Järisyttävä vaikutus laihduttamiseen kun laskin Finelissä kalorit viimeinkin!
Moni laihduttaja, itseni mukaan lukien, jotenkin ahdistuu kaloreiden laskemisesta. Mä sanoisin nyt, että kannattaa todellakin laskea muutamana päivinä, niin paljastuu se todellinen saanti oikeasti ja voi tehdä sitten tarvittavia muutoksia. Laskeminen onnistuu aivan valtavan helposti Finelin sivuilta ruokapäiväkirjan avulla.
Moni menee vähän sinne päin, ja tuskailee kun paino ei putoa. Tuossa välttää myös sen, että ei syö puolestaan myöskään liian vähän.
Ensin pitää laskea arvio kulutuslaskurilla, jotta voi sitten tehdä sen -500 kcal (tms.) vähennyksen päivittäiseen saantiin. Tuolla miinuskalorimäärällä paino putoaa noin puoli kiloa viikossa.
Esim. https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri
Tuolla pitää sitten vähän soveltaa, tuntuu että ei ollut esim kolmesti viikossa salilla käyvälle oikein vaihtoehtoa. Valitsin itse sen kevyt työ eikä lainkaan vapaa-ajan aktiivisuutta, koska mun on tarkempi sitten lisätä siihen salitreenin ja lenkkeilyn kulutus päälle, koska se vaihtelee viikoittain paljon.
Itselle paljastui hyvin raadollisesti mikä omissa ruokailutottumuksissa mättää, ja paino lähti putoamaan todella vauhdilla. Olennaista oli myös vähentää kaloreita lepopäivinä. Itselle tulee salitreenistä 400 kcal kulutus kolmesti viikossa, vapaapäivinä ei todellakaan kestänyt syödä yhtä paljon. Oikeastaan koen että tuo oli ratkaiseva tekijä tässä itsellä. Helpompi säätää päivittäin, kuin laskea mikä olisi viikkotasolla saanti ja kulutus, varsinkin kun liikuntamäärät vaihtelee. Vajeen sain aikaiseksi ottamalla pienemmän annoksen ruokaa ja täyttämällä vatsan loppuun kasviksilla, koska itsellä jokin henkinen tarve saada syödä vatsa oikeesti täyteen. Myös välipaloja ja iltapalaa pienensin kalorien osalta samalla systeemillä, aamupalan vedin ihan kunnollisen.
Tässä kalorilaskuri https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja
Kannustaisin nyt kaikkia painon kanssa tuskailevia kokeilemaan vaikka edes yhden kerran tuota. Vaikka täyttää siihen yhden sellaisen normipäivän syömiset, niin sitten on jokin käsitys siitä kalorimäärästä. Ei mene montaa minuuttia kun täyttää. Tsemppiä kovasti kaikille!! 🤗
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Mulla kalorit miinuksella riippuen onko treeni vai lepopäivä, treenipäivinä saattaa jäädä jopa yli tuhat kaloria miinukselle. En laihdu lainkaan, päinvastoin.
Miksi jätät kalorit miinukselle nimenomaan treenipäivinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko muka vaihdevuotisilla naisilla? Ei ole pelkkää matematiikkaa, vaan hormoneita.
Fysiikan lait ovat kaikille samat.
Kehosi ei polta ilmaa ympäriltäsi, vaan kaloreita kehostasi.
Jos syöt vähemmän kaloreita kuin kulutat, laihdut.
Jos syöt enemmän kaloreita kuin kulutat, lihot.
Ainoa muuttuja on oma kulutuksesi.
Mulla tää ei päde, oon välillä yli tuhat kaloria miinuksella, joka päivä vähintään sen verran mitä on tavoite laihtua, vaan en lahdu, päinvastoin. Ikää 43. Treenaan 3-6 kertaa viikossa ja liikun paljon pyörällä ja kävellen.
