Yksin asuvat ihmiset, millaisia aamu- ja iltapaloja syötte? Kun ei viitsisi ostaa kauheaa tarvikearsenaalia kaappiin vanhentumaan :(
Niin ei tule sitten syötyä oikein mitään. Joskus ostan niitä valmiiksi viipaloituja juustoja pienimmän paketin mutta siitäkin jää käyttämättä todella helposti osa. Karjalanpiirakkapusseja olen laittanut pakastimeen mutta siihen olisi joku "päällinen" hyvä saada, leikkeleitä taas on paketissa liian paljon enkä oikein tiedä niiden pakastamisesta. Kurkut, salaatit jne jäävät myös osaksi huonoksi. Joku yksi tomaatti nyt voisi mennäkin mutta ei se oikein riitä? Lähinnä suolapuolta nyt mietin, jogurtteja ym myydään annoskokoisina valmiiksi.
Kommentit (242)
Millainen on sun päivällinen. Oletko varma, että tarvitset vielä iltapalan? Ella K. kertoo tämän päivän lehdessä, että Italiassa ei syödä kuin lounas ja päivällinen, ei mitään sillä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakoihin sopii munavoi parhaiten, olen joskus keittänyt yhden munan, kun kaveri tulee kahville enkä enempää tarvi. Ensin munaleikkurilla leikkaan munan, haarukalla margariinin kanssa möuhennän, vähän suolaa.
Mutta mulla käy usein niinkin että ostan sen 6 kpl kananmunapaketin ja sitten käytän sieltä sen 1-2 munaa ja löydän sen myöhemmin jääkaapista jo päiväys menneenä. Eli noita tuotteita ei vaan kerta kaikkiaan tule käytettyä koko myyntipakkauksen verran ennen kuin päiväys menee.
Osta pienempi munapaketti tai vaikka yksittäisiä munia, molempia saa jos kykysi suunnitelmalliseen ruuanlaittoon on huono. Munat myös säilyy kuukausia parasta ennen -päiväyksen yli.
Kerropa valopää, mistä löytyy yksittäisiä munia? Itse en ole nähnyt niitä perusmarketeissa varmaan kolmeen vuosikymmeneen.
Nykyisen ravitsemussuosituksen mukaan kasviksia pitäisi syödä 500-800 kg päivässä. Se on sinkulle viikossa 3,5-5,6 kiloa. Katsoin tuossa, että vihanneksia, marjoja ja hedelmiä on tuoreena 16 lajia ja pakasteena ja säilöttyinä ehkä toinen mokoma.
Tänään söin aamupalaksi ruisleipää juustolla ja kurkulla, porkkanan ja palan kyssäkaalia. Eilen sama setti välipalaksi, aamupalalla tuolloin kaurapuuro mustikoiden, vadelmien ja karhunvatukoiden kera. Tänään luultavasti välipalaksi loput marjat granolan kera.
Leikkeleitä en käytä lainkaan, mutta juustopaketit säilyvät kyllä parin siivun päiväkulutuksella riittävän pitkään. Leipänä on yleensä ruisleipä tai hapanjuureen leivottu leipä, joka ei pientä kuivahtamista pelkää. Pidän pakastimessa valmiita karjalanpiirakoita, joita mikrottelen yksi kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakoihin sopii munavoi parhaiten, olen joskus keittänyt yhden munan, kun kaveri tulee kahville enkä enempää tarvi. Ensin munaleikkurilla leikkaan munan, haarukalla margariinin kanssa möuhennän, vähän suolaa.
Mutta mulla käy usein niinkin että ostan sen 6 kpl kananmunapaketin ja sitten käytän sieltä sen 1-2 munaa ja löydän sen myöhemmin jääkaapista jo päiväys menneenä. Eli noita tuotteita ei vaan kerta kaikkiaan tule käytettyä koko myyntipakkauksen verran ennen kuin päiväys menee.
Osta pienempi munapaketti tai vaikka yksittäisiä munia, molempia saa jos kykysi suunnitelmalliseen ruuanlaittoon on huono. Munat myös säilyy kuukausia parasta ennen -päiväyksen yli.
Kerropa valopää, mistä löytyy yksittäisiä munia? It
Neljän munan kennoja on myynnissä. Munat ovat kyllä tuote, jotka eivät koskaan ole pilaantuneet, vaikka ostan vain itselleni 12 munaa kerralla.
Kyllä meillä pienen kunnan Kaavin K-kaupassa saa ostaa yksittäisiä munia tai vaikka 50g meetvurstia.
Vierailija kirjoitti:
Millainen on sun päivällinen. Oletko varma, että tarvitset vielä iltapalan? Ella K. kertoo tämän päivän lehdessä, että Italiassa ei syödä kuin lounas ja päivällinen, ei mitään sillä välillä.
En ole ap, mutta nuorena ennen lapsia mä en syönyt lainkaan päivällistä. Töissä iltapäivällä vain lounaan. Aamulla kotona jotain ja illalla vielä jotain, mutta en laittanut varsinaista ruokaa kuin korkeintaan viikonloppuisin. Enkä aina silloinkaan, jos mutsi oli kutsunut syömään :D Eli mulla oli just aamupala, lounas ja iltapala. En ollut siihen aikaan kovin kiinnostunut ruuanlaitosta ja mulla ruuanvalmistusastiatkin oli liian isoja siihen, että olisi tehnyt vain yhden annoksen. Jos jotain tekikin kotona ja sitä jäi seuraavaksi päiväksi, seuraavana päivänä saattoi tulla kotiin vasta myöhään eikä tehnytkään enää mieli nk oikeaa ruokaa vaan just joku voileipä, banaani tms riitti ihan hyvin. Kun sain lapsia, ruuanlaitosta tuli rutiinia, koska lapsille piti olla ruokaa ja ateria-ajat. Kun lapset tulivat aikuisiksi, ongelmana oli taas ne ruuanvalmistusastioiden kooti, mutta hankin pienempiä ja nyt, kun teen etätöitä, ei ole ongelmana se, että jotain ruokaa tai elintarviketta menisi roskiin. Joten mä ymmärrän ihan hyvin, jos yksin asuva ei syö kotona muuta kuin aamu- ja iltapalat.
Vierailija kirjoitti:
Jälleen muistuttelen yksilöllisyydestä. Minä en kykene syömään suuria annoksia, joten nälkä kurnii 3-4 h kuluttua ateriasta. Tarvitsen siis aamiaisen klo 8, lounaan klo 11, välipalan klo 14, päivällisen klo 17 ja iltapalan klo 19-20. Nukkumaan alan klo 22. Kaikki ateriani ovat siis pieniä ja kevyitä. Näin pidän huolen verensokerin tasaisena pysymisestä ja riittävästä energiansaannista, sekä syvästä yöunesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro
Teillä on sitten joku paikallinen kanala, joka toimittaa munia myös yksittäin myytäviksi. En ole itse kaupunkiolosuhteissa nähnyt mokomaa.
Nro 88: "Teillä on sitten joku paikallinen kanala, joka toimittaa munia myös yksittäin myytäviksi. En ole itse kaupunkiolosuhteissa nähnyt mokomaa."
Mä olen nähnyt, ihan täällä Vantaalla. Meillä vaihtui lähikaupan (pieni K-Market) kauppias vajaat 2 vuotta sitten ja tämä uusi kauppias otti noi irtomunat myyntiin noin vuosi sitten. Mutta on tosiaan joku tietty kanala, mistä ne tulee. En muista, minkä niminen kanala, vaikka se lukeekin kyltissä niiden munien yläpuolella.
Joo, täähän on Ilmiselvä provo, joten en vaivaudu vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun aamupalani on tuoremehu, kahvi ja paahtoleipä. Vihannekset ja hedelmät eivät ole kuuluneet koskaan ruokavaliooni.
Aamupalani on yksi siivu vaaleaa tai kauraleipää. Päälle rahkaa reilusti ja siihen päälle marmelaadia. Pari kertaa viikossa lisäksi keitetty kananmuna. Syön kyllä hedelmiä ja vihanneksia vaikka kuinka paljon, mutta aamupalalla en koskaan. Suolisto ja maha eivät minulla tykkää yhtään jos jotain raakaa söisin tyhjään mahaan. Iltapalaa taas en syö ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän minäkin Italiassa asuvana olen usein täällä maininnut, kiukkuisia kommentteja ja alapeukkuja siitä saa. Italiassa juodaan se espresso klo 16-17 välillä. Lounas on kello 12-13 välillä ja se suomeksi kutsuttu päivällinen on 19-20 välillä. Lapsille ja teineille on välipalaa jos haluavat, se on merendino. Voi aikuinen juoda lasin pari vettä välipalaksi.
No vastataan. Tässä aamupaloja, joita syön.
- Riisi/maissikakut hummuksella + kahvia
- Alpro Greek style -mangojugurtti ja mysliä + kahvia
- Alpro Greek style -vanilijajugurtti, leseitä ja marjoja + kahvia
- illalla jääkaappiin tekeytymään laitettu chia-kauravanukas ja marjoja + kahvia
- neljänviljan puuro, jonne rikottu keittämisen loppuvaiheessa 1 kananmuna. K-kaupan omanhilloa + kahvia
- itse tehty vihersmoothie, jossa proteiinijauhetta + kahvia
- silloin tällöin Elovena kauramuroja ja Valion mehukeittoa + kahvia
Löytyiskö näistä sulle ideoita?
Laita se juustopaketti minigrip pussiin ja pidä huolellisesti suljettuna. Juusto ei mene yhtään miksikään, kun vaan säilytät sen jääkaapissa. Isoin ongelma on juuston kuivuminen
Kyllä mulla ainakin tavallisen kokoinen leikkelepaketti tai juusto ehtii kulua ennen kuin se pilaantuu. Syön yleensä saman tyylisen leivän sekä aamulla että illalla. Helposti ne tarpeet säilyvät jääkaapissa hyvänä ainakin viikon ja leipäpussista pakastan osan. Tietysti jo kaupassa kannattaa tarkastaa, että leikkeleessä ym. aremmissa tarpeissa päiväystä on tarpeeksi jäljellä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 88: "Teillä on sitten joku paikallinen kanala, joka toimittaa munia myös yksittäin myytäviksi. En ole itse kaupunkiolosuhteissa nähnyt mokomaa."
Mä olen nähnyt, ihan täällä Vantaalla. Meillä vaihtui lähikaupan (pieni K-Market) kauppias vajaat 2 vuotta sitten ja tämä uusi kauppias otti noi irtomunat myyntiin noin vuosi sitten. Mutta on tosiaan joku tietty kanala, mistä ne tulee. En muista, minkä niminen kanala, vaikka se lukeekin kyltissä niiden munien yläpuolella.
Sellaisessakin pikkukaupungissa kuin Helsingissä on useita kauppoja, jotka myy irtomunia, K-ryhmää ne tietysti on kun eivät ole pelkästään bulkkivalikoiman varassa.
Isommissa kaupoissa on myös se lihatiski mistä saa ostaa yksittäin vaikka broilerin koipia, tai pienen siivun kalaa tai lihaa.
Kylmäosaston valmiissa paketeissa on aina liikaa yhdelle hengelle.
Lisäksi jugurttia, yosaa, pari tomaattia, pieni kurkku, salaattisekoituksiakin myydään nykyään pienissä paketeissa
Ruispaloja, reissaria myydään pienissä paketeissa, leikkeleitä sadan gramman paketeissa. En ymmärrä, mikä tässä on se ongelma. Kaikkea saa joko yksittäin tai pienissä paketeissa ja tietenkin pakastin käyttöön, niin se on isommillakin perheillä
Mikä tää riita näistä kananmunista on? Kaupassa myydään kuuden munan kennoja ja kauanko se kenno säilyy yhdellä ihmisellä, jos vaikka kaksi munaa viikossa keittää siitä?
Kurkkuongelmasi ratkaisu on puolet vuodesta avomaan kurkku. Salaatteja saa pienen annoksen valmiiksi pilkottuna pussissa tai kaupan salaattibaarista kokoat haluamasi setin oliivi kerralaan.
Juusto ja meetvursti säilyy jääkaspisss jotain puoli vuotta... veikkaan että 100g paketit tulee sullakin syötyä nopeammin.
Voita saa joistakin kaupoista 10g nappeina.
Sämpylätkin myydään kappaleittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun p
Minulla aivan sama. Käyn torstaisin kaupassa ja ostan viikon ruoat. En syö eineksiä joten valmistan itse kotona. Eivät leikkeleet mihinkään pilaannu päivässä parissa. Munia ostan myös suoraan tilalta 20-30 kpl kerrallaan. Omeletti kesäkurpitsan ja paprikan/tomaattien kera on hyvää. Munavoitakin teen reilusti ainakin neljä munaa keitän, teen välillä munavoin raejuuston ja maustan hyvin. Ikinä en kyllä laita mitään "nokaretta" karjalanpiirakan päälle vaan reilusti pitää olla munavoita ja sitä syön vielä seuraavanakin päivänä. Margariineja en käytä vaan rahkaa. En ole tainnut margariinia syödä vuosikymmeniin, haiseekin jo niin kamalalle. Pakkauskoot eivät ole minua koskaan häirinneet, olen yksineläjä jo 25 v. leski ja lapset maailmalla perheineen.
Lisäksi olemme yksilöitä. Mulla ei puuro pidä nälkää yhtään. Pakko funtsia aina jokin vähärasvainen proteiininlähde joka aterialle. Oliiviöljyä myös. Tai pähkinöitä.
Työni on kevyttä, mutta liikun vapaa-ajalla paljon.