Oman lapsen ylipaino
Miten tuon saisi pois? Lapsella on 4 kertaa viikossa liikuntaharrastus, lisäksi käy päivittäin juoksemassa omasta halustaan. Lasta itseään häiritsee kun on niin painava (lievä ylipaino). Kotona terveellistä ruokaa, lapsi vaan syö aivan valtavasti. Koulussa syö myös sen verran paljon että opettajat ottanut asian puheeksi. Lapsella on omien sanojensa mukaan nälkä vielä kun kysyn tarvitseeko välttämättä ottaa ruokaa lisää. Nälässäkään en viitsisi pitää. Olen yrittänyt välillä tehdä "pahaa" ruokaa, ettei maistuisi niin hyvin.
Antakaa hyviä vinkkejä?
Lapsi on 10v ja 150cm/52kg.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Lapsella joku ravintoainepuutos, minkä vuoksi tankkaa mielettömiä määriä. Mieti, puuttuuko ruokavaliosta jotakin oleellista ja tee täsmäisku siihen. Saako lapsi päivittäin
- tummanvihreitä kasviksia
- keltaisia/punaisia kasviksia
- laadukasta lihaa
Juoko tarpeeksi vettä. Ruokien välissä kannattaa juoda desi vettä silloin ja tällöin, mutta ei ruokailun yhteydessä. Ruokailun aikana juotu vesi haittaa ruuansulatusta
Itse olen aina saanut myös ylipainoa, kun olen urheillut. Kun kuluttaa paljon energiaa, keho myös pyytää sitä enemmän. Laihduttaminen on helpointa, kun ei liiku ollenkaan, vaan makoilee. On vaikea kasvaa ja laihtua samaan aikaan. Muutenkin tuo urheilumäärä on enemmän kuin ammattiurheilijalla. Miettisin onko hyväksi kehittyvälle lapselle, jonka pitäisi pystyä käyttämään aivojakin? Ylikuntokin on ihan todellinen ongelma
Liha ei ole välttämättä hyväksi, ei ainakaan päivittäin. Punaisessa lihassa on aina ongelma, että se ei ole helposti sulavaa ravintoa. Mieluummin enemmän kalaa ja kasviksia. Tiedän, että tästä on paljon virheellisiä käsityksiä, että punainen liha olisi kylläisyyttä yllä pitävää ravintoa. 70-luvulla syötiin keskimäärin 50 kg lihaa vuodessa per hlö, kun vuonna 2022 lukema oli 79 kg. Syömme siis keskimäärin enemmän punaista lihaa, ja ero on noin suuri.
Onko kylläisyyden tunne lisääntynyt? Ei ole. Päin vastoin annoskoot yleisesti ovat suurentuneet. Työskentelen itse esihenkilönä suuressa lounasravintolassa, joka toteuttaa henkilöstöruokailua. Ruokalajit ovat monipuolistuneet, mutta samalla on kasvanut ihmisten määrä, joille tuntuu kelpaavan vain liharuuat, ja annoskoot ovat myös suurempia vuosi vuodelta. Sen voi meillä laskea helposti ruoka-aineiden määrän perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Säännölliset ruoka-ajat kotona 9, 12, 17 ja vain lautasellinen annetaan. Ei ole vaarallista jos nälkä ja siihen kyllä tottuu!
Aikuinen tekee kuten huvittaa. Kasvuikäinen on eri asia. Nälissään olo johtaa syömishäiriöihin ja salaa syömiseen. Silloin syödään vaikka raakoja jauhoja veteen sekoitettuna jne. Viisi ateriaa kuuluu kasvuikäisen ruokavalioon. Etenkin jos peruskoulussa on tuo pika-antaminen käytössä, pitäisi olla iltapäivälle välipalaksi mukana hedelmä. Kotona sitten aamupalaa täydentää proteiinilla ja marjoilla/kasviksilla tai/ja hedelmällä.
Aamupalaa syömättömät ovat opettajien kauhuja, koska oppi ei mene nälkäiselle päähän. Iltapalalla puuro edistää unta. Jos oikein tieteellisen kaavan mukaan menisi, silloin söisi puuron ja maidosta, banaanista ja pähkinävoilla maustetun pirtelölasillisen. Siinä on unta edistävää tryptofaania. Pari siivua kalkkunaleikettä lisäksi jos vaihtaa puuron leipään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ylipaino on vanhempien syytä.
