Masentuneet/uupuneet, mistä saatte mielihyvää?
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsässä tai maaseudulla kävely, jos saa aikaiseksi lähteä. Oikeastaan ikinä kaduta, jos tulee lähdettyä.
Oispa metsää tai maaseutua.. Täällä pk-seudulla saa vaan haaveilla luonnossa liikkumisesta. Ja siis nimenomaan lähiluonnossa ettei ensin tarvitse sinne luontoon päästäkseen kulkea jollain paskavammaisella julkisella.
Häh, asutko kantakaupungissa vai kuinka et muka pääse lähiluontoon ilman julkisia? Asun lähiössä Itä-Helsingissä ja kävin eilen poimimassa aamupuuroon mustikat taloni takaa alkavasta metsästä.
Mielestäni pk-seudun hienous on nimenomaan se, että luontoon pääsee helposti kävellen, fillarilla ja myös niillä julkisilla. Ja nyt kesällä pääsee myös nauttimaan rannoista ja saaristosta, vaikkei olisi omaa venettä. Tässä vinkkejä
Mä asun etutöölössä, meren rantaan ja metsään jokunen sata metriä matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuut täytyy hoitaa, koska on pakko. Haudassa saa sitten levätä, sitä kohti mennään päivä kerrallaan.
Kannattaa levätä, mikään ei ole pakko. Muuten se hauta voi olla edessä yllättävän nopeasti.
Kyllä vain elämässä on aika paljon pakkoja, ja asioita on hoidettavana. Mikään ei mene parampaan suuntaan, jos ei velvollisuuksiaan hoida. Lapsiani en pistä kärsimään.
Joo. Ei mene parempaan, mutta hoitaminen yli voimien voi viedä huonompaan. Aivot ja elimistö eivät kestä loputtomiin. Puhun omasta kokemuksesta. Kun ajat aivosi siihen pisteeseen, että niiden palautuminen ikinä on epävarmaa niin mitäs sitten teet. Olisiko kuitenkin ollut parempi suojata omaa itseään ja niillä voimilla sitten lopulta selvittää niitä tekemättömiä pakkoasioita ja jatkaa elämäänsä.
Katsoin eilen hyvän videon aiheesta. En vaan nyt löydä siitä. Aihe oli se, että ammattiterapeutti ja kokemusasiantuntija puhui siitä, muten masentuneen on välttämättömän tärkeä pitää huoli siitä, että koko ajan on yhtä paljon tai enemmän palauttavaa tekemistä kuin sitä kuormittavaa pakkoa.
Kyseenalaista myös se, onko kaikki pakollista. Mitä ystäväsi sanoisi?
Mistä tahansa. Oon siis läpeensä kiitollinen ihminen. Vaikka syödessä mietin et olempa onnekas kun mulla on varaa tällaseen herkkuun. Oon ehkä poikkeuksellinen masentunut siinä mielessä, en tiedä. Vakava masennus kuitenkin diagnosoitu, ilmenee eniten jaksamattomuutena
Vierailija kirjoitti:
En tunne psykoosia tai skitsofreniaa niin hyvin, että osaisin vastata kysymykseen.
Uupumus ei ole virallinen tauti, eikä siihen saa apua, näin se vain menee.
Yleensä se on masennusta ja se on virallinen ja vaarallinen tauti, jos sitä ei hoideta. Oma lievä masennukseni tuli myöhemmin hoitamatromana takaisin keskivaikeana ja eteni sitten vakavaan masennukseen.
On olemassa uupumustyyppinen masennus, jossa ei ole depressiivistä elementtiä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tahansa. Oon siis läpeensä kiitollinen ihminen. Vaikka syödessä mietin et olempa onnekas kun mulla on varaa tällaseen herkkuun. Oon ehkä poikkeuksellinen masentunut siinä mielessä, en tiedä. Vakava masennus kuitenkin diagnosoitu, ilmenee eniten jaksamattomuutena
Mitä lääkitystä syöt? Googlaa epätyypillinen masennus. Jos et ole jo kokeillut Voxraa, Brintellixiä tai MAO-estäjää, niistä voisi olla apu.
Escitalopram menee. En ole huomannut oikeestaan mitään vaikutusta sillä jos ei alun haittavaikutuksia lasketa heh. Luin yhden jutun tuosta epätyypillisestä, kuulostaa kyl osuvalta jotkin kohdat kuten iloa tuottavat asiat ja super unisuus ja ruokahalun lisääntyminen ja lyijynraskaus. Pitää ottaa puheeks voisko noita mainitsemiasia lääkkeitä kokeilla. Mulla on qt ajassa ollut joskus pientä pidentymää niin se tekee et ainaki maot taitaa olla poissuljettuja jos oikein muistan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuut täytyy hoitaa, koska on pakko. Haudassa saa sitten levätä, sitä kohti mennään päivä kerrallaan.
Kannattaa levätä, mikään ei ole pakko. Muuten se hauta voi olla edessä yllättävän nopeasti.
Kyllä vain elämässä on aika paljon pakkoja, ja asioita on hoidettavana. Mikään ei mene parampaan suuntaan, jos ei velvollisuuksiaan hoida. Lapsiani en pistä kärsimään.
Joo. Ei mene parempaan, mutta hoitaminen yli voimien voi viedä huonompaan. Aivot ja elimistö eivät kestä loputtomiin. Puhun omasta kokemuksesta. Kun ajat aivosi siihen pisteeseen, että niiden palautuminen ikinä on epävarmaa niin mitäs sitten teet. Olisiko kuitenkin ollut parempi suojata omaa itseään ja niillä voimilla sitten lopulta selvittää niitä tekemättö
Olen mennyt jaksamisen yli jo vuosia sitten ja hyväksynyt ja tottunut tilanteeseen. Ja hienoa jos joku muu pääsee vastuistaan, minä en. En aio vääntää tästä, näin se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Escitalopram menee. En ole huomannut oikeestaan mitään vaikutusta sillä jos ei alun haittavaikutuksia lasketa heh. Luin yhden jutun tuosta epätyypillisestä, kuulostaa kyl osuvalta jotkin kohdat kuten iloa tuottavat asiat ja super unisuus ja ruokahalun lisääntyminen ja lyijynraskaus. Pitää ottaa puheeks voisko noita mainitsemiasia lääkkeitä kokeilla. Mulla on qt ajassa ollut joskus pientä pidentymää niin se tekee et ainaki maot taitaa olla poissuljettuja jos oikein muistan
Voxra antaa uupuneelle voimaa, energiaa ja itseluottamusta eikä ole SSRI. Moni käyttäjä todella pitää siitä ja kokee saavansa hyötyä. Tälläkin palstalla on ylistysketju.
En tajua, muksei sitä tarjota oletuksena uupuneille. Jos olisin saanut sitä jo kymmenen vuotta sitten, saataisin olla välttynyt paljolta. Mutta lääkärit tarjoavat vain SSRI:tä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ei mene parempaan, mutta hoitaminen yli voimien voi viedä huonompaan. Aivot ja elimistö eivät kestä loputtomiin. Puhun omasta kokemuksesta. Kun ajat aivosi siihen pisteeseen, että niiden palautuminen ikinä on epävarmaa niin mitäs sitten teet. Olisiko kuitenkin ollut parempi suojata omaa itseään ja niillä vo
Olen mennyt jaksamisen yli jo vuosia sitten ja hyväksynyt ja tottunut tilanteeseen. Ja hienoa jos joku muu pääsee vastuistaan, minä en. En aio vääntää tästä, näin se vain on.
En ole päässyt vastuistani vaan menetin työkykyni ja ne ovat edelleen hoitamatta maaliin. Mutta nyt en sitten ehkä pääse töihin enää koskaan tai vähintään vuosien toipuminen eikä eläkkeitä myönnetä tuosta vaan ja tietysti harmittaa kognition nykytila ja epävarma tulevaisuus.
Tämä vastaus on raatorehellinen: alkoholista.
Ja kylmästä suihkusta, tai kylmään veteen pulahtamisesta.
Ja eläimistä.
Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä Annasin Lime&Chili-pipareista. Tilasin Fiksuruuasta.
On muuten hyviä, ja nuorisokin tykkäs. Kokeilin jouluna. Toivottavasti tulee myyntiin tänäkin vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ei mene parempaan, mutta hoitaminen yli voimien voi viedä huonompaan. Aivot ja elimistö eivät kestä loputtomiin. Puhun omasta kokemuksesta. Kun ajat aivosi siihen pisteeseen, että niiden palautuminen ikinä on epävarmaa niin mitäs sitten teet. Olisiko kuitenki
No tästä syystä aion huolehtia velvoitteistani, koska asiat eivät parane sillä että ns. heittaisin vain hanskat tiskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voxra antaa uupuneelle voimaa, energiaa ja itseluottamusta eikä ole SSRI. Moni käyttäjä todella pitää siitä ja kokee saavansa hyötyä. Tälläkin palstalla on ylistysketju.
En tajua, muksei sitä tarjota oletuksena uupuneille. Jos olisin saanut sitä jo kymmenen vuotta sitten, saataisin olla välttynyt paljolta. Mutta lääkärit tarjoavat vain SSRI:tä.
Jos kärsii ahdistuksesta, Voxra saattaa pahentaa sitä, näin kävi mullakin. Myös jos on hyvin masentunut, ei välttämättä ole hyvä asia saada liikaa virtaa, saattaa itsetuhoaikeet muuttua ajatuksista teoiksi. Mutta tokihan se joillekin sopii tuo lääke.
Viherkasveista, kukista.
Raamatusta.
Nukkumisesta. Kunpa en koskaan heräisi siitä.
Brintellix ei auttanut minua ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Sua taitaa vaivata joku ihan muu kuin masennus.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa enemmän joltain elimelliseltä, kuten kilpirauhasen vajaatoiminnalta.
En tunne psykoosia tai skitsofreniaa niin hyvin, että osaisin vastata kysymykseen.
Uupumus ei ole virallinen tauti, eikä siihen saa apua, näin se vain menee.