Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 320 euroa kuukaudessa ei riitä yksinasuvan ruokaan, päivittäistavaroihin ja hygieniaan?

Vierailija
06.08.2024 |

Oma kuukausibudjetti ruokaan, päivittäistavaroihin (esim vessapaperi) ja hygieniatoutteisiin (esim saippua) on yhternsä 320 euroa eli 80 euroa per viikko, mutta joka viikko tuo 80 euroa loppuu aina kesken vaikka pyrkii elämään erittäin nuukasti ja säästeliäästi ilman että kuluttaa koskaan rahaa mihinkään ylimääräiseenkuten vaikkapa herkkuihin, alkoholiin, kahviloihin ja vaatteisiin (jos vaatteisiin tulee reikä niin ompelen paikan tai parsin sen, esim minun ei ole tarvinnut ostaa uusia sukkia 15 vuoteen kun parsimalla reikiä on pystynyt käyttämän samaa kolmea sukkaparia kaikki nämä vuodet).

Kommentit (186)

Vierailija
121/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee 500-600€ kolmelta hengeltä ruokaan ja päivittäistavaroihin kuussa, mutta ostetaan paljon puolenhintaisia ja esim. mehuja tms kalliita ei ostella vaan kerätään marjat itse.

Minusta me silti tuhlataan turhuuksiin eli voitaisiin säästää vieläkin.

Vierailija
122/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon rahaa.

Meitä on kaksi aikuista ja 3,4,6v lapset.

Kk budjetti 700€/kk riittää just ja just.

Onnea jatkoon. Lapset kun kasvaa olette noilla tuloilla lirissä. Mieti kuinka paljon 13v, 14v ja 16v esim.syövät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olipas tyhmä kysymys, kun se ihminen tarvitsee muutakin vaatteita, kengät, pyyheliinoja.lakanoita

kahvinkeittimen,puhelimen, läppärin ym, ne katsos kuluu käytössä, ymmärrtkö

Kuluu käytössä joo, muttei kukaan osta edes kerran vuodessa uutta Moccamasteria, läppäriä - lakanat ja pyyheliinatkin kestävät sentään pari vuotta, myös puhelin. Vaatteita ja kenkiäkään ei tarvita joka kuukausi uusia. Ymmärrätkö??

Mutta joskus nekin on kuitenkin ostettava. Ymmärrätkö? 

Vierailija
124/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olipas tyhmä kysymys, kun se ihminen tarvitsee muutakin vaatteita, kengät, pyyheliinoja.lakanoita

Kuluu käytössä joo, muttei kukaan osta edes kerran vuodessa uutta Moccamasteria, läppäriä - lakanat ja pyyheliinatkin kestävät sentään pari vuotta, myös puhelin. Vaatteita ja kenkiäkään ei tarvita joka kuukausi uusia. Ymmärrätkö??

Mutta joskus nekin on kuitenkin ostettava. Ymmärrätkö? 

Ei jos pyytää sukulaisilta tai hakee kierrätyksestä.

Vierailija
125/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien mainitsemiesi tuotteiden hinta noussut järkyttävästi. Milloin oot viimeksi katsonut laskusi? 

Vierailija
126/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riittäisi minullakaan. Aloitus on helvetin tyhmä.

Tämä. Täysin samaa mieltä.

Vierailija
127/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Dödö on myös tosi kallista ja sitä käytetään päivittäin. Meidän yhteiskunnassa dödö on oikeastaan pakollinen, 

Kallista? Jatkuvasti on tarjouksia 1 €/kpl. Normaalihinnallakin deodorantti alle 2 € ja yksi purkki kestää kuukausia.

Mun dödö maksaa n. 15 € pikku purkki, apteekista. Kestää pari viikkoa. Kaupan dödöt n. 4 €, mutta eivät enää pidä vaihdevuosi-ikäisen kainaloita kuivina. Onneksi ei ole talous tiukilla. Euron-parin dödöjä ei ole täällä päin näkynyt. 

Normal, Lidl, S-ryhmän kaupat deodorantteja alle 2 € Miten voi purkki kestää vain kaksi viikkoa? Et kai laita liikaa kerralla?

Vierailija
128/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Dödö on myös tosi kallista ja sitä käytetään päivittäin. Meidän yhteiskunnassa dödö on oikeastaan pakollinen, 

Kallista? Jatkuvasti on tarjouksia 1 €/kpl. Normaalihinnallakin deodorantti alle 2 € ja yksi purkki kestää kuukausia.

Mun dödö maksaa n. 15 € pikku purkki, apteekista. Kestää pari viikkoa. Kaupan dödöt n. 4 €, mutta eivät enää pidä vaihdevuosi-ikäisen kainaloita kuivina. Onneksi ei ole talous tiukilla. Euron-parin dödöjä ei ole täällä päin näkynyt. 

Normal, Lidl, S-ryhmän kaupat deodorantteja alle 2 € Miten voi purkki kestää vain kaksi viikkoa? Et kai laita liikaa kerralla?

Shrinklaation takia Lorealin roll-on kestää nykyään vain viikon. Siksi siirryin Nivean roll-oniin ja kestää sen kaksi. Sitä aineen määrää noissa dödöissä ja persperanteissa on vähennetty.

Vierailija
129/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen menettää rahaa bussit ja hammaslääkärit sähkö vesi alusvaatteet ja parturit sekä pesuaineet sitten myös yhtenään saa ostaa kenkää ilmastomme mukaan sä et voi talvella liikkua sandaalit jalassa.Toppatakkia tuuli takkia toppakenkää ja villapaitaa menee.Toppahousut.Lapasia ja joku kone oltava mistä uutiset.Lakanaa ja tyynyä sekä juomia ja perus jutut öljyt.Hedelmät ja deodorantit fairyt sekä kammat harjat.Pyykin pesuaineet.Joskus täytyy käydä lääkärissä joskus apteekissa.Joillakin on lemmikkejä älä varasta niitä.Meillä ei voi elää täällä kuin tropiikissa vaan pakkasella on muuta.

Ei vaatteita yms. tarvitse ostaa kuukausittain, edes vuosittain uusia. Itse lenkkeilen 3-4/vko ympäri vuoden ja pyöräilen joka päivä töihin, enkä silti osta vuosittain uusia tuulihousuja! Ja olen aika tarkka ulkonäöstä eli vanhoissa ryysyissä en kulje vaan ostan uudet kun vanhat alkaa näyttää kulahtaneilta/menevät vähänkään rikki. Miten paljon te muut käytätte vaatteitanne jos ne pitää laskea jokaiseen viikkobudjettiin isolla summalla mukaan?!

Vierailija
130/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee ruokaan 300 euroa kuussa ja se ei sisällä mitään herkkuja. Vain perusruokaa kuten leipää, leikkelettä, juustoa, salaattitarpeet ja muita vihanneksia, hedelmiä, lihaa ja perunaa / pastaa tms, kermaa kastikkeeseen, jugurttia, teetä jne perustarpeita. Ruoka on kallista ja veikkaan niiden, jotka selviävät vähemmällä, jättävän pois kaikki hedelmät ja vihannekset.

Minä veikkaan, että ne, jotka pärjää sillä rahalla *oikein hyvin* eivät koskaan ole laskeneet kulujaan tarkasti, ja arvioivat lonkalta. Sitten jää ottamatta huomioon, että ne kaapissa valmiina olevat ryynit ja pippurit pitää nekin hankkia joskus, ja vaikka shampoota ja vessapaperia ri ostettu tällä kauppareissulla, niin niidenkin kulut pitää laskea mukaan. Ja jos pari päivää menee puurolla, se ei ole pidemmän päälle ok. 

Vierailija
131/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää pakollisten menojen jälkeen vain vajaa 200 ja sillä on pärjännyt juuri ja juuri. Itse joudun tekemään nyt niin että kun verot nousevat syyskuussa niin on alettava pitämään paastopäiviä jolloin en syö mitään vaan menen pelkällä vesidietillä. Siten saan pidettyä kulut aisoissa.

Vierailija
132/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen menettää rahaa bussit ja hammaslääkärit sähkö vesi alusvaatteet ja parturit sekä pesuaineet sitten myös yhtenään saa ostaa kenkää ilmastomme mukaan sä et voi talvella liikkua sandaalit jalassa.Toppatakkia tuuli takkia toppakenkää ja villapaitaa menee.Toppahousut.Lapasia ja joku kone oltava mistä uutiset.Lakanaa ja tyynyä sekä juomia ja perus jutut öljyt.Hedelmät ja deodorantit fairyt sekä kammat harjat.Pyykin pesuaineet.Joskus täytyy käydä lääkärissä joskus apteekissa.Joillakin on lemmikkejä älä varasta niitä.Meillä ei voi elää täällä kuin tropiikissa vaan pakkasella on muuta.

Ei vaatteita yms. tarvitse ostaa kuukausittain, edes vuosittain uusia. Itse lenkkeilen 3-4/vko ympäri vuoden ja pyöräilen joka päivä töihin, enkä silti osta vuosittain uusia tuulihousuja! Ja olen aika tarkka ulkonäöstä eli vanhoissa ryysyissä en kulje vaan osta

En omista paljon vaatteita joten kukuvat nopeasti. Uuden teepaidan esimerkiksi ostan kerran kuussa kun edelliseen alkaa tulla reikiä eikä enää pysy kasassa.

Vierailija
133/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita voi käyttää minimissään 10 vuotta. Lakanoita ja pyyhkeitä tarvitsee ostaa 15 vuoden välein, ulkokengät menevät kovalla kukutuksella vähintään pari vuotta, sisäkengät helposti 10 vuotta, kahvinkeitin kestää varmasti 10 vuotta. Ainoat sähkölaitteet jotka pitää vaihtaa on läppäri ja kännykkä, mutta näitäkin saa käytettynä.

Vierailija
134/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jää pakollisten menojen jälkeen vain vajaa 200 ja sillä on pärjännyt juuri ja juuri. Itse joudun tekemään nyt niin että kun verot nousevat syyskuussa niin on alettava pitämään paastopäiviä jolloin en syö mitään vaan menen pelkällä vesidietillä. Siten saan pidettyä kulut aisoissa.

Eikö muka puuroa voi syödä, jos raha on tiukalla? Ei se nyt niin paljoa maksa, että kenenkään pitäisi olla pelkällä vedellä päivän, ellei sitten tarkoituksellisesti laihduta. Kun kansasta kuitenkin 70 % on ylipainoisia niin ei välttämättä mikään huono asia, että joutuu pakosta syömään vähemmän.

Vierailija
135/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaatteita yms. tarvitse ostaa kuukausittain, edes vuosittain uusia. Itse lenkkeilen 3-4/vko ympäri vuoden ja pyöräilen joka päivä töihin, enkä silti osta vuosittain uusia tuulihousuja! Ja olen aika tarkka ulkon

Nyt kyllä valehtelet. Ei mihinkään paitaan tule reikiä kuukauden käytöllä. T-paita kestää jatkuvallakin käytöllä 1-2 vuotta.

Vierailija
136/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee ruokaan 300 euroa kuussa ja se ei sisällä mitään herkkuja. Vain perusruokaa kuten leipää, leikkelettä, juustoa, salaattitarpeet ja muita vihanneksia, hedelmiä, lihaa ja perunaa / pastaa tms, kermaa kastikkeeseen, jugurttia, teetä jne perustarpeita. Ruoka on kallista ja veikkaan niiden, jotka selviävät vähemmällä, jättävän pois kaikki hedelmät ja vihannekset.

Minä veikkaan, että ne, jotka pärjää sillä rahalla *oikein hyvin* eivät koskaan ole laskeneet kulujaan tarkasti, ja arvioivat lonkalta. Sitten jää ottamatta huomioon, että ne kaapissa valmiina olevat ryynit ja pippurit pitää nekin hankkia joskus, ja vaikka shampoota ja vessapaperia ri ostettu tällä kauppareissulla, niin niidenkin kulut pitää laskea mukaan. Ja jos pari päivää menee puurolla, se ei ole pidemmän päälle ok. 

Täällä on ollut laskelmia, jos vain viitsit selata. Tuo 320 / kk on esim sinkkunaiselle ruokaan ohjeellinen ns. kohtuullisen minimin budjetti (2023) joka muistaakseni sallii myös ulkona syömisen kerran kuussa.

https://www.takuusaatio.fi/hallitserahojasi/omien-tulojen-ja-menojen-se…

Vierailija
137/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan heillä on taustallaan tarkkaa suunnittelua ja hintavertailua ja pikkuhiljaa koottua kotivaraa.

Vierailija
138/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joku sushi buffettikin maksaa 25 euroa niin äkkiä se 320 euroa tulee täyteen. Tämä sysimusta oikeistohallitus haluaa, että kerjätään ruokaa kadulla.

Vierailija
139/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<.    

Ei vaan heillä on taustallaan tarkkaa suunnittelua ja hintavertailua ja pikkuhiljaa koottua kotivaraa.

Sellaista käsitystä heidän viesteistään ei parhaalla tahdollakaan saa. 

Vierailija
140/186 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka puuroa voi syödä, jos raha on tiukalla? Ei se nyt niin paljoa maksa, että kenenkään pitäisi olla pelkällä vedellä päivän, ellei sitten tarkoituksellisesti laihduta. Kun kansasta kuitenkin 70 % on ylipainoisia niin ei välttämättä mikään huono asia, että joutuu pakosta syömään vähemmän.

Mihin jamaan Suomi onkaan joutunut, kun joko paasto tai pelkän puuron syöminen on normaalia ja suorastaan vaadittua ja ihailtavaa toimintaa? Mielestäni Suomessa ei kenenkään pidä nähdä nälkää, ja siihen kuuluu myös se, että pelkkä puuro ei ole pidemmän päälle riittävä ravinto.