Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun laihtuu normaali painoiseksi ja kunto nousee niin lisääntyykö energia oikeasti? Sinä joka olet laihtunut.

Vierailija
06.08.2024 |

Vihaan tätä väsymystä. Väsyttää aivan helkkaristi koko ajan. Minulla on huono kunto ja olen ällöttävä läski, ihan todella. 

Aion laihtua normaalipainoiseksi mutta lisääkö se aidosti energiatasoa? 

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No luulisi sen toimivan noinkin päin koska ainakin minä muutuin lihomisen myötä vaan koko ajan aiempaa väsyneemmäksi ja sellaiseksi tympääntyneeksi aivan kaikkeen eikä mikään enää kiinnosta

Tuntuu aivan mahdottomalta saada laihduttamistakaan alkuun kun olo on näin järkyn karsea.

Mysimba

Vierailija
42/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä energia lisääntyy.

Mutta kovaa työtä laihduttaminen vaatii ja kaikki on helpompaa sitten, kun on normaalipainossa.

Yksi ansa liittyy tuohon syömiseen ja siihen liittyviin uskomuksiin. Säästäliekki purkautuu hiljalleen. Laihtuneena uusi energiankulutustasi on myös tietysti alkahaisempi.

Itse katsoin fitfarm instaa laihduttaessa. Siellä oli erinomainen video, joka havainnollisti kuinka yhdessä isossa keksissä on saman verran energiaa kuin kahdessa kunnon ateriassa, lounaassa ja päivällisessä. Jos oikeasti jatkaa terveellistä syömistä kuukausia, toimii se paremmin kuin pikakuurit. Mutta tuloksen näkyminen vie pidempään ja vaatii kärsivällisyyttä, ettei lopeta laihdutusta.

Kannattaa siis syödä kunnolla, mutta terveellisesti. Syömättä ei oikein laihdu pitkäaikaisesti.

Kuunkahan isosta keksistä tai pienestä keittoruoasta on ktse?

N. 10cm keksi ja kaksi suunnilleen lautasmallin mukaista ateriaa.

Kyseessä oli siis iso keksi. Tuo ero havainnollistaa niitä ongelmia, joita monilla ikilaihduttajilla on eli niitä keksejä, välipalapatukoita jne. ei edes lasketa syömiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä energia lisääntyy.

Mutta kovaa työtä laihduttaminen vaatii ja kaikki on helpompaa sitten, kun on normaalipainossa.

Yksi ansa liittyy tuohon syömiseen ja siihen liittyviin uskomuksiin. Säästäliekki purkautuu hiljalleen. Laihtuneena uusi energiankulutustasi on myös tietysti alkahaisempi.

Itse katsoin fitfarm instaa laihduttaessa. Siellä oli erinomainen video, joka havainnollisti kuinka yhdessä isossa keksissä on saman verran energiaa kuin kahdessa kunnon ateriassa, lounaassa ja päivällisessä. Jos oikeasti jatkaa terveellistä syömistä kuukausia, toimii se paremmin kuin pikakuurit. Mutta tuloksen näkyminen vie pidempään ja vaatii kärsivällisyyttä, ettei lopeta laihdutusta.

Kannattaa siis syödä kunnolla, mutta terveellisesti. Syömättä ei oikein laihdu pitkäaikaisesti.

No aika todella iso keksi saa olla, että siinä on kahden aterian ve

Just tuo, että miksi söisi jonkun pikku keksin tai, joka ei pidä yhtään nälkää, kun niillä kaloreilla voit syödä jo pienen purkin proteiinipitoista rahkaa mansikoilla.

Vierailija
44/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 kg kevyempänä kuin joskus aikanaan en voi todistaa tämän puolesta. En huomaa, että olisin mitenkään erityisen paljon energisempi tai aikaansaavampi kuin isompana olin.

Mä laihdutin 32 kg eikä mitään muutosta energiaan tai muuhunkaan mitenkään. Teen yhä samat hommat työt yms samalla otteella ja nopeudella. Seisomatyö ja samat vaivat on nyt kuin oli isompana.

Ainoa konkreettinen hyöty mulla on ollut se, että vaatteita löytyy helpommin. 

-40 kg laihtunut

Vierailija
45/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä energia lisääntyy.

Kuunkahan isosta

Mistään kaupan keksistä ei voi olla kyllä kyse, isoissa täytekekseissäkin vain 100 kcal. Subwayn isot jälkiruokakeksit n. 200 kcal, ei silläkään saa edes yhtä normaalia ateriaa kasaan. Kertoo kyllä kaiken oleellisen näiden nettivalmentajien tietotaidosta.

Vierailija
46/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä energia lisääntyy.

Kuunkahan isosta

Tuttu, todella valtava nainen, laihdutti. Lopetti suklaalevyjen syömisen, ja vaihtoi pikkupatukoihin. Söi helposti 10 suffelia putkeen. Jostain syystä tämä vaihto ei näkynyt hirveästi painossa...

Vierailija
47/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä energia lisääntyy.

Kannattaa siis syödä kunnolla, mutta terveellisesti. Syömättä ei oikein laihdu pitkäai

Nettivalmentajissa suuri osa on jotain itseoppineita, joiden mielestä kaikille sopii sama ohjelma. On ihan eri asia olla liikunnallinen 23-vuotias, perusterve, ei perhettä kuin 37-vuotias ylipainoinen, diabeettinen kolmen pienen lapsen äiti. 

Vierailija
48/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumminkaan kannata luulla, että hoikat ihmiset olisivat aina energisiä ja aikaansaavia.

Vierailija
49/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ollut laihana virtaa sen enempää kuin nytkään. Olen vähän ylipainoinen nykyään. Juoksulenkki oli helpompi juosta joo, mutta semmonen yleinen energiataso ei ollut sen parempi. Olen lapsesta saakka ollut sellainen, että kuormitun ja väsyn aika helposti. Tarvitsen aikaa ladata akkuja.

Vierailija
50/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin eettisistä syistä vegaaniksi vuodenvaihteessa ja sen jälkeen paino on pudonnnut 12 kg (77 kilosta 65 kiloon eli olen nykyään normaalipainoinen). Aloitin kuntoilun huhtikuun lopulla kun paino oli jo käytännössä pudonnut 10 kg. Olen kyllä huomannut että olen huomattavasti virkeämpi nykyisin, mikä on varmaankin laihtumisen, kuntoilun ja uuden ruokavalion yhteisvaikutusta. 

Aiemmin minulla oli migreeni vähintään kerran viikossa, vuodenvaihteen jälkeen ei ole ollut kertaakaan pää kipeä. Toinen muutos on se että kun lähdin liikkeelle (erityisesti aamuisin), jalat olivat jäykät ja kipeät. Nyt tämäkin ongelma on hävinnyt.

Minulla on älykello ja siitä olen huomannut että hapenottokykyni on noussut noin viisi yksikköä kuntoilun aloittamisen jälkeen. Tällä on varmasti vaikutusta energiatasoonkin. 

Sen olen myös huomannut että en voi syödä kauheasti herkkuja kun paino lähtee heti nousuun. Toisaalta nykyinen ruokavalio tekee sen että ei ole oikeastaan tehnyt mielikään mitään epäterveelllistä sillä lähes kaikissa ruoissa jotka ovat olleet minulle ns. herkkuja on eläinperäisiä aineksia.

Pyrin muutenkin syömään nykyisin todella terveellisesti ja teen yleensä ruoat itse. Ensimmäisen kuukauden ajan oli jonkin verran opettelua uuden ruokavalion suhteen ja koska minulla on IBS, meni noin 4 kk ennen kuin vatsani tottui esim papuihin.

Vierailija
51/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mikä väsymyksen aiheuttaa. Huono työ tai parisuhde ei laihduttamalla muutu miksikään. Jos väsymys johtuu huonosta ruokavaliosta, niin sitä korjaamalla voi saada lisää energiaa. Myös unen laatuun ja määrään kannattaa kiinnittää huomiota. Ei pelkkä laihtuminen ole mikään elämää mullistava asia, jos väsyttävä tekijä on jossain ihan muualla.

Vierailija
52/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Jo kaupassa käynti vie kevyempänä vähemmän energiaa kuin taikinapallona vaappumalla. Sen jälkeen jaksaisi vielä vaikka mitä.

Vierailija
53/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan suurin osa ihmisistä on sellaisia, jotka periaatteessa tietävät, mitkä ruoat ovat terveellisiä ja energiatiheydeltään kohtuullisia.

Yli 30v suomalaisista 70% on ylipainoisia eli se tietämys ei ns. mene jakeluun käytännön tasolla. Tuosta joukosta tosi moni syö liian vähän ja epäsäännöllisesti paikkaillen energiavajetta runsaskalorisilla herkuilla ja väli/iltapaloilla. Ihmisillä voi olla jotain yksilöllisiä eroja, mutta ryhmätasolla ongelmat johtuvat vääränlaisesta ja liian energiatiheästä ruokavaliosta. Sitä ns. terveellistä ja kohtuullisen energiatiheyden perusruokaa saa oikeasti syödä ihan kunnolla.

1kg vaatii oikeasti vähän yli 7000kcal energiaa. Jos elämässä on aina poikkeuksia ja tilanteita, jolloin on pakko mussuttaa keksejä tai muita herkkuja, niin tuosta voi laskea, paljonko ne ylikalirit tekevät vuodessa saati 10 vuodessa.

Vierailija
54/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ainakin jos samalla teet jotain kunnon kohottamiseksi. Pelkkä laihtuminen ei nosta kuntoa. Laihtuminen ja liikunnan harrastaminen yhdessä vievät väsyneen olon aivan varmasti, eikä liikunnan tarvitse olla mitään salirääkkiä, vaan ihan kävelylenkit riittävät. Jos näistä huolimatta olosi olisi edelleen väsynyt, sinulla on jokin sairaus.

Itse olen laihtunut vajaan vuoden sisällä n. 8 kiloa. En ole vielä lähelläkään normaalipainoa, mutta olo on silti jo huomattavasti energisempi kuin lähes 90-kiloisena (olen 160 cm, eli ylipainoa oli pahimmillaan paljon ja on vieläkin).

Eli kannattaa tehdä elämäntapamuutos, mutta kokemuksesta voin sanoa, että kilot kannattaa pudottaa ajan kanssa, eikä kitudieetillä. Minikaloreilla saa kyllä ihan hurjan virkeän olon, mutta sitten kun siitä palaa ns. normaaliin syömiseen, paino tulee takaisin ja kilot istuvat todella tiukassa.

Vierailija
55/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 160cm/50kg enkä kyllä ole energinen :D en usko että painolla on mitään tekemistä tän asian kanssa

Tunnen ylipainoisen naisen joka on täynnä energiaa ja mietin aina että jaksaispa iteki 

Ootko mittauttanu veriarvot? Kun raskaana aloin syödä kaikkia raskaana olevalle suositeltuja vitamiineja nousi energiatasot huippuun. Olen viikoilla 36+1 ja on hullua miten olo on näin lähellä synnytystä parempi kuin vuosiin. Rautaa otan myös isolla annoksella 300 mg+c-vitamiini/vrk ja sillä on varmaan isoin vaikutus.

En ole siis ollut ylipainossa ennen raskauttakaan, mutta ravintoainepuutoksia on varmasti ollut ja varastorauta jo vuosia matala. 

Vierailija
56/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan suurin osa ihmisistä on sellaisia, jotka periaatteessa tietävät, mitkä ruoat ovat terveellisiä ja energiatiheydeltään kohtuullisia.

Yli 30v suomalaisista 70% on ylipainoisia eli se tietämys ei ns. mene jakeluun käytännön tasolla. Tuosta joukosta tosi moni syö liian vähän ja epäsäännöllisesti paikkaillen energiavajetta runsaskalorisilla herkuilla ja väli/iltapaloilla. Ihmisillä voi olla jotain yksilöllisiä eroja, mutta ryhmätasolla ongelmat johtuvat vääränlaisesta ja liian energiatiheästä ruokavaliosta. Sitä ns. terveellistä ja kohtuullisen energiatiheyden perusruokaa saa oikeasti syödä ihan kunnolla.

1kg vaatii oikeasti vähän yli 7000kcal energiaa. Jos elämässä on aina poikkeuksia ja tilanteita, jolloin on pakko mussuttaa keksejä tai muita herkkuja, niin tuosta voi laskea, paljonko ne ylikalirit tekevät vuodessa saati 10 vuodessa.

Oikeassa elämässä matematiikka ei vain aina toimi noin, syö 7000 kcal ja liho yksi kilo. Esim. yksi tuhannen kalorin pikaruoka-ateria saattaa nostaa painoa jo helposti kilon, koska ruoan runsas suola- ja hiilihydraattimäärä nostaa painoa ja kerää nestettä kehoon. Osalla on jo todella työlästä päästä tästä turvotuksesta eroon, vaikka kalorien puolesta lihomista ei olisi pitänyt tapahtua.

Vierailija
57/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä energia lisääntyy.

No aika todella i

Maistuu hyvältä? Ei ole muuta saatavana sillä hetkellä?

Vierailija
58/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä energia lisääntyy.

Laihduttaminen ei vaadi mitään työtä. Mailman helpoin asia jos ol

Millä pätevyydellä tuon lausuntosi annat? Asiantuntijat väittävät päinvastaista. 

Vierailija
59/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä energia lisääntyy. Olen laihtunut 30 kg ja olen  energisempi kuin silloin läskinä. Herään kuudelta  nykyään aamulla ja lähden lenkille nykyään vaikka olen työtön. Painoin 114 kg pahimmillaan. Kyllä se kannattaa laihduttaa.

Vierailija
60/83 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa e

Ei ole työlästä päästä tuosta turvotuksesta eroon. Se vain vie aikaa jopa useamman päivän jos on aineenvaihdunta jumissa. Lihomista se ei silti ole jos saa tuhannen kilokalorin paukun pikaruoka-ateriasta. Yleensä se paikkaantuu jo päivän aikana kokonauskilokaloreissa kun on sekin yksi ateria.

Jos se ei mahdu päivän energiatarpeeseen vaan menee yli niin muutamassa päivässä se tasaantuu kyllä jos syö ja elää muuten fiksusti. Tietysti jos paino nousee niin jotain on pielessä, mutta syynä tuskin on YKSI roskaruoka-ateria.