Eikö teitä koiran omistajat hävetä- Isot tai aktiiviset koirarodut kerrostaloissa?
Muutimme väliaikaisesti Avain asuntojen vuokrakerrostaloon raksaprojektin ajaksi. Kesäloma on ollut pitkä, heinäkuu vietetty kotosalla.
Aiemmin asuttiin pientaloalueella, johon koirien haukunnat yms. äänet sulautuvat sen kummemmin häiritsemättä. Nyt se on alkanut häiritä, mutta ei koirien takia.
Tässä kolmen jättikerrostalon kompleksissa on valtava määrä koiria, joista huomattavan iso määrä nk. aktiivista rotua; paimenkoiria, labradoreja, snautsereita kultaisianoutajia tai noutajia ylipäätään.
Yhtään nk. pientä sylikoiraa tai chihua ei näy, sillä vaikka nekin ulkoilua kaipaavat, eivät ne lainkaan siinä määrin aktivointia tarvitse kuten esim. paimenkoirarodut.
Nämä koiraparat ovat viettäneet koko hellekesän parvekkeilla tai terasseilla haukkuen. Yhdellä laiskalla omistajalla saattaa olla kolme aktiivista koiraa.
Asfalttipiha raikuu kun nämä koirat haukkuvat tylsyyttään ja toisilleen.
Välillä pääsevät pikkukävelylle takametsään, lyhintä reittiä lompsitaan istutusten läpi enintään varttitunniksi kävelemään.
Mutta suurimman osan päivää koirat makaavat kuumissa asunnoissa. Paluun lenkiltä kuulee kun pihamaa raikaa taas, nopeammin palaavat mitä pitäisi.
Omistajat ovat kaikkea muuta kuin aktiivisia itse, sen näkee lenkkitahdista ja kuulee siitä, kun koirilla on aikaa haukkua päivät.
Pahoilla mielin olen parvekkeelta katsellut, millaisessa vankilassa nämä koirat elävät.
Terassiasunnollisissa kämpissä tuntuisi olevan isoimmat koirat ja laiskimmat omistajat.
Isoille koirille on rajattu pieni pläntti terassin jatkeeksi, ja siinä ne makaavat vesikuppinsa kanssa.
Näitä lemmikkejä käy sääliksi.
Miksi kidutatte näitä upeita eläimiänne kerrostaloissa.
Onko teillä lainkaan empatiaa sitä parasta kaverianne kohtaan, vai oletteko tosiaan niin itsekkäitä, että pidätätte oikeuden vetelehtiä toimettomina koiran kanssa, jonka hyvinvointi nojaa liikuntaan, vainuun yms. aktiivisuuteen?
Olen erittäin koirarakas ihminen ja juurikin siitä syystä en ikinä ottaisi koiraa kerrostaloon, ellen olisi valmis aktivoimaan sitä tuntikausia päivässä.
En ottaisi sitä edes pieneen omakotitaloon, vaan ainoastaan maalle, jossa on iso piha. Se rivitalonkaan pihapläntti kun ei koiralle riitä, vaikkakin omistajat kuvittelevat niin.
Siksi se haukku häiritseekin naapureita, kun he tietävät, ettei koiran kuulu elää niin.
Ei koira kuulu haukkumaan parvekkeille ja terasseille.
Se ei haista siellä mitään eikä ketään, se masentuu. Ja sen koiran masennuksenkin te tulkitsette tyytyväisyydeksi! Nyt se makaa hiljaa tuossa terassilla, se voi varmaan hyvin!
Jollekin kultsille kun ei kaksi puolen tunnin lenkkiä päivässä riitä, ellette tienneet?
Eikä paimenkoira voi hyvin kun se saa paimentaa vain metri kertaa kaksi terassia. Se haukkuu ohikulkevia ihmisiä, koiria ja haukkuu lintuja, oravia
Eikö teitä koiranomistajat nolota yhtään? Minua nimittäin hävettäisi.
Kommentit (66)
Kyllä todellakin häiritsee hätäinen ja ahdistunut räksytys myös täällä pientaloalueella! Tuo hakkuhan kuuluu satoja metrejä ja kuuluu taloihin sisälle, koska ei äänieristystä ole suunniteltu tuollaisia ääniä vastaan. Koirat saisi kieltää lailla.
