Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oman lapsen ylipaino

Vierailija
09.08.2024 |

Miten tuon saisi pois? Lapsella on 4 kertaa viikossa liikuntaharrastus, lisäksi käy päivittäin juoksemassa omasta halustaan. Lasta itseään häiritsee kun on niin painava (lievä ylipaino). Kotona terveellistä ruokaa, lapsi vaan syö aivan valtavasti. Koulussa syö myös sen verran paljon että opettajat ottanut asian puheeksi. Lapsella on omien sanojensa mukaan nälkä vielä kun kysyn tarvitseeko välttämättä ottaa ruokaa lisää. Nälässäkään en viitsisi pitää. Olen yrittänyt välillä tehdä "pahaa" ruokaa, ettei maistuisi niin hyvin.

Antakaa hyviä vinkkejä?

Lapsi on 10v ja 150cm/52kg.

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse suosittelen "hiljaista" laihdutuskuuria. Kaikessa hiljaisuudessa muutat koko perheen ruokavalion ja ota lapsi mukaan tekemään ruokaa. Lähtekää yhdessä liikkumaan joka pv. 

Minä suosittelen sinulle aloituksen lukemista.

Vierailija
102/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse suosittelen "hiljaista" laihdutuskuuria. Kaikessa hiljaisuudessa muutat koko perheen ruokavalion ja ota lapsi mukaan tekemään ruokaa. Lähtekää yhdessä liikkumaan joka pv. 

Minä suosittelen sinulle aloituksen lukemista.

Neuvohan on erinomainen! Älä mollaa jos et pysty esittämään parempaa ehdotusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän sama juttu. Lapsi on tosin vauvasta asti kasvanut samalla +2 käyrällä tasaisesti. Pian tulee varmaan nyt 12v. kasvupyrähdys, huolissani en ole, mutta miettinyt, että mitä ihmettä mä hänelle syötän. Pitää kyllä tavallisen ruuan lisäksi esim. hedelmistä, mutta niitäkin menisi paljon. Pitäisikö lisätä proteiinia esim. päivällisellä kaksi kanafileet yhden sijaan (en tiedä, onko liikaa proteiinia)? Vaikka päivällä syönyt hyvin kaikki ateriat, iltapalalla maistuisi useampi leipä, puuro, jogurtti, hedelmiä. Lähes kaikki maistuu.

Vierailija
104/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munuaiset saa rikki liialla proteiinilla. Ole iloinen, että hedelmät kelpaavat. 

Vierailija
105/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet ruuasta kasviksia. Salaattia, tomaattia, kurkkua, porkkanaa, paprikaa. 

Kivennäisvettä juomaksi. 

Vierailija
106/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä liittyy turvallisuuden tunteeseen. 

Vierailija
107/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa testauttaa kaikki rauta-arvot, matalat arvot voi liittyä ruokahaluun ja aineenvaihduntaan.

Vierailija
108/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munuaiset saa rikki liialla proteiinilla. Ole iloinen, että hedelmät kelpaavat. 

Joo ja sokeri pilaa maksan.

Vierailija
109/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet ruuasta kasviksia. Salaattia, tomaattia, kurkkua, porkkanaa, paprikaa. 

Kivennäisvettä juomaksi. 

Kyllä ne kivennäisaineet saa ruoasta jos syö terveellisesti. Ihan tavallinen vesijohtovesi on hyvää Suomessa, eikä siinä ole mikromuoveja kuten muovipullojuomissa.

Vierailija
110/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse pieni ja pyöreä?

Vierailija
111/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on opetellut syömään liikaa, jolloin keho viestittää, että sitä ruokaa on aina saatava paljon. Ihan sama juttu kuin aikuisilla. Sitä geneettistä häiriötä hänellä tuskin on, mikä aiheuttaa pohjatonta nälkää, koska siitä kärsivät ovat myös älyllisesti kehitysvammaisia ja todella reilusti lihavia. Sinun pitää vaan alkaa annostelemaan lapselle ruuat. Enemmän kasviksia, niin saa jotain extramahantäytettä, joka ei lihota. Myös lapset voivat olla tunnesyöppöjä. Tiedän muutamankin tällaisen tapauksen. Tsemppiä. 

Vierailija
112/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän sama juttu. Lapsi on tosin vauvasta asti kasvanut samalla +2 käyrällä tasaisesti. Pian tulee varmaan nyt 12v. kasvupyrähdys, huolissani en ole, mutta miettinyt, että mitä ihmettä mä hänelle syötän. Pitää kyllä tavallisen ruuan lisäksi esim. hedelmistä, mutta niitäkin menisi paljon. Pitäisikö lisätä proteiinia esim. päivällisellä kaksi kanafileet yhden sijaan (en tiedä, onko liikaa proteiinia)? Vaikka päivällä syönyt hyvin kaikki ateriat, iltapalalla maistuisi useampi leipä, puuro, jogurtti, hedelmiä. Lähes kaikki maistuu.