Höpö, höpö. Meillä syyksi paljastui se, ettei hänellä synny aivolisäkkeessä lutenisoivaa hormonia. Ei ole ikinä syntynyt eikä tule syntymään. Ihan oikeilla lääkkeillä muuttui todella paljon. Aikaisemmin oli alavireinen, nukkui huonosti ja ei oikein innostunut mistään. Nyt on tarmoa ja voimaa kuin pienessä kylässä. Nukkuu hyvin yönsä. Noudattaa säännöllistä päivärytmiä.
Kielsimme häntä syömästä kavereillaan herkkukaapeista ja tuntui todella hankalalta kun kotona oltiin tarkkoja ja muilla sitten elettiin paljon mukavampien aikuisten varustamissa herkkukaappeja kaivaen. Lapsi sanoi, ettei voi pyytää ketään meille kun kerran meillä ei ole herkkukaappia. Oli pakko avata ihan budjetti ja näyttää hänelle, kuinka vähän niihin herkkuihin o
Kyllä se vika on elintavoissa eikä siinä, että lapsessa olisi joku vika. Teet todella suuren karhunpalveluksen lapselle jos opetat hänet kohtaamaan haasteet hakemalla diagnoosin ja steroidin. Terve elämä ja hyvinvointi ei ole sitä, että ylensyö ja liikkuu liikaa, liian vanhojen ihmisten kanssa, ja sitten copettaa huumeella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella joku ravintoainepuutos, minkä vuoksi tankkaa mielettömiä määriä. Mieti, puuttuuko ruokavaliosta jotakin oleellista ja tee täsmäisku siihen. Saako lapsi päivittäin
- laadukasta lihaa
Juoko tarpeeksi vettä. Ruokien välissä kannattaa juoda desi vettä silloin ja tällöin, mutta ei ruokailun yhteydessä. Ruokailun aikana juotu vesi haittaa ruuansulatusta
Itse olen aina saanut myös ylipainoa, kun olen urheillut. Kun kuluttaa paljon energiaa, keho myös pyytää sitä enemmän. Laihduttaminen on helpointa, kun ei liiku ollenkaan, vaan makoilee. On vaikea kasvaa ja laihtua samaan aikaan. Muutenkin tuo urheilumäärä on enemmän kuin ammattiurheilijalla. Miettisin onko hyväksi kehittyvälle lapselle, jonka pitäisi pystyä käyttämään aivojakin? Ylikuntokin on ihan todel
Lihaa riittää 50-100g päivä, eikä sitä ole joka päivä pakko syödä jos ei halua. Kannattaa myös syödä mieluummin riistaa kuin rehu- ja antibioottilihaa. Ravintoteollisuuden suosituksia ei kannata sellaisenaan kuunnella, sillä ne eivät aja terveyttä vaan niitä rahoittavat lääke- ja ruokateollisuus
Lihan sulamista auttaa se, ettei syö hiilareita samanaikaisesti. Eli joko liha sellaisenaan, tai vaikkapa vihannesten kanssa. Itse tykkään syödä omani ensimmäisenä aamulla, sillä keho on silloin kaikista tehokkaimmillaan. Siinäpä oiva aamiaisvaihtoehto kasvavalle lapsellekin: suikale riistalihaa sellaisenaan :)
Kalassa on elohopeaa ja muita raskasmetalleja. Henkilökohtaisesti en söisi kalaa kuin max. kerran viikossa. Suuri osa ihmisistä on sopeutunut "kuivan maan ruokavalioon"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö, höpö. Meillä syyksi paljastui se, ettei hänellä synny aivolisäkkeessä lutenisoivaa hormonia. Ei ole ikinä syntynyt eikä tule syntymään. Ihan oikeilla lääkkeillä muuttui todella paljon. Aikaisemmin oli alavireinen, nukkui huonosti ja ei oikein innostunut mistään. Nyt on tarmoa ja voimaa kuin pienessä kylässä. Nukkuu hyvin yönsä. Noudattaa säännöllistä päivärytmiä.
