Kun laihtuu normaali painoiseksi ja kunto nousee niin lisääntyykö energia oikeasti? Sinä joka olet laihtunut.
Vihaan tätä väsymystä. Väsyttää aivan helkkaristi koko ajan. Minulla on huono kunto ja olen ällöttävä läski, ihan todella.
Aion laihtua normaalipainoiseksi mutta lisääkö se aidosti energiatasoa?
Kommentit (83)
"Oikeassa elämässä matematiikka ei vain aina toimi noin, syö 7000 kcal ja liho yksi kilo. Esim. yksi tuhannen kalorin pikaruoka-ateria saattaa nostaa painoa jo helposti kilon, koska ruoan runsas suola- ja hiilihydraattimäärä nostaa painoa ja kerää nestettä kehoon. Osalla on jo todella työlästä päästä tästä turvotuksesta eroon, vaikka kalorien puolesta lihomista ei olisi pitänyt tapahtua."
Ei nestepaino ole koskaan oikeaa painonnousua. Toki esim. vanhemmiten, vaihdevuosissa, hyvin pitkän laihdutuksen jälkeen tms, sen nesteen poistuminen voi kestää viikon, kun se nuorempana kesti max 3 päivää. Silti se on pelkkää nestettä eikä lihomista eli rasvan kertymistä elimistöön.
Olen pudottanut painoani 20 kg 3 vuotta sitten ja painon pudotuksen myötä liikunnasta ruokavaliomuutosten lisäksi on tullut pysyvä tapa elää. Energia lisääntyi sitä mukaa, kun kilot karisivat ja jaksoin liikkua enemmän. Liikunnasta ei saa tulla suorittamispakkoa eli jos joinakin päivinä tai jonakin viikkona esimerkiksi liikunta ei sovi ohjelmaan muiden menojen tai tekemisten takia tai vaikka sää on niin todella huono ettei ulos tee mieli lähteä niin sitten vain jättää ihan hyvällä omalla tunnolla liikunnan niinä päivinä tekemättä , energiataso ei siitä mihinkään laske jos muuten pääasiassa liikkuu suht koht säännöllisesti. Samoin on ruovalion suhteen eli ei tarvitse potea huonoa omaa tuntoa jos silloin tällöin poikkeaa ruokavaliosta kunhan pitää huolen, että noin 80 % syödystä ruuasta on niin sanottua terveellistä ruokaa.
Energia ei suoranaisesti lisäänny mutta lähes kaikki fyysinen on vain kevyempää eikä tunnu juuri miltään.
Vierailija kirjoitti:
Siirryin eettisistä syistä vegaaniksi vuodenvaihteessa ja sen jälkeen paino on pudonnnut 12 kg (77 kilosta 65 kiloon eli olen nykyään normaalipainoinen). Aloitin kuntoilun huhtikuun lopulla kun paino oli jo käytännössä pudonnut 10 kg. Olen kyllä huomannut että olen huomattavasti virkeämpi nykyisin, mikä on varmaankin laihtumisen, kuntoilun ja uuden ruokavalion yhteisvaikutusta.
Aiemmin minulla oli migreeni vähintään kerran viikossa, vuodenvaihteen jälkeen ei ole ollut kertaakaan pää kipeä. Toinen muutos on se että kun lähdin liikkeelle (erityisesti aamuisin), jalat olivat jäykät ja kipeät. Nyt tämäkin ongelma on hävinnyt.
Minulla on älykello ja siitä olen huomannut että hapenottokykyni on noussut noin viisi yksikköä kuntoilun aloittamisen jälkeen. Tällä on varmasti vaikutusta energiatasoonkin.
Sen olen myös huomannut että en voi syödä kauheasti herkkuja kun paino lähtee heti nousuun. Toisaalta nykyine
Ai että, mä joskus tein sen 30 päivän vegaanihaasteen, ja oli energiaa kuin pienellä kylällä. En kuitenkaan jatkanut, koska kaipasin juustoja ja sitä ettei tarvi mitä tahansa ostaessa syynätä tuoteselosteita ettei siinä nyt sittenkin ole jotain maito- tai munapohjaista vaikka. Mutta ehkäpä jos on sellainen matalan energian kausi, voisin kokeilla tuota vegaanihaasteen uusimista vaikka täsmälääkkeenä siihen, kun kerran näyttää että muillakin on kokemuksia että antaa energiaa.
En edes laihtunut, mutta kun aloin kuntoilla säännöllisesti, juosta pikkuhiljaa pidempiä lenkkejä ja tehdä kunnollista, ohjelmoitua voimaharjoittelua salilla, kunnon noustessa myös jaksaminen on parantunut ihan älyttömästi.
No kyllä! Energiaa tuntuu olevan loputtomiin entiseen verrattuna.
