Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 320 euroa kuukaudessa ei riitä yksinasuvan ruokaan, päivittäistavaroihin ja hygieniaan?

Vierailija
06.08.2024 |

Oma kuukausibudjetti ruokaan, päivittäistavaroihin (esim vessapaperi) ja hygieniatoutteisiin (esim saippua) on yhternsä 320 euroa eli 80 euroa per viikko, mutta joka viikko tuo 80 euroa loppuu aina kesken vaikka pyrkii elämään erittäin nuukasti ja säästeliäästi ilman että kuluttaa koskaan rahaa mihinkään ylimääräiseenkuten vaikkapa herkkuihin, alkoholiin, kahviloihin ja vaatteisiin (jos vaatteisiin tulee reikä niin ompelen paikan tai parsin sen, esim minun ei ole tarvinnut ostaa uusia sukkia 15 vuoteen kun parsimalla reikiä on pystynyt käyttämän samaa kolmea sukkaparia kaikki nämä vuodet).

Kommentit (186)

Vierailija
61/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No rasvaprossan voi arvioida peilistäkin. Jos ei ole selluliittia niin pienellä rasvaprosentilla mennään. 

Okei. No sitten mä olen lähes rasvaton. Ei ole varaa tinkiä syömisistä yhtään jotta pysyn terveenä enkä kuihdu olemattomiin.

Noi laihdutusneuvot voi osoittaa toisiin ketjuihin.

Vierailija
62/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, onko ne isoja vai pieniä euroja. Katsos, kun palkasta verottaja ottaa aina ne isoimmat eurot. Jos bruttopalkkasi on 3000 euroa, verottaja ottaa siitä ne isoimmat eurot, ja sinulle jää pienimmät, eli sinne 2000 euroon asti. Sitten ne yli 2 tonnin menevät isot eurot jaetaan työttömille ja muille sossupummeille.

Kaikkein suurituloisimmilta perityt veroeurot ovat niitä suurimpia euroja, ja niitähän ei työttömille jaeta, vaan niillä maksetaan ministereiden palkat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänne palstalle on kerääntynyt paljon näitä ihmettelijöitä, että miten voi mennä 300 euroa kuussa ruokaan, tai sitten samat ovat äänessä joka ketjussa jossa asiaa käsitellään. Tosielämässä en ole tavannut kuin yhden ihmisen joka kituutti satasella kuussa ja sekin oli jo vuosia sitten. Söi hyvin yksipuolista ravintoa. Asiahan olisi täysin fine, elleivät nämä ihmiset alkaisi syyllistämään niitä, joilla menee enemmän ja äimistelemään, että mitä ihmettä oikein ostat. Ei siihen 300 euroonkaan niin ihmeitä tarvi ostaa.

Itse tiedän lähinnä urheilijoita, jotka käyttävät ruokaan lähemmäs 300 kuussa. Joillakin menee alle 200. Siis henkilöitä, joiden kulutus on tavallista kuntoilijaa korkeampi.

En ymmmärrä tätä. Minä kun menen kauppaan, rahaa menee 20 jos ostan pelkkiä eväitä ja 50 e jos ostan päivän/ parin ruoat. 

olen nyt tosissani yrittänyt että 2 hengelle ruokaan menisi vain 40-60e /vko ja en vaan osaa elää niin. Nuorena opiskelijana osasin. Nyt ei vaan pysty . Me syödään paljon tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, koska halutaan pysyä terveenä. Kasviksia syödään se puoli kiloa päivässä per hlö ellei enemmän, eikä syödä siis jotain kaalia ja porkkanaa. Kasvikset maksaa mielestäni helposti sen 3-4euroa per kilo.. eli niihin pelkästään menee 3-4euroa per päivä rahaa. 

en sano etteikö pienellä rahalla voi pärjätä mutta ei se ole helppoa. Itsellä ei enää mielikuvitus riitä siihen kun pystyy ostamaan muutakin. 

Vierailija
64/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap saa menemään 320 euroa pelkkään ruokaan.

Vierailija
65/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo ei riitä työssäkäyvällä mihinkään niin miten se maagisesti riittää työttömälle?

Vierailija
66/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nakkikeitto 3 kertaa kuussa edukasta ja ravitsevaa 3,5 eurolla 4 päivää ja 12 päivää on jo kuukaudesta lusittu ruoan puolesta.

Aika pieni annos per päivä .

Vierailija
67/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan pariskunta ja asutaan kaksin. Pyritään yhteiset ruuat maksamaan puoliksi, mutta ei ostoskuitteja kuitenkaan säästellä eli todellisuudessa mene ihan sentilleen.

Mulla menee ruokaan reilu 300-350 €/kk ja tämä sisältää ihan kaikki ruuat, myös ravintolaillalliset ja työpaikan lounaat. Pihistämällä saisin tuota summaa pienennettyä, vaikka nytkin ostetaan ruokaa hävikkimyynnistä ja tarjouksista. Vuosi sitten ruokaan meni 200-250 €/kk, joten kyllä ne ruokakulut ovat vaan kasvaneet vaikka ruokavalio kestänyt samana. Tulee osteltua kasviksia ihan oman maun mukaan, ja salaatin lehdet ei todellakaan ole niitä halvimpia. Leipää paistopisteeltä, vaikka ruispaloja saisi paljon halvemmalla jne.

Vierailija
68/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ruokaa miettii, niin 100€ riittää 5 kg naudan sisäfilettä. Siihen lisänä 100€ juureksia, vihanneksia ja juotavaa. Ihmettelen jos ei riitä kuukaudeksi yhdelle. Ja noista aineksista loihtii gourmet safkat.

Loput 150€ sitten hygieniaan ja muihin.

Siis miten ihmeessä 350€ ei muka riittäisi?!?

Vierailija
69/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei näytä ymmärtävän että ap puhi muistakin kuin pelkän ruuan ostamisesta.

No kun tuossa lukee nimenomaan ruoka, päivittäistavarat kuten vessapaperi ja hygienia kuten saippua. Näistä ainoastaan ruoka on itsellä sellainen, jota tarvii joka kuukausi ostaa edes. Ehkä dödöä menee kuukausittain, kun ovat niin pienissä pakkauksissa, mutta ostan usein niitäkin pari kolme kerrallaan. Eli tietenkin ne pitää laskennallisesti ottaa mukaan, mutta kuukausibudjetissa ei paljon tunnu verrattuna ruokaan. Jos kampaajakäynnit laskee, niin se tietenkin on iso kuluerä.

Et tarvi vessapaperia?

Nojoo. Joillekin sopii käsisuihku ja pyyhe.

Luetun ymmärtäminen? EI tarvii OSTAA joka kuukausi. Kulutus pitää tietenkin laskea budjettiin. Selvensikö?

Vierailija
70/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vika on ensisijaisesti ostoskäyttäytymisessä. 

Noin 10e/pvä budjetilla syö oikeasti hyvin. Jos viitsii ja osaa laittaa ruokaa. Se toki vaatii aikaa ja vaivaa. 

Paketti vessapaperia jo maksaa melkein tuon verran. Purkki aurinkorasvaa maksaa 15 e. Tiskiaine, pyykinpesuaine, hammastahna, shampoo, terveyssiteet.

Kympillä ei nykyisin saa yhtään mitään. Jos syö aamupalan, lounaan, välipalan ja iltapalan, ei todellakaan syö kympillä hyvin vaikka päällään seisoisi.

Vierailija
71/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 10e/pvä budjetilla syö oikeasti hyvin. Jos viitsii ja osaa laittaa ruokaa. Se toki vaatii aikaa ja vaivaa. 

Niitä perusvarastojakin pitää joskus uusia kuten ostaa perunoita, pastaa, nuudeleita, riisiä, liha- ja kalasäilykkeitä, erilaisia pakasteita (herne-maissii-paprika, sipulikuutiot, miniporkkanat), kahvia, teetä, vehnäjauhoja, neljänviljanhiutaleita puuroa varten, rypsiöljyä paistamista varten, margariinia leipää varten, jne. Semmoinen 10 euro päivässä ateria onnistuu, jos ne perusvarastot ovat kunnossa.

Vierailija
72/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä mene noin paljoa. Itse maksan vain noin 80-90 euroa ja puoliso loput. Kahdenhengen perhe ja ollaan nuukailijoita eli frugal life väkeä.

Vierailija
73/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No rasvaprossan voi arvioida peilistäkin. Jos ei ole selluliittia niin pienellä rasvaprosentilla mennään. 

Okei. No sitten mä olen lähes rasvaton. Ei ole varaa tinkiä syömisistä yhtään jotta pysyn terveenä enkä kuihdu olemattomiin.