Kielsimme häntä syömästä kavereillaan herkkukaapeista ja tuntui todella hankalalta kun kotona oltiin tarkkoja ja muilla sitten elettiin paljon mukavampien aikuisten varustamissa herkkukaappeja kaivaen. Lapsi sanoi, ettei voi pyytää ketään meille kun kerran meillä ei ole herkkukaappia. Oli pakko avata ihan budjetti ja näyttää hänelle, kuinka vähän niihin herkkuihin o
Erikoislääkärillä ihan verikokeilla. Se tehtiin kahteen kertaan eri päivinä, että tulos oli taatusti oikea. Lääke alkoi toimia oikeastaan heti, vaikka aloitettiin pienellä annoksella. Sen huomasi toisesta, että seuraa ihan eri tavalla esimerkiksi ympäristöään ja on nykyään todella seurallinenkin.
Puolison kanssa ihmettelimme, että tuohan oli nopeampi apu kuin minkään kuraattorin tai psykologin luona käynnit. Hänellä oli historiaa siis jo pienestä lähtien ahdistuksen ja masennusoireilun vuoksi psykologilla. Jotenkin nekin oireet katosivat kun annostusta nostettiin. Parempi näin kuin se, että on koko ajan huoli ja itsekin ahdistunut kun toinen on syntymästään lähtien onnettomana syntynyt.
Vaikea puuttua, mutta tee vähemmän ruokaa. Jos se loppuu? Ei voi santsata. Olen hieman paininut tyttären kanssa saman ongelman parissa. Olen itse pulska, mutta nuorena toki olin hoikka. Kiloja tulee iän myötä niin helposti muutenkin... En syö kyllä tuhottomasti ja voisin itsekin syödä paremmin, mutta meille ongelmaksi tuli teini-ikä. Vielä 15v. oli hoikka, mutta sitten alkoi seurustella salilla käyvän pojan kanssa ja seurata kaikkia nettivideoita, joissa korostettiin syömisen merkitystä saliharjoittelulle. Alkoi suorastaan itkeä, että hän syö liian vähän ja tarvii enemmän ruokaa, koska pitää syödä enemmän, kun treenaa. Apua. Olin aivan hukassa. Yritin sanoa, ettethän sä ole alipainoinen ja onhan meillä ruokaa. Sai vain sellaisen käsityksen, että pitää syödä tosi isoja määriä treenatessa ja koki, että hänen ongelmansa on liian vähä syöminen. Ja lisäsi maanisesti annoskokoa ja ruokamääriä. Näin sivusta, kun alkoi lihoa ja hoki vaan, että syö edelleen liian vähän. Oli tosi vaikeaa yrittää sanoa, että syöt liikaa ja lihot koko ajan. Pari kertaa otin puheeksi ja tuli hirveät kilarit. Tietysti. Itsekin olisin kilahtanut äidille samasta asiasta samassa iässä. Mutta oli kamalaa seurata, kun tyttö lihottaa itseään tarkoituksella ahtamalla ruokaa enemmän kuin tarpeen, koska jonkun netistä poimitun teorian mukaan söi liian vähän. Yritin selittää, että älä vertaa itseäsi johonkin poikiin, joilla on massakausi yms. Ja olet terve, ihan riittävästi syöt kuntoilua varten yms. Mutta ei. Netissä olevat selittäjät oli mua etevämpiä. Kun vaatteet kävi ahtaiksi, niin kyse oli vaan lihaksista, vaikka näki silmälläänkin, että silkkaa rasvaahan se oli tullut ja selluliittia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- laadukasta lihaa
Itse olen aina saanut myös ylipainoa, kun olen urheillut. Kun kuluttaa paljon energiaa, keho myös pyytää sitä enemmän. Laihduttaminen on helpointa, kun ei liiku ollenkaan, vaan makoilee. On vaikea kasvaa ja laihtua samaan aikaan. Muutenkin tuo urheilumäärä on enemmän kuin ammattiurheilijalla. Miettisin onko hyväksi kehittyvälle lapselle, jonka pitäisi pystyä
Ja tosiaan ravintosuositukset annetaan myös osittain sen perusteella, mitä ruokateollisuus pystyy kannattelemaan. Jos kaikki maailman ihmsiet alkaisivat syömään yhtäkkiä riistalihaa ja luomuvihanneksia, osa kuolisi nälkään. Jos haluaa syödä oikeasti keholleen hyvin, ei kannata noudattaa tätä suositusta. Samoin siemenöljyt ovat silkkaa myrkkyä, mutta koska niissä on paljon energiaa ja niitä pystyy viljelemään teollisesti tehokkaammin kuin luonnollisia rasvoja, tiedepropaganda osoittaa siemenöljyjen suuntaan
