kiitoksena. Kerran tuli sanallinen kiitos äidiltä jonka lapsi kulki vuosia meidän mukana. Ja joo itsehän olen antanut meille tulla, omien lasteni toiveesta mutta kyllä ihmettelen aikuisia joille se on jonkinlainen itsestäänselvyys. 

Vierailija
26/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisistä tulee kusipäitä oman lapsen myötä. Lapsen tulon myötä kaikki valjastetaan palvelijoiksi ja toisten elämillä ei ole enää mitään merktiystä. Suosittelen melkeinpä ottamaan reippaasti etäisyyttä kaikkiin, jotka saavat lapsen, jos ei ole itsellä aikomus jakaantua lähitulevaisuudessa

Ei vaan moni hoitaa lapsensa yhdessä puolison kanssa. Ei kenelläkään ole velvollisuutta hoitaa muiden lapsia, vaikka olisi omia.

Ei tietenkään  ole mutta kommenttisi on täysin turha ja ilkeä. 

Vierailija
27/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä tätä keskustelua. Lapsettomista ihmetellään, että miten eivät pidä lapsista kun ovat itsekin sellaisia joskus olleet ym. Mutta sitten kun tulee itse vanhemmaksi, saa näköjään avoimesti vihata lapsia (monet kommentit täällä muiden räkänokista ym).

Vierailija
28/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa nuoruudessani, kun siis olin pikkulasten äiti,  oli tosi tavallista että vuorotellen hoidettiin tarvittaessa toistemme lapsia; siinähän kaksi meni samassa kuin yksi, tai neljä samassa kuin kaksi, kun lapset olivat suht. täyspäisiä.<<Mulla meni tosin niin että ystävien lapset milläkin tekosyyllä oli kotini päiväkodin jälkeen yö uli arkenakin.Kävin kyllä työssä koko ajan ja 2 lapsen yksinhuoltajana, Koskaan ei ollut toisinpäin.Yrtivät samaa viellä kun saivat lapsen lapsia työntää mulle,Sanoin riitää ihan omat lapsen lapseni.Niin ne sit katosi elämästäni sihen hyvät ystävät,

Sama kokemus tutulla yksinhuoltajalla. Yritti vaihtovuoroista systeemiä, äidit vuorotellen hoitavat tarvittaessa toisten lapsia. Tilanne päättyi juuri noin, työssäkäyvä pienten lasten yksinhuoltaja hoiti usein omiensa lisäksi muitakin lapsia iltasin ja viikonloppuisin, mutta vastavuoroisuutta ei ollut. Kokeilu päättyi aika lyhyeen. Helpompi hoitaa vaan omat lapset, kuin säännöllisesti omat ja vieraat lapset.

Vierailija
29/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis sävy on syyllistävä. "kun kukaan ei koskaan auta, miten nykyaika on tällaista, ottaisi edes syliin hetkeksi jos näkee että äidillä on vaikeaa jne jne" eri asteisena. 

Olen tyytynyt toteamaan, että onpa tosi kurjaa. En ole siis kenenkään lapsia hoitanut, enkä aiokaan. Yksi näistä äideistä kerran puhui toisesta lapsettomasta muka huolettomasti, että kun ei lapseton voi ymmärtää, kun oli kommentoinut jotain hänen valitukseensa. Tulin siihen tulokseen että mitäpä minä niiden lasten kanssa, ymmärtämätön, edes tekisin. 

Mutta en käsitä sitä kulissia, mitä toisille äideille ylläpidetään. Kun kaikki valitus haihtuu kuin tuhka tuuleen vaikka juuri syntymäpäivillä. Kaikki on ihanaa. Miksi eivät tukeudu toisiinsa, varsinkin jos ovat samaa ymmärtävien lahkoa..

ap

Vierailija
30/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen sijaan, että kirjottaisit jotain positiivista alotukseen sä päätät yrjötä sinne pahan olos. Jos sun tarkotus oli tässä ilmaista kuinka paljon parempaa lapseton elämä on niin viestien perusteella kuulostaa siltä, että ap on onnellinen elämäänsä ja sä et. Onnellinen ihminen puhuu positiivisia asioita, onneton negatiivisia.

Vierailija
31/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on kyse

Venäjän propaganda yrittää näivettää Suomen ja kasvattaa lapsikatoa. Hyödylliset idioottit   liittyvät mukaan.

Pietarin trollitehtaalla - Näin Venäjän propagandaa rustataan kellon ympäri

Trollitehtaan propagandan sarjatuotannon yksityiskohtia on paljastettu muun muassa riippumattomassa Novaja Gazeta -lehdessä. Internet-tutkimuskeskus-nimellä tunnettu yhtiö oli perustettu heinäkuussa 2013.

Työpaikkailmoituksilla haettiin tuolloin nettitoimittajia, joiden tehtävänä oli kirjoittaa kommentteja, blogeja ja uutisia. Yhtiön tarjoamia palkkoja pidettiin jo silloin hyvinä, ja työpaikkana oli uusi vartioitu toimisto Pietarin kupeessa Olginossa, josta muutettiin myöhemmin Pietariin.

Automatisoidut ja identtiset kommentit ovat helppoja tunnistettavia ja torjuttavia, siksi ihmisiä tarvitaan versioimaan monistettuja viestejä.

Yhtiön toiminnasta on Venäjällä hakkeroitu tuhansia dokumentteja, joita olemme saaneet käyttöömme (YLE).

Arviot yhtiön työntekijämäärästä vaihtelevat, mutta hakkeroidun materiaalin joukossa ollut organisaatiokaavio kuvasi 270 ihmisen tehtävät ja nimesi johtotehtävissä toimivat.

Useat entiset työntekijät ovat haastatteluissa kertoneet, että valtaosa palkatuista propagandisteista ei itsekään usko asiaansa.

YLE

https://yle.fi/a/3-7804386

Vierailija
32/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa syntyy liian vähän lapsia globaalisti ja väestöromahdus on tulossa.

Erityisesti Suomessa syntyy liian vähän lapsia. Olen patriootti ja mielestäni supisuomalaisten tulisi yrittää hankkia neljä lasta.

Vihreät on kuoleman kultti ja haluaa valheillaan näivettää Suomen, jotta venäjä voisi tuhota vanhusten yhteiskuntamme.

Vierailija
33/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja vauvat on ihania. Niiden seura on mukavaa ja näet niissä itsesi ikään kuin lapsena. Upea kokemus.

Vierailija
34/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksullisia lastenhotajia on olemassa, käyttäkää niitä. Esim 4h kerho, Mannerheimin latensuojeluliitto ym ym voi kysyä hoitoapua.

MLL lastenkaitsijat eivät kai enää toimi Uudellamaalla ainakaan? Persut ja Kokoomus leikkasivat sen pois muiden lapsiperheiden palvelujen tapaan?

Vierailija
35/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sen sijaan, että kirjottaisit jotain positiivista alotukseen sä päätät yrjötä sinne pahan olos. Jos sun tarkotus oli tässä ilmaista kuinka paljon parempaa lapseton elämä on niin viestien perusteella kuulostaa siltä, että ap on onnellinen elämäänsä ja sä et. Onnellinen ihminen puhuu positiivisia asioita, onneton negatiivisia.

Eihänkään.

Ap vain ihmettelee miksi lapsellisilta puuttuu keskinäinen toisiaan tukeva yhteisöllisyys nykypäivänä. Tähän on tullut myös selityksiä tässä ketjussa.

T. Ihan joku muu 

Vierailija
36/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, oletko vain todella nuori vai vihaatko salaa ystäviäsi. Itse olen myös lapseton, mutta kyllä nyt terveellä järjellä ymmärtää, ettei omien lasten lisäksi toisen lasten hoitaminen ole mitään "taukoa" nähnytkään.

