Jos julkisen sektorin työntekijöillä olisi samat lomat kuin yksityisellä sektorilla, valtio säästäisi 2 miljardia vuodessa
Nykyisessä tilanteessa virkamies saa nauttia vuosilomasta virkauran pituudesta riippuen 24 päivää, 30 päivää tai jopa 38 päivää. Laskelmissa ei huomioida lauantaita, joten viimeksi mainittu 38 päivää tarkoittaa kahdeksan viikon lomaa.
Virkamielillä siis viitataa kunnan/valtion ja muun julkisen sektorin työntekijöihin.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikkosavelius/184446-yrittajat-virkami…
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Julkisen puolen palkkojen ja lomaetujen tulisi kautta linjan olla kokonaisuutena huonommat kuin yksityisellä puolella koska a) yksityiselle puolelle otetaan yleensä 'sopivat' ei pätevät b) yksityinen sektori maksaa julkisen puolen palkat.
Kaiken maailman puoluepoliittiset kösien- ja huulienheiluttajavirat kun lopetettaisiin saataisiin välittömästi 30% säästö.
Tiedän tämän, koska isäni oli ikänsä töissä julkisella sektorilla.
Tuon jälkeen meillä olisi mielenkiintoinen sote-tilanne, kun lääkärit olisivat kaikki yksityisellä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen puolen palkkojen ja lomaetujen tulisi kautta linjan olla kokonaisuutena huonommat kuin yksityisellä puolella koska a) yksityiselle puolelle otetaan yleensä 'sopivat' ei pätevät b) yksityinen sektori maksaa julkisen puolen palkat.
Kaiken maailman puoluepoliittiset kösien- ja huulienheiluttajavirat kun lopetettaisiin saataisiin välittömästi 30% säästö.
Kysehän on työstä joka yleisesti on joka tapauksessa suoritettava? Kuten aiemminkin tuossa sanottiin niin julkisen sektorin työntekijöille käy todella hyvin että kyseiset työt yksityistetään eli niin sanotusti ulkoistetaan yksityiselle. Tämä tarkoittaa julkiselle taloudelle suurempia kustannuksia koska yksityinen sektori on voittoa tavoitteleva taho jonka omistajien on saatava sijoitukselleen voittoa. Tämä tarkoittaa sitä että valtio joka toteuttaa lakisääteisiä tehtäviä joutuisi maksamaan näistä tehtävistä suurempia summia yksityiselle sektorille. Toivottavasti ei ollut liian monimutkaisesti kerrottu ja ymmärsit mitä tarkoitin. Lisäksi suuressa osassa julkisen sektorin työtehtäviä palkat nousisivat.
Olipa typerä aloitus.
Julkisella puolella on yleensä pienemmät palkat, eikä mitään mahdollisuutta bonuksiin tmv. Mitään työsuhde-etuja ei ole. Myös työterveyshuolto on minimi. Pikkujouluissakin maksat viinat itse.
Nyt jo alkaa olla mahdotonta saada rekrytoitua psykiatreja, muita lääkäreitä, hoitajia, sossuja, varhaiskasvatuksen opettajia jne. Tämä ideasi ei varmaan auttaisi.
Itse olen opettaja eikä minun lomien leikkaaminen säästäisi penniäkään, vaikka varmaan ilahduttaisi kateellisia. Opettajista ei vielä ole Suomessa pula, mutta okl:n hakijamäärät ovat jo romahtaneet.
Haluatko sinä pahnanpohjimmaisia esimerkiksi opettajiksi? Julkisen sektorin töissä pitää olla jotain vetovoimaa, hyviä puolia, jotka saavat hyvät tyypit hakeutumaan niihin.
Tuo kirjoitushan vuodelta 2015, palkat varmasti nousseet selvästi siitä eli nyt säästöt varmaan 2,5-3 miljardin luokkaa jos yhtenäistettäisiin lomat.
Tuolla säästöllähän voitaisiin perua vaikka ALVin korotus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se muutetaan ennen pitkää vastaamaan yksityistä. Ei ehkä tällä hallituskaudella, mutta ehkä seuraavalla porvarihallituskaudella.
No probs. Rahalla siitäkin selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon jälkeen meillä olisi mielenkiintoinen sote-tilanne, kun lääkärit olisivat kaikki yksityisellä töissä.
Jäisi syövät, infarktit ja aivoverenvuodot hoitamatta, kun kaikki lääkärit olisi yksityisellä. Mielenkiintoinen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Jos julkisen palkat olisivat samat kuin yksityisellä, tulisi julkiselle kustannuksia vielä enemmän.
Ne ON paremmat kuin yksityisellä! Siksihän sitä ollaan tässä tilanteessa missä ollaan, kun verovaroista elätettävät loisii yksityisen puolen piikkiin eivätkä edes tienaa sitä mitä syövät!!!!
Vierailija kirjoitti:
Tuo kirjoitushan vuodelta 2015, palkat varmasti nousseet selvästi siitä eli nyt säästöt varmaan 2,5-3 miljardin luokkaa jos yhtenäistettäisiin lomat.
Kyllä. Kuten sanottu niin kompensoidaan menetetyt lomat palkkoihin niin asia hoituu helposti. Jos aikaisemmin on tes-neuvotteluissa sovittu korotuksista luopumisen ehdoksi paremmat lomat niin nyt voidaan tehdä toisinkin päin. Valtio ei sinällään sanele työmarkkinoiden toimintaa vaikka se kovasti yrittääkin.
Vierailija kirjoitti:
Olipa typerä aloitus.
Julkisella puolella on yleensä pienemmät palkat, eikä mitään mahdollisuutta bonuksiin tmv. Mitään työsuhde-etuja ei ole. Myös työterveyshuolto on minimi. Pikkujouluissakin maksat viinat itse.
Nyt jo alkaa olla mahdotonta saada rekrytoitua psykiatreja, muita lääkäreitä, hoitajia, sossuja, varhaiskasvatuksen opettajia jne. Tämä ideasi ei varmaan auttaisi.
Itse olen opettaja eikä minun lomien leikkaaminen säästäisi penniäkään, vaikka varmaan ilahduttaisi kateellisia. Opettajista ei vielä ole Suomessa pula, mutta okl:n hakijamäärät ovat jo romahtaneet.
Haluatko sinä pahnanpohjimmaisia esimerkiksi opettajiksi? Julkisen sektorin töissä pitää olla jotain vetovoimaa, hyviä puolia, jotka saavat hyvät tyypit hakeutumaan niihin.
Opettajat voisivat tehdä kouluajan ulkopuolella 5-6 viikkoa töitä esim varhaiskasvatuksessa ja viettää saman kesäloman kuin muutkin. Loppuisi sekin kösittämätön ilmiö että virkavapaalla olevat loiset 'palaavat töihin' kesäloman ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii. Tonni kuukaudessa lisää palkkaa, niin lomat lyhenee. Pidemmät lomat annettiin korvauksena siitä ettei ollut varaa palkankorotuksiin.
Kiitos samoin.
yksityisen puolen työntekijä, lomaa 30 päivää, mukana lauantait
Miksi et hae töihin kadehditulle julkiselle sektorille? Eikö koulutus, taidot ja pätevyys riitä? Mietipä sitä. Kaikilla on täysi vapaus hakeutua ihan mihin tehtävään tahansa, jopa suotavaa Arto Satosen mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos julkisen palkat olisivat samat kuin yksityisellä, tulisi julkiselle kustannuksia vielä enemmän.
Ne ON paremmat kuin yksityisellä! Siksihän sitä ollaan tässä tilanteessa missä ollaan, kun verovaroista elätettävät loisii yksityisen puolen piikkiin eivätkä edes tienaa sitä mitä syövät!!!!
Sun mielestä lääkärit, hoitajat, vaka-ammattilaiset ja opettajat "loisii"? Usko pois, me kaikki odotetaan innolla sitä päivää että yksityinen hoksaa että rahalla saa ja alkaa maksaa parempaa palkkaa kun julkinen.
Tuliko yllätyksenä, että valtiolla ja kunnilla on myös työntekijöitä? Kaikki eivät ole JOKO virkamiehiä TAi yrittäjiä, ei edes valtiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysehän on työstä joka yleisesti on joka tapauksessa suoritettava? Kuten aiemminkin tuossa sanottiin niin julkisen sektorin työntekijöille käy todella hyvin että kyseiset työt yksityistetään eli niin sanotusti ulkoistetaan yksityiselle. Tämä tarkoittaa julkiselle taloudelle suurempia kustannuksia koska yksityinen sektori on voittoa tavoitteleva taho jonka omistajien on saatava sijoitukselleen voittoa. Tämä tarkoittaa sitä
Toivottavasti ei ole sinulle liian vaikeasti ymmärrettävää, että a) julkisella puolella on paljon täysin turhia virkasuhteita joista eroon pääseminen vain parantaisi kokonaisuutta b) se ulkoistaminen ei välttämättä tule kalliimmaksi koska siellä tehdään töitä eikä ihmetellä.
Rehellisyyden nimissä täytyy myöntää että osa julkisen sektorin tehottomuudesta johtuu huonoista työkaluista joihin ei saada parannusta koska uudet valitaan 'sopivin', ei paras -periaatteella (lue: politiikka edellä).
Valtiolla on huonot palkat, ei saa tehdä mitään sivuduunia, työilmapiiri on äärettömän huono, työtehtävät tylsiä ja yksinkertaisia, miehet ahdistelee ja tumputtaa käteen, akat vttumaisia ja ilkeitä, perehdytys olematon, kala haisee, ällöttävän venä läis mielisiä ihmisiä, ei tervehditä, juorutaa, juonitellaan ja vainotaan selän takana ja vapaa-ajalla, esimiehet va koojia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa typerä aloitus.
Opettajat voisivat tehdä kouluajan ulkopuolella 5-6 viikkoa töitä esim varhaiska
Valtio voi tuoda nämä asiat tes-neuvotteluihin syksyllä. Odotan mielenkiinnolla millaiseen solmun valtio onnistuisi rakentamaan tästä.
Jollakin se surkea palkka pitää kompensoida!
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömät menisivät töihin niin säästöt olisivat 5 miljardia vuodessa. En ymmärrä miksi noita laiskureita oikein tuetaan.
Ja näitä asumistuen nostajia, saatanan loi set. Olen ostanut ekan oman asunnon 23 v, en ole koskaan mitään tukia saanut, olen siirtynyt omin tienestein aina isompaan, nyt nämä Etelä-Suomen vitt unaamat makaa kotona ja veronmaksajat maksaa. Menkää töihin kus ipäät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kuten sanottu niin kompensoidaan menetetyt lomat palkkoihin niin asia hoituu helposti. Jos aikaisemmin on tes-neuvotteluissa sovittu korotuksista luopumisen ehdoksi paremmat lomat niin nyt voidaan tehdä toisinkin päin. Valtio ei sinällään sanele työmarkkinoiden toimintaa vaikka se kovasti yrittääkin.
Ei ole syytä kompensoida yhtään mitään. Julkinen puoli on elänyt ja lihonut kuin sika ruoka-aitassa. Kokoomukselle on kova paikka jos säätelyä puretaan ja suojatyöpaikkoja lakkautetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olipa typerä aloitus.
Julkisen puolen palkat ovat menneet jo ajat sitten yksityisen puolen ohi. Siihen päälle vielä paremmat lomat. Opettajankin kannattaisi päivittää tietonsa.
Kyllä se muutetaan ennen pitkää vastaamaan yksityistä. Ei ehkä tällä hallituskaudella, mutta ehkä seuraavalla porvarihallituskaudella.