Asuisitko mieluummin vanhassa hirsitalossa, vai juuri rakennetussa uudessa?
Kommentit (77)
Vanha remontoitu hirsitalo olis mun valinta.
Vierailija kirjoitti:
josta tiedän miten on perustettu, miten eristetty, vesieristetty jne.
Vanhat hirsitalot - romanttisesta idyllistä huolimatta - tuppaavat olemaan sahanpurulla "eristetty" ja se on vuosien saatossa yleensä kadonnut kokonaan. Kodinhoitohuoneita ei ole, vesieristyksiä ei ole, sähköt huonot, usein vanha öljykeskuslämmitys (jos sitäkään), joka ei sellaisenaan sovellu esim. maalämmön kanssa käytettäväksi.
Ja mikä ikävintä, vanhoissa taloissa on lähes aina sellainen ummehtunut homeen haju (toisten mielestä omenoiden tuoksu...), joka tarttuu vaatteisiin eikä lähde pois.
Kunnon hirsitalossa ei ole seinissä mitään eristettä. Vanhojen talojen lattia ja yläpohjaeristeet voivat sitten olla vaikka sammalta. Meillä on uudehko hirsitalo, jossa seinissä ei ole eristtä, hirret ovat tarpeeksi paksuja ja lattia ja yläpohja puhallusvillaa ja tuulensuojat eivät ole muovia. Todella hyvä sisäilma.
Vierailija kirjoitti:
Lattiat niin kylmiä, että lapset eivät voi leikkiä. Nurkat yhtä kylmiä. Pesutilat tai vessat on tehty jonnekin komeroon ja ovat todella sitten komeron kokoisia. Seinän vierille ei saa sijoitettua huonekaluja, kun seinät on niin vinoja. Lattiat ovat myös kallellaan.
Mä tykkään uuden tunnelmasta, kun on oikeesti vähän asumismukavuuttakin. Eli uuden valitsisin.
Riippuu miten ja mihin rakennettu. Meillä vanha mansardikattoinen talo kalliolla ja kaikki suoraa, kun maakaan ei elä. (Isolla tontilla riittää sitten muhevaa multamaata muualla kuin talon alla.)
Vanhassa hirsitalossa, kunhan ei ole pilattu laiminlyömällä remontteja tai toisaalta myöskään yliremontoimalla niin että talon luonnollinen ilmanvaihto kärsii. Myös maalaamalla (yleensä harmaaksi tai valkoiseksi) pilatut seinähirret jättäisin välistä ihan estetiikkasyistä.
Vanhat hirsitalot ovat monesti lahovikaisia, sädesienemyrkkyjen saastuttamia. Vanhojen talojen lattiaeristeena aikoinaan käytetty sammalta ja multaa. HYI!
Vierailija kirjoitti:
Ei se aina uusi ole. ohis.
jos ajatellaan, että joku 1800-luvun talo on se "vanha".
Mutta tavallaanhan esim. 1980-luvun uusi talo on nyt auttamattomasti vanha :D
Eikä silti ole edes sitä oikeasti vanhan fiilistä 80-luvun talossa :(
Juuri rakennetussa uudessa, koska en halua koko ajan olla remppailemassa.
Vanha hirsitalo, nyt sellaisessa asunkin. Mä en ymmärrä tätä että muka koko ajan pitää rempata. Me ollaan rempattu kerralla eikä sen jälkeen ole tarvinnut rempata. Normaalia huolenpitoa ainoastaan kuten missä tahansa talossa.
Vierailija kirjoitti:
josta tiedän miten on perustettu, miten eristetty, vesieristetty jne. Vanhat hirsitalot - romanttisesta idyllistä huolimatta - tuppaavat olemaan sahanpurulla "eristetty" ja se on vuosien saatossa yleensä kadonnut kokonaan. Kodinhoitohuoneita ei ole, vesieristyksiä ei ole, sähköt huonot, usein vanha öljykeskuslämmitys (jos sitäkään), joka ei sellaisenaan sovellu esim. maalämmön kanssa käytettäväksi. Ja mikä ikävintä, vanhoissa taloissa on lähes aina sellainen ummehtunut homeen haju (toisten mielestä omenoiden tuoksu...), joka tarttuu vaatteisiin eikä lähde pois.
Taas puhuu "asiaa" joku täysin tietämätön.Hirsitalossa EI ole eristetty sahanpurulla, vana sillä hirrellä. Hirsi ei katoa mihinkään. Kodinhoitohuone löytyy jos sellainen on tehty, voi tehdä itsekin. No ei tietysti tumpelo joka luulee hirsitalossa olevan puruseinät. Miten sähköt on huonot jos ne on tehty esim. 2000-luvulla? Homeen
Lattiat ja välipohjatkin hirttä? Enpä ole tällaisiin törmännyt, vaan puru- , multa- ja pahnatäytteisiin lauta/lankkurakenteisiin.
Ei se sammal ja multa lattiatäytteenä mikään hyi ole, jos on pysynyt kuivana.
Siellä voi olla myös muurahaispesää tai puintitähteitä. Puintitähteet tosin on ollut hiirimagneetti niin kauan kuin jäämäjyviä/tuoksua on riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vanhassa hirsitalossa, kunhan ei ole pilattu laiminlyömällä remontteja tai toisaalta myöskään yliremontoimalla niin että talon luonnollinen ilmanvaihto kärsii. Myös maalaamalla (yleensä harmaaksi tai valkoiseksi) pilatut seinähirret jättäisin välistä ihan estetiikkasyistä.
Remontoimattomat hirsitalot, joissa on korkea ja korkeana pysynyt kivijalka, ovat hatvinaisempia kuin kanan hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Juuri rakennetussa uudessa, koska en halua koko ajan olla remppailemassa.
Kaikenmaailman suodattimia saatkin vaihdella senkin edestä.
Kumpikin kävis tietyin ehdoin.
Vanhan pitää olla oikein remontoitu, eli yläpohjan eristeet esim. ekovillaa ja paperilla, ei muovilla höyrynsulku. Maalämpö ja saa olla paneelitkin katolla ja sähköt, putket ym. uusittu. Oikea kivijalka, eikä betonia. Rakennuspaikka hyvä, ettei välttis salaojille ole edes tarvetta jne. Käytännössä siis täysin kunnostettuna, modernit toiminnallisuudet, mutta ei sisältä mikään valkoista valkoisella "maalaisromanttinen".
Uusi menisi täydellisesti jos saa itse suunnitella, arkkitehti ym. tietenkin lopulliset piirrokset tekisi, mutta huonekoot, tekniset vaatimukset (pistoriasioiden määrät, sulakekoot) ym. kunhan saa olla mukana päättämässä, ettei mitään perus halpis taloa, niin aivan mielellään kävisi sellainenkin.
Kummassakin tapauksessa omalla tontilla, mielellään omalla kaivolla vielä, vaikka se hieman lisähommia silloin tällöin teettää. Vanhan haluaisin olevan kartanon tyyppinen. Uusi saisi olla rehellisesti moderni, mutta ei nykymuodin mukaisesti suoraan. Eli pitkät räystäät pitää olla ja muutenkin otettu huomioon itse asuminen, eikä pelkkä design. Sisältä värikäs molemmissa tapauksissa, ei yhtään valkoista huonetta, tummia värejä ja puuta. "Dark academia" tai jotain Art Deco tyylistä.
Tottakai vanhassa hirsitalossa. Tai vaikka 70-luvun talossa, jonka kestotestit on jo tehtynä.
Näitä uusia energiatehokkaita taloja tuskin näemme juurikaan jälkimarkkinoilla, samaa nykyistä kertakäyttökulttuuria edustavat. Kaikin tavoin hirveitä.
Ihan uudessa. Vanhassa koko ajan jotain remppaa. Ja hiiriä!
Yleensä myös kaikki pistorasiat yms muut asiat suunniteltu ihan päin peetä. Eli jos et remontoi itse kunnolla, niin sitten joudut kärsimään siitä että tyyliin kylpyhuoneessa on vain yksi pistorasia ja sekin pesukoneen käytössä. Kodinhoito huonetta ei välttämättä ole, tai jos on niin sekin ihan todella huono, ja enemmän sellainen "apukeittiö", pyykkikone saattaa silti olla kylppärissä.
Muutenkin. Ei enää IKINÄ vanhaan taloon. Yleensä niissä on myös kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lattiat niin kylmiä, että lapset eivät voi leikkiä. Nurkat yhtä kylmiä. Pesutilat tai vessat on tehty jonnekin komeroon ja ovat todella sitten komeron kokoisia. Seinän vierille ei saa sijoitettua huonekaluja, kun seinät on niin vinoja. Lattiat ovat myös kallellaan.
Mä tykkään uuden tunnelmasta, kun on oikeesti vähän asumismukavuuttakin. Eli uuden valitsisin.Riippuu miten ja mihin rakennettu. Meillä vanha mansardikattoinen talo kalliolla ja kaikki suoraa, kun maakaan ei elä. (Isolla tontilla riittää sitten muhevaa multamaata muualla kuin talon alla.)
Kyllä. Minä haluan esimerkiksi erillisen ruokasalin, mutta ulostamiselle riittää kyllä se neliön koppi. Vietän lopulta hyvin vähän aikaa vessassa.
Kun minä olin teini, meidän perheellemme (isälle) tarjottiin työsuhdeasuntona uutta, vanhalle tontille rakennettavaa omakotitaloa. Koko meidän perhe kuitenkin tahtoi ehdottomasti vanhan talon ja niin isän työntajafirma toivomuksestamme ei purkanutkaan ihanaa vanhaa taloa tontilta, jolle oli ollut se uusi tarkoitus rakentaa :D
Aikuisena sitten halusin minäkin oman vanhan taloni. Puolisoni ehdotti, että mitä jos vain ostettaisiin tontti ja rakennettaisiin uusi talo. Sanoin, että ikäni olen halunnut asua vanhassa talossa, ja niin rakastava puolisoni oitis taipui minun tahtooni. Kyllä hän on sentään monet kerrat vuosien varrella virkannut, että olipa hänellä ollut tyhmä ajatus alunperin, että kyllä tämä meidän hirsitalomme ja tonttimme ovat kerrassaan mahtava valinta! :)