Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järisyttävä vaikutus laihduttamiseen kun laskin Finelissä kalorit viimeinkin!

Vierailija
07.08.2024 |

Moni laihduttaja, itseni mukaan lukien, jotenkin ahdistuu kaloreiden laskemisesta. Mä sanoisin nyt, että kannattaa todellakin laskea muutamana päivinä, niin paljastuu se todellinen saanti oikeasti ja voi tehdä sitten tarvittavia muutoksia. Laskeminen onnistuu aivan valtavan helposti Finelin sivuilta ruokapäiväkirjan avulla.

Moni menee vähän sinne päin, ja tuskailee kun paino ei putoa. Tuossa välttää myös sen, että ei syö puolestaan myöskään liian vähän. 

Ensin pitää laskea arvio kulutuslaskurilla, jotta voi sitten tehdä sen -500 kcal (tms.) vähennyksen päivittäiseen saantiin. Tuolla miinuskalorimäärällä paino putoaa noin puoli kiloa viikossa.

Esim. https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Tuolla pitää sitten vähän soveltaa, tuntuu että ei ollut esim kolmesti viikossa salilla käyvälle oikein vaihtoehtoa. Valitsin itse sen kevyt työ eikä lainkaan vapaa-ajan aktiivisuutta, koska mun on tarkempi sitten lisätä siihen salitreenin ja lenkkeilyn kulutus päälle, koska se vaihtelee viikoittain paljon.

Itselle paljastui hyvin raadollisesti mikä omissa ruokailutottumuksissa mättää, ja paino lähti putoamaan todella vauhdilla. Olennaista oli myös vähentää kaloreita lepopäivinä. Itselle tulee salitreenistä 400 kcal kulutus kolmesti viikossa, vapaapäivinä ei todellakaan kestänyt syödä yhtä paljon. Oikeastaan koen että tuo oli ratkaiseva tekijä tässä itsellä. Helpompi säätää päivittäin, kuin laskea mikä olisi viikkotasolla saanti ja kulutus, varsinkin kun liikuntamäärät vaihtelee. Vajeen sain aikaiseksi ottamalla pienemmän annoksen ruokaa ja täyttämällä vatsan loppuun kasviksilla, koska itsellä jokin henkinen tarve saada syödä vatsa oikeesti täyteen. Myös välipaloja ja iltapalaa pienensin kalorien osalta samalla systeemillä, aamupalan vedin ihan kunnollisen.

Tässä kalorilaskuri https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja

Kannustaisin nyt kaikkia painon kanssa tuskailevia kokeilemaan vaikka edes yhden kerran tuota. Vaikka täyttää siihen yhden sellaisen normipäivän syömiset, niin sitten on jokin käsitys siitä kalorimäärästä. Ei mene montaa minuuttia kun täyttää. Tsemppiä kovasti kaikille!! 🤗

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko muka vaihdevuotisilla naisilla? Ei ole pelkkää matematiikkaa, vaan hormoneita.

Vierailija
22/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimiiko muka vaihdevuotisilla naisilla? Ei ole pelkkää matematiikkaa, vaan hormoneita.

Fysiikan lait ovat kaikille samat.

Kehosi ei polta ilmaa ympäriltäsi, vaan kaloreita kehostasi.

Jos syöt vähemmän kaloreita kuin kulutat, laihdut.

Jos syöt enemmän kaloreita kuin kulutat, lihot.

Ainoa muuttuja on oma kulutuksesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelin joskus kalorinlaskentaa toisessa ketjussa ja haukuttiin lyttyyn ja alapeukut viuhui. Paikalla oli paastouskovaiset vauhkoamassa, että vain paasto on oikea tapa laihduttaa vaikka harrastaisi runsaasti liikuntaakin.

Vierailija
24/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi vaihdevuosissa samoin, koska laihtuminen on myös hormoneja. 

Vierailija
25/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekin olen joskus Finelin laskuria käyttänyt, mutta en muista tarkkaan sen toimintaa. Nyt etsin sieltä  vain tietoja ja syötän ne toiseen sovellukseen. Siksi kysyn, että miten siellä toimitaan ruuanlaiton kanssa? Itse lasken nyt ruuan energian taulukkolaskennassa ja laitan sitten vain saamani annoksen ruokapäiväkirjaan vähän soveltaen, jolloin tietenkään hiilihydraatit yms ei mene ihan kohdilleen, kun se kirjaamani annos ei välttämättä ole samalla reseptillä tehty.

Eli jos teette vaikka cashewkanaa riisillä niin syötättekö sinne kaikki raaka-aineet erikseen vai miten?

Vierailija
26/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kalorit miinuksella riippuen onko treeni vai lepopäivä, treenipäivinä saattaa jäädä jopa yli tuhat kaloria miinukselle. En laihdu lainkaan, päinvastoin.

Vierailija
27/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tää ei päde, oon välillä yli tuhat kaloria miinuksella, joka päivä vähintään sen verran mitä on tavoite laihtua, vaan en lahdu, päinvastoin. Ikää 43. Treenaan 3-6 kertaa viikossa ja liikun paljon pyörällä ja kävellen. 

Vierailija
28/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin toista palvelua kilokalorinettiä hieman vastaavaan tapaan. Mutta en jälkikäteen vaan etukäteen. Laitoin sinne tyypillisiä syömiäni aamiaisia, lämpimiä ruokia ja välipaloja, siis jos söisin pelkästään terveellisiä aterioita enkä ylimääräistä napostelua tai herkkuja. Näistä näki miten kaloreita kertyy. Aika yllättävän helposti sieltä sai päiväkokonaisuuksia, joista tulee minulle hitaaseen laihtumiseen sopiva 1300-1400 kcal. Tällaisia päiviä pyrin sitten noudattamaan, ja sekin onnistui yllättävän hyvin.

Joku kysyi yllä ruuanlaitosta, laitoin jokaisen ruuan raaka-aineen erikseen (mutta en sentään mausteita tms).

Vierailija
29/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin toista palvelua kilokalorinettiä hieman vastaavaan tapaan. Mutta en jälkikäteen vaan etukäteen. Laitoin sinne tyypillisiä syömiäni aamiaisia, lämpimiä ruokia ja välipaloja, siis jos söisin pelkästään terveellisiä aterioita enkä ylimääräistä napostelua tai herkkuja. Näistä näki miten kaloreita kertyy. Aika yllättävän helposti sieltä sai päiväkokonaisuuksia, joista tulee minulle hitaaseen laihtumiseen sopiva 1300-1400 kcal. Tällaisia päiviä pyrin sitten noudattamaan, ja sekin onnistui yllättävän hyvin.

Joku kysyi yllä ruuanlaitosta, laitoin jokaisen ruuan raaka-aineen erikseen (mutta en sentään mausteita tms).

Kysyin tuosta ruuanlaitosta. Ite laitan kyllä mausteetkin, jos ovat energiapitoisia, mutta vain kertaalleen erilliseen taulukkoon  ja sitten koko ruuan tuloksen jaan annosten määrällä. Sinä taisit sitten kirjata yhden annoksen kerrallaan.

Vierailija
30/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi kaikkien psyykelle kaloreiden laskeminen, koska osalla ongelma siinä, että kirltoreaktion vuoksi jättää osan kaloreista laskematta ja tämä ihan tutkittu juttu. Ilmiö oli nähtävänä myös Hengenvaarallisesti lihavat-sarjassa, jossa osallistuja kirkkain silmin väitti, ettei ole syönyt mitään, vaikka valvontakamerat kertoivat muuta.

Mutta suurimmalla osalla toimiva keino. Ihmiset eivät usein hahmota kuinka energiatuheitä toiset ruoat ovat.

Vierailija
31/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sovi kaikkien psyykelle kaloreiden laskeminen, koska osalla ongelma siinä, että kirltoreaktion vuoksi jättää osan kaloreista laskematta ja tämä ihan tutkittu juttu. Ilmiö oli nähtävänä myös Hengenvaarallisesti lihavat-sarjassa, jossa osallistuja kirkkain silmin väitti, ettei ole syönyt mitään, vaikka valvontakamerat kertoivat muuta.

Mutta suurimmalla osalla toimiva keino. Ihmiset eivät usein hahmota kuinka energiatuheitä toiset ruoat ovat.

Juuri tämän ongelman kanssa olisi hyvä että joskus käyttäisi tuota laskuria.

Vierailija
32/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! Tällä tavalla sain dataa silmien eteen, että herranjumala kun sitä rasvaa tuleekin ihan huomaamatta suuria annoksia. 

Toinen hyväksi havaittu on sovellus nimeltä Yazio. Ilmainen ja maksullinen versio, maksullisessa oli reseptejä ja muuta diagnostiikkaa. Ilmaisessa versiossa ruokapäiväkirja, varmaan aika sama kun tuo finelin. 

Vierailija
33/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi ei toimisi?

t. 48-vuotiaana vaihdevuosien keskellä laihduttanut

Vierailija
34/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaloreiden laskeminen eikä ruokien punnitseminen ole tervettä syömiskäyttäytymistä, eikä laihtuminen ole pelkkää matematiikkaa, vaan siihen vaikuttaa hyvin monet yksilölliset tekijät.

Vierailija
35/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kalorit miinuksella riippuen onko treeni vai lepopäivä, treenipäivinä saattaa jäädä jopa yli tuhat kaloria miinukselle. En laihdu lainkaan, päinvastoin.

Eihän ne silloin ole miinuksella, jos pidemmän päällekään, kuukausissa tms. ei laihdu. Kulutuksesi on pienempää kuin olet laskenut tai saanti suurempaa tai molemmat. Vai mitä tarkoitat miinuksella?

Vierailija
36/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaloreiden laskeminen eikä ruokien punnitseminen ole tervettä syömiskäyttäytymistä, eikä laihtuminen ole pelkkää matematiikkaa, vaan siihen vaikuttaa hyvin monet yksilölliset tekijät.

Jos kuitenkaan ei terveellisesti syö laskemattakaan, niin tuo on yksi työväline. Minkälaiset ovat omat elämäntapamuutoksesi vaiheet olleet?

Vierailija
37/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle valkeni tuolla laskurilla että jotenkin kummalla tavalla saan normaalista ruokavaliostani 120g rasvaa päivässä!!!

Mulla taas rasvoja tosi vähän ja nyt otan ihan pari lusikallista oliiviöljyä suoraan suuhun vaan. 

Vierailija
38/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla, että tämä tulee yllätyksenä?! Onko ap joku apukoululainen?

Meille opetettiin jo lukion terveystiedossa finelin käyttö ja kalorilaskenta.

Vierailija
39/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminta? Siinä keho ajaa aineenvaihdunnan lähes nollille, jolloin keho saattaa kuluttaa päivässä esim. vain noin 500 kcal, treenimäärästä riippumatta.

Vierailija
40/107 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin käytin tuota joskus aikoinani. Ja tietysti punnitsin ruuan määrään keittiövaa'alla, jotta sai tarkat lukemat. Nopeasti opin itse arvioimaan miten paljon missäkin on kaloreita. Nyt ei ole enää tarvetta käyttää laskuria. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi