Mies keksii aina huonoa sanottavaa ja puuttuu lähes kaikkeen. En jaksa.
Pakkasin sateenpitävän vuorettoman takin reppuun, kun oltiin lähdössä ja luvattu sadetta. Mies rupee sekoilemaan semmoista, että minua ei oteta Nyssen kyytiin se päällä, koska se kastelee penkit. Ihan normaalia matskua takki, mutta vuoriton ja polvipituinen. Samalla tyyppi pukee päällensä VEDENPITÄVÄÄ TAKKIA. Ja kyse ei ole takin ulkonäöstä, koska sanoisi senkin suoraan.
Mistä se edes keksii noita juttujansa? Ja miksi? Tämä on ihan jatkuvaa ja teen lähes kaiken arkipäiväisenkin salassa, kun en jaksa noita jatkuvia kommentteja. Yhtäkkiä vaan flippaa ja taas joku ihmeellinen käsitys asioista.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä että miehelläsi on harhaluuloisuushäiriö. Tästäki löytyy lisätietoa googlaamalla.
Joka tapauksessa tyyppi kuulostaa vaikealta ihmiseltä. En katsoisi kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ole todellakaan lukenut koko ketjua, mutta ihmetyttää, onko pakko teilata joukolla henkilö mielenterveysongelmaiseksi, jos hän toteaa että polvipituinen pitkä takki voi kastella bussin penkit? Sehän on ihan totta. Tuskin kukaan bussikuski asiaan mitään sanoisi, mutta en itsekään tykkäisi istua pitkässä märässä takissa bussin penkillä.
Mies ei ajatellut minun mukavuuttani, vaan että järjestän takillani kohtauksen bussikuskin kanssa. Eli todellisuudesta irtaantunut potentiaalinen skenaario juolahti välittömästi mieleen, kun näki minun pakkaavan takin reppuun. Itse en puuttuisi kenenkään repun sisältöön.
Kerran iski hätätila, kun näki minun ottavan banaanin evääksi mukaan. Koska banaani jäätyy autossa nopeasti, enkä pystyisi suömään sitä. Auto oli jo käynnissä enkä jaksanut vääntää asiasta, joten luovuin banaanista, ajoin kauppaan ja ostin eväät. Itse
Oma mieheni vahti ja päällepäsmäröi kaupassa ja aina olin valitsemassa väärää maitoa, väärää kaurahiutalepussia.
Joogassa taivutin jalkaani väärin hänen mielestään (oli käynyt yhdellä tunnilla, minä sadalla).
Just näitä mun tekemisen oikomista.
- se kaksisuuntaisen vaimo
Vierailija kirjoitti:
En nyt ole todellakaan lukenut koko ketjua, mutta ihmetyttää, onko pakko teilata joukolla henkilö mielenterveysongelmaiseksi, jos hän toteaa että polvipituinen pitkä takki voi kastella bussin penkit? Sehän on ihan totta. Tuskin kukaan bussikuski asiaan mitään sanoisi, mutta en itsekään tykkäisi istua pitkässä märässä takissa bussin penkillä.
Mies ei ajatellut minun mukavuuttani, vaan että järjestän takillani kohtauksen bussikuskin kanssa. Eli todellisuudesta irtaantunut potentiaalinen skenaario juolahti välittömästi mieleen, kun näki minun pakkaavan takin reppuun. Itse en puuttuisi kenenkään repun sisältöön.
Kerran iski hätätila, kun näki minun ottavan banaanin evääksi mukaan. Koska banaani jäätyy autossa nopeasti, enkä pystyisi suömään sitä. Auto oli jo käynnissä enkä jaksanut vääntää asiasta, joten luovuin banaanista, ajoin kauppaan ja ostin eväät. Itse en puuttuisi toisten eväisiin, en edes kiinnittäisi huomiota.
Todellisuudessa banaani ei olisi jäätynyt autossa, koska se olisi tullut mukaani työkohteeseen. En työskentele ulkona. Ja jäätynyt banaani on varmaan ihan syötävää.
Tuntuu että miehen pää on täynnä minua, olen uupunut siihen, että minua tarkkaillaan koko ajan.
Ap (uusi yritys kun meni taas lainaus väärään kohtaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kriteerini kumppania valitessa olivat positiivinen elämänasenne, tasapainoisuus ja hyväntahtoisuus.
Sinun kohdallasi toisin.
En tiennyt tämmöisestä mitään kun yhteen mentiin.
Ap
En usko.
Varmasti jotain merkkejä oli ilmassa, mutta et huomioinut niitä. Tai sitten olet todella huono lukemaan ihmisiä. Nytkin keksit miehesi epäkohteliaalle ja alentavalle käytökselle tekosyitä. Et vain halua uskoa, että paska mies tuli valittua.
Kyllä minä uskon, mutta missä ovat ne tekosyyt käytökselle? Näytä! Ja tämä minun syyllistäminen auttaa minua miten? Olin nuori ja ihmisistä kokematon.
Ap
Niin, olit. Mennyt aika. Jossain vaiheessa alkavat syyt kasaantua myös sinulle, jos olet oikeustoimikelpoinen aikuinen. Et voi loputtomiin syyttää muita. Sinua ei ole kidnapattu, ei pidetty kellarissa kahleissa. Olet ollut vapaa lähtemään, mutta valitsitkin (omien sanojesi mukaan) vuosikausiksi antaa toisen kohdella sinua huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä noi samat jutut oli kaksisuuntaisen ensioireita. Myöhemmin puhkesi täysillä, mutta tuollaista ihme käytöstä oli useampi vuosi kunnes paketti ns räjähti käsiin. Pidä silmällä ja lue asiasta.
Tätä omalla miettinyt. Mitä oireita miehelläsi siis kaikkinensa oli?
Ihmettelit, että ap miehelläsi ei ole euforiajaksoa. Jos kyse on kaksisuuntainen tyyppi 2 niin euforiat ja hypomaniat on harvinaisempia. Tämä tila sekoittuu lääkäreillä ensin yleensä masennukseen, mutta masennuslääkkeet pahentaa mielen tilaa. Tähän on ihan omat lääkkeet.
Tarkempaa listaa miehen ensioireista:
- muuttunut olemus, ennen lempeä ja kiva
- ahdistunut, stressaantunut, kireä
- välillä selkeästi masentunut
- perheelle suuttumista
Ja miten tämä erosi normaalista masennuksesta?
Kontrolloinnilta tuo kuulostaa enemmän kuin miltään muulta. Itse lemppaisin ensimmäisestä yrityksestäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kriteerini kumppania valitessa olivat positiivinen elämänasenne, tasapainoisuus ja hyväntahtoisuus.
Sinun kohdallasi toisin.
En tiennyt tämmöisestä mitään kun yhteen mentiin.
Ap
En usko.
Varmasti jotain merkkejä oli ilmassa, mutta et huomioinut niitä. Tai sitten olet todella huono lukemaan ihmisiä. Nytkin keksit miehesi epäkohteliaalle ja alentavalle käytökselle tekosyitä. Et vain halua uskoa, että paska mies tuli valittua.
Kyllä minä uskon, mutta missä ovat ne tekosyyt käytökselle? Näytä! Ja tämä minun syyllistäminen auttaa minua miten? Olin nuori ja ihmisistä kokematon.
Ap
Niin, olit. Mennyt aika. Jossain vaiheessa alkavat syyt kasaantua myös sinulle, jos olet oikeustoimikelpoinen aikuinen. Et voi loputtomiin syyttää muita. Sinua ei ole kidnapattu, ei pidetty kellarissa kahleissa. Olet ollut vapaa lähtemään, mutta valitsitkin (omien sanojesi mukaan) vuosikausiksi antaa toisen kohdella sinua huonosti.
