13-v on LAPSI jonka kuuluu leikkiä eikä urheilla ammattimaisesti
Tekisin lasun jos tuo Sirviön perhe asuisi Suomessa.
Kommentit (88)
Ammattiurheilussa nyt ei lähtökohtaisesti muutenkaan ole mitään järkeä.
Alkoholisti perheessä kasvaneena hieman eri mieltä tuosta lasusta.
Olen lukenut pari perheen haastattelua ja ihan hyvää ja hauskaa lapsuutta tuntuu lapset elävän. Ehkä en ihan ymmärrä sitä että lapsia aletaan valmentamaan niin vakavasti mutta kai se kuuluu urheiluun. Vaikka lapset itse tykkäävätkin.
Mielestäni lapset elää aika vapaan oloista elämää. Aamulla voi rauhassa heräillä, käydä lautailemassa ja sitten pariksi tunniksi kotikouluun. Toisaalta lapsia treenauttaa personal traineri niin se ehkä särähti korvaan.
Itse olisin enemmän huolissani siitä jääkö tuossa koulu ja oppiminen liian vähälle. En tiedä miten nuo kotikoulut toimii mutta aika vapaalta vaikuttaa. Perheen elämäntyylistä tulee mieleen vähän sellainen hipahtava fiilis. Kierrellään maailmaa, surffaillaan, kotikouluillaan.. Mutta varmasti paljon rennompaa ja hauskempaa elämää kuin koululaisilla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt noinkaan. Esim. keskiajalla 13v joka ei elänyt maatilalla, oli ollut kisällinä jo vuoden esim. sepälle, artisaanille tai miekankantajana. Kisälliaika kesti 12 ikävuodesta 21 ikävuoteen jonka jälkeen sai harrastaa ammattia (ja esim. aseenkantaja saattoi saada oman ratsun, panssarit ja miekat, ja valmiudessaololla sotaa varten pystyi kuittamaan veroja etukäteen).
Pedagogisesti sen ikäinen on toki lapsi. Mutta murrosikäinen sellainen joka kykenee ihan eri asioihin kuin vaikka taapero.
Keskiaika on eri juttu. Nykyään 13-vuotias nähdään pikkulapsena jolla kaikki muu tekeminen kuin hiekkalaatikkoleikit ja vanhempien jaloissa pyöriminen on lapsuuden liian aikaista päättymistä
Mikä on älytöntä. Mulla on 12v joka treenaa 16h viikossa tavoitteellisesti. Vapaa-ajalla leikkii silti ja ehkä jopa sen takia edelleen, mikä on todella hyvä.
Ja ei ole edes ainoa. Täällä käy paljon kavereita ja aina on menossa joku leikki missä on milloin L.O.L hahmoja, millon harry potter ukkoja ja milloin Schleich-heppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisen koko kroppa on vielä niin hauras että takuulla tulee ongelmia hiukan vanhempana.
Mikä helkkarin hauras?! Vanhuksen kroppa on hauras jos ei ole pitänyt huolta. 13-vuotiaan kroppa juuri tarvitsee liikuntaa ja törmäyksiä, ja kestää kyllä varmasti jos vain harjoittelu ei ole liian yksipuolista.
Jep. Itse kasvoin maalla ja rakastin kaikenlaista liikuntaa ja urheilua. Se, mitä olisin toivonut, olisi ollut mahdollisuus harrastaa urheilua ihan ammattimaisesti. Akrobatiaa, telinevoimistelua, balettia, uintia ja sen sellaista. Olen yhä liki 60v. aika tikissä vaikkakin ihan harrastuspohjalta.
Vierailija kirjoitti:
13-vuotiaalla ei ole edes kuukautisia eikä juuri mitään tietoa aikuisten elämänmenosta. Ja heitetään ammattimaiseen rankkaan myllyyn.
Ei näin!
Tänä päivänä tytöillä alkaa menkat 10-12v.
Onko liikkuminen kivaa vai ankeaa työtä, sille nuorelle, onko erilaisia luonteita. Ehkä urheilijat ovat aina melko nuoria tai nuoria aikuisia. Voiko pituuskasvuun vaikuttaa jos pumppaa liikaa lihaksia (kuten salilla käyvät), mitä lääkäri sanoo.
Samat ämmätkö täällä länkyttää kuin toisessa ketjussa? Koettakaa ymmärtää, että tuon ikäinen ei mitään tee jos ei halua. Pakottamalla ei tuonne asti päästä. Jos tuo on intohimo, miksei saisi harrastaa vaikka kaikkea aikaansa jos koulun kuitenkin hoitaa? Opiskella sitä paitsi ehtii vaikka 30-vuotiaana. Ainoastaan huippu-urheilijan kohdalla se on kielletty vaihtoehto? Kukaan ei marise junnujääkiekkoilijoidenkaan treenimääristä tai kisoista. Mutta tytön kohdalla ilmeisesti eri standardit.
Mammoille ei sen sijaan ole mikään ongelma, että oma peräkamarin porsas kittaa colaa ja pelaa 24/7.
Jos etsitään maailman parhaita lajinsa edustajia, silloin ei pitäisi olla mitään väliä minkä ikäinen se maailman paras on? Mikä maailman paras se sellainen olisi, joka voitti kun puolet paremmista kilpakumppaneista evättiin kisoista iän takia?
Entä jos se olis sun lapsi ja ansaitsisi urheilulla paljon rahaa ja vieläpä nauttisi siitä urheilusta? Olisitko kieltämässä? Taidat vaan olla kade.
Kylläpä nyt mammoja toisen menestys kaihertaa
Ongelma meidän tilanteessa on se, että liian moni ihminen on jo riippuvainen hyvinvointivaltiosta, joko työntekijänä julkisella sektorilla, ja/tai tukien saajana. Eivät ihmiset äänestä omien tukien leikkaamisen tai oman työpaikan menetyksen puolesta. Siksi hyvinvointipalveluista luopuminen poliittisesti on kovin hankalaa.
Ja miksi tähän on tultu..Suomi on hemmetin kallis maa ..yksi Euroopan kalleimmista maista elää jossa on kuitenkin alle keskituloisella hemmetin huono elintaso ja tukien varassa olevalla elintaso on olematon kiitos korkean vällillisen verotuksen..
Monet pienten tukien varaan joutuneet on maksa eet kenttien kymmeniä vuosia suuria veroja Suomeen ja tukipikeutus pitäisi syntyä jo tästä vaikka jotain varallisuutta olisikin .
Nyt hallitus aikoo viedä perustuetkin varallisuuteen perustuen kun samalla henkilöt jotka on tulleet ulkomailta maksetaan kaikki tuet täysimääräisinä vaikka eivät ole maksaneet yhtään veroja Suomeen.
Upea suoritus Heililtä! Mitkä kisahermot!
Vierailija kirjoitti:
Broken Kids dokkari YLE Areena. Suosittelen. Moni romuna psyykkisesti, henkisesti. Kaikki urheilijat avautuvat enemmän ja vähemmän mt-ongelmistaan nykyisin.
Urheilu on joillekin ainoa keino pysyä hengissä. Pakko-oire, suorittaja, perfektionisti. Yhden lajin hinkkaamista vuosi vuoden perään. Sairasta! Tavis urheilijatkin rikkoo itseensä, turhia saikkuja työnantajan piikkiin.
Nyt taitaa ylipainoista ulisijaa harmittaa oikein toden teolla? Kaikki eivät ole aikaansaamattomia. Enemmän sohvaperunat aiheuttavat saikkuja ja työkyvyttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
13-vuotiaat eivät enää leiki.
Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
13-vuotias on murrosikäinen, jonka kohdalla leikki-ikä on lopullisesti ohi. Ammattiurheiluun sen ikäinen on kuitenkin liian nuori.
Urheilua sanotaan monesti hyväksytyksi teinien ja aikuistenkin leikiksi. Leikeissä lapset sopivat usein säännöt tai leikkivät sääntöjen mukaan. Heili voi olla siellä jatkamassa leikki-ikäänsä ikäiselleen sopivalla tavalla.
Ihmettelin että aivan punainen naama ja onko sitten pahastikin palanut?
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisen koko kroppa on vielä niin hauras että takuulla tulee ongelmia hiukan vanhempana.
Aika surkeat elämäntavat saa olla jos jo teini-iässä kroppa on hauras. Normaalit tuon ikäiset on notkeita, jänteviä ja hyvässä kunnossa
Jos tyttö itse tykkää ja pärjää, niin hienoa, että vanhemmat kannustaa ja jaksaa panostaa. Ja hyvin pärjää! Taitaa olla parhaita suomalaisia 😃
Minä olin tuossa iässä hyvä sulkapallossa. Ikävä kyllä, minun vanhemmilla ei ollut mahdollisuutta kannustaa ja panostaa. Siihen jäi se harrastus. Vieläkin välillä harmittaa, kun ei tiedä, kuinka pitkälle olisi voinut päästä..
Joku 13-vuotias on niin taitava että pääsee jo olympialaisiin kun toiset saman ikäiset ryöstää puukon kanssa.
Mitä helvettiä täällä valitetaan?