Miksi lapset eivät nykyään huolehdi vanhemmistaan?
Ei ole tarkoitus kritisoida valintoja suuntaan tai toiseen vaan keskustella.
Olen itse vanhempani omaishoitaja ja minulta kysytään välillä sitä, että miksi olen. Se on automaatio nykyään, että vanhenevat ihmiset menevät palvelutaloon tai laitokseen mikäli eivät pärjää itsekseen, tai ole puolisoa.
Ennenkin piti tehdä töitä ja oli oma perhe. Haluaisin ajatella, että verovarat turvaavat vanhoille ihmisille kunnon palvelut, mutta todellisuus taitaa olla jotain ihan muuta.
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön, joten minun pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä saadakseni tukeni. Omaishoidontuen pitäisi olla vähintään saman verran, että ottaisin sen riskin, että katsovat, että en ole työmarkkinoiden käytettävissä omaishoitajana.
Aiheesta on kerrottu uutisissa viime aikoina. Työttömän kannattaa olla hyvin varovainen näissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksikään isovanhempi ei asunut palvelutalossa. Yhtä mummoani yrittivät sinne laittaa mutta mummopa halusi elää omassa kotonaan loppuun asti.
Mikäs siinä, jos hän kerran kykeni käymään itse kaupassa, laittamaan ruokaa, pesemään pyykkiä ja siivoamaan kotia. Ja jos vielä ymmärsi syödäkin sitä tekemäänsä ruokaa. Moni vanhus ei loppuvuosinaan enää kykene näihin arkielämän askareisiin. Valitettavasti vaikeasti muistisairas kotona asuva on vaarallinen itselleen ja talon muille asukkaille. Lisäksi voi tuhoutua muiden ihmisten (velaksi ostettu) asunto ja muu omaisuus tulipalossa tai ison vesivahingon takia.
Näinpä. Nykyisin monen kohdalla on, että vaikka elinikä pitenee, ei toimintakyky silti säily loppuun asti sellaisena, että pärjäisi itsekseen kotona. Mulla äidin puolelta molemmat isovanhemmat ehtivät kuolla syöpiin jo 1960-luvulla eivätkä ehtineet olla eläkkeelläkään kuin pari vuotta. Isän isä taas kuoli sydäninfarktiin jo 55-vuotiaana paljon ennen mun syntymääni. Ainoastaan isäni äiti eli vanhaksi ja kuoli vasta 84-vuotiaana. Hän asui viimeiset elinvuotensa vanhainkodissa, koska ei jaksanut enää huolehtia omakotitalosta isoine tontteineen. Ja oli siis ihan mummun oma toive päästä vanhainkotiin. Kukaan isovanhemmistani ei ollut muistisairas. Ne 3 eivät edes eläneet niin vanhoiksi, että mitään vanhuuden dementiaa olisi voinut vielä tulla. Toista on sitten omat vanhempani. Äitini kuoli vain kuukautta ennenkuin olisi täyttänyt 97 vuotta ja siitä viimeiset 1,5 vuotta oli pahasti muistisairas. Isä täyttää tänä vuonna 95 vuotta ja onneksi pää toimii, vaikka liikkuminen ja näkö onkin jo heikkoa.
Pahinta minusta on just toi muistisairaus, koska silloin ei vaan pidemmän päälle pärjää enää yksin. Ja tarkoitan just sitä, että voi olla vaaraksi naapureille ja omaisuudelle, ei pelkästään itselleen. Noin muutoin nykyisin on saatavilla varsin paljon erilaisia palveluita, jos suostuu asumaan sellaisessa paikassa, missä palveluita on. Palvelutaloissakin niistä palveluista joutuu maksamaan ja mitä enemmän erilaisia palveluita haluat, sitä enemmän joudut maksamaan. Sitten on tietty vielä sekin, että on olemassa vanhuksia, joilla olisi kyllä rahaa käyttää palveluita, mutta ovat niin pihejä, että eivät halua maksaa palveluista.
Vierailija kirjoitti:
Minun oma eläkeikäni lähentelee 70 vuotta. Jos vanhempani ovat vielä silloin elossa, niin millä voimilla/rahoilla minä heitä oikein hoitaisin.