@64: on ehkä viisaampaa olla puuttumatta muiden ihmisten sairauksiin? Etenkin kun ei ole sinun elämästäsi kyse. Tuskin olet erikoislääkäri? Mitä tarkoittaa copettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielsimme häntä syömästä kavereillaan herkkukaapeista ja tuntui todella hankalalta kun kotona oltiin tarkkoja ja muilla sitten elettiin paljon mukavampien aikuisten varustamissa herkkukaappeja kaivaen. Lapsi sanoi, ettei voi pyytää ketään meille kun kerran meillä ei ole herkkukaappia. Oli pakko avata ihan budjetti ja nä
Huumeet piristävät. Kumma juttu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höttöhiilarit minimiin. Ei mene montakaan kk että ylimääräinen katoaa.
Lapsilla pitää pitää paino samoissa lukemissa ja kasvaa pituutta. Niin lihavuutta hoidetaan länsimaisen lääketieteen mukaan.
Miksi?
Jos lapsi kasvaa pituutta 20cm ja painoa 20kg, on hän normaalipainoinen. Ei kaikkien tarvi olla laihoja.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea puuttua, mutta tee vähemmän ruokaa. Jos se loppuu? Ei voi santsata. Olen hieman paininut tyttären kanssa saman ongelman parissa. Olen itse pulska, mutta nuorena toki olin hoikka. Kiloja tulee iän myötä niin helposti muutenkin... En syö kyllä tuhottomasti ja voisin itsekin syödä paremmin, mutta meille ongelmaksi tuli teini-ikä. Vielä 15v. oli hoikka, mutta sitten alkoi seurustella salilla käyvän pojan kanssa ja seurata kaikkia nettivideoita, joissa korostettiin syömisen merkitystä saliharjoittelulle. Alkoi suorastaan itkeä, että hän syö liian vähän ja tarvii enemmän ruokaa, koska pitää syödä enemmän, kun treenaa. Apua. Olin aivan hukassa. Yritin sanoa, ettethän sä ole alipainoinen ja onhan meillä ruokaa. Sai vain sellaisen käsityksen, että pitää syödä tosi isoja määriä treenatessa ja koki, että hänen ongelmansa on liian vähä syöminen. Ja lisäsi maanisesti annoskokoa ja ruokamääriä. Näin sivusta, kun alkoi lihoa ja hoki vaan, et
Mä luulen että mun pojalla saattaa olla vähän samanlaisia ajatuksia. Haluaa siis olla vahva ja saada lihasta, varmaan jostain onnistunut keksimään että enemmän syömällö kasvaisi lihakset paremmin. Täytyy yrittää tämä ottaa hänen kanssaan puheeksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista että lapsi saattaa sekottaa nälän ja vatsaoireilun keskenään. Toisaalta saattaa olla että ei ymmärrä milloin vatsa on täynnä ja milloin ei.
Sitten on vielä ne, jotka yhtäkkiä hujahtaa kasvusta ja tarvitsee paljon energiaa. Turha tossa iässä vielä huolestua, kasvukausi on alussa.
Paino on nyt muutaman vuoden ollut suhteessa pituuteen koko ajan vaan nousussa, en mä viime vuonna lievästä ylipainosta ollutkaan huolissani kun ajattelin että se tästä tasaantuisi. Nyt vaan tosiaan tullut entistä enemmän ylimääräistä painoa. Mielestäni tässä vaiheessa liiallinen painonnousu olisi hyvä saada pois, eikä sitten myöhemmin alkaa laihduttamalla laihduttamaan kertyneitä kiloja. Omasta mielestä lasten ylipaino on kuitenkin vanhempien vastuulla. Ja tiedostan että vartaloita on erilasia eri koostumusksells, lapsesta vaan
Vai että ratsastusta. Ylipainoisella heppapojalla onkin sitten tosi helppoa koulussa😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lapsi ei ole lihava syömisen takia, vaan juurisyy on muualla. Nukkuuko hän hyvin, onko hän levollinen luonne Stressi ja huonosti nukutut yöt lisäävät nälän tunnetta.
