Ravitsemusterapeutti: jos aamupala on kevyttä puuroa, kannattaa annoksen olla ainakin 1,5-2 dl hiutaleita ja päälle raejuustoa
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/aamupalaksi-puuroa-patrik-bo…
puuro on kevyttä ruokaa
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Mä yritin vuosia noudattaa tämän ja muiden ravitsemusterapeuttien toitottamaa suositusta, että on pakko syödä päivän kaloreista puolet ennen puoltapäivää, ja aamupalalla iso osa. Söin, vaikka oksetti suorastaan syöminen aamulla.
Lopulta totesin, ettei tässä ole mitään järkeä. Lopetin kokonaan aamupalojen syönnin. Juon vain kupin yrttiteetä tai valkoista teetä, kun aamulla kömmin petistä etätyöhön tietokoneelle. Mun päivän eka syöminen on lounas, klo 13. Se on yleensä kevyt salaatti tai keitto ja leipää. Tämäkin suositusten vastaista. Klo 17 sitten välipalaa ja klo 20-21 päivän tukevin ateria. Toimii mulla iltarytmisellä ihmisellä mainiosti, ei ole nälkä missään vaiheessa eikä väsytä päivällä, kun ei syö liian tukevia silloin.
En syö ihan samoin mutta mulla myös päivän lämmin ruoka alkuillasta. Muuten syön kevyemmin, leipää, hedelmää, jugurttia, pähkinöitä, joskus pullakahvit. Virta loppuu ja mahaan sattuu jos yrittää klo 11 jotain tukevaa lounasta. Ymmärrän kyllä että raskaassa työssä tulee nälkä ja varmaan on hyvä syödäkin silloin se lämmin ruoka silloin päivällä. Mutta kuka kevyttä toimistotyötä tekevä oikeasti voi hyvin jos viitenä päivänä viikossa syö noutopöydästä itsensä ähkyyn? Usein kyllä tuntuu siltä että nämä "kunnon lounaasta" meuhkaajat on aika tuhdissa kunnossa, poislukien nyt tämä vinkkejä antanut terveysihminen.
Juuri luin erään naisen laihdutustarinan ja hän laihtui ja kiinteytyi huomattavasti lyhyellä aikavälillä ja söi aamuisin ja iltaisin kaurapuuroa, siinä voita ja muita lisukkeita. Jotain söi tietty välissäkin, mutta uskon että kaurapuurolla oli tärkeä osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en pysty laittamaan raejuustoa puuroon, minusta se maistuu silloin ihan oksennukselta. Syön puuron marjojen tai hedelmien kanssa.
Sama juttu. Näyttääkin oksennukselta. Tykkään sekä puurosta että raejuustosta mutta en todellakaan yhdistäisi niitä.
En ymmärrä, miten se raejuusto puuron päällä näyttää erilaiselta kuin purkissa. Mutta jokaisella omat aivoituksensa ja makunsa. Itse tykkään myös molemmista ja joskus syön niitä myös yhdessä, en tosin mitenkään muussaa niitä sekaisin. Myös maapähkinävoin laitan silmäksi enkä sekoittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa maitotuotteita lisäksi mutta ei tykkää raejuustosta niin eikö puuron kanssa voi syödä vaikka jogurttia ihan eri astiasta?
Kyse on varmaankin proteiinista (en avannut linkkiä). Toki raejuuston tai maitorahkan voi syödä erikseen, jostain syystä moni kuntoilija ja terveysintoilija haluaa sotkea kaiken yhdelle lautaselle. Jogurtissa on paljon vähemmän protskua kuin raejuustossa, siksi sitä harvemmin mainitaan vaihtoehtona.
Mä laitan marjoja + vähän (hera) proteiinijauhetta kylläkin ja myönnän täten eläväni synnissä. 😄
Päälle jugurttia yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Paras kaurapuuro tulee isoista kaurahiutaleista joita ei ole esikypsennetty eli ei saa olla mitään minuuttihiutaleita. Illalla 3 dl isoja ( kaksi annosta) kaurahiutaleita kattilaan kylmään veteen. Aamulla kattila liedelle ja hämmennetään kunnes alkaa kiehua. Lisätään suolaa maun mukaan. Voi lisätä maitoa tms sekaan kuumennuksen aikana. Tulos on ihanan pehmeä kaurapuuro ja kukin voi sitä tuunata, eli marjoja, voita , jopa hieman sokeria pinnalle. Puurosta tulee mieleen lapsuusajan kaurapuuro.
Mullekin itse asiassa tulee mieleen lapsuuden puuro, äiti käytti noita isoja hiutaleita ja keitti kuivan puuron. Kyllä sitä söi, mutta ei niin herkkua. Itse ostan normi hiutaleita ja jätän puuron löysemmäksi, on hyvää. Ei suolaa mutta joitakin muita lisukkeita kyllä.
Ei siis jugurttia puuron päälle vaan puuron jälkeen.
Syntijauhekirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Olen pari viime vuotta syönyt aamuisin puuroa: illalla maitoon/kasvijuomaan 0.5dl kaura- ja 0.5dl 4 viljan hiutaleita likoamaan, aamulla mikroon. Vähän suolaa, kardemummaa, mustikoita, vadelmia, banaania ja 150g parjattua raejuustoa sekä maapähkinävoita. Syön tuon annoksen viiden aikaan aamulla, pärjäilen mukavasti klo 11 asti.
Mitä syöt välipalaksi siinä välissä?
Vierailija kirjoitti:
Juuri luin erään naisen laihdutustarinan ja hän laihtui ja kiinteytyi huomattavasti lyhyellä aikavälillä ja söi aamuisin ja iltaisin kaurapuuroa, siinä voita ja muita lisukkeita. Jotain söi tietty välissäkin, mutta uskon että kaurapuurolla oli tärkeä osa.
Olis laihtunut ja kiinteytynyt paremmin ilman sitä puuroa.
Ravitsemusterapeutit todennäköisesti saisivat raivarin minut tavatessaan. Olen viisikymppinen ja lapsesta asti inhonnut puuroja ja vihannut puurotuputusta. Puuroa saa minun puolestani syödä, jos se maittaa, mutta minä pysyttelen siitä kaukana. Arkisin en syö minkäänlaista aamupalaa, joten päivän ensimmäinen ateria on salaattilounas ilman kastikkeita. Ymmärtääkseni tällaiselle ruokarytmille on nimikin: pätkäpaasto. En ole asiaan perehtynyt, sillä noudatan syömisessäni aika paljon intuitiota. Olen ikäni ollut hoikka ja terve. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi kaikille, ja tätä mielestäni ravitsemusterapeutit voisivat enemmän tuoda esille.
Itse syön puuron puurona (voisilmällä), mutta sen lisäksi syön proteiiniksi muutaman vegeleikkeleen tai kananmunan, pähkinöitä sekä ison lasillisen smoothieta, johon laitan maustamatonta jogurttia, kauramaitoa, marjoja ja muutaman siivun banaania (pilkon banaanit aina pakastimeen smoothieta varten). Tällä satsilla pysyy nälkä loitolla sen 3-4 tuntia. Lounas on myös runsas, ja ateriavälit pidän siinä 3-4 tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse syön puuron puurona (voisilmällä), mutta sen lisäksi syön proteiiniksi muutaman vegeleikkeleen tai kananmunan, pähkinöitä sekä ison lasillisen smoothieta, johon laitan maustamatonta jogurttia, kauramaitoa, marjoja ja muutaman siivun banaania (pilkon banaanit aina pakastimeen smoothieta varten). Tällä satsilla pysyy nälkä loitolla sen 3-4 tuntia. Lounas on myös runsas, ja ateriavälit pidän siinä 3-4 tunnissa.
Sokeria syömällä nälkä ei pysykään kauemmin poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä yritin vuosia noudattaa tämän ja muiden ravitsemusterapeuttien toitottamaa suositusta, että on pakko syödä päivän kaloreista puolet ennen puoltapäivää, ja aamupalalla iso osa. Söin, vaikka oksetti suorastaan syöminen aamulla.
Lopulta totesin, ettei tässä ole mitään järkeä. Lopetin kokonaan aamupalojen syönnin. Juon vain kupin yrttiteetä tai valkoista teetä, kun aamulla kömmin petistä etätyöhön tietokoneelle. Mun päivän eka syöminen on lounas, klo 13. Se on yleensä kevyt salaatti tai keitto ja leipää. Tämäkin suositusten vastaista. Klo 17 sitten välipalaa ja klo 20-21 päivän tukevin ateria. Toimii mulla iltarytmisellä ihmisellä mainiosti, ei ole nälkä missään vaiheessa eikä väsytä päivällä, kun ei syö liian tukevia silloin.