Ei. Väkivalta ei ole koskaan uhrin vika. Tekijällä on aina mahdollisuus olla käyttämättä väkivaltaa ja aihetta myös olla käyttämättä sitä. Uhrilla on monta eri syytä, miksi hän on joutunut tilanteeseen, mutta hän ei ole syyllinen. Ja tämä on ihan oleellinen asia sisäistää siinä vaiheessa, kun parantaa itseään väkivallan uhrina. Niin kauan kuin syyttää itseään, on riski joutua uudelleen uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä noi samat jutut oli kaksisuuntaisen ensioireita. Myöhemmin puhkesi täysillä, mutta tuollaista ihme käytöstä oli useampi vuosi kunnes paketti ns räjähti käsiin. Pidä silmällä ja lue asiasta.
Ihmettelit, että ap miehelläsi ei ole euforiajaksoa. Jos kyse on kaksisuuntainen tyyppi 2 niin euforiat ja hypomaniat on harvinaisempia. Tämä tila sekoittuu lääkäreillä ensin yleensä masennukseen, mutta masennuslääkkeet pahentaa mielen tilaa. Tähän on ihan omat lääkkeet.
- välillä selkeästi
Sille, joka kysyit miten tämä kaksisuuntainen eroaa bp2:sta niin kannattaa lukea aiheesta. Niitä on lääkäreidenkin vaikea erottaa, psykiatri onnistuu parhaiten. Diagnoosin saaminen oireiden alusta kestää keskimäärin 8 vuotta. :( Usein siis sairaus ehtii pahentua.
Mutta tuollaiset ajatusvääristymät, mitä ap kuvaa on yksi oire. Kun hypomania / mania / psykoosi tulee niin sitten ymmärretään usein vasta mistä kyse. Usein jos miettii, että onko ollut välillä aktiivisia kausia kun asiat saa hyvillä mielin tehtyä ja välillä pitkiä kausia että mikään ei onnistu niin on yksi hälytysmerkki.
Ja jos masennuksen hoito on ollut tuloksetonta, on hyvä miettiä voiko kyse olla bp2:sta. Stressi pahentaa oireita merkittävästi.
Kyse on sairaasta kontrollinhalusta. Juuri tämän samaisen syyn takia, monet miehet haluavat nuoremman, pienemmän ja vähemmän koulutetumman naisen.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on sairaasta kontrollinhalusta. Juuri tämän samaisen syyn takia, monet miehet haluavat nuoremman, pienemmän ja vähemmän koulutetumman naisen.
Jos ei aina ole ollut näin, niin juurisyy olisi hyvä selvittää ennen peliliikkeitä. Tästä maasta saa yksityiseltä vaikka heti apua ja tietoa. Ihmiset usein eivät vain mene mukavuusalueeltaan ulos, kohtaa ongelmia ja haasta helppoja ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- välillä selkeästi masentunut
- perheelle suuttumista
Miksi yrität vängätä aloittajan miehelle suurinpiirtein kaksisuuntisen diagnoosia, se ei ole mielestäni näillä tiedoin todennäköistä. Sinun tapaus ja apn tapaus kuulostaa omiin korviini muutenkin kyllä aika erilaisilta, vaikka sunkin miehelle on liittynyt oireisiin ikävää käytöstä ja mm. suuttumista sinua ja perhettä kohtaan. Kerroit kyllä itse paljon kaksisuuntaiseen liittyvää muuta tunnusomaisempaa käytöstä, kuin mitä jatkuva kumppanin alentaminen on (mikä ei nyt ihan oikeasti taida olla niitä kaikkein tunnusomaisimpia piirteitä kaksisuuntaisessa) , kuten lisääntyvä unettomuus, masennus, kuvitteli että oli siistiä kun oli ihan sotkuista, ei suoriutunut enää töistään (vaikka luuli tekevänsä paljon) jne mainitsemaasi, ja sitten vielä psykoosi ja hypomania.
Tuollainen vuosien kumppanin mollaaminen ja alentaminen, ei kyllä milestöni kuulosta viittaavan kaksisuuntaiseen, vaikka moitteet olisivat suoraan valheellisia tai abrsurdeja ja sillä tavalla harhaisia, mikä voi olla vallan mainiosti sitä alentamista ja haukkumista ja myös kontrollointia ja eristämisyritystä manipuloiden, ja mielestäni ap:n esimerkit kuulostavat klassisesti juuri tällaiselta. En tokikaan väitä, etteikö ap: n miehellä voisi olla muutenkin harhaisuuttakin. Kuitenkin harhaisuutta voi liittyä moneen asiaan tai häiriöön ja esim. narsistitkin elää omassa harhaisessa maailmassaan, ja uskoo usein ainakin osaksi omiakin valheitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ymmärsin aloitukesta ja sen otsikosta, että kyse oli nimenomaan aloittajan jatkuvasta avostelusta. Kaipaisin vähän kyllä lisäperusteluja, miksi tällainen arvostelu ja jatkuva toisen alentaminen kuuluisi bipolarisuuden tyyppilliseksi oireeksi. Mistään muistahan asioista aloituksessa ei mainittu. Ei kuulosta omaan korvaani nyt ihan loogiselta tukinnalta, vaan aika kaukaahaetulta.
Ap, ei tarvitse sietää oikeasti tuollaista. Ei sitä rakastaan ja lähintään vaan yksinkertaisesti kohdella noin.
Kun sairaus alkaa oireilla, sairastunut siirtää ongelmat läheiseen ihmiseen. Tästä tulee syntipukki.
Todellako tällainen on yleistä ja tunnusomaista nimenomaan bipolaarisuudessa? Luulisi, että olisi ne varsinaiset juuri siihen sairauteenkin kuuluvat tyyppilliset oireet kuitenkin myös...
Vrt. esim. narsistisuudessa tuollainen harhainen projisointi on kuitenkin juuri yksi tyypillisimmistä tunnusomaisista piirteistä näissä narsistisissa häiriintyneissä toimintamalleissa. Omat ongelmat projisoidaan toiselle, ja se liittyy nimenomaan voimakkaasti toisen alentamiseen, kontrollointiin, pilkkaamiseen, läheisistä eristämiseen tai sen yrittämiseen, haukkumiseen, moittimiseen, arvosteluun, syyllistämiseen, manipulointiin ja muuhun vallankäyttöön. Eli henkiseen väkivaltaan.
Joskus on myös niin, että joillakin ihmisillä narsistisia piirteitä ja taipumuksia tulee esille vaikeassa elämäntilanteessa, esim. kovassa stressissä tai sairastuessa.
Bipoon liittyvät harhaluulot tuskin koskee vain kumppanin mollaamista ja lyttäämistä tms, vaan näkyy laajemmin vähän kaikessa.
Tekee pahaa lukea näitä miten naiset menee tuhannen mutkalle jonkun huonosti käyttäytyvän miehen takia ja pohtivat, että mistä on kyse. Kun kyse on siitä, että pitäisi ensin keskustella siitä ongelmasta sen ihmisen kanssa, ja jos mikään ei muutu parempaan (yleensä ei), niin vetää itse rajat sille miten paljon antaa toisen hankaloittaa elämäänsä ja alkaa valmistella eroa.
Mies ei ole naisen lapsi, jonka elämän vaikeudet naisen tarttis korjata.
Naiset haluaa auttaa ja ymmärtää...liikaa.
Bipolar tietyissä vaiheissa ihmisestä tulee usein tosi narsistinen. Se johtuu siitä, että ne jotkut aivoalueet ei pelitä sillä hetkellä. Sama muistisairauksissa.
On tietysti yksilöllistä miten oireet ilmenee. Usein puoliso saa syntipukin roolin, johon projisoidaan kaikki negatiivinen ekana ennen kuin muille alkaa näkyä.
Jos on psykoottinen masennus tai hypomaniajakso, niin on tietenkin kaikenkirjavaa pikku oiretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- välillä selkeästi
En vänkää kenellekään mitään diagnoosia, vastasin vain ap:n kysymykseen hänen pyynnöstään omista kokemuksista. Kehotin häntä hakemaan asiantuntijan apua ja korostin, että tavan lääkäreillekin diagnosointia on näissä vaikeaa, siksi tarvitaan psykiatri.
Vähän kyllä ihmettelen tuota sinun aggressiivista reagointia, että mistä mahtaa siellä päässä tuulla. Ymmärtänet myös, että jokainen psykiatrian potilas on yksilö. Harvoin on mitään selvää oppikirjatapausta.
Hienoa, että olet jo käynyt keskustelemassa tilanteesta, ja toivottavasti löydät itsellesi myös terapeutin. Kuten aiemmin jo sanottiin, varsinainen traumaterapia ja EMDR on tosiaan tarkoitettu enemmän yksittäisten traumojen purkamiseen, kun taas tällaisessa tilanteessa riittää, että terapeutti on turvallinen, lämmin ja empaattinen ja ymmärtää mistä on kyse. Olet joutunut elämään vuosikausia empatiavajeessa ja siksi nimenomaan empatian saaminen on äärimmäisen tärkeää. Olen itse saanut PTSD-diagnoosin erottuani samankaltaisesta kumppanista, ja oma terapeuttini on juuri tuollainen.
Sekin on ihan totta, että sillä ei ole sinänsä mitään merkitystä, miksi mies käyttäytyy niin kuin käyttäytyy - kun suhde on näin toksinen eivätkä toistuvat keskustelut ole muuttaneet tilannetta, ainoa vaihtoehto on ero. Siihen on kuitenkin oltava itse henkisesti valmis ja se vaatii oman kypsyttelynsä. Tiedän sen, sillä olen eronnut vastaavasta suhteesta kahteen kertaan. Ensimmäisen eron jälkeen annoin eksälle uuden mahdollisuuden, kun hän vannoi niin muuttuvansa ja vaikuttikin aluksi muuttuneen ja ymmärtäneen, miten väärin oli minua kohdellut. Se oli kuitenkin pelkkää hooverointia, jolla hän sai minut takaisin ansaan, ja pian kaikki oli vielä huonommin kuin ennen eroa.
Kun olet jo perehtynyt asioihin, tiedät varmaan senkin että väkivallan uhria ei saisi koskaan painostaa eroon, sillä se vain pahentaa uhrin jo muutenkin tuntemaa häpeää ja lujittaa entisestään traumasidettä. Tätä ei useinkaan ymmärretä, jos ei ole itsellä omakohtaista kokemusta tai koulutuksen kautta saatua tietoa. Minuakin yritettiin painostaa eroon niin psykologin kuin lastensuojelun toimesta, mutta onneksi yksi lastensuojelun työntekijä oli jo sitä ennen tehnyt selväksi sen, että kukaan ei saa painostaa minua eroon, vaikka varmasti ymmärsi hänkin että se oli tilanteessa ainoa järkevä vaihtoehto. Tiesin ja ymmärsin kyllä erittäin selvästi, että suhteesta on päästävä pois, mutta tiesin myös sen, että se ei tapahdu sormia napsauttamalla vaan vaatii oman aikansa ja myös omat järjestelynsä.
Kuulostaa myös hyvältä, että olet jo alkanut viedä tavaroita varastoon ja teet erotyötä pikkuhiljaa myös ihan konkreettisesti, et vain henkisesti. Sitten kun olet valmis eroon ja olet saanut hankittua itsellesi uuden asunnon, pidä huoli siitä että muutat turvallisesti. Minua neuvoivat siihen ammattilaiset poliisia myöten. Niin epävakaasta ja ailahtelevaisesta ihmisestä eroamisessa on todellinen vaaran mahdollisuus.
Varaudu myös eron jälkeisiin vaikeuksiin, mikäli teillä on yhteistä omaisuutta, kuten asunto. Sitä ei normaali ihminen osaisi kuvitellakaan, millaisia tarinoita häiriintyneet eksät voivat keksiä ja miten he voivat värvätä lukuisia kavereita valehtelemaan samaa tarinaa saadakseen mahdollisimman suuren osan yhteisestä omaisuudesta itselleen. Kun kaikki yhteinen omaisuus on heidän silmissään vain ja ainoastaan heidän, eikä se jää siihen, vaan minunkin eksäni on vaatinut itselleen myös monenlaista henkilökohtaista omaisuuttani ja satojen tuhansien eurojen korvausta muka tekemästään työstä yhteisen talouden hyväksi. Sen takia kehotankin olemaan yhteydessä asianajajaan jo ennen kuin lähdet suhteesta. Vaikka taloudellinen tilanteesi onkin onneksi hyvä, tällainen mies voi oikeasti keksiä ihan mitä vaan.
Tsemppiä ja voimia. <3 Se päivä koittaa vielä, jolloin tämä kaikki on taakse jäänyttä elämää ja edessä on parempi tulevaisuus. Vaikka siihen menisi aikaa ja oma usko olisi välillä koetuksella, se päivä koittaa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että olet jo käynyt keskustelemassa tilanteesta, ja toivottavasti löydät itsellesi myös terapeutin. Kuten aiemmin jo sanottiin, varsinainen traumaterapia ja EMDR on tosiaan tarkoitettu enemmän yksittäisten traumojen purkamiseen, kun taas tällaisessa tilanteessa riittää, että terapeutti on turvallinen, lämmin ja empaattinen ja ymmärtää mistä on kyse. Olet joutunut elämään vuosikausia empatiavajeessa ja siksi nimenomaan empatian saaminen on äärimmäisen tärkeää. Olen itse saanut PTSD-diagnoosin erottuani samankaltaisesta kumppanista, ja oma terapeuttini on juuri tuollainen.
Sekin on ihan totta, että sillä ei ole sinänsä mitään merkitystä, miksi mies käyttäytyy niin kuin käyttäytyy - kun suhde on näin toksinen eivätkä toistuvat keskustelut ole muuttaneet tilannetta, ainoa vaihtoehto on ero. Siihen on kuitenkin oltava itse henkisesti valmis ja se vaatii oman kypsyttelynsä. Tiedän sen, sillä olen eronnut vastaavasta suhteesta kah
Jatkoa: tuosta eroon painostamisesta vielä .Ymmärrän että oma viestini voi vaikuttaa ristiriitaiselta, kun kirjoitan toisaalta, ettei saa painostaa eroon, ja toisaalta puhun ap:n tulevasta erosta. Ymmärsin kuitenkin ap:n viesteistä, että hän työstää jo eroa, kun on vienyt tavaroita välivarastoon ja kysellyt asuntoa, ja tarkoitan painostamisella tässä ennen kaikkea sitä, että kukaan ei saa tulla ihmettelemään miksi ap on vielä suhteessa, miksei hän ole jo lähtenyt, mitä ihmettä hän oikein valittaa kun ei tee mitään asioiden eteen yms., mitä väkivaltaisessa suhteessa olevat ihmiset saavat valitettavasti usein kuulla. Väkivaltaisesta, toksisesta suhteesta eroaminen vaatii aikaa ja henkistä valmistautumista, jotta siihen on valmis, vaikka kuinka ymmärtäisi että ero on oikea vaihtoehto, ja tämä johtuu juuri traumasiteestä.
Olin itse eron jälkeen helpottunut, kun luin vagushermosta ja siitä miten se ei toimi oikein traumatisoituneella ihmisellä: siinä missä normaalisti ihmisellä käynnistyy taistele tai pakene -refleksi, traumatisoitunut ihminen lamaantuu eikä yksinkertaisesti pysty toimimaan. Lähtemisen vaikeuteen on siis olemassa ihan fysiologinen syy, johon taas voi saada apua, kun tietää ja ymmärtää mistä on kyse.
Mutta kun se mies on muuten aivan ihana ... niinpä tietenkin. Siksi sinä olet valmis sietämään ihan mitä tahansa.