Kun joskus voi käydä niinkin erikoisesti, että liika nälkä lähtee vaikka painopeitolla.
Ihmiset ovat monimutkaisia.
Lapsi nukkuu melko vähän. Herää aina itsensään viimeistään klo 6, myös kesälomalla. Vaikka valvoisi myöhään. Yrittään saada hänet nukkumaan viimeistään klo 22 mennessä, ei vaan aina onnistu.
Täytyykin tuokin muuten ottaa puheeksi, terveydenhoitaja kyllä tästä asiasta tietoinen, ei siihen mitään neuvoja ollut antaa.
Lääkäri voi
Älkää nyt hyvät ihmiset edes ajatelko 10-vuotiaan lääkitsemistä niin tokkuraiseksi, että nukkuu väkisin! Jos lapsi (tai aikuinen) ei nuku, korjataan ensin elämäntavat. Vihoviimeinen apu on lääkitys...
Vierailija kirjoitti:
Vaikea puuttua, mutta tee vähemmän ruokaa. Jos se loppuu? Ei voi santsata. Olen hieman paininut tyttären kanssa saman ongelman parissa. Olen itse pulska, mutta nuorena toki olin hoikka. Kiloja tulee iän myötä niin helposti muutenkin... En syö kyllä tuhottomasti ja voisin itsekin syödä paremmin, mutta meille ongelmaksi tuli teini-ikä. Vielä 15v. oli hoikka, mutta sitten alkoi seurustella salilla käyvän pojan kanssa ja seurata kaikkia nettivideoita, joissa korostettiin syömisen merkitystä saliharjoittelulle. Alkoi suorastaan itkeä, että hän syö liian vähän ja tarvii enemmän ruokaa, koska pitää syödä enemmän, kun treenaa. Apua. Olin aivan hukassa. Yritin sanoa, ettethän sä ole alipainoinen ja onhan meillä ruokaa. Sai vain sellaisen käsityksen, että pitää syödä tosi isoja määriä treenatessa ja koki, että hänen ongelmansa on liian vähä syöminen. Ja lisäsi maanisesti annoskokoa ja ruokamääriä. Näin sivusta, kun alkoi lihoa ja hoki vaan, et
Ei kannata pitää lasta nälässä, koska sitten ne tankkaa leipää tms. Tehkää mieluummin enemmän kasviksia. Jäikö nälkä? Sori, makaronilaatikko loppu, mutta ota tästä vielä kasviksia! Kasviksia ei oikeastaan voi syödä liikaa, eli jos jää nälkä, niin aina voi tankata kasviksilla. Ja kuten joku aiemmin kommentoi, pyri parhaasi mukaan tarjoamaan erivärisiä ja eri koostumuksellisia kasviksia. Vihreät kasvikset pitävät usein parhaiten nälän tunnetta poissa, esim parsa-, lehti- ja ruusukaali. Lisäksi värikästä esim. paprikaa ja porkkanaa.
Vierailija kirjoitti:
@64: on ehkä viisaampaa olla puuttumatta muiden ihmisten sairauksiin? Etenkin kun ei ole sinun elämästäsi kyse. Tuskin olet erikoislääkäri? Mitä tarkoittaa copettaa?
Kai ymmärrät, että sairaudet ovat palvelu? Kuka tahansa, joka menee valittamaan lääkärille, saa varmasti jonkun diagnoosin ja lääkäri provision määräämästään reseptistä. Täysin normaaleja asioita ja arvoja ollaan diagnosoitu, ja lääkäristä riippuen köyhille ja rikkaillekin pätevät eri säännöt. Vanhempien tietysti helpompi viedä lapsi lääkäriin ja keksiä lapselle valuvika, kuin tarkastella omia kasvatusmetodejaan tai odotuksiaan lasta kohtaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lapsi ei ole lihava syömisen takia, vaan juurisyy on muualla. Nukkuuko hän hyvin, onko hän levollinen luonne Stressi ja huonosti nukutut yöt lisäävät nälän tunnetta.
Kun joskus voi käydä niinkin erikoisesti, että liika nälkä lähtee vaikka painopeitolla.
Ihmiset ovat monimutkaisia.
Lapsi nukkuu melko vähän. Herää aina itsensään viimeistään klo 6, myös kesälomalla. Vaikka valvoisi myöhään. Yrittään saada hänet nukkumaan viimeistään klo 22 mennessä, ei vaan aina onnistu.
Täytyykin tuokin muuten ottaa puheeksi, terveydenhoitaja kyllä tästä asiasta tietoinen, ei siihen mitään neuvoja ollut ant
Valitettavasti tämä on vanhempien keskuudessa iso trendi ja lapsia aletaan diagnosoimaan jo vauvana. Olen törmännyt jopa tapauksiin, missä lääketeollinen hoito ajaa imetyksen (joka on lapsen immuniteetin perusta) ja äitiyden ohi. Diagnooseilla saa sääliä ja kukaan ei uskalla kyseenalaistaa niitä, sillä lääkärin sana on joissakin piireissä taivaan totuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea puuttua, mutta tee vähemmän ruokaa. Jos se loppuu? Ei voi santsata. Olen hieman paininut tyttären kanssa saman ongelman parissa. Olen itse pulska, mutta nuorena toki olin hoikka. Kiloja tulee iän myötä niin helposti muutenkin... En syö kyllä tuhottomasti ja voisin itsekin syödä paremmin, mutta meille ongelmaksi tuli teini-ikä. Vielä 15v. oli hoikka, mutta sitten alkoi seurustella salilla käyvän pojan kanssa ja seurata kaikkia nettivideoita, joissa korostettiin syömisen merkitystä saliharjoittelulle. Alkoi suorastaan itkeä, että hän syö liian vähän ja tarvii enemmän ruokaa, koska pitää syödä enemmän, kun treenaa. Apua. Olin aivan hukassa. Yritin sanoa, ettethän sä ole alipainoinen ja onhan meillä ruokaa. Sai vain sellaisen käsityksen, että pitää syödä tosi isoja määriä treenatessa ja koki, että hänen ongelmansa on liian vähä syöminen. Ja lisäsi maanisesti annoskokoa ja ruokamäär
Kasvisten tulisi olla ruokavalion perusta, sillä ne sisältävät kehon varsinaiset rakennusaineet. Jos kasvattaa lasta vehnällä, sokerilla ja rehuruokitulla sikanaudalla, tämä elää jatkuvassa puutostilassa. Lapsi on kuin eläin ja syö tietysti mieluiten sitä sokeria, ja tässä on aikuisen vastuu laittaa sinne koneistoon ne oikeat rakennusaineet. Sokeria ei kannattaisi antaa lapselle ollenkaan, edes lisättyä
no jos siltä tuntuu, käytä lastenlääkärissä. Muuten säännölliset(!!!) ruoka-ajat kotiruokaa. Anna syödä vatsa täyteen, älä puutu tankkaamiseen. Älä kiinnitä huomiota ruoka-annoksiin yms. aamu, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Pidät kellonajoista kiinni, elimistö tottuu. Ihan normaalilla ruualla pituuskasvu korjaa. Unohda vaaka. Sinähän ruuan ostat, eli katsot vaan ettei joka päivä esim makaronia ja lettuja.
En usko tätä. Paljonko pojalla on rahaa käytössä? Entä mihin nuo päivittäiset juoksulenkit suuntautuvat? Veikkaan, että hän hakee limsaa ja karkkia kaupasta aamulla tai koulun jälkeen ja toisen kerran lenkillä. Siksi lihoo. Moniko on oikeasti nähnyt 10 vuotiasta juoksulenkillä?
Miten tuo selvisi, ihan jollain verikokeella? Mielellään kaikki kivet haluaisin kääntää ja vaikka yksityisellä tutkituttaa