Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 320 euroa kuukaudessa ei riitä yksinasuvan ruokaan, päivittäistavaroihin ja hygieniaan?

Vierailija
06.08.2024 |

Oma kuukausibudjetti ruokaan, päivittäistavaroihin (esim vessapaperi) ja hygieniatoutteisiin (esim saippua) on yhternsä 320 euroa eli 80 euroa per viikko, mutta joka viikko tuo 80 euroa loppuu aina kesken vaikka pyrkii elämään erittäin nuukasti ja säästeliäästi ilman että kuluttaa koskaan rahaa mihinkään ylimääräiseenkuten vaikkapa herkkuihin, alkoholiin, kahviloihin ja vaatteisiin (jos vaatteisiin tulee reikä niin ompelen paikan tai parsin sen, esim minun ei ole tarvinnut ostaa uusia sukkia 15 vuoteen kun parsimalla reikiä on pystynyt käyttämän samaa kolmea sukkaparia kaikki nämä vuodet).

Kommentit (186)

Vierailija
81/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saippuaa ja vessapaperia ei tarvitse ostaa joka päivä, enintään kerran kuukaudessa jos sitäkään.

Vierailija
82/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaudessa menee ruokaan hiukan yli sata euroa, tästä voisi vielä vähentää, jos kekittyisi ostamaan vain ja ainoastaan perusruokaa ja jättäisi kaikki herkut ja oikeasti turhat lisukkeet pois. Tämän lisäksi noin 40 euroa sitten muihin hankintoihin (tämä sisältää hygieniatarvikkeet, siivousvälineet ja -aineet, satunnaiset uusien vaatteiden ostot ja muut kodintarvikkeet sisältäen 10 euron laittamisen kuussa puskurirahastoon (puskurirahastoni on oikeastaan jo kohta vuoden puskurirahasto,  mutta tottakai jatkan sen kartuttamista koko ajan, nyt noinkin vähällä kuin kympillä).

Olen vielä ruoka-aineallerginen, joten en voi mitä tahansa perusruokaa syödä. Leivät leivon oikeastaan itse, tai leipäkoneeni ne tekee, mutta siinä säästää jonkun verran. Pullaa jos joskus tekee mieli, tai jotain makeaa leivonnaista, niin senkin teen itse, kuten kaakaovanukkaat. Oikeastaan teen suurimman osan ruoistani itse. Riisiä en syö lainkaan, koska niissä on arseenia ja muutenkin koen, että joku hernerouhe, papurouhe tai soijarouhe tai ohra ja muut viljanjyvät ovat parempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika on ensisijaisesti ostoskäyttäytymisessä. 

Noin 10e/pvä budjetilla syö oikeasti hyvin. Jos viitsii ja osaa laittaa ruokaa. Se toki vaatii aikaa ja vaivaa. 

Paketti vessapaperia jo maksaa melkein tuon verran. Purkki aurinkorasvaa maksaa 15 e. Tiskiaine, pyykinpesuaine, hammastahna, shampoo, terveyssiteet.

Kympillä ei nykyisin saa yhtään mitään. Jos syö aamupalan, lounaan, välipalan ja iltapalan, ei todellakaan syö kympillä hyvin vaikka päällään seisoisi.

Aamupala, välipala ja iltapala eivät ole pakollisia vaan suositeltuja pieniä naposteluja aterioiden välissä.

Ihmisen pitäisi syödä terveellisesti, monipuolisesti ja monta kertaa päivässä. Monta kertaa, vähän kerralla.

Jos jonkun ruokavalio koostuu pelkästään parista einesburgerista per päivä, ettei mitään muuta syö päivän aikana, kuin sen että natustaa ne pari einesburgeria sellaisinaan ja juo lasillisen vettä perään, niin silloinhan 320 euroa riittää yli viiden kuukauden "ruokiin". Kyllähän tuommoista voi kerran vuodessa kokeilla, että menee päivän parilla einesburgerilla, mutta eihän sitä kukaan töissä käyvä ja liikkuva ihminen pidemmän päälle jaksa. Sitähän voi ihminen testata rajojaan vaikka millä, pienen leikin ja vedonlyönnin merkeissä. 

Vierailija
84/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ap ja syöt tuollaisia määriä päivässä ruokaa, niin syöt väärin. noin 100 grammaa lihaa riittää enemmän kuin tarpeiksi. 500 grammaa kuivaa riisiä on noin 2 kiloa keitettyä riisiä (tai ainakin 1,5 kiloa). Laita tuohon salattiin vaikka itsetehty öljypohjainen salaatinkastike. Saat siitä energiaa, kun öljyssä sitä on.