Tällä hetkellä minulla on 4 pientä lasta kasvatettavana. Vanhemmat onneksi vielä työelämässä ja terveitä.
Haaveilen kyllä sellaisesta yhteisöasumisesta, jossa koko suku asuisi samassa pihapiirissä kuin ennen vanhaan.
Tulevaisuudessa nykyvauvojen vanhemmat ovat iäkkäitä ja avun tarpeessa jo siinä vaiheessa, kun tämän hetken vauva on aikuinen ja 30 tai 50-vuotias. Nykyisin osa saa lapsia nelikymppisinä, joten nämä vanhemmat lähestyvät vanhuutta siinä vaiheessa, kun perheen nlapsi on ehtinyt tulla aikuiseksi ja opiskella. Pitääkö siinä vaiheessa alkaa hoitaa omia vanhempia? Miten silloin pääsee työelämään ja miten ihmeessä pystyy perustamaan perheen eli saamaan lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua että samat ihmiset jotka täällä vetoavat pitkiin välimatkoihin tai huonoihin suhteisiin sitä etteivät voi huolehtia vanhemmistaan perustelevat lasten hankintaan sillä että lapset pitävät vanhana huolta kun ei enää itse pärjää.
Tuskin on samat ihmiset. Minä ainakin olen tehnyt omille lapsilleni täysin selväksi että kun minä alan vanhuuttani sekoilla, tai en fyysisen kuntoni puolesta pysty itsestäni huolehtimaan, niin nimenomaan en halua että he ottavat minusta hoitovastuun. En missään nimessä! Sitten se on tilanteesta riippuen kotihoito tai laitospaikka. Mulle omien lasten tarpeet menee aina omien tarpeitteni edelle. En halua että he joutuisivat oman elämänsä laittamaan sivuun hoitaakseen vanhaa äitiään.
Kotihoidolle voisi tämän päivän tilanteessa antaa uuden nimen, joka on kotilaiminlyönti.
Vierailija kirjoitti:
Eivät he hoitaneet omiaankaan, miksi minun pitäisi? Mallista olen nähnyt että mummo hoitolaan ja jouluna käymään.
Olisipa niitä hoitopaikkoja heikkokuntoisille vanhuksille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät he hoitaneet omiaankaan, miksi minun pitäisi? Mallista olen nähnyt että mummo hoitolaan ja jouluna käymään.
Parhautta on se, että myös hoitotoimenpiteitä odotetaan omaisilta, joilla ei ole minkään valtakunaan hoitoalan tutkintoa tai kokemusta. Vaaratilanteet ovat päivittäisiä, eikä läheskään kaikista edes ole tuollaiseen. Pahoivointivaltio.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo 68 v ja pyytänyt vävyä laittamaan TV kaukosäätimen kuntoon jo kolme kuukautta. Ei ehdi, välimatka 22 km. Oli lomalla matkoilla. Ei ehdi tytärkään. Lastenhoitoapu kelpaa jatkuvasti.
Mitä tehdä?No kun seuraavan kerran tarvitsevat lastenhoitoapua, niin sanot, että joo sopii, mutta samalla, kun tuotte lapset, laitatte ton mun telkkarin kaukosäätimen kuntoon. Näin mä tekisin, jos te kuitenkin jatkuvasti tapaatte. Eli yhdistää sen kaken samaan reissuun kuin lasten tuomisenkin.
Muuten hyvä, mutta haen lapset usein. Tai jättää lapset portille. Ja noutaa portilta. Soittaa pihasta.
No opettelet sanomaan, että tällä kertaa ei käy vaan tuovat lapset sisälle asti ja varaavat tuomiseen
He kiristävät lasten tapaamisella. Ja ostamani vaatteet kolmelle kyllä kelpaavat. Lopetin sen jo jokin aikaa sitten ja nyt pojat tuodaan luokseni ihan ilman osaa vaatteista ( jopa takki voi joltain puuttua).
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten, kun yhtälöön lisätään yksin oleva toisella puolella Suomea asuva sukulainen, joka vaatii nyt hoitoa sekä vierailuja "lähimmältä" sukulaiseltaan veljentyttäreltään eli minulta? Ihminen, joka on elänyt aina itselleen, ei ole halunnut perustaa perhettä, mutta on halunnut elää maailmannaisen elämää-matkustella ympäriinsä ja paistatella suosiotaan eri miesten kainalossa siellä täällä.
Nyt hän on yksin, omien valintojen seurauksena. Lisäksi vanha ja sairas. Nyt hän VAATII, että hänen luonaan tullaan käymään monen sadan kilometrin päässä ja hänen asioitaan hoidetaan sinne. Minulla on perhe, oma elämä ja työ toisella puolella Suomea sekä oma vanheneva äitini myöskin.
Pitäisikö tähänkin vielä pystyä ja jaksaa?
Uhrasin monta vuotta elämästäni naimattomalle ja lapsettomalle vanhukselle. Tosin se tapahtui samassa kaupungissa, jossa molemmat asuimme.. Se alkoi vaivihkaa, kun hänen viimeinen lähiomaisensa kuoli ja hänen terveytensä alkoi pikkuhiljaa heiketä. Alussa auttelin mielelläni ja oli mukavaakin olla avuksi. Vuosien varrella avunpyynnöt muuttuivat vaatimuksiksi ja vierailut hänen luonaan venyivät pitkiksi. Hän myös soitteli minulle iltaisin pitkiä puheluita, koska tunsi olonsa yksinäiseksi. Vähitellen harvat ystäväni lakkasivat soittamasta minulle ja yksi lapsistani koki, etten pitänyt häneen tarpeeksi yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekusetuksen vuoksi. Riittää hoidoksi se raha minkä joudun heille tyel-maksuja maksamaan.
Kyllä he ovat maksaneet eläkkeensä etukäteen aivan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua että samat ihmiset jotka täällä vetoavat pitkiin välimatkoihin tai huonoihin suhteisiin sitä etteivät voi huolehtia vanhemmistaan perustelevat lasten hankintaan sillä että lapset pitävät vanhana huolta kun ei enää itse pärjää.
Ei se huolen pitäminen tarkoita vaippojen vaihtoa vaan lapset pitävät huolen, että JOKU minusta huolehtii. Hankkivat sen hoitopaikan tai mitä on tarpeen.
Lasten ei tarvitse hoitopaikkaa hankkia, sen tekee palveluohjaaja, ensin hän ehdottaa jonoa, ja kun siihen on hyväksytty alkaa jonotus, joka kestää 3 kk.
Myin omaisuuteni, ja sijoitin vanhuuspalveluihini, jotta lasteni ei tarvitse maksaa tai osallistua hoivaani veromarkoin. Perintö siihen hupeni.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo 68 v ja pyytänyt vävyä laittamaan TV kaukosäätimen kuntoon jo kolme kuukautta. Ei ehdi, välimatka 22 km. Oli lomalla matkoilla. Ei ehdi tytärkään. Lastenhoitoapu kelpaa jatkuvasti.
Mitä tehdä?
Anteeksi, kun sekaannun asiaan. Oeltko vaihtanut kaukosäätimeen uudet paristot (patterit)? Itse olen joskus luullut kaukosäätimen hajonneen, mutta kyseessä oli paristojen loppuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdä?Mikä siinä kaukosäätimessä on vikana? Ei kai siihen voi tehdä muuta kuin vaihtaa paristot? Voithan tilata uuden kaukosäätimen tai jos se tuntuu hankalalta, tilaa kokonaan uusi telkkari.
Jotkut vanhemman ikäpolven edustajat kokevat uudet TV-laitteet hankaliksi käyttää. Its einhoan sitä, kun TV:n saaminen käyttövalmiiksi kestää ja kestää. Ennen vain painettiin nappulaa ja ruudulle ilmestyi nopeasti kuva. Se oli kätevää, jos muisti ohjelman alkamisen vähän myöhässä.
Tässä nyt menee puurot ja vellit sekaisin. Huolehtiminen on ihan eri asia kuin hoitaminen. Olen HUOLEHTINUT äidistäni, siskostani, anopistani ja apestani, mutta HOITANUT ainoastaan miestäni. Yleensä vanhemmista huolehtiminen (tai hoitaminen) alkaa, kun lapsi on 60-70-vuotias. Jos on vielä työelämässä (kuten mieheni ja minä), on huolehtiminenkin aika rankkaa, meilläkin oli avuntarvitsijat kolmessa eri paikassa siihen se viikonloppu rattoisasti menikin. Helpotti kun jäimme eläkkeelle. Olin ollut eläkkeellä viisi vuotta kun äitini kuoli. Meidän lapsemme olivat tuolloin jo aikuisia ja lapsenlapsiakin oli, jotka tarvitsivat isovanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarve vain kasvaa, mutta niitäkin, mitä nyt on, vähennetään. Tässä on iso ristiriita.
Ikääntyvät ihmiset voisivat kuitenkin ottaa itsekin vastuuta tulevaisuudestaan. Minusta viimeistään silloin, kun jäädään vanhuuseläkkeelle, on syytä miettiä, miten haluan pärjätä 20 vuoden päästä. Mitä muutoksia minun on elämääni tehtävä sitä ennen, jotta pärjään. Ei voi laskea sen varaan, että silloin edes filippiiniläiset ja ghanalaiset juoksevat kotiisi hoitamaan sua. Koska jos rahat loppuu ja/tai niitä ei haluta investoida vanhustenhuoltoon, ei ne filippiiniläiset ja ghanalaisetkaan sitä hommaa ilmaiseksi tule tekemään. Ensimmäinen ja tärkein asia mun mielestä on miettiä, millaisissa olosuhteissa haluan asua silloin, kun jalka ei enää nouse kovin korkealle tai joudun liikkumaan rollaattorin kanssa. Onko tämä nykyinen kotini sellainen, että täällä pärjään? Tarvittaessa tehdä muutto hyvissa ajoin ennenkuin on jo siinä tilanteessa. On ihan järkevää miettiä, oisko sen omakotitalon sijasta järkevämpää asua hissillisessä kerrostalossa ja vaikka hommata kesämökki, missä sitten viettää halutessaan vaikka suurimman osan vuodesta. Sitten, kun mökillä ei enää pärjää, voi asustella kotonaan kerrostaloasunnossa. Asuinpaikan on hyvä olla siellä, missä on palveluitakin. Jos käy niin, ettei saakaan terveytensä puolesta enää uusittua ajokorttiaan, kauppojen yms on hyvä olla lähellä. Tai ainakin asua sellaisessa paikassa, jossa on kauppojen kotiinkuljetus.
Mä olen miettinyt sitäkin, että nyt, kun terveyskeskuksia ja sairaaloita lakkautetaan, niin yhä useampi ikäihminen saa sitten Kela-taksikyydit. Kelahan maksaa taksille todellisen summan ja asiakas vain sen 25€. Mutta käykö tässä jossain vaiheessa niin, että niitä 50-100 kilometrin taksimatkoja alkaakin olla niin paljon ja niin monella, että tuotakin etua tullaan leikkaamaan? Ei voi vielä tietää.
Omien lastensa varaan ei vanhuuttaan voi laskea senkään vertaa kuin nyt. Ensinnäkin siksi, että monella ne omat lapset pääsevät eläkkeelle vasta 70-vuotiaina (mä olen 95v, kun esikoinen on 70v, ja 100v, kun kuopus on 70v) .Toiseksi siksi, että työssäkäyvien on tehtävä kaikkensa ja joustettava ja venyttävä saadakseen pitää työpaikkansa. Koska ilman työpaikkaa olet jo muutamassa kuukaudessa pulassa. Se on aika äkkiä kengän kuva persuksissa, jos olet usein pois töistä sen takia, että pitää mennä vanhuksia auttamaan. Ja mitä enemmän tulee ikää, sitä vaikeampaa on enää työllistyä, jos jää työttömäksi. Kolmanneksi siksi, että mahdollisuus vuorotteluvapaaseenkin nyt poistuu. Aiemmin oli sentään vielä se mahdollisuus, että olisit ollut vuorotteluvapaalla hoitamassa esimerkiksi saattohoidossa olevaa omaistasi. Nyt ei enää ole. On muitakin syitä, mutta tulisi liian pitkä kommentti.
Aiemmat sukupolvet tekivät sen virheen, että kaikki raha mitä tuli käytettiin etelänmatkoihin, autoihin, kesämökkeihin ja oman talon varusteluun (ja kaikki nämä ovat nyt pienillä teollisuuspaikkakunnilla arvottomia). Haluttiin pitää eläkemaksu pienenä eikä itse uskallettu mitään sijoittaa. Tuolloin Suomeen tuli vielä hyvin tulovirtaa paperista/kartongista ja kauppatase oli mitä mainioin.
Huoltosuhdekin oli 70-/80-/90-luvuilla vielä loistava, tällöin rahaa olisi pitänyt laittaa kunnolla eläkerahastoihin, eläkemaksut olisivat nyt huomattavasti pienemmät. Nyt jokaisesta työpäivästä 2 tuntia tehdään työtä pelkkien eläkkeiden maksuun ja tilanne huononee entisestään.
Nyt palvelemme toinen toisiamme ulosteita pesten ja tilataan Kiinasta romua, kauppatase on surkeasti negatiivinen ja Suomeen ei virtaa rahaa. Olisipa mukava, että eläkerahastoissa olisi rahaa vaikka niin paljon, että saataisiin maksettua sieltä ylimääräistä lapsilisää niin saataisiin huoltosuhde parempaan suuntaan, mutta kun ei ole.
Olen nelikymppinen ja omat vanhemmat ovat päälle kuudenkymmenen, onneksi heillä on sen verran järkeä, että ovat ostaneet metsäomaisuutta koko ikänsä, että kun eivät pärjää pikkupaikkakunnalla, voivat ostaa kerrostalo-osakkeen lähempää lapsia ja lapsenlapsia.
Nro 348: "He kiristävät lasten tapaamisella. Ja ostamani vaatteet kolmelle kyllä kelpaavat. Lopetin sen jo jokin aikaa sitten ja nyt pojat tuodaan luokseni ihan ilman osaa vaatteista ( jopa takki voi joltain puuttua). "
No sitten palkkaat jonkun ammattilaisen hoitamaan sen kaukosäädinhomman. On kuitenkin oma valintasi suostua kiristykseen, joten eikö sitten kannattaisi maksaa ammattilaiselle siitä, että hoitaa kaukosäätimen kuntoon? Sun tilanteesi on kuitenkin se, että olet ihan hyväkuntoinen etkä tarvitse vielä omaishoitajaa ja ymmärrän sen, että joskus uusi teknologia on ihan sairaan ärsyttävää, mutta kun on kyse tuollaisesta pikkujutusta, ehkä kannattaa maksaa ammattilaiselle. Ja tietty itse voit ensin selvitellä, mikä siinä on vikana. Oletan, että olet jo vaihtanut siihen paristot ja yrittänyt itsekin saada sen toimimaan. Kannattaa myös katsoa Googlesta, jos löytyisi jokin ohje, mikäli kyse on siitä, ettei sun telkkari reagoi sun kaukosäätimeen. Mäkin, vaikka olen jo yli 20 vuotta ollut it-alalla, jouduin uuden telkkarin hankittuani googlettamaan, miten hitossa saan telkkarin ja Elisa Viihde-boxin toimimaan samalla kaukosäätimellä. Telkkari meni ihan helposti, mutta se boxi oli jo haastavampi. Onnistui lopulta.
Kiitän vinkeistä kaukosäätimen suhteen. Kiitos!
Voin toki maksaa jollekin. Vävyn asenne vaan on niin ikävä eikä tytär ole sen parempi. Tiedän, ei kannata valitella.
Vierailija kirjoitti:
Kiitän vinkeistä kaukosäätimen suhteen. Kiitos!
Voin toki maksaa jollekin. Vävyn asenne vaan on niin ikävä eikä tytär ole sen parempi. Tiedän, ei kannata valitella.
Jos patterit pitää vaihtaa, miksi et vain vaihda? Jos säädin on muutoin rikki, ei kukaan vävy sitä osaa korjata. Miksi muuten syyllistät tästä vävyä, miksi et tytärtäsi? Vai onko tämä "miesten hommia"...?
Niin on. Vanhuksia myös ylihoidetaan. Ennen ei saanut hoitoa esin. aivoverenvuotoon jos oli yli 60-vuotias. Siinä syy miksi boomerien vanhemmat lähtivät ajoissa rasittamasta taloutta ja yhteiskuntaa.