Miten 320 euroa kuukaudessa ei riitä yksinasuvan ruokaan, päivittäistavaroihin ja hygieniaan?
Oma kuukausibudjetti ruokaan, päivittäistavaroihin (esim vessapaperi) ja hygieniatoutteisiin (esim saippua) on yhternsä 320 euroa eli 80 euroa per viikko, mutta joka viikko tuo 80 euroa loppuu aina kesken vaikka pyrkii elämään erittäin nuukasti ja säästeliäästi ilman että kuluttaa koskaan rahaa mihinkään ylimääräiseenkuten vaikkapa herkkuihin, alkoholiin, kahviloihin ja vaatteisiin (jos vaatteisiin tulee reikä niin ompelen paikan tai parsin sen, esim minun ei ole tarvinnut ostaa uusia sukkia 15 vuoteen kun parsimalla reikiä on pystynyt käyttämän samaa kolmea sukkaparia kaikki nämä vuodet).
Kommentit (186)
Tupakka maksaa yli kympin aski ja halvinkin olutkin yli euron tölkki, ja päivässä pitää saada niitä 12. Päivässä menee n. 25 euroa tupakkaan ja kaljaan. Tuo on 175 euroa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 aikuista, em. tarpeisiin menee yhteensä n. 250 - 300 e/kk. Emme asu yhdessä, mutta jaamme ruoka- ym. kulut puoliksi ja teemme itse kaiken ruuan. Vaatii hieman paneutumista eli hävikkilaatikot käyttöön, paljon kasviksia ja kausituotteita. Silti mukaan mahtuu myös herkkuja ja vähän ns. turhaakin. Hieman hämmentävää, jos tuo summa ei sinkulle riitä.
Mä olen koskaan nähnyt yhtäkään hävikkilaatikkoa yhdelläkään kauppareisulla missään kaupassa. Pitääkö niitä erikseen tilata jostain? :)
Missä kaupoissa sinä käyt? Juuri tänään ostin kilon omenoita hävikkilaatikosta 1,45€. Olisi ollut jotain muutakin, mutta ei sellaista, jota olisin tarvinnut. Oli pieni K-market.
Olen eri, mutta kommentoin edellä. Käyn Cittarissa, Prismassa, K- ja S-marketeissa sekä Lidlissä, en ole nähnyt. Salessa kesälomalla ja sovelluksessa ainoastaan. Kohtuulähellä on pieni K -kauppa, mutta siinä en käy kuin jossain postiasioissa harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään eivät riitä rahat Suomessa koska Suomesta tuli maailman kallein maa suhteessa tulotasoon 2020-2023.
Mistähän tänä tieto on peräisin? Tämä ei kyllä voi pitää paikkaansa.
Vuonna 2023 on kirjoitettu että viimeisimmässä vertailussa Suomi oli Euroopan seitsemänneksi kallein maa. Hintataso on neljänneksen kalliimpi kuin Euroopassa keskimäärin.
Tuo vertailu koskee vuotta 2022, siitähän hinnat ovat vielä nousseet kohisten, mutta ei varmaan ykkösiä olla edelleenkään.
https://stat.fi/uutinen/suomi-euroopan-seitsemanneksi-kallein-maa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 aikuista, em. tarpeisiin menee yhteensä n. 250 - 300 e/kk. Emme asu yhdessä, mutta jaamme ruoka- ym. kulut puoliksi ja teemme itse kaiken ruuan. Vaatii hieman paneutumista eli hävikkilaatikot käyttöön, paljon kasviksia ja kausituotteita. Silti mukaan mahtuu myös herkkuja ja vähän ns. turhaakin. Hieman hämmentävää, jos tuo summa ei sinkulle riitä.
Mä olen koskaan nähnyt yhtäkään hävikkilaatikkoa yhdelläkään kauppareisulla missään kaupassa. Pitääkö niitä erikseen tilata jostain? :)
Missä kaupoissa sinä käyt? Juuri tänään ostin kilon omenoita hävikkilaatikosta 1,45€. Olisi ollut jotain muutakin, mutta ei sellaista, jota olisin tarvinnut. Oli pieni K-market.
Paikallisessa kohtalaisen suuressa S-marketissa olen nähnyt yhden kerran hävikkilaatikon. Samaisesta marketista saisi tavallisia omenia halvempaan kilohintaan kuin 1,45. Ehkä pienissä K-marketeissa myynti on niin vähäistä, että hävikkiin päätyy enemmän myytävää.
Vierailija kirjoitti:
Tupakka maksaa yli kympin aski ja halvinkin olutkin yli euron tölkki, ja päivässä pitää saada niitä 12. Päivässä menee n. 25 euroa tupakkaan ja kaljaan. Tuo on 175 euroa viikossa.
Älä nyt kerro todellisia syitä palstamammojen köyhyyden taustalla.