Vierailija
85/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan menee tuotteista riippuen 40-50 euroa viikossa. Tämä on noin 160-200 euroa viikossa, korkeimmillaankin siis 120 euroa vähemmän kuin ap:lla.

Vierailija
86/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 10e/pvä budjetilla syö oikeasti hyvin. Jos viitsii ja osaa laittaa ruokaa. Se toki vaatii aikaa ja vaivaa. 

Niitä perusvarastojakin pitää joskus uusia kuten ostaa perunoita, pastaa, nuudeleita, riisiä, liha- ja kalasäilykkeitä, erilaisia pakasteita (herne-maissii-paprika, sipulikuutiot, miniporkkanat), kahvia, teetä, vehnäjauhoja, neljänviljanhiutaleita puuroa varten, rypsiöljyä paistamista varten, margariinia leipää varten, jne. Semmoinen 10 euro päivässä ateria onnistuu, jos ne perusvarastot ovat kunnossa.

Voit vähän vaivaa näkemällä laskea annoksesi hinnan ottamalla nuo perustarvikkeet huomioon. Esimerkiksi oliiviöjy on nykyisin kallista, mutta kuitenkin jos laitat sitä vaikka ruokalusikallisen salaattiisi, niin edullisin Coop Extra Virgin öljy maksaa silti "vain" 0,25 euroa.

Itse syön kaurapuuroa, mutta 40 gramman annos maksaa joku 6 centtiä, tuskin nuo neljän viljan hiutaleetkaan on valtavan paljon kalliimpia . Ja laitan kyllä puuroon muutakin, kuten hedelmää tai marjoja, leseitä ja siemeniä ja maapähkinävoita, mutta kauden sesonkituotteita ja koko pakkauksen hyödyntämällä nuokaan ei vie annoshintaa mahdottomuuksiin, eli reilusti alle eurolla saa buustatun puuron ja pari kuppia teetä.

Eilen söin mökkikaupasta ostettua lähituottajan kesäperunaa reilun annoksen, kotimaista kirjolohta sekä kesäkurpitsaa ja tomaattia airfryerissa paahdettuna ja tässäkin annoshinta jäi alle neljän euron, vaikka laskin mausteillekin 50 centtiä hintaa. Päivän toinen ruoka voi hyvin olla jokin edullisempi keitto leivän kanssa ainakin itselleni. Eilen kun olin lomalla ja vähän eri vuorokausirytmi, pärjäsin yhdellä pääruualla aamu- ja iltapalojen lisäksi. Viime viikolla esimerkiksi söin lounaaksi kukkakaalijuustokeittoa, joka ei maksanut kahtakaan euroa annokselta.

Kuten tuo edellinen kirjoittaja, olen kyllä sitä mieltä, että kympillä saa itse vaivaa näkemällä hyvät ruuat. Satasen kuussa budjetilla olisi hurjan niukkaa.

Vierailija
87/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee ruokaan 300 euroa kuussa ja se ei sisällä mitään herkkuja. Vain perusruokaa kuten leipää, leikkelettä, juustoa, salaattitarpeet ja muita vihanneksia, hedelmiä, lihaa ja perunaa / pastaa tms, kermaa kastikkeeseen, jugurttia, teetä jne perustarpeita. Ruoka on kallista ja veikkaan niiden, jotka selviävät vähemmällä, jättävän pois kaikki hedelmät ja vihannekset.

Vierailija
88/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla se riittää. Mutta ostan paljon punalaputettuja.

Vierailija
89/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee ruokaan 300 euroa kuussa ja se ei sisällä mitään herkkuja. Vain perusruokaa kuten leipää, leikkelettä, juustoa, salaattitarpeet ja muita vihanneksia, hedelmiä, lihaa ja perunaa / pastaa tms, kermaa kastikkeeseen, jugurttia, teetä jne perustarpeita. Ruoka on kallista ja veikkaan niiden, jotka selviävät vähemmällä, jättävän pois kaikki hedelmät ja vihannekset.

Väärin veikattu, ainakin minun kohdallani.

Vierailija
90/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ostan nimenomaan pelkkiä perusraaka-aineita, eli voittopuolisesti hevi-osaston tuotteita, sitten toki kuivaosastolta jauhoja ja sellaisia. Juustoakin menee. Hedelmät toimivat minulle myös karkin korvikkeina: koska en lisättyä sokeria käytä omassa ruokavaliossani, niin ihan joku satsuma täyttää hyvin makeannälän. Tai vaikka banaani.