It takes a village. Ei tietenkään kaikkien ole sinun lapsiasi tarkoitus tai hyväkään hoitaa, mutta kaksi ihmistä ei todellisuudessa riitä. On niitä onnekkaita, joiden sisarukset käyvät välillä leikittämässä, ystävät siivoamassa ja vanhemmat viikottain hoitamassa. Sitten on niitä, joilla se verkko puuttuu. Ja ei helvetti se on raskaan ja väsyttävän näköistä ja vieläpä surullista kaiken päälle. Millon viimeksi kysyit pienen tai uuden lapsen perheeltä, miten voit auttaa? Vaikka tulemalla tyhjentämään astianpesukoneen. 

Veikkaanpa vain, ettet oikeasti ole näiden ihmisten "ystävä", tai kuulu tähän tukiverkkoon, joka heiltä selvästi puuttuu jossain määrin. Huolestuttaa tuollainen empatian puute ja se määrä inhoa näitä "ystäviä" kohtaan, joita tästä aloituksesta välittyy. Ei todellakaan ole toinen lapsiperhe se tapa, jolla yhden lapsiperheen kuorma helpottuisi.

Vierailija
37/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska yrittävät vihjailla että sinun pitäisi tarjoutua auliisti kaitsemaan jälkikasvuaan aina kun tarvitsevat ja jopa kaikkia kerralla. Ilmaista hoitajaa ovat vailla. 

Huikailun tarkoitus on yrittää velvoittaa sinut lapsien hoitoon, koska sinunhan pitäisi ymmärtää tarjoutua itse.

Itselleni tarjouksia ei tule, koska minun ei edes oleteta olevan hyvä lasten ja ihmisten kanssa.

Vierailija
38/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin käydä yksin leffassa tai pyytää lasten isovanhempia hoitamaan. Ja ennen kuin joku noista isovanhemmista motkottaa, niin he haluavat ja kyselevät lapsia hoitoon.

Vierailija
39/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös olla niin, ettei ihminen halua naapurin hoitavan lapsiaan. Meillä asui naapurissa ennen kohtuullisen ikävä naapuri. Perheellinen, mutta ilkeä ja epäluotettava. Kommentoi lapseni ulkonäköä ilkeästi. Saattoi jättää 2-vuotiaan lapsensa vahtimatta pitkiksi ajoiksi pihaan. En siis todellakaan olisi halunnut naapurin hoitavan lapsiani. Siksi en halunnut ryhtyä myöskään naapurin lasten hoitajaksi, vaikka kovasti tällaista diiliä ehdotteli. Olisi ollut huono diili minulle. Omiani en heidän hoitoonsa olisi luottanut, joten olisi ollut yksipuolista hoitamista.

Vierailija
40/75 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, oletko vain todella nuori vai vihaatko salaa ystäviäsi. Itse olen myös lapseton, mutta kyllä nyt terveellä järjellä ymmärtää, ettei omien lasten lisäksi toisen lasten hoitaminen ole mitään "taukoa" nähnytkään.

It takes a village. Ei tietenkään kaikkien ole sinun lapsiasi tarkoitus tai hyväkään hoitaa, mutta kaksi ihmistä ei todellisuudessa riitä. On niitä onnekkaita, joiden sisarukset käyvät välillä leikittämässä, ystävät siivoamassa ja vanhemmat viikottain hoitamassa. Sitten on niitä, joilla se verkko puuttuu. Ja ei helvetti se on raskaan ja väsyttävän näköistä ja vieläpä surullista kaiken päälle. Millon viimeksi kysyit pienen tai uuden lapsen perheeltä, miten voit auttaa? Vaikka tulemalla tyhjentämään astianpesukoneen. 

Veikkaanpa vain, ettet oikeasti ole näiden ihmisten "ystävä", tai kuulu tähän tukiverkkoon, joka heiltä selvästi puuttuu jossain määrin. Huolestuttaa tuollainen empatian pu

Kyllä aika moni tuore perheenäiti hormonimyrskyissään loukkaantuisi kun lapseton ystävä tulisi katselemaan kylään että laitanko sun tiskit? Oletko jaksanut pestä pyykkiä? Toi ikkuna näyttää vähän likaiselta, pesenkö sen jne....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi