Kun laihtuu normaali painoiseksi ja kunto nousee niin lisääntyykö energia oikeasti? Sinä joka olet laihtunut.
Vihaan tätä väsymystä. Väsyttää aivan helkkaristi koko ajan. Minulla on huono kunto ja olen ällöttävä läski, ihan todella.
Aion laihtua normaalipainoiseksi mutta lisääkö se aidosti energiatasoa?
Kommentit (83)
Mulla lihavana tota väsymystä aiheutti kun söi epäsäännöllisesti, hirveitä määriä hiilareita. Verensokeri heilu jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen 160cm/50kg enkä kyllä ole energinen :D en usko että painolla on mitään tekemistä tän asian kanssa
Tunnen ylipainoisen naisen joka on täynnä energiaa ja mietin aina että jaksaispa iteki
Yksilöt ovat aina yksilöitä ja energianpuute voi johtua monista muistakin seikoista kuin ylipainosta. Fakta on kuitenkin se, että ylipaino syö energiaa joka tapauksessa. Ylipainolla on vaikutusta ihan kaikkeen yöunista alkaen ja kaikki tavallisetkin asiat kuluttavat enemmän kun ne tekee ns. lisäpainon kanssa.
Kyllä itsellä laihtuminen on kasvattanut energiatasoja huimasti. Mutta luulen tämän olevan monen asian summa, eli liikunnan tuoma euforia, parantuneet ruokailutottumukset, parantunut yöuni ja yleinen parempi olo myös henkisesti antaa virtaa ihan eri tavalla. Ennen lähes satakiloisena kävin perjantaina ostamassa työviikon päätteeksi kilon irtokarkkeja ja pizzaa, vedin niitä ja koomasin illan sohvalla, saatoin nukkua 3 tunnin päiväunet. Nyt menen suoraan töistä salille ja syön sitten hyvää, mutta terveellisempää ruokaa. Ei ole enää sitä valtavaa pöhnäistä väsynyttä oloa ylenpalttisesta sokerin ja rasvan mättämisestä vaan hyvä energinen olo. Tuo olo ei tule hetkessä, mutta jossakin vaiheessa sen sitten huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 160cm/50kg enkä kyllä ole energinen :D en usko että painolla on mitään tekemistä tän asian kanssa
Tunnen ylipainoisen naisen joka on täynnä energiaa ja mietin aina että jaksaispa iteki
Todennäköisesti syöt päin peetä. Mun vaimo oli samaa luokkaa. Aina väsynyt jne mut elämäntavat varsinkin ruokailu oli ihan käsittämätöntä p.......a
Olet varmasti oikeassa :D Elämä on tällä hetkellä aika kiireistä ja tosiaan ruokailu välit pitkittyy ja saatan syödä jotain p.aa pahimpaan nälkään
Miksei muka lisäisi energiaa? Kevyempi ruho on kevyempi liikutella ja hapenotto paranee.
Totta kai energia lisääntyy kun ei tarvitse hinata ylimääräistä läskitaakkaa ympäriinsä. Mieti itse onko askel kevyempi 20 kilon reppu selässä vai ilman?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä energia lisääntyy.
Mutta kovaa työtä laihduttaminen vaatii ja kaikki on helpompaa sitten, kun on normaalipainossa.
Yksi ansa liittyy tuohon syömiseen ja siihen liittyviin uskomuksiin. Säästäliekki purkautuu hiljalleen. Laihtuneena uusi energiankulutustasi on myös tietysti alkahaisempi.
Itse katsoin fitfarm instaa laihduttaessa. Siellä oli erinomainen video, joka havainnollisti kuinka yhdessä isossa keksissä on saman verran energiaa kuin kahdessa kunnon ateriassa, lounaassa ja päivällisessä. Jos oikeasti jatkaa terveellistä syömistä kuukausia, toimii se paremmin kuin pikakuurit. Mutta tuloksen näkyminen vie pidempään ja vaatii kärsivällisyyttä, ettei lopeta laihdutusta.
Kannattaa siis syödä kunnolla, mutta terveellisesti. Syömättä ei oikein laihdu pitkäaikaisesti.
Laihduttaminen ei vaadi mitään työtä. Mailman helpoin asia jos olet terve. Syöt vähemmän kuin kulutat. Jatkat tätä loppuelämän olet laiha ihan varmana jossain vaiheessa. Ilman työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä energia lisääntyy.
Mutta kovaa työtä laihduttaminen vaatii ja kaikki on helpompaa sitten, kun on normaalipainossa.
Yksi ansa liittyy tuohon syömiseen ja siihen liittyviin uskomuksiin. Säästäliekki purkautuu hiljalleen. Laihtuneena uusi energiankulutustasi on myös tietysti alkahaisempi.
Itse katsoin fitfarm instaa laihduttaessa. Siellä oli erinomainen video, joka havainnollisti kuinka yhdessä isossa keksissä on saman verran energiaa kuin kahdessa kunnon ateriassa, lounaassa ja päivällisessä. Jos oikeasti jatkaa terveellistä syömistä kuukausia, toimii se paremmin kuin pikakuurit. Mutta tuloksen näkyminen vie pidempään ja vaatii kärsivällisyyttä, ettei lopeta laihdutusta.
Kannattaa siis syödä kunnolla, mutta terveellisesti. Syömättä ei oikein laihdu pitkäaikaisesti.
No aika todella iso keksi saa olla, että siinä on kahden aterian verran. Itse pyrin syömään lämpimillä (terveellisillä ja tasapainoisilla) aterioilla 500 kcal. Esim. Marabou home style suklaakekseissä on noin 100 kcal per keksi. Toki itse voi leipoa vaikka kuinka ison keksin, mutta sen pitäisi olla sitten kymmenkertainen tuohon Maraboun keksiin, jotta yltäisi kahden aterian kaloreihin.
Terveellisesti kannatta syödä, mutta jos tekee mieli makeaa, yksi keksi ei mitään kaada.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai energia lisääntyy kun ei tarvitse hinata ylimääräistä läskitaakkaa ympäriinsä. Mieti itse onko askel kevyempi 20 kilon reppu selässä vai ilman?
Unohda jo tuo reppuvertaus. se on ihan eri asia pitää 20 kg reppua kuin se, että se 20 kg on tasaisesti jakautuneena ympäri kropan.
En huomannut mitään eroa, koska liikuin jo tukevampana ja olin fyysisesti suht hyvässä kunnossa. Oikeastaan kävi päinvastoin, laihduttamalla sain raudanpuutoksen ja iski ihan jäätävä väsymys, hiukset meni myös todella huonoon kuntoon, vaikka en ollut todellakaan millään kitudieetillä. Toki korjaantui rautaa syömällä, mutta ihan helppoa ei sekään ollut.
Ei se mitään energisyyttä lisää, että liikuteltavaa on vähemmän, se ainoastaan kuluttaa vähemmän energiaa. Energisyys syntyy aineenvaihdunnan muutoksista. Kun elimistö säilöö rasvaa, se ei anna energiaa niin hyvin ulos kuin silloin, kun varastointia ei tapahdu -> ylimääräinen/ kaikki energia voidaan antaa heti käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Omalla kohdalla aineenvaihdunta on niin sekaisin, että peruskulutus on todella matala n. 1200kcal/vrk. Se tarkoittaa sitä, että pysyäkseni normaalipainossa joudun syömään edelleen ihan järjettömän vähän. Ei ole energiaa mihinkään.
Ehkä joku osaa sitten säädellä paremmin että liikkuu enemmän ja syö enemmän ja kulutus nousee normaalille tasolle.
Ikävä sanoa mut parantuaksesi tosta sun pitää syödä, syödä ja syödä. Mulla oli 12v kitudieetti painoluokka urheilun takia. Kesti 6kk ja useita kg rasvan kerääntymistä ennenkuin mun aineenvaihdunta korjaantu.
Juu no samanlainen tausta, eli baletti tausta lapsena ja nuorena, sitten lihoin +25kg kolmekymppisenä ja laihdutin taas normaalipainoon nelikymppisenä. En tiedä pystyykö tätä enää korjaamaan.
Ei lisääntynyt energiat ainakaan minulla. Tosin taustalla myös kilpirauhasongelmaa. Lääkitys on siihen. Mutta veto pois koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 kg kevyempänä kuin joskus aikanaan en voi todistaa tämän puolesta. En huomaa, että olisin mitenkään erityisen paljon energisempi tai aikaansaavampi kuin isompana olin.
Olisko aika kullannut muistot. 40kg on jo ihan älyttömän paljon. Sun unenlaatu on väkisin kärsinyt tuosta. Sun energiankulutus on ollut hirveän isoa vs nyt.
Voi olla, että aika on tehnyt tehtävänsä ja ikäkin tuonut taas omia muutoksia mukanaan. Siitä on joku 12 vuotta kun painoa oli heittämällä yli 100.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä energia lisääntyy.
Kuunkahan isosta keksistä tai pienestä keittoruoasta on ktse?
Ne vinkit on tarkoitettu sellaisille jotka ei tajua syömisestä yhtään mitään
Lähipiirissä laihdutti eräs 65 v mies 25 kg. Astma hävis, samoin hengästyminen muutenkin, puhkuu energiaa. Mutta kunnon ruokailulla ja terveellisellä ruoalla on hän saa sitä energiaa parhaiten. Sama itsellä, syön terveellisesti, mutta joskus liian vähän. Proteiinia ja hiilihydraatteja tarvitsen kohtuullisen määrän, etenkin liikkuntapäivinä. Olen siis 170 cm/58 kg.
Vierailija kirjoitti:
40 kg kevyempänä kuin joskus aikanaan en voi todistaa tämän puolesta. En huomaa, että olisin mitenkään erityisen paljon energisempi tai aikaansaavampi kuin isompana olin.
Mä laihdutin 32 kg eikä mitään muutosta energiaan tai muuhunkaan mitenkään. Teen yhä samat hommat työt yms samalla otteella ja nopeudella. Seisomatyö ja samat vaivat on nyt kuin oli isompana.
No luulisi sen toimivan noinkin päin koska ainakin minä muutuin lihomisen myötä vaan koko ajan aiempaa väsyneemmäksi ja sellaiseksi tympääntyneeksi aivan kaikkeen eikä mikään enää kiinnosta
Tuntuu aivan mahdottomalta saada laihduttamistakaan alkuun kun olo on näin järkyn karsea.
Kuunkahan isosta keksistä tai pienestä keittoruoasta on ktse?