Empatia koiraa kohtaan on yksi asia ja empätia muita ihmisiä kohtaan on toinen asia. Koiranomistajilta puuttuu molemmat. Erittäin itsekästä ja inhottavaa porukkaa ja koirat menevät pyöräkaistoilla.
Vierailija kirjoitti:
Teille tekisi hyvää hankkia koira ja sitten vasta tulla tänne kirjoittamaan näitä aloituksia.
Teille tekisi hyvää olla hankkimatta koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tollanen 45 kiloinen melko aktiivinen sekarotuinen kerrostalossa eikä meillä ikinä ole mitään ongelmia asumismuodosta ollut. Lungi jätkä sisällä kunhan saa ulkoilla tarpeeksi.
Sama omilla koirillani. Minulla on kaksi bordercollieta kerrostalossa. Ja koiraharrastajana tunnen paljon muitakin aktiivisen rodun kanssa kerrostalossa asuvia.
Hyvä te! Lisää tällaisia koiranomistajia, jotka huolehtivat siitä, että koira ei häiriköi kerrostalossa.
Ei, vaan koiranomistajia tarvitaan yleisesti ottaen VÄHEMMÄN.Lifestyle-koiria on Suomessa jo aivan järkyttävä määrä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kusilorot kadulla
Tämä. Asfaltoiduilla jalkakäytävillä annetaan koirien kuseksia pitkin seiniä. Kuseksikoot kotona seinillenne.
Tuo on kyllä jännä kuinka koira saa kusta mihin sattuu, mutta ihminenkin saa siitä sakot. Ja talvella lenkkipolun ympäristö on pelkkää kustaa ja paskaa. Todella kaunista.
No mulla on saksanpaimenkoira kerrostalossa. Olen aina uuteen paikkaan muuttaessani varmistanut naapureilta, ettei aiheuta häiriötä: hiljaa on päivisin, sanovat.
Pidemmät lenkit tehdään illan viilennyttyä. Ehkäpä on jäänyt näkemättä, ellet kyttää 24/7.Autolla mennään uimaan ja kouluruskentälle. Enemmän säälisin niitä maaseudun koiria,jotka on pihapiirissä ilman muita aktiviteetteja.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on saksanpaimenkoira kerrostalossa. Olen aina uuteen paikkaan muuttaessani varmistanut naapureilta, ettei aiheuta häiriötä: hiljaa on päivisin, sanovat.
Pidemmät lenkit tehdään illan viilennyttyä. Ehkäpä on jäänyt näkemättä, ellet kyttää 24/7.Autolla mennään uimaan ja kouluruskentälle. Enemmän säälisin niitä maaseudun koiria,jotka on pihapiirissä ilman muita aktiviteetteja.
Sinulla ei sitten ole mitään oikeutta pitää koiraa vapaana uittaessasi sitä.
Hankkikaa oikeita lapsia noiden lelujen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille tekisi hyvää hankkia koira ja sitten vasta tulla tänne kirjoittamaan näitä aloituksia.
En hanki koska en tykkää koirista.
Tämän kyllä olen huomannut näistä kirjoituksista. En minäkään tykkää lapsista mutta en kuitenkaan tule tänne arvostelemaan toisten valintoja tai kertomaan miten se lapsi tulee hoitaa ja kasvattaa.
Tutulla on tanskandoggi, ja hänestä on vain hauskaa että valtava koira hyppii/ulisee sisällä asunnossa, laittaa siitä videoita ja jakaa koomisena sisältönä tyyliin "tulin töistä ja Pallen haukku kuului jo kadulle, heh heh mikä hepulihousu koira mulla!"
Naapureiden valitukset ovat hänelle lähinnä tylsää nihkeiden ihmisten turhasta narisemista. Koira on ilmeisen pelokas ja reagoiva, tuttu jakaa aivan julkisesti materiaalia jossa koira murisee ja haukkuu kaikki aidantolpatkin lenkillä, hänestä on lystikästä että iso koira pelkää hassuja asioita. Lenkillä heidän pitää välttää kaikkia muita koiria sillä tämä jättiläinen pelästyy ihan kaikkea ja kokonsa vuoksi olisi täysin mahdollista että ovat rekan alla molemmat jos koiruli ottaa jalat alleen. Tuttu on ylpeä siitä miten hyvin tuntee "reaktiivisen koiransa" ja päivittelee aktiivisesti kuulumisia siitä miten taas oli ikkunat/ovet/seinät täynnä kuolatahroja ja ties mitä roisketta kun kulkivat rapussa.