Ehkä vähemmän hiilaria? Tee iltapalaksi vaikka keitettyjä kananmunia ja vihanneslohkoja. Korkeintaan yksi leipäviipale vaikka juustolla. 

Vierailija
113/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista on 'terveellinen ruoka' kotona? Rehut ja kala ei riitä, pitää olla myös riittävästi hyvää hiilaria, kuten perunaa tai riisiä. Muuten tulee kasvavalle kaamea nälkä.

Lautasmalli.

Salaattia/raastetta on aina. Perus perunaa/pastaa/riisiä ja jotai proteiinia siihen. Kovia rasvoja vältellään. Täysjyvää pelkästään käytetään. Leivälle vähärasvaisia kokolihaleikkeleitä ja kasviksia. Muroja ei syödä, jugurtti on sokeritonta, laittaa yleensä mysliä sekaan. Puuroa syödään aamulla/illalla yleensä. 

Kuinkahan suuren eron tuo vähärasvainen leikkele muka tekee? Ottaen nyt huomioon että siinä leivässä itsessään on jo aika reippaasti kaloreita.

Vierailija
114/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vähemmän hiilaria? Tee iltapalaksi vaikka keitettyjä kananmunia ja vihanneslohkoja. Korkeintaan yksi leipäviipale vaikka juustolla. 

Meillä oli lapsuuden kodissa iltapalaksi usein vihanneslohkoja ja näkkäriä tai hapankorppua. Välillä myös maustamaton viili. Ei puuroa, ei valkoista leipää, ei sokerijugurtteja. Oltiin kaikki hoikkia. 

Vierailija
115/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hieman sama ongelma. Koko kesän lapsi on syönyt paljon kuitua ja vältellyt herkkuja. Paino ei sinänsä laskenut, mutta selvästi turvotus väheni. Vyötä piti kiristää, jenkkakahvat hieman sulivat, jne.

Sitten lapsi oli viikon mummolassa ennen koulun alkua. Maha on tällä hetkellä todella iso, jenkkakahvat tuplana, jne. Ei viikossa voi lihoa noin paljoa, vaikka mitä tekisi. Vaikuttaa, että lapsi kertakaikkiaan turpoaa epäterveellisestä ruuasta. Ja kesän aikana hieman pienentynyt vatsalaukkukin on ilmeisesti taas venytetty, sillä ruokamäärät ovat mummola vierailun jälkeen taas suuria. Rehellisesti sanottuna veetuttaa lapsen mummon ratkaisu syöttää poika taas turvoksiin. Olen yrittänyt sanoa hänelle asiasta, mutta henkilö ei vain tajua sitä, kuinka paljon vahinkoa taas on saanut aikaan. Lapsi itse häpeää lihavuuttaan, on meidän aikuisten tehtävä auttaa häntä asiassa, eikä syöttää kuin oululaisessa! Surkuhupaisaa asiassa on, että pojan isoveli on alipainoinen. Isoveljeä mummo kieltää syömästä, jotta ylipainoinen pikkuveli saa tarpeeksi ruokaa! 

Vierailija
116/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Damn autocorrect,  ei syöttää kuin oululaisessa, vanan syöttää kuin pullasorsaa.

Vierailija
117/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole ylipainoa, tuossa iässä lapsi kasvaa valtavasti ja varmasti nyt on kasvupyrähdys tulossa, mikä saa painon tasaantuu taas. Ihan tän faktan kertoisin lapselle. Normaalia ruokaa saa lapsi syödä paljon, silloin kun energiaa kuluu. Opettajaan ottaisin yhteyttä taitaa olla vasta aloittanut uransa, jos ei ole aiemmin nähnyt teiniä jolle ruoka maistuu.

Vierailija
118/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ohje vaihtaa maito veteen on hyvä ohje. Tarkista myös leivälle levitettävän rasvan kalorit, niissäkin on suuria eroja. Ja tietysti sipsit yms. kannattaa vaihtaa johonkin hedelmään tai vaikka porkkanatikkuihin. Juustot? Niissäkin paljon kaloreita.

Lapsenne kasvaa vielä, joten painon pitäminen nykyisellään riittää. Ja on tärkeää kertoa lapselle usein, että hän on upea juuri sellaisena kuin on. Muutokset voi tehdä lähes huomaamatta. Jokaiseen ruokaan voi ujuttaa kasviksia, mitkä alentavat energiatileyttä. Olen varma, että myönteisessä ja turvallisessa ilmapiirissä muutos onnistuu.

Vierailija
119/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lisäsin proteiinia kanaa, nautaa, rasvattomia maitotuotteita, kananmunaa.

Vierailija
120/131 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalaa jos pystyy syömään, saa terveellistä rasvaa kasvuun ja aivot tykkää.