En syö ihan samoin mutta mulla myös päivän lämmin ruoka alkuillasta. Muuten syön kevyemmin, le
Ei ole tarkoitus syödä itseään lounaalla tai aamiaisella ähkyyn, vaan sopivan kylläiseksi. Monesti myös aamupainotteisen syömisen voi opetella, vaikka aluksi aamulla syöminen jopa yököttäisi, mutta toki olemme yksilöitä ja kaikki ei kaikille toimi. Suosittelen jokaista tekemään kuten heille parhaiten sopii. Jos lämpimän ruuan syöminen vasta illalla ei aiheuta hallitsemattomia herkkuahmintoja, silloin tuo tapa varmasti sopii itselle.
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemusterapeutit todennäköisesti saisivat raivarin minut tavatessaan. Olen viisikymppinen ja lapsesta asti inhonnut puuroja ja vihannut puurotuputusta. Puuroa saa minun puolestani syödä, jos se maittaa, mutta minä pysyttelen siitä kaukana. Arkisin en syö minkäänlaista aamupalaa, joten päivän ensimmäinen ateria on salaattilounas ilman kastikkeita. Ymmärtääkseni tällaiselle ruokarytmille on nimikin: pätkäpaasto. En ole asiaan perehtynyt, sillä noudatan syömisessäni aika paljon intuitiota. Olen ikäni ollut hoikka ja terve. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi kaikille, ja tätä mielestäni ravitsemusterapeutit voisivat enemmän tuoda esille.
Suomessa ravitsemusterapeutit ohjeistavat vain virallista suositusta. Heillä ei ole muuta vaihtoehtoa. Surullista, että nämä ammattilaiset eivät hallitse kuin yhdenlaisen syömisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö lisättyä sokeria arkikäytössä. Jos tarkoitat nyt jotain banaanin sisältämää sokeria niin morjens. :D Ja siis tarkoitin, että vähintään 3-4 tuntia, saattaa pysyä kauemminkin. Mutta miksi sen tarvitsisikaan pysyä, kun 3-4 tunnin päästä on jo seuraavan aterian aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ravitsemusterapeutit ohjeistavat vain virallista suositusta. Heillä ei ole muuta vaihtoehtoa. Surullista, että nämä ammattilaiset eivät hallitse kuin yhdenlaisen syömisen.
Kyllä itse olen lukenut useammankin ravitsemusterapeutin tekstejä, joissa sanovat, että ihmiset ovat yksilöitä ja kaikki ei toimi kaikille ja kannattaa tehdä omaa kehoa kuunnellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa maitotuotteita lisäksi mutta ei tykkää raejuustosta niin eikö puuron kanssa voi syödä vaikka jogurttia ihan eri astiasta?
Kyse on varmaankin proteiinista (en avannut linkkiä). Toki raejuuston tai maitorahkan voi syödä erikseen, jostain syystä moni kuntoilija ja terveysintoilija haluaa sotkea kaiken yhdelle lautaselle. Jogurtissa on paljon vähemmän protskua kuin raejuustossa, siksi sitä harvemmin mainitaan vaihtoehtona.
Mä laitan marjoja + vähän (hera) proteiinijauhetta kylläkin ja myönnän täten eläväni synnissä. 😄
Päälle jugurttia yleensä.
Hyvähän tuo on. Proteiinia tarvitaan, jotta puuro pitää nälkää. Muuten saa olla jo pian syömässä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh. Minulla oli täällä keväällä ketju, jossa ihmettelin kun paino ei laske. Kerroin siinä syöväni lounaaksi kaurapuuroa marjojen kanssa. Puurossa on 2 dl isoja täysjyväkaurahiutaleita. Marjoja oli 3 dl.
Sain 10 sivuisen haukkumisen siitä, kuinka syön liikaa kauraa. Kukaan normaali ei kuulemma vedä sellaista annosta. Ja siksi painoni ei laske.
Annoskoko on todella iso. Mieti nyt 2dl+3dl ja vesi lisäksi, melkein litra. Mahalaukkusi venyy ja tuo on pelklää hiilaria.
Hiutaleissa on ilmaa ja samoin marjoissa ellei niitä ole muussattu tasaiseksi. Ei tule lähellekään litraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö lisättyä sokeria arkikäytössä. Jos tarkoitat nyt jotain banaanin sisältämää sokeria niin morjens. :D Ja siis tarkoitin, että vähintään 3-4 tuntia, saattaa pysyä kauemminkin. Mutta miksi sen tarvitsisikaan pysyä, kun 3-4 tunnin päästä on jo seuraavan aterian aika.
Olet näköjään niitä, joiille sokeri tarkoittaa vain "lisättyä sokeria" Varsinaista itsepetosta tuollainen.
Banaanihan on sokeripommi, mutta sehän ei ole "lisättyä" :D:D:D
Eikä tarvi. Puuro banaani kahvi protsku. Salille heti. Toimii