Vierailija
91/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sitä paljon muutakin ostaa kuin ruokaa. Hygieniatarvikkeita esim. Saippuat, pyykinpesuaineet, siivousaineet ja shampoot ovat välttämättämiä.

Vierailija
92/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sukat kestä 15 vuotta eikä silloinkaan tehtyjä sukkia voinut parsia.ei sukat ole kalliita ja kestävät minkä kestävät.

Vierailija
93/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi auttaa hiukan, kun kartuttelee reseptivalikoimaa. Jos on vaikka 6 hengen resepti, niin siitähän muutaman päivän syö ja ottaa evääksi.

Vierailija
94/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun voiski käyttää nuin paljon ruokaan ja hygieniaan. Mutta ei voi, silti hengissä vaikka välillä haisenki pahalle.;)

Vierailija
95/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä erikisruok8a ap oikein ostaa kun itsellä menee kuukauden ruokiin noin 100 euroa, joskus 80 euroa, eikä kuukauden ruokaostokset ole kertaakaan olleet ap mainitsemaa 320 euroa?

Mitäs kaviaareja sinä oikein mätät pötsiisi? Itsellä menee kuukauden ruokiin noin 20 euroa, joskus 10 euroa.

Vierailija
96/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukaudessa menee ruokaan hiukan yli sata euroa, tästä voisi vielä vähentää, jos kekittyisi ostamaan vain ja ainoastaan perusruokaa ja jättäisi kaikki herkut ja oikeasti turhat lisukkeet pois. Tämän lisäksi noin 40 euroa sitten muihin hankintoihin (tämä sisältää hygieniatarvikkeet, siivousvälineet ja -aineet, satunnaiset uusien vaatteiden ostot ja muut kodintarvikkeet sisältäen 10 euron laittamisen kuussa puskurirahastoon (puskurirahastoni on oikeastaan jo kohta vuoden puskurirahasto,  mutta tottakai jatkan sen kartuttamista koko ajan, nyt noinkin vähällä kuin kympillä).

Olen vielä ruoka-aineallerginen, joten en voi mitä tahansa perusruokaa syödä. Leivät leivon oikeastaan itse, tai leipäkoneeni ne tekee, mutta siinä säästää jonkun verran. Pullaa jos joskus tekee mieli, tai jotain makeaa leivonnaista, niin senkin teen itse, kuten kaakaovanukkaat. Oikeastaan teen suurimman osan ruoistani itse. Riisiä en syö lainkaan,

100 €/kk eli 3,3 €/päivä. Ja vielä oikein herkkuja. Missäs päin maailmaa asut?

Vierailija
97/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olipas tyhmä kysymys, kun se ihminen tarvitsee muutakin vaatteita, kengät, pyyheliinoja.lakanoita

kahvinkeittimen,puhelimen, läppärin ym, ne katsos kuluu käytössä, ymmärrtkö

Kuluu käytössä joo, muttei kukaan osta edes kerran vuodessa uutta Moccamasteria, läppäriä - lakanat ja pyyheliinatkin kestävät sentään pari vuotta, myös puhelin. Vaatteita ja kenkiäkään ei tarvita joka kuukausi uusia. Ymmärrätkö??

Minulla on kestänyt lakanat ja pyyheliinat kymmeniä vuosia.

Äläkä ikinä niistä luovukaan. Lakanat ovat kuin ohutta paperia vaikka ostaa samaa merkkiä ja täyttä puuvillaa. Hinta kyllä nousee ja laatu laskee.

Vierailija
98/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tk-eläkeläisenä nettotulot vain 1660 €. Lisää saisi käteen tulla sellainen 400 €.

Vierailija
99/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen menettää rahaa bussit ja hammaslääkärit sähkö vesi alusvaatteet ja parturit sekä pesuaineet sitten myös yhtenään saa ostaa kenkää ilmastomme mukaan sä et voi talvella liikkua sandaalit jalassa.Toppatakkia tuuli takkia toppakenkää ja villapaitaa menee.Toppahousut.Lapasia ja joku kone oltava mistä uutiset.Lakanaa ja tyynyä sekä juomia ja perus jutut öljyt.Hedelmät ja deodorantit fairyt sekä kammat harjat.Pyykin pesuaineet.Joskus täytyy käydä lääkärissä joskus apteekissa.Joillakin on lemmikkejä älä varasta niitä.Meillä ei voi elää täällä kuin tropiikissa vaan pakkasella on muuta.

Vierailija
100/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten rahaa menee normaaliin arkeen vähemmän huvituksiin.Kateelliset kadehtii jos käyt hautausmaalla kerran vuodessa kateus on synti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi