Miksi lapset eivät nykyään huolehdi vanhemmistaan?
Ei ole tarkoitus kritisoida valintoja suuntaan tai toiseen vaan keskustella.
Olen itse vanhempani omaishoitaja ja minulta kysytään välillä sitä, että miksi olen. Se on automaatio nykyään, että vanhenevat ihmiset menevät palvelutaloon tai laitokseen mikäli eivät pärjää itsekseen, tai ole puolisoa.
Ennenkin piti tehdä töitä ja oli oma perhe. Haluaisin ajatella, että verovarat turvaavat vanhoille ihmisille kunnon palvelut, mutta todellisuus taitaa olla jotain ihan muuta.
Kommentit (373)
Maailman meno
(Kansantarina)
Sivutuulessa poikaansa retuuttaa kantaa
varis lahden poikki päin vastarantaa.
Sitä varia, huh, ihan väsyttää alkaa,
varis sanoo, jo vanhaa siipeä, jalkaa.
Kun vanhenen pian, alan kangistua,
kai kannat sa mua, kuin minä nyt sua?
En, vastaa poika, sun jäädä annan.
Ketä kannat sitten? Ma poikaani kannan.
Varis huokaa harmaille aatoksille:
Se on maailman meno, minkäs sille.
Lauri Pohjanpää
En minä suostu muuttamaan takaisin lapsuuden asuinseudultani, joten en myöskään ole huolehtimassa vanhemmistani, jos he jossakin vaiheessa tarvitsisivat apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä päätti äidin asioista, mutta lammas joutui kuitenkin huolehtimaan hänestä? Tämä kuvio on vähän hämärä. Eli isä oli tässä se päättävä osapuoli, mutta käytännön vastuu oli lampaalla?
Tässä tiivistettynä se seikka, joka tuhosi minun perheeni, kuten sivulla 9 kuvailin. Nyt vain mietin, että mikä suojelee minun vanhuudessani minun lapsiani ja heidän perheitään samalla tragedialta, että itse en arvostelukyvyttömyyteni vuoksi tuhoa heidän elämäänsä viimeisenä tekonani.
Mitä siis olet päättänyt omalta osaltasi, että et tuhoa lastesi ja heidän perheidensä elämää?
Olen sanonut, että todellinen tahtoni on se, että lapset eivät ole minusta vastuussa, vaan minut laitetaan hyväksymään ja maksamaan palvelut ja hoiva, kun sitä tarvitsen. Tai sitten olen ilman. Aion moneen kertaan puhua läpi tämän kokemuksemme ja muistuttaa, että tätä ei saa koskaan tapahtua uudelleen. Jokainen tilaisuus vaikuttaa on valittava siten, että niin ei käy, vaikka siinä hetkessä syyllisyys tai joku muu tunne laittaisi vastaan. Säästän säännöllisesti ja toivon, että se riittäisi johonkin, kun sen aika on. Sitähän on paha ennustaa. Hoitotahto on tekemättä. Se pitäisi tehdä ja sen mukaiset valinnat, että elämä ei turhaan pitkity. Toivon myös, että pääsisin äänestämään eutanasian puolesta. Haluaisin elää, jos elän.
Voi hommata lähemmäs hoitokotiin tms. Yksi pystyy hoitaan 7 mutta 7 ei pysty yhdestä huolehtii. Moni asia vaikuttaa, hyvä jos lähellä ja voi auttaa.Monilla myös omat haasteet,terveyden ja perheen kanssa. Voimavarat_ halu hoitaa erilaisia ihmisillä.
Muistakaa tämä ketju kun seuraavan kerran lällättelette lapsettomille että kukaan ei tule vanhana katsomaan tai auttamaan.
Työn perässä joutuu muuttelemaan sinnä tänne. Pitäskö tässä vielä ne vastentahtoiset vanhuksetkin raahata perässä?
Ihan sama juttu kuin se, ettei nykyään moni isovanhempi auta lapsiaan ollenkaan pikkulapsivaiheessa.
Vielä 80-luvulla oli hyvin tyypillistä, että isovanhemmat oli lastenlasten elämässä paljonkin, mutta nykyään voi olla, ettei isovanhempi ole koskaan ollut lapsenlapsen kanssa hetkeäkään kahdestaan, kun ovat kuulema jo lapsensa hoitaneet.
Eivät ne ole ennenkään huolehtineet. Ei ole lasten tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama juttu kuin se, ettei nykyään moni isovanhempi auta lapsiaan ollenkaan pikkulapsivaiheessa.
Vielä 80-luvulla oli hyvin tyypillistä, että isovanhemmat oli lastenlasten elämässä paljonkin, mutta nykyään voi olla, ettei isovanhempi ole koskaan ollut lapsenlapsen kanssa hetkeäkään kahdestaan, kun ovat kuulema jo lapsensa hoitaneet.
Ei pidä paikkaansa. Minulla on 80-luvun lapset, eivätkä heidän isovanhempansa ole heitä hoitaneet.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ihan laissa; ihminen on vastuussa tasan alaikäisistä lapsistaan. Maksamme holtittomasti veroja, jotta vanhuspalvelut toimivat. Nytkö maksamme sekä verot toimimattomista palveluista että teemme kaiken itse omaan piikkiin? Joo ei.
Näin juuri.
Vierailija kirjoitti:
Voi hommata lähemmäs hoitokotiin tms. Yksi pystyy hoitaan 7 mutta 7 ei pysty yhdestä huolehtii. Moni asia vaikuttaa, hyvä jos lähellä ja voi auttaa.Monilla myös omat haasteet,terveyden ja perheen kanssa. Voimavarat_ halu hoitaa erilaisia ihmisillä.
Meillä tehtiin niin, mutta voi luoja mikä vastarinta. Nyt myöhemmin olen huomannut että kun vanhuksen siirsi pois tutuilta kulmilta, missä lihasmuisti auttoi löytämään paikasta toiseen, uuteen ympäristöön sopeutuminen saattoi jopa nopeuttaa muistin hapertumista.
Koko suomalainen kulttuuri vanhuksia kohtaan ei ole kunnioitettava. Silmät avasi reissu ulkomaille. Siellä vanhuksia kunnioitetaan ihan eri tavalla. Esim..
- Kaupan kassoilla on oma kassa vanhuksille
- Taksi jonoissa on oma jono vanhuksille
- Kun lasten lapset tulevat kylään ja siellä on myös isovanhempi, niin ensin osoitetaan kunnioitus isovanhenmalle ja sen jälkeen vasta omalle äidille.
- Vanhuksille puhutaan kunnioittavasti
- Muut perheenjäsenet arvostavat suuresti, kuinka puhuttelet / näytät että välität vanhuksista
- Vanhuksien mielipiteitä pidetään suuressa arvossa, koska heillä on iän tuoma viisaus ja kokemus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten, kun yhtälöön lisätään yksin oleva toisella puolella Suomea asuva sukulainen, joka vaatii nyt hoitoa sekä vierailuja "lähimmältä" sukulaiseltaan veljentyttäreltään eli minulta? Ihminen, joka on elänyt aina itselleen, ei ole halunnut perustaa perhettä, mutta on halunnut elää maailmannaisen elämää-matkustella ympäriinsä ja paistatella suosiotaan eri miesten kainalossa siellä täällä.
Nyt hän on yksin, omien valintojen seurauksena. Lisäksi vanha ja sairas. Nyt hän VAATII, että hänen luonaan tullaan käymään monen sadan kilometrin päässä ja hänen asioitaan hoidetaan sinne. Minulla on perhe, oma elämä ja työ toisella puolella Suomea sekä oma vanheneva äitini myöskin.
Pitäisikö tähänkin vielä pystyä ja jaksaa?
No ei tietenkään tarvitse. Kenenkään ei tarvitse hoitaa
Tässä hyvin kiteytyy, miten edes omia vanhempia ei arvosteta. MINÄ MINÄ MINÄ suomalainen kulttuuri
On ihan hyvä käyttää aikaa lapseen eli tulevaisuuteen. Mutta miksi käyttäisi aikaa kuolevaan?
Mutta muualla vanhuksia ei pidetä hengissä kymmeniä vuosia. Annetaan kuolla, niin päästään eroon. Enkä moiti
Siksi että näin on haluttu. Ei se itsestään ole ilmestynyt
Äitini ei koskaan edes koskenut minua ollessani lapsi. Ei mitään hellyyttä. Ei mitään apua opiskeluaikana. Ja ei ole hoitanut lapsenlapsia (kolme) koskaan ilman minua. Miksi hoitaisin häntä nyt vanhana? On myös kaksi sisarta ja kummallakin välit poikki äitiimme. Minä käyn silloin tällöin. Niin makaa kuin petaa.
Olen jo 68 v ja pyytänyt vävyä laittamaan TV kaukosäätimen kuntoon jo kolme kuukautta. Ei ehdi, välimatka 22 km. Oli lomalla matkoilla. Ei ehdi tytärkään. Lastenhoitoapu kelpaa jatkuvasti.
Mitä tehdä?
Absurdeinta on, että jopa iäkäs äitini on sitä mieltä, että minun kuuluisi hänen asioitaan hoitaa. Kun lomani alkaa on ensimmäisen kysymys järkiään, että milloin aion mennä käymään tätini luona asioiden hoidossa. Ymmärrän kyllä itse, ettei minulla mitään velvollisuutta siihen ole, eikä ole minun vastuullani kannatella hänen valinnoistaan aiheutuneita seuraamuksia.