Tuttu myös pilailee koiran kustannuksella, samassa hengessä kun jotkut pilailevat pienten lastensa pelästyttämisellä tms. Ja saattaa vaikka ottaa videon siitä miten puhaltaa koiran naamalle ja muutenkin hötkylä elukka rymyää hermona haukkuen alas sängyltä. Tuttua naurattaa kovasti. Ja kyseessä on siis ihan korkeakoulutettu keskiluokkainen kolmikymppinen nainen joka asuu suuressa kaupungissa eikä mikään lähiöluuta.
Tykkään koirista tosi paljon ja yleensä tekee mieli oikein kysyä että toisiko koiranomistajakaverit koiransa mukanaan kylään tai saanko hoitoon kun osaan ihan hyvin koirien kanssa olla, mutta tämä tapaus on sellainen että en tiedä miten omistaja jaksaa itsekään tuota. Stressaa jo pelkkien tarinoiden perusteella ajatella millaista olisi asua heidän kanssa samassa talossa, mahtaa olla mielenkiintoinen maine tällä kaksikolla.
Jos jossain talossa olisi useampi tuollainen niin asunnoilla ei olisi kohta mitään arvoa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei sitten ole mitään oikeutta pitää koiraa vapaana uittaessasi sitä.
Et vissiin ole kuullut koirien uimarannoista. Kannattaa ottaa ehkä edelleen asioista selvää..
Vierailija kirjoitti:
Empatia koiraa kohtaan on yksi asia ja empätia muita ihmisiä kohtaan on toinen asia. Koiranomistajilta puuttuu molemmat. Erittäin itsekästä ja inhottavaa porukkaa ja koirat menevät pyöräkaistoilla.
Heh. Pyöräilijät ne vasta ovatkin oikeita k-päitä. Ajetaan miten sattuu. Minä olin kävelytiellä koirani kanssa ja koira ihan vieressäni, kun pyöräilijä huuti minulle, että pois siitä. Olipa kyllä pokkaa pyöräilijällä ja suurin osa on just tuollaisia. Minä, minä, minä saan ajaa miten huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hanki koska en tykkää koirista.
Tämän kyllä olen huomannut näistä kirjoituksista. En minäkään tykkää lapsista mutta en kuitenkaan tule tänne arvostelemaan toisten valintoja tai kertomaan miten se lapsi tulee hoitaa ja kasvattaa.
Ei vittujenkevät, joka ikiseen koiriin liittyvään keskusteluun tulee joku lässyttämään tuon saman; "en minäkään tykkää lapsista, blää blää". Ketä se kiinnostaa, sun lapsivihas ei liity tähän aiheeseen mitenkään. Ja aivan kuin ne kaksi asiaa sulkis pois toisensa automaattisesti, olet joko lapsi- tai koiraihminen, mitään välimuotoja ei ole.
Kaverini otti corgin kerrostaloon. Ei siinä muuten mitään, mutta kun kävin sitä katsomassa, niin sehän läähätti siellä koko ajan kun asunnossa oli jotain yli 25 astetta. Silloin kyllä kävi sitä sääliksi ja mietin, että niin tämä on muuten yksi syy miksi kannattaa miettiä millaisen eläimen ottaa ja millaisiin olosuhteisiin.
Olen ajatellut hankkia patiolleni muutaman kanan ja yhden kukon, olen näin ainakin munaomarainen. Voi antaa naapureillekin, jos meinaa tulla munavuori. Naapurin pation kultainen noutaja varmasti vartioi ettei haukka vie kanoja.
mummo 70 v
Parempi koirien on asua kerrostalossa kuin maaseudulla. Maaseudulla koirat ovat häkeissä 24/7, eivätkä pääse lenkille ollenkaan.
Kauheaa porukkaa koirahan syö murhattuja eläimiä.
Ei noita omakotitaloissakaan saisi olla kun talot ovat nykyään toisissaan kiinni. Ei sitä räksytystä kukaan jaksa kuunnella!