Olen laihduttanut 125 kilosta 58 kiloon. Energisyys on huomattavasti vähentynyt. Lihavana mulla ei siinä asiassa koskaan ollut ongelmaa, energiaa riitti kyllä, eikä se ihmekään ole kun solut on täynnä ravintoa ja vararavintoa. Mulla ei ollut lihavanakaan mitään ongelmia esim. veriarvoissa, sokereissa, verenpaineissa, missään, joten siksi ehkä se lihavuus ei minua väsyttänyt. Varsinkin kun en liikkunut käytännössä yhtään, Apple Watchiin tuli päivässä usein alle 1000 askelta - enempi liikkuminen varmaaan olisi rasittanut eri tavalla lihavaa kehoa.
No, nyt joudun käytännössä elämään tosi pienillä kaloreilla, noin 1100 kcal päivässä, etten ala lihoa takaisin. Onhan sitä usein ihan nälkäkin, mutta sitä on vaan ollut pakko oppia sietämään. Harrastan liikuntaakin jonkin verran, 3 päivänä viikossa kuntosalitreeni ja muina päivinä kävelylenkki. Mutta on se melkoista itsensä pakottamista ja tervan juontia kun ei energiaa ole. Silti edelleen esim. kaikki veriarvot on hyvät, eikä mitään puutoksia pitäisi olla.
Toisaalta mä olin lapsena jo sellainen rauhallinen, matalaenergiainen lapsi, joka sisarusten riehuessa pihalla, istuin jossain vaan haaveilemassa ja mielikuvittelemassa tai myöhemmin lukemassa. Eli se on ilmeisesti vaan mulle luontainen tila.
Kaikki ylistää tuota liikuntaa, mutta mulla on aina niin päin, että kun en liiku, energiaa riittää sitten kun pitää tehdä jotain, mutta liikunta imee mehut eikä jaksa mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttanut 125 kilosta 58 kiloon. Energisyys on huomattavasti vähentynyt. Lihavana mulla ei siinä asiassa koskaan ollut ongelmaa, energiaa riitti kyllä, eikä se ihmekään ole kun solut on täynnä ravintoa ja vararavintoa. Mulla ei ollut lihavanakaan mitään ongelmia esim. veriarvoissa, sokereissa, verenpaineissa, missään, joten siksi ehkä se lihavuus ei minua väsyttänyt. Varsinkin kun en liikkunut käytännössä yhtään, Apple Watchiin tuli päivässä usein alle 1000 askelta - enempi liikkuminen varmaaan olisi rasittanut eri tavalla lihavaa kehoa.
No, nyt joudun käytännössä elämään tosi pienillä kaloreilla, noin 1100 kcal päivässä, etten ala lihoa takaisin. Onhan sitä usein ihan nälkäkin, mutta sitä on vaan ollut pakko oppia sietämään. Harrastan liikuntaakin jonkin verran, 3 päivänä viikossa kuntosalitreeni ja muina päivinä kävelylenkki. Mutta on se melkoista itsensä pakottamista ja tervan juontia kun ei energiaa ole. Silti ed
Sun täytyy kasvattaa lihaksia enemmän, jotta voit syödä enemmän kaloreita. Laihtuessa menetät myös lihaksia = tarkoittaa, että kulutat vähemmän kaloreita. Siksi ainoa toimiva tapa on aloittaa lihastreenit, kasvattaa lihasta niin, että voit syödä helposti 2000 kaloria päivässä etkä liho.
Mitä pienemmät lihakset, sitä vähemmän kulutat. Selkeästi sun kuntosalitreenit eivät ole oikeaoppisia, koska muuten pystyisit kyllä syömään enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä energia lisääntyy.
Mutta kovaa työtä laihduttaminen vaatii ja kaikki on helpompaa sitten, kun on normaalipainossa.
Yksi ansa liittyy tuohon syömiseen ja siihen liittyviin uskomuksiin. Säästäliekki purkautuu hiljalleen. Laihtuneena uusi energiankulutustasi on myös tietysti alkahaisempi.
Itse katsoin fitfarm instaa laihduttaessa. Siellä oli erinomainen video, joka havainnollisti kuinka yhdessä isossa keksissä on saman verran energiaa kuin kahdessa kunnon ateriassa, lounaassa ja päivällisessä. Jos oikeasti jatkaa terveellistä syömistä kuukausia, toimii se paremmin kuin pikakuurit. Mutta tuloksen näkyminen vie pidempään ja vaatii kärsivällisyyttä, ettei lopeta laihdutusta.
Kannattaa siis syödä kunnolla, mutta terveellisesti. Syömättä ei oikein laihdu pitkäaikaisesti.
Laihduttaminen ei
Mitä työtä se on että sä jätät jotain tekemättä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Omalla kohdalla aineenvaihdunta on niin sekaisin, että peruskulutus on todella matala n. 1200kcal/vrk. Se tarkoittaa sitä, että pysyäkseni normaalipainossa joudun syömään edelleen ihan järjettömän vähän. Ei ole energiaa mihinkään.
Ehkä joku osaa sitten säädellä paremmin että liikkuu enemmän ja syö enemmän ja kulutus nousee normaalille tasolle.
Ikävä sanoa mut parantuaksesi tosta sun pitää syödä, syödä ja syödä. Mulla oli 12v kitudieetti painoluokka urheilun takia. Kesti 6kk ja useita kg rasvan kerääntymistä ennenkuin mun aineenvaihdunta korjaantu.
Juu no samanlainen tausta, eli baletti tausta lapsena ja nuorena, sitten lihoin +25kg kolmekymppisenä ja laihdutin taas normaalipainoon nelikymppisenä. En tiedä pystyykö tätä enää korjaamaan.
Kyl sen varmaan pystyy. Se on vaan hemmetin vaikeeta. Kun mikään muu ei auta kun ohjelmoida keho uskomaan ettei olla kuolemassa nälkään.. Mulla nous paino n 9kg et keho tajus ton.
Ihan selvästi lisääntyi energisyys painon laskiessa. Viskeraalisen rasvan vähetessä alkoi sisäelimet toimia paremmin. Katosi iltapäivänokosten tarve.
Vähensin myös kahvin juontia vain aamiaisella ja lounaalla ja unenlaatu parani, joka auttaa laihtumaan.
Liikkua pitää jos haluaa laihtua ja ruokavalio uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Energia ei lisäänny, sen määrä maailmankaikkeudessa on vakio.
Idioottien määrä näyttää olevan vakio tälläkin palstalla.
Sillä mitä enemmän liikut, sitä enemmän sinulla on energiaa ja päinvastoin.
Eri asia kuinka saada itsensä sohvalta ylös, netistä kokonaan veke ja liikkumaan sekin aika.
Aloita vaikka olematta makuullaan muulloin paitsi yöllä. Ja sen jälkeen olematta istuaallaan muulloin paitsi vessassa.
Joo käy lihaksiin ja niveliin aluksi..
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ylistää tuota liikuntaa, mutta mulla on aina niin päin, että kun en liiku, energiaa riittää sitten kun pitää tehdä jotain, mutta liikunta imee mehut eikä jaksa mitään muuta.
Mulla liikunnan lisääminen on auttanut jaksamista muutenkin. Toki jos oikein rankkaa liikuntaa on, niin sinä päivänä kyllä jää muu tekemättä.
Näille, jotka sanovat liikkumisen aiheuttavan väsymystä.
Aerobinen liikkuminen voi joillekkin tuota tehdä. Siksi kannattaa tehdä mielummin lihastreeniä. Mitä isommat lihakset sitä enemmän kehosi kuluttaa päivittäisiä kaloreita, myös päivinä kun et käy lihastreenaamassa. Ja ei, sun ei tarvitse näyttää miltään super lihaksikkaalta ihmiseltä (naisilla ei kasva suuriksi lihakset ilman aineita). Kun ei liikaa pudota rasvaprosenttia kehosta, niin keho pysyy yhä naisellisena lihaksienkin kanssa.
Eipä tup paljon vaikuttanut, hetken oli eneegiaa, sitten se taas katosi.
On laihtumisella ja energian lisääntymisellä itseni kohdalla joku yhteys kyllä ollut. Saattaa johtua ihan siitä että suoritin laihduttamisen pelkällä liikkumisen lisäämisellä (ja toki söin vähemmän kuin normaalisti ja pelkästään terveellistä ruokaa) ja siten lihakset toki aktivoitui ja kunto kasvoi. Selkäkivut eivät hävinneet minnekään. Toisaalta olen teinistä asti ollut hyvin huonouninen ja siihen ei paino vaikuta, pystyykö nukkumaan vaiko ei. Valitettavasti. Eli toisin sanoen riippuu suht paljon siitä onko pohjalla jo valmiiksi perussairauksia, jotka syövät energiaa.
Kyllä, 15 kg kevyempänä voin ja jaksan huomattavasti paremmin, vaikka ikää on tullut enemmän. Lisäksi alkavat lonkka- ja muut nivelkolotukset vaivaavat nykyään todella harvoin. Alaselkäkivut hävisivät kokonaan, ja unikin on parempaa.
Tietenkin vaikuttaa jaksamiseen sekä psyykkisesti että fyysisesti. Jaksaa tehdä enemmän kun ei ole sitä lisäpainoa kuormana. Psyykkisesti taas ei tarvitse hävetä lihavuuttaan, vaikka se olisikin kuinka normaalia, niin kyllä monet sen tuomitsevat ja pitävät lihavaa ihmistä jotenkin holtittomana tai laiskana, vaikka se totta olisikaan.
Ei se mitään energiaa ole lisännyt.