Miten sinulla on energiaa edes nousta sängystä ylös jos kalorit on muka tuhannen verran miinuksella päivässä? Saatikka pystyt harrastamaan noin paljon liikuntaa. Et taida osata laskea noita oikein. Käy ravitsemusterapeutilla
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi kaikkien psyykelle kaloreiden laskeminen, koska osalla ongelma siinä, että kirltoreaktion vuoksi jättää osan kaloreista laskematta ja tämä ihan tutkittu juttu. Ilmiö oli nähtävänä myös Hengenvaarallisesti lihavat-sarjassa, jossa osallistuja kirkkain silmin väitti, ettei ole syönyt mitään, vaikka valvontakamerat kertoivat muuta.
Mutta suurimmalla osalla toimiva keino. Ihmiset eivät usein hahmota kuinka energiatuheitä toiset ruoat ovat.
Ei noin käyttäytyvälle ihmiselle sovi mikään normaali dieetti ennen kuin käy psykoterapian läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kaloreiden laskeminen eikä ruokien punnitseminen ole tervettä syömiskäyttäytymistä, eikä laihtuminen ole pelkkää matematiikkaa, vaan siihen vaikuttaa hyvin monet yksilölliset tekijät.
Ne yksilölliset tekijät on mahdollista sisällyttää siihen matemaattiseen yhtälöön. Ei ole edes vaikeaa.
Kyllä juuri näin, laihtuminen on ihan puhdasta matematiikkaa. Sisään tungetut kalorit miinus liikkumalla poltetut kalorit on päivässä laihduttu kalorimäärä. Kalorit pitää olla miinusmerkkiset jos haluaa laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kalorit miinuksella riippuen onko treeni vai lepopäivä, treenipäivinä saattaa jäädä jopa yli tuhat kaloria miinukselle. En laihdu lainkaan, päinvastoin.
Kilpirauhasen vajaatoiminta? Siinä keho ajaa aineenvaihdunnan lähes nollille, jolloin keho saattaa kuluttaa päivässä esim. vain noin 500 kcal, treenimäärästä riippumatta.
Jos on paha kilpparin vajaatoiminta niin ei yksinkertaisesti pysty edes treenaamaan. Sydän pettää. Kyseinen ihminen ei vaan osaa laskea kaloreita tai ei tajua syövänsä kuin hevonen ja kuluttavansa huomattavasti vähemmän kuin kuvittelee.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelin joskus kalorinlaskentaa toisessa ketjussa ja haukuttiin lyttyyn ja alapeukut viuhui. Paikalla oli paastouskovaiset vauhkoamassa, että vain paasto on oikea tapa laihduttaa vaikka harrastaisi runsaasti liikuntaakin.
Kalorilaskennasta on hyötyä siinä, että saa selville paljonko oikeasti saa ravinnostaan energiaa. Tämän pohjalta voi sitten hahmottaa mitä kannattaisi syödä ja mitkä ovat sopivat annoskoot. Sen jälkeen kun nämä asiat ovat selvillä, hyödyt eivät ole niin selviä. Tietysti, jos tapaa valehdella itselleen ja "unohtaa" mitä päivän aikaan on syönyt eikä siten onnistu pitämään kiinni sopivasta ruokavaliosta, niin voihan kalorilaskenta olla hyvä apukeino, jos siihen kykenee.
Monilta ei kuitenkaan onnistu muutamaa päivää pidemmälle ja siksi on hyvä, että muitakin tapoja on olemassa. Erilaiset pätkä-, vuoropäivä- ja 5:2 -paastot ovat ihan toimiva vaihtoehto monelle - ensimmäisessä tarvitsee vain katsoa kelloa ja jälkimmäisissä riittää, että kerran laskee itselleen sopivia vaihtoehtoja 600 kcal paastopäiväaterioista ja pyrkii syömään suhteellisen terveellisesti normaaleina päivinä. Normaalit päivätkään eivät ole yleensä ongelma, koska tutkimusten mukaan paastopäivät muokkaavat hormoonitoimintaa ruokahalua vähentävään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se laihtuminen on oikeasti ihan puhdasta matematiikkaa, niin tuo on kyllä suositeltava keino. Itsekin aikoinaan käytin, ja oli merkitystä.
Itse asiassa ei ole. Jokaisen ihmisen elimistö toimii hiukan eri tavalla, joidenkin kulutus on korkeampaa kuin toisten, eli se mikä toimii toisella ei toimi samalla tavalla kuin toisella. Suoliston mikrobikanta on suurin tekijä.
Joo ei todellakaan ole pelkkää matematiikkaa. Vaikuttaa niin moni asia. Suoliston mikrobikanta on tosiaan yksi tärkeä. En tiedä kelpaanko tässä varsinaisesti esimerkiksi, mutta olen kehonrakentaja. Vanhemmiten dieetti ei enää onnistunut millään. Menin miinuskaloreilla reilusti ja rasva ei vain palanut. Pitkään sen kanssa tuskailin ennen kuin löysin artikkelin aiheesta. Löysin että oma kehotyyppini ei enää kestä hiilareita. Kalorit pitää koostaa proteiinista ja rasvasta. Hiilaria vain treenin polttoaineeksi. Joudun siis säätämään hiilarit olemattoman pieneksi. Noin 300grammasta 60grqmmaan pvässä, jos haluan polttaa rasvaa. Korkeilla hiilareilla lihakset säilyisi paremmin , mutta minulla ei ole muuta keinoa rasvanpolttoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä juuri näin, laihtuminen on ihan puhdasta matematiikkaa. Sisään tungetut kalorit miinus liikkumalla poltetut kalorit on päivässä laihduttu kalorimäärä. Kalorit pitää olla miinusmerkkiset jos haluaa laihtua.
Ei ole. Paitsi jos olet saanut selvitettyä/laskettua kullekin henkilölle suoliston mikrobien osuuden-, haiman insuliinin yms vaikutusten kertoimet. Saisit Nobelin palkinnon sillä keksinnölläsi. Minkälaista laskukaavaa käytät esim insuliinin vaikutuksesta laihtumiseen? Entä hormonien?
Vierailija kirjoitti:
Tuon kaltaisia työkaluja ne ravintovalmentajatkin käyttää, se on vaan asiakkaan tietojen syöttämistä ja laskemista eikä todellakaan mitään rakettitiedettä. Jokainen voi sen tehdä ihan itse eikä maksa mitään.
Fineli on veronmaksajien kustantama maksuton palvelu kaikille halukkaille. Täällä se ei kelpaa. Joku maksullinen palvelu, jopa ulkomainen, jonka elintarvikkeet eivät vasta suomalaismarketin tuotteita, on muka parempi kun jo on Instassa tai blogissa sitä suositellut. Kokeilkaa edes, vaikkei olisi paino-ongelmia.
50% suomalaista 30-vuotiaista ja sitä vanhemmista on hoitamaton verenpainetauti, jonka hoitoon kuuluu suolan määrän rajoittaminen. Kun kirjaa kaiken syömänsä ja juomansa päiväkirjaan, tulee se suolanäyttäjä täyteen ja jos järki toimii niin sitten pitää elää loppupäivä vähemmän suolaisen appeen voimalla jos haluaa saad verenpainetaudin hallintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko muka vaihdevuotisilla naisilla? Ei ole pelkkää matematiikkaa, vaan hormoneita.
Fysiikan lait ovat kaikille samat.
Kehosi ei polta ilmaa ympäriltäsi, vaan kaloreita kehostasi.
Jos syöt vähemmän kaloreita kuin kulutat, laihdut.
Jos syöt enemmän kaloreita kuin kulutat, lihot.
Ainoa muuttuja on oma kulutuksesi.
Mulla tää ei päde, oon välillä yli tuhat kaloria miinuksella, joka päivä vähintään sen verran mitä on tavoite laihtua, vaan en lahdu, päinvastoin. Ikää 43. Treenaan 3-6 kertaa viikossa ja liikun paljon pyörällä ja kävellen.
Miten sinulla on energiaa edes nousta sängystä ylös jos kalorit on muka tuhannen verran miinuksella päivässä? Saatikka pystyt harrastamaan noin p
Kyllä tonnin miinuskaloreilla jopa tehdään kaksia treenejä pvässä. Kehinrakennus kilpailuun tähtäävän dieetin loppuvaiheessa es.mes.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, että tämä tulee yllätyksenä?! Onko ap joku apukoululainen?
Meille opetettiin jo lukion terveystiedossa finelin käyttö ja kalorilaskenta.
Taidat olla kiukkuisella päällä. Ota iisisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaloreiden laskeminen eikä ruokien punnitseminen ole tervettä syömiskäyttäytymistä, eikä laihtuminen ole pelkkää matematiikkaa, vaan siihen vaikuttaa hyvin monet yksilölliset tekijät.
Ne yksilölliset tekijät on mahdollista sisällyttää siihen matemaattiseen yhtälöön. Ei ole edes vaikeaa.
Kerro heti insuliinin, muiden hormonien sekä mikrobien vaikutusten laskukaavat? Olet nero!
Vierailija kirjoitti:
Juu tosiaan on vaikka kalakeitto, esim pieni, keskikokoinen tai iso annos. Jos ei jaksa punnita.
LOL, yhden pieni on toisen iso ja sama toisinpäin. Ihan esimerkkinä, käydään joskus suunnilleen saman kokoisen ystävän kanssa syömässä. Hän syö kerralla koko annoksen, minä otan loput kotipaketiin ja syön 1-2 kertaa. Eli hänen (oletettavasti) keskikokoinen annoksensa olisi mulle iso, ja minun normaali annoksensa hänelle pieni. Tällainen mielipiteeseen perustuva kokoluokittelu on täysin hyödytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se laihtuminen on oikeasti ihan puhdasta matematiikkaa, niin tuo on kyllä suositeltava keino. Itsekin aikoinaan käytin, ja oli merkitystä.
Itse asiassa ei ole. Jokaisen ihmisen elimistö toimii hiukan eri tavalla, joidenkin kulutus on korkeampaa kuin toisten, eli se mikä toimii toisella ei toimi samalla tavalla kuin toisella. Suoliston mikrobikanta on suurin tekijä.
Eli AB-piimää iso lasi päivässä. Rasvatonta.
Vierailija kirjoitti:
Itekin olen joskus Finelin laskuria käyttänyt, mutta en muista tarkkaan sen toimintaa. Nyt etsin sieltä vain tietoja ja syötän ne toiseen sovellukseen. Siksi kysyn, että miten siellä toimitaan ruuanlaiton kanssa? Itse lasken nyt ruuan energian taulukkolaskennassa ja laitan sitten vain saamani annoksen ruokapäiväkirjaan vähän soveltaen, jolloin tietenkään hiilihydraatit yms ei mene ihan kohdilleen, kun se kirjaamani annos ei välttämättä ole samalla reseptillä tehty.
Eli jos teette vaikka cashewkanaa riisillä niin syötättekö sinne kaikki raaka-aineet erikseen vai miten?
Ensin laitat vaikka sen kanan reseptin ainekset ja lopulta jaat lopputuloksen ruoka-annosten määrällä (lukee yleensä reseptissä). Veteen keitetty riisi löytyy jo valmiiksi Finelistä. Olen laittanut sitten siten että kastikeannoksen neljäsosa kaikkea, jota reseptissä on + sen lisäksi otettu riisi ja kasvikset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Paitsi jos olet saanut selvitettyä/laskettua kullekin henkilölle suoliston mikrobien osuuden-, haiman insuliinin yms vaikutusten kertoimet. Saisit Nobelin palkinnon sillä keksinnölläsi. Minkälaista laskukaavaa käytät esim insuliinin vaikutuksesta laihtumiseen? Entä hormonien?
No lähtään kuitenkin siitä että 99.9999% kansasta pystyy laihtumaan ihan kaloreita laskemalla,jäljelle jäävillä on oikeasti joku sairaus tms.
Vai miten sitte selität että lihavia ei ollu n20-30v sitte paljo yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Treenaat kuntoosi nähden liian kovaa ja sinulla on kortisoli tapissa. Silloin ei laihdu edes vesipaastolla. Myös kitukuuri nostaa kortisolitasot tappiin eikä ihminen laihdu. Kannattaisi jokaisen tavoitella kohtuutta, joka on hedelmällisin työtapa kun elämää on edessä kymmeniä vuosia.
Toimii, kunhan otat huomioon että kaloritarpeesi on pienempi kuin nuoremmilla ja aktiivisilla naisilla.