Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntuuko teistäkin joskus ettei kukaan läheinen ymmärrä?

Vierailija
03.08.2024 |

Olen kokenut elämässäni aika paljon vaikeita asioita ja kyllästyttää sellaisten ihmisten seura jolla ei ole samankaltaisia kokemuksia. Tuntuu että oikein kukaan ei voi ymmärtää sitä millaista mm. oli kasvaa ilman toista vanhempaa, olla pienituloisesta perheestä ja jäädä ulkopuoliseksi monesta asiasta mitä muut teki yhdessä vanhempiensa kanssa. Moni tuttu turvautuu vielä kolmekymppisenäkin vanhempiinsa ja minulla ei sitä mahdollisuutta edes ole. Eikä nämä ihmiset edes ymmärrä miten onnekkaita he on.

Olisi varmaan erilaista jos ympärillä olisi muitakin rankemman elämän kokeneita. Sellaisia joiden kanssa voi puhua vaikeistakin asioita eikä vain pintaliitoasioista mitä somessa on, vaatteista ja parisuhdeongelmista.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit kiinnostunut myös muiden elämästä ja asioista, huomaisit nopeasti, että harvalla se elämä on ollut kovin helppoa. Kun vähän esittää kysymyksiä eikä kaivele vain omaa napaa saattaa huomata, että ei ole ainut rankan elämän elänyt.

Ei varmasti ole ainut, mutta ei myöskään jokaisella ole C-PTSD:tä lapsuutensa vuoksi. 

Ap, ainakin youtubessa löydät paljon kohtalotovereita videoiden kommenttiosioista esim. Tim Fletcher, Crappy childhood fairy, Patrick Teahan.

Ja joo, täällä yksi kohtalotoveri. 

Tässä hyvä tuore video

https://www.youtube.com/live/AjsNF5y8k3k?si=1Qt9ZxFGq63zbLhv

Vierailija
42/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo komentelevat, vähättelevät ja syyttelevät eivät ymmärrä kehityksellisen trauman rakennetta. Se on kuin masennus, se ei mene ohi "ryhdistäytymällä", sitähän varmaan me kaikki traumatisoituneet olemme enemmän tai vähemmän tehneet. Ihan hyvä, jos ap pääsisi hoitamaan omat ongelmansa terapialla ja/tai self helpillä ennen kuin ne räjähtävät päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla läheisiä nämä ymmärtämättömät ihmiset ovat? Ystäviä? sukulaisia? työkavereita?

Kuka on valinnut, että juuri nämä ihmiset ovat läheisiäsi?

Vierailija
44/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla läheisiä nämä ymmärtämättömät ihmiset ovat? Ystäviä? sukulaisia? työkavereita?

Kuka on valinnut, että juuri nämä ihmiset ovat läheisiäsi?

Kuinka paljon ihmisellä on valinnanvaraa siihen, ketkä ovat hänen läheisiään? Toki siinä mielessä on, että voi sulkea pois ihmisiä, mutta heidän tilalleen ei voi pakottaa parempia. 

Vierailija
45/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit kiinnostunut myös muiden elämästä ja asioista, huomaisit nopeasti, että harvalla se elämä on ollut kovin helppoa. Kun vähän esittää kysymyksiä eikä kaivele vain omaa napaa saattaa huomata, että ei ole ainut rankan elämän elänyt.

Ei varmasti ole ainut, mutta ei myöskään jokaisella ole C-PTSD:tä lapsuutensa vuoksi. 

Ap, ainakin youtubessa löydät paljon kohtalotovereita videoiden kommenttiosioista esim. Tim Fletcher, Crappy childhood fairy, Patrick Teahan.

Tässä hyvä tuore video

Missä kohtaa sanottiin että ap:lla olisi c-ptsd?

Vierailija
46/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kaikkien nyt piti hyökätä aloittajaa vastaan noin.

Minä ymmärsin että hän kaipaa vertaitukea ja ymmärrystä. En kokenut häntä uhriutuvaksi, syytteleväksi tai hyökkääväksi.

Miksi aina pitää sotia ja olla niin tuomitsevia.

Aloittaja ei tunnu kykenevän ajatella asiaa yhtään laajemmin. Esimerkiksi ihan vaan siltä kannalta, että hän ei tunnu ymmärtävän, ettei kaikki välttämättä tuo hänelle tai muillekaan kaikkia elämänkokemuksiaan esille. Tämän ymmärtääksen sijaan aloittaja on keksinyt olettaa, ettei muilla ole ollut vaikeuksia.

En lukenut aloitusta noin negatiivisten lasien läpi.

Vierailija
47/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä tuore video

Siinä kohtaa, että hän oirekuvansa sekä taustansa sopii siihen. 

Vierailija
48/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kaikkien nyt piti hyökätä aloittajaa vastaan noin.

Minä ymmärsin että hän kaipaa vertaitukea ja ymmärrystä. En kokenut häntä uhriutuvaksi, syytteleväksi tai hyökkääväksi.

Miksi aina pitää sotia ja olla niin tuomitsevia.

Aloittaja ei tunnu kykenevän ajatella asiaa yhtään laajemmin. Esimerkiksi ihan vaan siltä kannalta, että hän ei tunnu ymmärtävän, ettei kaikki välttämättä tuo hänelle tai muillekaan kaikkia elämänkokemuksiaan esille. Tämän ymmärtääksen sijaan aloittaja on keksinyt olettaa, ettei muilla ole ollut vaikeuksia.

En lukenut aloitusta noin negatiivisten lasien läpi.

Ap täällä negailee. Tekee pinnallisia oletuksia muiden elämistä.

Vierailija
49/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä tuore video

Siinä kohtaa, että hän oirekuvansa sekä tau

Käsittääkseni tuota ei diagnosoida muutaman nettiin kirjoitetun lauseen perusteella.

Vierailija
50/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä itse kuulostit tosi pintaliito-ihmiseltä.

Pääasiallinen ongelmasi oli siis rahan puute?! Ja eniten ärsyttää, kun muilla ei ole rahasta puute.

Luulisi vanhemman kuolema olevan iso juttu, mutta ei, vaan raha..

Plääh

Eihän sun elämä edes ollut sitten mitenkään erityisen rankka. Joka toisella sama tai pahempi.

Ei vaan se että äiti kuoli kun olin 5. Ap

Niin entä sitten? Oma äitinikin kuoli kun olin lapsi, mutta minulla oli ympärillä muita välittäviä aikuisia. 

No jotain vikaa sinuunkin jäi, kun koet tarpeelliseksi kommentoida noin. 

Ap nimenomaan ei kuvittele olevansa ainoa, jolla on ollut vaikeaa, hänhän sanoo avauksessa toivovansa löytää samassa tilanteessa olevia! Ap, google laulamaan ja etsi vertaisryhmiä virtuaalisesti tai livenä. Hakusanoja traumaattinen lapsuus, kehityksellinen trauma, C-PTSD.

Olen ollut tuollaisessa ryhmässä ja vaikka taustat erosivat toisistaan paljonkin, oireet olivat kovin yhteneväisiä, koska seuraukset aivoille, hermostolle ja välittäjäaineille ovat samankaltaiset siitä riippumatta. mistä tapahtumista lapsuudessa ongelma juontaa. 

Vierailija
51/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä tuore video

Käsittääkseni tuota ei diagnosoida muutaman nettiin kirjoitetun lauseen perusteella.

Sitä ei diagnosoida tällä hetkellä missään. On tulossa osaksi diagnostiikkaa, käsittääkseni. Se on vallan helppo diagnosoida itse itselleen tutustumalla aiheeseen ja näin pystyy aloittamaan self helpin, terapian ja muun avun, kuten vaikka sen vertaisryhmän etsimisen. 

Ja muuten, se lapsuustrauma voi kosahtaa päälle vielä myöhemmin elämässä. Olen käynyt vertaisryhmän ja ainakin puolet meistä kuvitteli keski-ikään asti, että ovat pärjänneet elämässä oikein hyvin ja traumat jääneet lapsuuteen. Kunnes ne eivät enää olleetkaan ja silmät avautuivat myös niille välissä olleille vuosikymmenille. Eli tässäkin ketjussa omaa selviämistään kehuneet eivät välttämättä ole lopullisesti turvassa, kukaan tuskin saa lopullista turvaa, koska mikä tahansa tulevaisuuden tapahtuma voi aktivoida trauman, vaikka tällä hetkellä elämässä olisi palikat kasassa. 

Vierailija
52/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääasiallinen ongelmasi oli siis rahan puute?! Ja eniten ärsyttää, kun muilla ei ole rahasta puute.

Plääh

Eihän sun elämä edes ollut sitten mitenkään erityisen rankka. Joka toisella sama tai pahempi.

Niin entä sitten? Oma äitinikin kuoli kun olin lapsi, mutta minulla oli ympärillä muita välittäviä aikuisia. 

Ap nimenomaan ei kuvittele olevansa ainoa, jolla on ollut vaikeaa, hänhän sanoo avauksessa toivovansa löytää samassa tilanteessa olev

Tai sitten ap muuten vaan parkuu muille kateellisena mammansa perään. Ei ole muiden syytä että hänen äitinsä otti ja kuoli.

Vierailija
53/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei diagnosoida, eli höpöhöpödiagnoosi.

Vierailija
54/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plääh

Ap nimenomaan ei kuvittele olevansa ainoa, jolla on ollut vaikeaa, hänhän sanoo avau

Tai sitten ap muuten vaan parkuu muille kateellisena mammansa perään. Ei ole muiden syytä että hänen äitinsä otti ja kuoli.

No, sekin on yksi traumaoire, että on kateellinen muille eikä koe elävänsä samanlaista elämää. Ei ne poistu sillä. että sinä paheksut sitä. Eiköhän ap haluaisi mieluiten olla kuten muutkin, sulautua joukkoon ja elää yhdessä muiden kanssa kadehtimatta ketään. 

Vierailija
55/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit tutustua aiheeseen, kuten myös ap, vaikkapa psykoterapeutti Juha Klaavun kirjasta Lapsuuden kehityksellinen trauma - syy arvottomuuteen, häpeään ja syyllisyyteen.

Vierailija
56/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä sairastuttava kuin burn out, joka ei myöskään ole KELA:n hyväksymä diagnoosi. Eikä se yksistään tee työkyvyttömäksi ilman liitännäissairauksia (masennus, ahdistus, paniikki, fyysiset sairaudet, mutta pilaa tehokkaasti elämää, kuten ap kokee nyt oman elämänsä.

Vierailija
57/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi, että murehdit asioita, jotka ovat olleet elämässäsi huonosti, kannattaa myös miettiä, mikä on ollut hyvin.

Oliko sinulla kavereita? Olitko terve? Oliko lapsuutesi turvallinen? Millaiset välit sinulla oli sen vanhemman kanssa, joka sinulla oli? jne.

Vierailija
58/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plääh

Ap nimenomaan ei kuvittele olevans

No, sekin on yksi traumaoire, että on kateellinen muille eikä koe elävänsä samanlaista elämää. Ei ne poistu sillä. että sinä paheksut sitä. Eiköhän ap haluaisi mieluiten olla kuten muutkin, sulautua joukkoon ja elää yhdessä muiden kanssa kadehtimatta ketään.

Kateellinen voi olla myös ihan muuten vaan, ilman että se olisi traumaoire.

Vierailija
59/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että et voi nähdä muiden perheisiin että siten tietää koko todellisuutta. Olet ilmeisesti luonut käsityksen, että muilla olisi ollut paremmin kuin sinulla.

Vierailija
60/127 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä vertailla omaa elämääni muiden elämään, vaikka jollain olisikin paremmat välit vanhempiinsa, ei se automaattisesti tarkoita että heidän elämä kokonaisuudessaan olisi parempi. Olen pyrkinyt keräämään elämääni muita merkityksellisiä ihmisiä enkä 30-vuotiaana koe mitään tarvetta turvautua omiin etäisiin vanhempiini. 

Pintaliitoasioista keskustelevilla ihmisillä voi aivan hyvin olla taustalla traumoja, mutta eivät vain halua velloa niissä.