Jos julkisen sektorin työntekijöillä olisi samat lomat kuin yksityisellä sektorilla, valtio säästäisi 2 miljardia vuodessa
Nykyisessä tilanteessa virkamies saa nauttia vuosilomasta virkauran pituudesta riippuen 24 päivää, 30 päivää tai jopa 38 päivää. Laskelmissa ei huomioida lauantaita, joten viimeksi mainittu 38 päivää tarkoittaa kahdeksan viikon lomaa.
Virkamielillä siis viitataa kunnan/valtion ja muun julkisen sektorin työntekijöihin.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikkosavelius/184446-yrittajat-virkami…
Kommentit (220)
Talviloma pois ja kesäloma 2vk pituiseksi, jos ette suostu, niin otetaan tilallenne afrikkalaisia jotka suostuvat.
voihan lomat mennä samalle tasolle kuin yksityisellä mutta sitten pitää palkkojenkin nousta yksityispuolen tasolle
Kun olin yksityisessä teollisuusyrityksessä töissä, eräs virkatantta luuli että minäkin saan 5 viikon kesäloman kun tuli 10v täyteen ko. firmassa. Virkaväellä ei taida olla vähäisintäkään aavistusta mitä työelämä on yksityisellä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Talviloma pois ja kesäloma 2vk pituiseksi, jos ette suostu, niin otetaan tilallenne afrikkalaisia jotka suostuvat.
Siivoojat ja keittiötyöntekijät ovat lomansa ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Mikään matala palkkahan tuota ei enää perustele, joten erittäin kannatettavaa.
Juuri näin. Kun siirryttiin soteen, toteutui myös vaiettu palkkojen korotus, kun otettiin tehtäväkohtaiseksi palkkatasoksi alueen parhaiten palkatun palkka ja muut nostettiin siihen, vaikka edellytyksiä ei olisi ollut. Eli parhaiten palkatulla oli vastuullaan enemmän tehtäviä joita muilla samalla virkanimikkeellä töitä tekevillä oli.
Jos Orpon hallitus pitäisi loppukauden lomaa, niiden aiheuttama kotimainen lama saattaisi alkaa loppua. Tosin niiden tekemät rahansiirtoautomaatit köyhiltä ja keskituloisilta miljonääreille jatkuvat kunnes seuraava hallitus lopettaa ne.
Päin vastoin. Julkisen sektorin lomat on saatu vastineena alemmista palkoista.
Kyllä voisi kokeilla. Olen opettaja ja minulla on sen mukaan kesälomat. Jos kesäloma olisi esim..4 viikkoa lyhyempi,olisi otettava myös huomioon kuntien menot koulunpidosta: ruoka, siivoaminen ja ruokahuolto, koulukyydit jne. Kun olisi laskettu nämä, niin erotus olisi kunnllle säästöä. Kuinka paljon,se pitäisi laskea jokaisessa 290 kunnassa erikseen.. Nythän opettajille maksetaan kesäkeskeytyksen ja krsäloman ajalta palkka eli noin 10 viikkoa. Säästöä kunnille tulee juuri yllä mainitsemistani kustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä jokaisessa vastaavassa tehtävässä julkisella sektorilla on pienempi palkka kuin samassa tehtävässä yksityisellä.
Vielä jatkan: eihän opettaja voisi olla palkatta kuukautta eli koulujen pitäisi olla auki, jos koulujen kesäloma olisi lyhyempi.
Minulla oli 45 päivää vuosilomaoikeus. Yli kaksi kuukautta pystyin olemaan lomilla kun otin nuo lomapäivät sopivaan aikaan. Olin yksityisellä töissä melkein koko työurani ajan.
Mikäs siinä. Asiasta voidaan neuvotella työehtosopimusneuvotteluissa kuten on ennenkin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä jokaisessa vastaavassa tehtävässä julkisella sektorilla on pienempi palkka kuin samassa tehtävässä yksityisellä.
äläpä puhu paskaa. esimerkiksi sairaanhoitajat saa parempaa julkisella kuin yksityisellä ihan tilastojen mukaan. mitä oman alan palkkausta olen seurannut niin valtiolla peruspalkka on sama kuin yksityisellä , mutta se päälle valtiolla saa 10-60% henkilökohtaisen lisän + ne ylimääräiset vuosilomat. Valtion palkkataulukko alkaa suunnilleen sieltä mistä yksityisen taulukko loppuu. Tämä koskee lähinnä perusuunareita ja perusasiantuntijahommia. Pomoilla voi olla julkisella ehkä pienemmät palkat kuin jossain yksityisissä yrityksissä mutta eiköhän ylen, hv-alueiden ja muilla johtajilla muhkeine erosopimuksineen ole ihan riittävän ökypalkat kansan maksukyyn nähden niilläkin.
Voit tarkistaa ihan tilastokeskukselta että valtio on suomessa ollut palkkajohtaja koko 2000-luvun.
Julkinen sektori sai jo 2007 niin rajut palkankorotukset että yksityinen sektori ei ole koskaan saavuttanut niin korkeaa palkkatasoa enää sen jälkeen.
Väittämä alhaisemmasta palkkatasosta ei pidä paikkaansa. Sen lisäksi julkisella ei ole ollut esim. lomautuksia, yt-neuvotteluja tai irtisanomisia, mitä nyt ehkä ihan viime aikoina. Nuo ovat olleet yksityisen sektorin arkipäivää ihan alusta lähtien, joten työsuhdeturva on ollut aina yksityisellä sektorilla heikompi kuin julkisella. Väitättekö ettei sillä ole mitään merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Julkinen sektori sai jo 2007 niin rajut palkankorotukset että yksityinen sektori ei ole koskaan saavuttanut niin korkeaa palkkatasoa enää sen jälkeen.
Väittämä alhaisemmasta palkkatasosta ei pidä paikkaansa. Sen lisäksi julkisella ei ole ollut esim. lomautuksia, yt-neuvotteluja tai irtisanomisia, mitä nyt ehkä ihan viime aikoina. Nuo ovat olleet yksityisen sektorin arkipäivää ihan alusta lähtien, joten työsuhdeturva on ollut aina yksityisellä sektorilla heikompi kuin julkisella. Väitättekö ettei sillä ole mitään merkitystä?
Ei pidä paikkaansa tämä, Valtiolla on ollut muutosneuvotteluita ja irtisanomisia siinä missä yksityiselläkin. Olen itse THL:ssa töissä ja meillä on ollut useita irtisanomisia laitoksen perustamisesta lähtien, en edes muista kuinka monet. Edellinen kierros oli pari vuotta sitten, jolloin yli 100 henkilöä irtisanottiin. Nyt odotetaan miten paljon tulee leikkauksia taas, kun valtionhallinnosta leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää verrata johonkin Pohjoismaihin, siellä on monella muullakin alalla paremmat palkat. Mikä on mielestäsi sopiva palkka nurmikon leikkauksesta, jäähallin jäädyttämisestä tai lumitöiden tekemisestä? Eivät kuulosta erityisen vaativilta, vaikka jäähallissa onkin ehkä vähän tekniikkaa.
Huiminta on mökkikaupunkini, jonka uimarannalla on beach volley-kenttiä, niin joka viikko pari äijää tulee hiacella ja kyntää puutarhajyrsimellä kentät. Tasan turhaa rahanmenoa mutku mä haluuuuun palveluja.
Vaikea ymmärtää miksei näin ilmeiseen säästökeinoon ruveta, eihän niitä voi enää nykyään millään julkisen sektorin palkkakehityksellä perustella mitenkään. Tai ymmärtäähän sen, kun virkamiehet ovat se porukka, joka syöttää poliitikoille säästöehdotuksia mutta pakkoko niitä on joka asiassa kuunnella.
valtiolla peruspalkka on sama kuin yksityisellä , mutta se päälle valtiolla saa 10-60% henkilökohtaisen lisän + ne ylimääräiset vuosilomat. Valtion palkkataulukko alkaa suunnilleen sieltä mistä yksityisen taulukko loppuu. Tämä koskee lähinnä perusuunareita ja perusasiantuntijahommia
Kuinka monta perusduunaria tiedät, jolla hlökohtainen lisä on 60%? Itse olen valtion virastossa töissä ja henkilökohtainen lisä on 21% enkä ole ikinä kuullut kenestäkään, jonka lisä olisi 60%.
Riippuu varmaan alasta ja siitä mitä tekee. Oma työni oli naisvaltaista.