Noi laihdutusneuvot voi osoittaa toisiin ketjuihin.

Miksi toisiin ketjuihin? Joku muu voi hyötyä.

Vierailija
74/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo summa riittäisi mulla just ruokaan. Hygieniaan, pesuaineisiin, papereihin, siivousaineisiin menee 100e/kk.

Vierailija
75/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paketti vessapaperia jo maksaa melkein tuon verran. Purkki aurinkorasvaa maksaa 15 e. Tiskiaine, pyykinpesuaine, hammastahna, shampoo, terveyssiteet.

Kympillä ei nykyisin saa yhtään mitään. Jos syö aamupalan, lounaan, välipalan ja iltapalan, ei todellakaan syö kympillä hyvin vaikka päällään seisoisi.

Aamupala, välipala ja iltapala eivät ole pakollisia vaan suositeltuja pieniä naposteluja aterioiden välissä.

Vierailija
76/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo summa riittäisi mulla just ruokaan. Hygieniaan, pesuaineisiin, papereihin, siivousaineisiin menee 100e/kk.

Miten voi mennä 100e joka kuukausi hygeniaan, pesuaineisiin, siivousvälineisiin ja papereihin? Ostatko kaikista kalleinta?

Vierailija
77/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap saa menemään 320 euroa pelkkään ruokaan.

Kannetaanko sulle kaikki ilmaiseksi eteen? Ei kai sitä muuten tarttis olla ihmettelemässä, että miten joku saa menemään 320 euroa pelkkään ruokaan. 

Mulla ei ole autoa, mutta silti en ole ihmettelemässä sitä, että miksi jotkut joutuvat käyttämään autokorjauspalveluita, asioimaan varaosaliikkeissä, ostamaan polttoainetta, maksamaan autostaan veroa, vakuutuksia ja on auton takia monta laskua maksettavana erilaisten kulujen lisäksi. Että miksikö ihmeessä, kun ei mun vaan tartte. 

Vierailija
78/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä perusvarastojakin pitää joskus uusia kuten ostaa perunoita, pastaa, nuudeleita, riisiä, liha- ja kalasäilykkeitä, erilaisia pakasteita (herne-maissii-paprika, sipulikuutiot, miniporkkanat), kahvia, teetä, vehnäjauhoja, neljänviljanhiutaleita puuroa varten, rypsiöljyä paistamista varten, margariinia leipää varten, jne. Semmoinen 10 euro päivässä ateria onnistuu, jos ne perusvarastot ovat kunnossa.

Tuossa vain on mukana kaikki ruokaan tarvittavat perustavarat suolaa ja pippuria lukuunottamatta, eikä kyseessä ole edes erityisen edullinen resepti ja kanaakin on 500g per päivä. Joustovaraa siis on mutta tekosyitä ei.

Vierailija
79/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan että nämä jeesustelijat kauhistelevat ja voivottelevat että "voivoi miten voi muka mennä noin paljon kuussa kun itse pärjään vuoden 320€:lla", niin ois kiva jos he sen sijaan vaikka jaksaisivat vinkkejä miten sen tekevät. 

Olen yksin asuva nelikymppinen ja mulla menee myös reilu 300€ kuussa ruokaan ja päivittäistavaroihin. Enkä osta karkkeja, limsoja tai muita palstalaisten mielestä turhia.

Moni säästäisi paljon jo niin, että söisi ihannepainonsa mukaisesti. Normaalipainon ylärajalla voi syöminen tulla kalliimmaksi. Tämä asia kannattaa ensin tarkistaa.

Mutta jos painaa jo muutenkin vain 54kg? Siitä on ikävä laihtua.

niinpä. Täällä toinen, 55 kg, eikä tästä juuri mitään voi normaalipituisenakin vielä, niin pois ottaa.

Vierailija
80/186 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (2 aikuista) menee 1300 kuussa yhteiseen elämiseen. Tästä 475 vastike, plus sähkö, kaasu, netti ja vesi. Loppu menee ruokaan, päivittäistarvikkeisiin ja lääkkeisiin. Ollaan molemmat ammattikokkeja, eli osataan tehdä ruokaa mistä vain eikä hävikkiä tule. Omat vaatteensa/kampaajansa/parturinsa/pubireissunsa kumpikin maksaa itse. Vähän jää joka kuukausi säästöön sinne taloustilille, että on mistä ottaa, jos vaikka pyykkikone leviää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi