Ravitsemusterapeutti: jos aamupala on kevyttä puuroa, kannattaa annoksen olla ainakin 1,5-2 dl hiutaleita ja päälle raejuustoa
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/aamupalaksi-puuroa-patrik-bo…
puuro on kevyttä ruokaa
Kommentit (222)
Keitän puuro puoleksi veteen ja puoleksi maitoon ja jätän sen aika löysäksi. Raejuustoa en pysty syömään missään muodossa, on niin yököttävää. Puuroon en laita myöskään marjoja tai hilloja, vaan kunnon voisilmän. Marjat ja hedelmät syön erikseen. Puuroakin syön yleensä lounaaksi, en aamulla varhain. Aamulla mukillinen hyvää kahvia ja kaksi juustovoileipää ruis- tai sekaleivästä. Jälkkäriksi hedelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän sitä joskus ennen pärjättiin, kun syötiin puuro puurona ja lähdettiin sen jälkeen raskaisiin töihin. Itse en ymmärrä niitä sotkuja, että vatkataan puuro täyteen juustoa, kananmunia ja milloin mitäkin, huh. Omat vanhemmat on aina syöneet puuron maidon ja voin kanssa. Ovat nyt iäkkäitä, aina olleet hoikkia ja ovat edelleen tosi hyväkuntoisia. Eivät varmaan edes tiedä, mitä sana proteiini tarkoittaa.
Katsos kun mammat pelkää rasvaa, varsinkin sitä "kovaa" niin täytyy syödä rasvatonta raejuustoa. Voi yhden kerran.
Rasvaton raejuusto on hyvää. Syön sitä keitoissa, puurossa, salaatin kera, munakkaan päällä jne.
Miksi noin hirveän paljon samaa?
Koska tykkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän sitä joskus ennen pärjättiin, kun syötiin puuro puurona ja lähdettiin sen jälkeen raskaisiin töihin. Itse en ymmärrä niitä sotkuja, että vatkataan puuro täyteen juustoa, kananmunia ja milloin mitäkin, huh. Omat vanhemmat on aina syöneet puuron maidon ja voin kanssa. Ovat nyt iäkkäitä, aina olleet hoikkia ja ovat edelleen tosi hyväkuntoisia. Eivät varmaan edes tiedä, mitä sana proteiini tarkoittaa.
Katsos kun mammat pelkää rasvaa, varsinkin sitä "kovaa" niin täytyy syödä rasvatonta raejuustoa. Voi yhden kerran.
Myydäänkö jossain kaupassa sitten rasvaista raejuustoa? Lähes kaikki on rasvatonta, tai 2% rasvaa. Ei raejuusto ole mikään rasvanlähde, vaan proteiinin takia sitä syödään. Rasvanlähteeksi voi itse sitten lisätä mitä mieli tekee.
S-kaupassa ja liiterissä myydään 3,5% rasvaa sisältävää raejuustoa.
Eihän se tietty mikään rasvanlähde olekaan, mutta onhan se maku paljon parempi kuin rasvattomasa.
Vierailija kirjoitti:
Monia ällöttää ja ärsyttää näemmä puuron sotkeminen, tiesittekö että kyseessä on ihan oikea fobia ja pakko-oireisen häiriön muoto, jolloin pelkää, että ruoka-aineet osuvat toisiinsa, osa jopa erottelee lautasellaan ruuat niin, etteivät ne koske toisiinsa. Englanniksi nimeltään brumotactillophobia, suomeksi tietoa ei taida aiheesta kauheasti löytyä.
No ei todellakaan ole samasta asiasta kyse. Jotkut eivät vaan tykkää, kuten minä, että ruokiin sotketaan sinne kuulumattomia aineksia. Ihan samoin, kun en tykkää laittaa spaghettibolognesen sekaan silliä enkä lohikeittoon jauhelihaa. Ihan samoin en tykkää vatkailla puuroon mitään rahka-kananmuna-velliä. Makuasioita.
Aamulla nautin jädeä ja kahvin, sitten seuraavaks lounas.
Ällöttää puurot. Ei vaan pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sekoittaa siihen makeuttamatonta maapähkinävoita?
Se on silkkaa huonoa rasvaa
Eihän ole, vaan sisältää pehmeitä rasvoja.
Hassua alapeukuttaa tätä, koska tämän voi ihan jokainen todeta googlaamalla.
Minä en muutenkaan ymmärrä tätä alapeukuttamisen kulttuuria. Jos joku kertoo tieteellisestä tutkimuksesta ja sen tuloksista - niin miten sitä voi alapeukuttaa? Ymmärrän kyllä, jos alapeukuttaa mielipidettä, mutta miten objektiivista faktaa voi alapeukuttaa? Vai mitä se alapeukutus kertoo siinä tapauksessa?
Moni alapeukuttaa silloin, jos ei halua asian olevan tietyllä tavalla. Vannoutuneet karnivorit eivät hyväksy yhtään mitään tutkimustuloksia esimerkiksi kasvisten hyödyistä. Tuota omaa ruokavaliotaan taas eivät kyseenalaista missään tilanteessa, eivät silloinkaan jos joku saa sillä ruokavaliolla haitallisia oireita.
Ai ku mä rakastan kaalikääryleitä! Voisin syödä niitä vaikka kymmenen päivässä!
Vierailija kirjoitti:
Mä pyysin tekoälyltä ravinto-ohjelman. Sain aika kivan. Puuroa sekin suositteli aamupalaksi. Paljon tuossa kyllä välipaloja, aion osan niistä jättää pois.
Aamiainen:
Kaurapuuroa marjoilla ja pähkinöillä
Lasillinen maitoa tai kasvijuomaa
Välipala:
Omena tai banaani
Lounas:
Kanaa tai tofua vihannesten ja täysjyväriisin kanssa
Salaattia oliiviöljykastikkeella
Välipala:
Pähkinöitä tai rahkaa
Päivällinen:
Lohifileetä tai papuja uunissa
Keitettyjä perunoita tai bataattia
Höyrytettyjä vihanneksia
Iltapala:
Maustamatonta jogurttia ja marjoja
Vastaavan saa kun laittaa hakukoneeseen "terveellinen ravinto-ohjelma" tms.
Tekoäly ei ole mikään itsenäisesti ajatteleva elin, se ei kehitä yhtään mitään itsenäisesti, vaan hyödyntää kaikkea sitä materiaalia, mitä ihmiset ovat vuosien saatossa ladanneet verkkoon.
Aamul maitokahvi ja savuke, seuraava safka kahdentoist aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on miten joku on joskus syönyt? Harva enää tekee niitä raskaita maataloustöitä. Ihan tavallista ruokaa se puuro ja raejuusto on, minäkin syönyt jo ysäriltä saakka
Juuri siksi harvan nykyään tarvitsisi lisätä ruokavalioonsa proteiininlähteitä. Keskivertoihminen saa ihan tarpeeksi proteiinia, vaikkei sitä mättäisikään jokaisella aamu-, ilta- ja välipalalla.
Vierailija kirjoitti:
Kavereita katsoessani jaheidän puheitaan kuunnellessani huomaan, että vaihdevuosissa laihduttaminen on vaikeaa. Silloin viimeistään näkee omat geeninsä. Toiset eivät onnistu millään, vaikka käyvät kaikki ravitsemustieteen kirjekurssit ja syövät oppien mukaan, ja kävelevät 10 000 askelta. Hormoneilla ja geeneillä on vaan iso vaikutus elämässä.
Oma kokemus on kyllä se, että kun syö tarpeeksi paljon vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu, vaikka olisi vaihdevuodet meneillään. Itseltä on lähtenyt painoa kolme kiloa vajaassa viikossa, kun ei ole ruoka vaan maistunut. Olen kyllä syönyt, mutta vähemmän kuin aiemmin.
Silläkään ei ole väliä, mitä syö. Yhtälailla laihtuu syömällä suklaalevyn kuin kaksi suositusten mukaista ateriaa ja välipalan, jos kuluttaa enemmän kaloreita kuin ruuista saa.
Ikävä tosiasia on sitten se, että joidenkin meistä, minun mukaanlukien, on syötävä aika paljon alle kulutuksen, että tuloksia alkaa näkyä säällisessä ajassa. Toisilla on kärsivällisyyttä pudottaa painoa parin sadan kalorin päivävajeella, itselle se on aivan liian hidas tahti. Sitä paitsi kovin hitaan painonpudotuksen tulokset saa torpedoitua syömällä yhtenä päivänä viikossa yli kulutuksen. Nopeammin tiputtaessa joutuisi sinä yhtenä päivänä mättämään jo niin reilusti liikaa, ettei se pienempiin ruokamääriin tottuneelta keholta enää oikein onnistu.
Mutta nämä ovat vain omia kokemuksiani, pitkään ylipainosta kärsineenä ja jos jonkinlaista dieettiä kokeilleena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kavereita katsoessani jaheidän puheitaan kuunnellessani huomaan, että vaihdevuosissa laihduttaminen on vaikeaa. Silloin viimeistään näkee omat geeninsä. Toiset eivät onnistu millään, vaikka käyvät kaikki ravitsemustieteen kirjekurssit ja syövät oppien mukaan, ja kävelevät 10 000 askelta. Hormoneilla ja geeneillä on vaan iso vaikutus elämässä.
Oma kokemus on kyllä se, että kun syö tarpeeksi paljon vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu, vaikka olisi vaihdevuodet meneillään. Itseltä on lähtenyt painoa kolme kiloa vajaassa viikossa, kun ei ole ruoka vaan maistunut. Olen kyllä syönyt, mutta vähemmän kuin aiemmin.
Silläkään ei ole väliä, mitä syö. Yhtälailla laihtuu syömällä suklaalevyn kuin kaksi suositusten mukaista ateriaa ja välipalan, jos kuluttaa enemmän kaloreita kuin ruuista saa.
Ikävä tosiasia on sitten se, että joidenkin meistä,
Sillä, mitä syö, on paljonkin merkitystä.
Päivällinen kuuden-seitemän aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sekoittaa siihen makeuttamatonta maapähkinävoita?
Se on silkkaa huonoa rasvaa
Eihän ole, vaan sisältää pehmeitä rasvoja.
Hassua alapeukuttaa tätä, koska tämän voi ihan jokainen todeta googlaamalla.
Joo, täällä on joskus vähän hauskoja tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä. Otetaan lautasellinen puuroa ja sen päälle tungetaan rasvaa ja proteiinia, koska ilman niitä ei nälkä pysy poissa. Mikä sen alla olevan puuron funktio on? Eikö sen voisi jättää kokonaan pois?
Mm. tärkkelyksen ja kuidun lähde.
Kuitua saa muualtakin, jos sillä perustelee.
Mutta tärkkelys??
Hiilihydraatit ovat ihmisen pääasiallinen energianlähde.
Ei välttämättä.
Glukoosi on. Kaikki meidän kehossa ei pysty käyttämään rasvaa energianlähteenä. Elimistö pilkkoo glukoosia aina jostain, jos sitä ei tule ruokavaliosta hiilihydraatteina, koska sitä on pakko olla käytössä tiettyihin toimintoihin.
Proteiinia ois hyvä olla joka aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä yritin vuosia noudattaa tämän ja muiden ravitsemusterapeuttien toitottamaa suositusta, että on pakko syödä päivän kaloreista puolet ennen puoltapäivää, ja aamupalalla iso osa. Söin, vaikka oksetti suorastaan syöminen aamulla.
Lopulta totesin, ettei tässä ole mitään järkeä. Lopetin kokonaan aamupalojen syönnin. Juon vain kupin yrttiteetä tai valkoista teetä, kun aamulla kömmin petistä etätyöhön tietokoneelle. Mun päivän eka syöminen on lounas, klo 13. Se on yleensä kevyt salaatti tai keitto ja leipää. Tämäkin suositusten vastaista. Klo 17 sitten välipalaa ja klo 20-21 päivän tukevin ateria. Toimii mulla iltarytmisellä ihmisellä mainiosti, ei ole nälkä missään vaiheessa eikä väsytä päivällä, kun ei syö liian tukevia silloin.
Et taida myöskään hirveästi liikkua?
Hah, ei todellakaan. Aamusta asti koneella kököttää. Jos klo 18 käy salilla tunnin, se ei poista liian istumisen aiheuttamia haittoja.
Mistä ajasta tässä nyt haaveillaan? Jostain pula-ajasta, kun ei ollut muutakuin kaurapuuroa aamiaiseksi? Niihin raskaisiin maatalon töihin pystyi astumaan ulko-ovesta suoraan ruokapöydästä, ei tarvitse matkustaa 1-1,5 h työpaikkaan kuten nykyään? Töiden lomassa saattoi kotosalla huilia milloin mieli tekee, kun ei ole mitään esimiehiä kyttäämässä työntekoa tai minuutilleen määrättyjä taukoja?