Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ravitsemusterapeutti: jos aamupala on kevyttä puuroa, kannattaa annoksen olla ainakin 1,5-2 dl hiutaleita ja päälle raejuustoa

Kommentit (222)

Vierailija
141/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä. Otetaan lautasellinen puuroa ja sen päälle tungetaan rasvaa ja proteiinia, koska ilman niitä ei nälkä pysy poissa. Mikä sen alla olevan puuron funktio on? Eikö sen voisi jättää kokonaan pois?

Mm. tärkkelyksen ja kuidun lähde. 

Kuitua saa muualtakin, jos sillä perustelee.

Mutta tärkkelys?? 

Jos kuitunsa haluaa nimenomaan puurosta, niin mikäs vika siinä on? Kannattaa muutenkin lukea kautan hyödyistä.

Vierailija
142/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemusterapeutit todennäköisesti saisivat raivarin minut tavatessaan. Olen viisikymppinen ja lapsesta asti inhonnut puuroja ja vihannut puurotuputusta. Puuroa saa minun puolestani syödä, jos se maittaa, mutta minä pysyttelen siitä kaukana. Arkisin en syö minkäänlaista aamupalaa, joten päivän ensimmäinen ateria on salaattilounas ilman kastikkeita. Ymmärtääkseni tällaiselle ruokarytmille on nimikin: pätkäpaasto. En ole asiaan perehtynyt, sillä noudatan syömisessäni aika paljon intuitiota. Olen ikäni ollut hoikka ja terve. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi kaikille, ja tätä mielestäni ravitsemusterapeutit voisivat enemmän tuoda esille.

Suomessa ravitsemusterapeutit ohjeistavat vain virallista suositusta. Heillä ei ole muuta vaihtoehtoa. Surullista, että nämä ammattilaiset eivät hallitse kuin yhdenlaisen syömisen.

Minä taas ajattelen että on ihan hyvä, että koulutetut ammattilaiset tekevät työnsä tieteellisen näytön pohjalta, siitäkin huolimatta että tiede ei ole täydellistä ja korjaa koko ajan itseään. Jos haluaa jotain muuta, niin varmasti löytyy joku ravintoneuvoja tai enkelihoitaja joka mielellään kertoo oman henkilökohtaisen mlelipiteensä tai Jorma-enon kokemuksen, eikä mikään estä sinua pyytämästä ja noudattamasta niitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemusterapeutit todennäköisesti saisivat raivarin minut tavatessaan. Olen viisikymppinen ja lapsesta asti inhonnut puuroja ja vihannut puurotuputusta. Puuroa saa minun puolestani syödä, jos se maittaa, mutta minä pysyttelen siitä kaukana. Arkisin en syö minkäänlaista aamupalaa, joten päivän ensimmäinen ateria on salaattilounas ilman kastikkeita. Ymmärtääkseni tällaiselle ruokarytmille on nimikin: pätkäpaasto. En ole asiaan perehtynyt, sillä noudatan syömisessäni aika paljon intuitiota. Olen ikäni ollut hoikka ja terve. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi kaikille, ja tätä mielestäni ravitsemusterapeutit voisivat enemmän tuoda esille.

Suomessa ravitsemusterapeutit ohjeistavat vain virallista suositusta. Heillä ei ole muuta vaihtoehtoa. Surullista, että nämä ammattilaiset eivät hallitse kuin yhdenlaisen syömisen.

Eihän ne suositukset perustu tieteeseen.

Vierailija
144/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutetun ammattilaisen pitäisi kyllä hallita muitakin ruokavalioita kuin virallinen suositus.

Vierailija
145/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä. Otetaan lautasellinen puuroa ja sen päälle tungetaan rasvaa ja proteiinia, koska ilman niitä ei nälkä pysy poissa. Mikä sen alla olevan puuron funktio on? Eikö sen voisi jättää kokonaan pois?

Samaa olen ihmetellyt :)   Nää urpot luulee, että se puuro on se nälänhallitsija, vaikka se on oikeesti se kaikki muu.

Jos jättäis sen puuron pois ja söis ne muut, niin nälänhallintakin onnistuis.

Puurossa on elimistölle tarvittavia kuituja jota suolisto tarvitsee toimiakseen hyvin.

