Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuisitko mieluummin vanhassa hirsitalossa, vai juuri rakennetussa uudessa?

Vierailija
08.02.2011 |

Ja miksi?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoleton ja kunnon aineista tehty. Olen asunut ihan riittämiin vanhassa ja täytyy sanoa että nyt uudessa kivitalossa asuessani en enää vanhaan muuttais...no ehkä vanhan kivitalon voisin huolia mut mielummin ihan uudessa. Kaikki pelaa, pohja on avara ja nykyajan tarpeisiin tehty.

Vierailija
22/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sain tarpeekseni vetoisista nurkista ja narisevista vinkuralla olevista lattioista ja vinoista seinistä...vanhan nostalgian viehätys ei oo enää mun juttu...vanha myytiin ja uus tekeillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska siinä on tunnelmaa jota ei uusiin saa. Mutta ostaessa taloa olisin varovainen vanhojen talojen suhteen.

Vierailija
24/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina uusi ole. ohis.

Vierailija
25/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oikein hyvillä mielin palasin kotiini uuteen kivitaloon. Ei ole vanhat talot mun juttu yhtään. Hekin ovat rempanneet mut silti kaikki jotenkin niin kulahtanutta ja heillä vetää ja haisee jotenkin ummehtuneelle. Ei ehkä homeelle mutta tunkkaiselle...

Vierailija
26/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimivaksi. Kosteat tilat myös ongelmallisia. Jotkut tykkää kyllä jos on vaikka pihasauna, mutta ei ole mun juttu.

Vierailija
27/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudessa kivitalossa tai mieluiten kerrostalossa. Homekammoinen olen.

Vierailija
28/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4v vanha talo ja todellakin on tunnelmaa tässä talossa...se tunnelma tulee asukkaista ja muistoista ei narisevista lattioista tai vetoisista nurkista. En mä kyllä mihinkään kymmeniä vuosia/satoja vuosia vanhaan taloon muuttais liikaa korjattavaa ja nykyajan mukavuuksia hankalaa laittaa (koneellinen ilmastointi, äänieristeet, keskuspölkkäri, kunnollinen valaistus ja sähköistys, lämmön eristeet jne)...

Vierailija
29/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattiat niin kylmiä, että lapset eivät voi leikkiä. Nurkat yhtä kylmiä. Pesutilat tai vessat on tehty jonnekin komeroon ja ovat todella sitten komeron kokoisia. Seinän vierille ei saa sijoitettua huonekaluja, kun seinät on niin vinoja. Lattiat ovat myös kallellaan.

Mä tykkään uuden tunnelmasta, kun on oikeesti vähän asumismukavuuttakin. Eli uuden valitsisin.

Vierailija
30/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut vastarakennetussa ok-talossa, hyvä asumismuoto sekin. Nyt on kerrostaloasunto tilapäisesti, mutta haaveena hirsitalo järven rannalta jostain korvesta.

Vierailija
31/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden talon viehätys piilee siinä että se on valoisa ja avara toisin kuin vanhat yleensä. Uusi on myös tiivis, energiataloudellinen ja nykyajan mukavuuksilla varustettu. No joo oli mullakin aikakausi jolloin kaikki wanha oli niin ihgua mut se aika oli ja meni jo.

Vierailija
32/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti vanha minulle, kammoan uusien talojen hengettömyttä ja persoonattomuutta.

Vierailija
33/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska vanhan talon henkeä ei saa uuteen. Tykkään siitä, että talossa on ajallisia kerroksia, että sillä on historiaa. Lisäksi on kivaa, kun on isot puut, pensaat ja rehevät perennat.

Ja niin asunkin.

Vierailija
34/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repsottavat nurkat, narisevat lattiat, vinot seinät vai vetoiset nurkat?

Vierailija
35/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut vanhassakin ja kyllä siellä asuessa se tunnelma karisi...tässä uudessa (2006) on ihana tunnelma kun kaikki pelaa ja ollaan saatu ihan itse valita kaikki tänne eli täysin oman maun mukaista. Pohja on aivan ihana vanhaan ja ahtaaseen verrattuna.

Vierailija
36/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhoissa taloissa ei ole koneellista ilmanvaihtoa vaan pelkkä painovoimainen... Siitä kai tuo ummehtunut hajukin osittain johtuu.

Painovoimainen ilmanvaihto edellyttää tarpeeksi reikiä seinissä ja uuneja. Jos kaikki reiät on tukittu ja uunit purettu, ei ilma vaihdu. Ummehtunut haju johtuu usein tietyistä rakennusmateriaaleista. Esim. vanhat haltexit ja lastulevyt voivat aiheuttaa hajua. Näitä löytyy usein vanhoista taloista eri vuosikymmenien remonttien jäljiltä.

Vierailija
37/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta tiedän miten on perustettu, miten eristetty, vesieristetty jne. Vanhat hirsitalot - romanttisesta idyllistä huolimatta - tuppaavat olemaan sahanpurulla "eristetty" ja se on vuosien saatossa yleensä kadonnut kokonaan. Kodinhoitohuoneita ei ole, vesieristyksiä ei ole, sähköt huonot, usein vanha öljykeskuslämmitys (jos sitäkään), joka ei sellaisenaan sovellu esim. maalämmön kanssa käytettäväksi. Ja mikä ikävintä, vanhoissa taloissa on lähes aina sellainen ummehtunut homeen haju (toisten mielestä omenoiden tuoksu...), joka tarttuu vaatteisiin eikä lähde pois.

jonka jokainen seinä, lattia on aukaistu, kaikki on kunnostettu, eristeet toimivat, mutta talo hengittää. meillä nukkuu parhaiten sanovat vieraat ja tottahan se on. tulen loimotus pystyuunissa on mitä ihanin lämpö näin talvella. huone jako on toimiva, suuri sali keskellä muut huoneet ympärillä.

toki en voi sanoa uudessa talossa asumisesta mitään, koska en ole uudessa talossa asunut kuin vuoden teini-iässä.

Vierailija
38/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. tieto siitä, että näissä huoneissa on kasvanut kolmen sukupolven lapset. Täällä näkyy eri aikakausien ihmisten kädenjälki, ja nimenomaan KÄDENjälki, ei ole elementtejä.

Minua tämä viehättää, ei tietenkään kaikkia.

Vierailija
39/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lattiat ja nurkat vaikka oli muka laitettu lisäeristettäkin. Kyllä talo hengittää saa mut liika on liikaa...meillä oli esim keittiön yksi nurkka niin kylmä että siellä lämpötila laski lähelle nollaa. Vanhoissa hirsitaloissa on tosi paljon lämpövuotoja.

Nyt meillä uus harkkotalo ja tää asumismukavuus on ihan eri luokkaa joten ei mua enää vanhaan kovin helposti saisi. Talomme on siporexista joten hengittääkin oikein hyvin eikä ole muovitettu. Mut nää on ihan makuasioita turhaa näistä alkaa kiistelemään.

Vierailija
40/77 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä uus talo eikä ole mistään elementeistä rakennettu. On tehty paikalla muuraten harkko harkolta ihan kuten ennen vanhaankin kivitalot tehtiin. Nykyäänkin muuten tehdään puutalojakin pitkästä tavarasta ihan itse...naapurissa mm sellainen :)