Voi sen puuron syödä rahkallakin. Pääasia että menee proteiinia. Olkoon vaikka 2 lasia maitoa. Tai kananmuna. Proteiini on se joka pitää nälän loitolla.

Vierailija
146/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pudotin painoa pari kymmentä kiloa muutama vuosi sitten eivätkä pudotetut kilot ole tulleet takaisin. Aamupalani oli painoa pudottaessa sama kuin nytkin eli 3 mukillista pikakahvia ja 5-6 siivua ruis- tai kauraleipää paahdettuna levitteenä kasvisrasva  ja päällysteenä yleensä kanaleike ja/tai juusto (rasvaprosentti 15) ja kasviksia. En ole puuroihmisiä, päivän raejuustoannoksen syön lounassalaatin kera ja iltapäivisin välipalana syön usein puoli purkillista rasvatonta rahkaa joukossa marjoja tai hedelmän paloja ja kauragranolaa. Aamulla pitää syödä tietenkin terveellisesti, mutta  puuro ole ainoa oikea vaihtoehto ja päivä alkaa hyvin jos ei syö väkisin suositettua puuroannosta vaan syö hyvällä ruokahalulla sitä terveellistä mikä itsestä maistuu hyvältä.  Verikokeideni tulokset ovat olleet hyvät tai jopa erinomaiset ikäni huomioon ottaen joten monien huonoksi arvostelema leipäpito

Täysjyvä ruisleipä ja täysjyvä kauraleipä ovat terveellisiä  samoin leivän päällä oleva kasvisrasvalevite sekä vähärasvainen kalkkuna- tai kanaleike ja vähärasvainen juusto sekä kasvikset leivän päällä ovat kaikki terveellisiä valintoja, kahvista (mustana) voidaan olla montaa mieltä, mutta minulle se sopii. Aamuisin otan myös D-vitamiini/kalsium tabletin niin kuin minulle tämän ikäiselle yli 60 v. lääkäri suositteli

Vierailija
147/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pudotin painoa pari kymmentä kiloa muutama vuosi sitten eivätkä pudotetut kilot ole tulleet takaisin. Aamupalani oli painoa pudottaessa sama kuin nytkin eli 3 mukillista pikakahvia ja 5-6 siivua ruis- tai kauraleipää paahdettuna levitteenä kasvisrasva  ja päällysteenä yleensä kanaleike ja/tai juusto (rasvaprosentti 15) ja kasviksia. En ole puuroihmisiä, päivän raejuustoannoksen syön lounassalaatin kera ja iltapäivisin välipalana syön usein puoli purkillista rasvatonta rahkaa joukossa marjoja tai hedelmän paloja ja kauragranolaa. Aamulla pitää syödä tietenkin terveellisesti, mutta  puuro ole ainoa oikea vaihtoehto ja päivä alkaa hyvin jos ei syö väkisin suositettua puuroannosta vaan syö hyvällä ruokahalulla sitä terveellistä mikä itsestä maistuu hyvältä.  Verikokeideni tulokset ovat olleet hyvät tai jopa erinomaiset ikäni huomioon

Surullista, että sun käsitys terveellisyydestä on tuo.

Vierailija
148/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ajattelen että on ihan hyvä, että koulutetut ammattilaiset tekevät työnsä tieteellisen näytön pohjalta, siitäkin huolimatta että tiede ei ole täydellistä ja korjaa koko ajan itseään. Jos haluaa jotain muuta, niin varmasti löytyy joku ravintoneuvoja tai enkelihoitaja joka mielellään kertoo oman henkilökohtaisen mlelipiteensä tai Jorma-enon kokemuksen, eikä mikään estä sinua pyytämästä ja noudattamasta niitä. 

Miten se tieteellinen näyttö voi erota niin paljon eri maissa? Ruotsissa kakkostyypin diabetesta hoidetaan vhh-ruokavaliolla. Suomessa kehotetaan syömään leipää. 

Vierailija
149/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tärkkelys?? 

Hiilihydraatit ovat ihmisen pääasiallinen energianlähde. 

Vierailija
150/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo aikuisiälläni aamuisin syönyt mitään, maitokahvin ainoastaan nauttinut. Lounaalla sitten ruokaa syönyt.

Vierailija
151/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyohjeita kun lukeen niin "väärin syöty." Tuntuu että iso ihminen, tähän saakka hengissä pysynyt eikä syödäkään vtt osaa.

Keventäjien ohjeet ovat että joka "aterialla" pitäisi olla jotain proteiinia. Juu ei onnistu. Väärin syöty. Kai se sitten on syy että on tällainen mitä nykyään on.

Vierailija
152/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tärkkelys?? 

Ei välttämättä.

Vierailija
153/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en pysty laittamaan raejuustoa puuroon, minusta se maistuu silloin ihan oksennukselta. Syön puuron marjojen tai hedelmien kanssa.

Sama juttu. Näyttääkin oksennukselta. Tykkään sekä puurosta että raejuustosta mutta en todellakaan yhdistäisi niitä.

Raejuusto nyt ei ole yhtään minkään makuista. Kuinka siitä voi tykätä? Minä teen raejuustosta "munavoita", maustan oikein hyvin sen niin siten sen saa syötyä esim. hapankorpun tai ruisleivän päällä tai tietty myös riisipiirakan kera. Pelkkää raejuustoa tai sitä vielä kaurapuuroon sekoittamaan: EI käy, on kamalaa. 

Vierailija
154/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tärkkelys?? 

Ei välttämättä.

Vierailija
155/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en pysty laittamaan raejuustoa puuroon, minusta se maistuu silloin ihan oksennukselta. Syön puuron marjojen tai hedelmien kanssa.

Sama juttu. Näyttääkin oksennukselta. Tykkään sekä puurosta että raejuustosta mutta en todellakaan yhdistäisi niitä.

Raejuusto nyt ei ole yhtään minkään makuista. Kuinka siitä voi tykätä? Minä teen raejuustosta "munavoita", maustan oikein hyvin sen niin siten sen saa syötyä esim. hapankorpun tai ruisleivän päällä tai tietty myös riisipiirakan kera. Pelkkää raejuustoa tai sitä vielä kaurapuuroon sekoittamaan: EI käy, on kamalaa. 

Onhan se rasvaton/vähärasvainen aivan kamalaa, mutta rasvainen raejuusto on hyvää.

Vierailija
156/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tärkkelys?? 

Ei välttämättä.

Kyllä ovat. Ihmisellä on kaksi kättä, mutta ei jokaisella ihmisellä. Silti ihmisellä on kaksi kättä. 

Vierailija
157/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tärkkelys?? 

Ei välttämättä.

Kyllä ovat. Ihmisellä on kaksi kättä, mutta ei jokaisella ihmisellä. Silti ihmisellä on kaksi kättä.

Eri. Se ei kuitenkaan tarkoita, että juuri kaurapuuroa pitäisi syödä. Hiilihydraatteja saa lähes joka paikasta ja suurin osa saa niitä aivan liikaa. 

Vierailija
158/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa maitotuotteita lisäksi mutta ei tykkää raejuustosta niin eikö puuron kanssa voi syödä vaikka jogurttia ihan eri astiasta?

Puuro+AB-jogurtti+mehukeitto+marjat+ lese+pähkinöitä/siemeniä- hyvää ja täyttävää. Suosittelen pärjää iltapäivään asti,ja lounaalle asti varsinkin.

Vierailija
159/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroa ja raejuustoa(jopa purkillinen). Karmea yhdistelmä. Nämä miespuoliset ravitsemuksesta saarnaavat tyypit eivät selvästi hae ruoalta mitään muuta kuin että se on niiiiin oikein jokaisen hivenaineen, vitamiinin jne kannalta. Ei käryäkään, että annokset olisi kivan näköisiä ja silti terveellisiä. Ei mitään mielihyvää, ei ei. Eräskin mainosti annosta, jossa mustaherukkaa, taisi olla se 200 g pussi ja avokado. Syön itsekin mustaherukkaa, mutta muiden, makeiden marjojen kanssa. Näille urheileville kaksimetrisille korstoille ei tule mieleen pieniruokaisemmat naiset. Olen normaalipainoinen, hyvää ja terveellistä  monipuolista ruokaa valmistava nainen. En kaipaa noiden ankeuttamisia.

Vierailija
160/222 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin!