Yksin asuvat ihmiset, millaisia aamu- ja iltapaloja syötte? Kun ei viitsisi ostaa kauheaa tarvikearsenaalia kaappiin vanhentumaan :(
Niin ei tule sitten syötyä oikein mitään. Joskus ostan niitä valmiiksi viipaloituja juustoja pienimmän paketin mutta siitäkin jää käyttämättä todella helposti osa. Karjalanpiirakkapusseja olen laittanut pakastimeen mutta siihen olisi joku "päällinen" hyvä saada, leikkeleitä taas on paketissa liian paljon enkä oikein tiedä niiden pakastamisesta. Kurkut, salaatit jne jäävät myös osaksi huonoksi. Joku yksi tomaatti nyt voisi mennäkin mutta ei se oikein riitä? Lähinnä suolapuolta nyt mietin, jogurtteja ym myydään annoskokoisina valmiiksi.
Kommentit (242)
Jos todella jopa 150g pakkaus juustosiivuja menee sulla helposti vanhaksi, vaikka säilyvät kuitenkin aika pitkän, niin juustoa voi pakastaa. Laita siis puolet juustosiivuista pakkaseen.
Maapähkinlevitepurkki säilyy aika hyvin, samoin tahini, paljon pidempään kuin juustosiivut. Näitä voi käyttää leivän/näkkärin/karjaanpiirakan tms. päällä.
Suoklakurkkusiivuja siihen lisäksi. Purkki suolakurkkuja säilyy pitkään.
Pesto on myös hyvä päällinen leivälle tai karjalanpiirakalle. Sitä mainitsemaasi tomaattia siihen vielä sen kanssa ja on hyvää. Myydään usein aika pienissä purkeissa ja avattunakin säilyy kohtuu pitkään.
Hedelmistä omenat säilyvät jääkaapissa pitkään. Kaurahiutalepaketti (aamupuuro veteen vaikka voisilmän/rasvasilmän ja hillon kanssa) ei oikein vanhene, samoin hillot säilyy avattunakin kuukausitolkulla.
Itselläni menee aamulla usein kahvia, omena ja pieni annos kaurapuuroa kookosrasvasilmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä tai paista muna.
Kananmunat ehtivät mennä vanhaksi ennen kuin ne tulee syötyä. Olen niin pieniruokainen.
Ap
Joka aamu yksi muna, niin äkkiä se yksi kenno menee
Kokonainen kananmuna yhdelle leivälle on turhan suuri annos.
Ap
Itse keitän kanamunia niin, että ne riittävät arkiaamuille. Keitetyt säilyvät kuorimattomina viikon verran jääkaapissa. Jos syöt vaikka viipaloidusta tai paistetusta kanamunasta vain puolet, lopun voi syödä seuraavana päivänä tai parin päivän sisällä.
Uusavuttomuus huipussaan taas. Jos ostat 6 munan kennon ja syöt puolikkaan munan päivässä leivän päällä niin kenno kestää 12 vrk. Jos et joka päivä syö niin 2-3 viikkoa. Munat säilyvät ainakin 2-3 kk päiväyksen jälkeen eli oot kyllä urpo jos joudut pois heittämään. Hanki apua tai lopeta koko syöminen kun on niin vaikeeta. Siirry johki ateriapatukoihin ja näyki niistä palasia joka aamu. Yks patukka kestää kuukauden kun oot niin pieniruokainen. Eikä mee pahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä tai paista muna.
Kananmunat ehtivät mennä vanhaksi ennen kuin ne tulee syötyä. Olen niin pieniruokainen.
Ap
Ap
Syö kaksi leipää tai pelkästään se muna. Tai syö sama iltapalaksi, niin menee muna päivässä joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakoihin sopii munavoi parhaiten, olen joskus keittänyt yhden munan, kun kaveri tulee kahville enkä enempää tarvi. Ensin munaleikkurilla leikkaan munan, haarukalla margariinin kanssa möuhennän, vähän suolaa.
Mutta mulla käy usein niinkin että ostan sen 6 kpl kananmunapaketin ja sitten käytän sieltä sen 1-2 munaa ja löydän sen myöhemmin jääkaapista jo päiväys menneenä. Eli noita tuotteita ei vaan kerta kaikkiaan tule käytettyä koko myyntipakkauksen verran ennen kuin päiväys menee.
Nyt ehkäpä pitää vaan vähän laittaa ajatustyötä tähän asiaan. Eli jos niitä munia on jäljellä ja päiväys alkaa tulla vastaan, niin teet niistä vaikka munakkaan tai muun ruoan mihin menee munia, keität ne ja syöt leivän päällä, sinällään tai ruoan lisukkeena tai teet sitä munavoita tai vaikka leivot jotain, mihin menee useampi muna.
Ala siis katsoa silloin tällöin sillä silmällä jääkaappiin, että onko siellä jotain, joka menee paikkoin vanhaksi, ja laita ruokaa niistä aineksista lähipäivinä. Varmistetun ruoan tai leipomukset voi usein myös pakastaa, jos ei heti kulu, vaikka säilyykin valmistettuna vielä jonkin aikaa. Vai syötkö jotenkin ylipäätään todella vähän kotona?
Aamiainen on minulle nautintahetki ja panostan siihen, vaikka asun yksin. Syön leivän vaihtelevilla päällyteillä ja jugurttia, jonka maustan vaihtelevilla hillolla ja myslillä. Viikonloppuisin lisänä joko paistettu kananmuna tai croissant 😋 .
Ei minulla mene ruokaa roskiin, kun ainekset kestävät viikon, mysli ja kananmunat kauemminkinn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä tai paista muna.
Ap
Höpö höpö.
Typerä kysymys ja toiset typerät innoissaan vastailevat. Eikö tuon nyt tajua ihan omalla järjellä, mitä haluaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakoihin sopii munavoi parhaiten, olen joskus keittänyt yhden munan, kun kaveri tulee kahville enkä enempää tarvi. Ensin munaleikkurilla leikkaan munan, haarukalla margariinin kanssa möuhennän, vähän suolaa.
Mutta mulla käy usein niinkin että ostan sen 6 kpl kananmunapaketin ja sitten käytän sieltä sen 1-2 munaa ja löydän sen myöhemmin jääkaapista jo päiväys menneenä. Eli noita tuotteita ei vaan kerta kaikkiaan tule käytettyä koko myyntipakkauksen verran ennen kuin päiväys menee.
Nyt ehkäpä pitää vaan vähän laittaa ajatustyötä tähän asiaan. Eli jos niitä munia on jäljellä ja päiväys alkaa tulla vastaan, niin teet niistä vaikka munakkaan tai muun ruoan mihin menee munia, keität ne ja syöt leivän päällä, sinällään tai ruoan lisukkeena tai teet sitä munavoita tai vaikka lei
Se on viimeinen myyntipäivä. Kananmuna säilyy sen yli vaikka kuinka kauan, niin kauan kun se ei haise se on syötävää
Viimeinen käyttöpäivä on ihan eri asia ja sekin merkitään lähinnä jollekin tuoreille kaloille
Suosittelen ap:lle huoltoasemien ja hotellien aamiasbuffaa. Saa syödä mitä tahansa eikä jää ongelmaa tähteiden kanssa.
Mutta koska tämä on provo niin ap tulee kohta sanomaan ettei työmatkansa varrella ole yhtään huoltoasemaa eikä hotellia. Tai jonkun muun tekosyyn että niissä ei voi käydä.
Asun yksin, eikä mulla ole koskaan mennyt pilalle ostamani vihannekset, leivät tai juustot. Mitä ihmettä. Leivän haen leipomosta, se menee 2-3 päivässä. Juusto säilyy vaikka kuinka kauan. Paprikaa ja hedelmiä syön sellaista vauhtia, että enemmänkin voisin ostaa kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Jos todella jopa 150g pakkaus juustosiivuja menee sulla helposti vanhaksi, vaikka säilyvät kuitenkin aika pitkän, niin juustoa voi pakastaa. Laita siis puolet juustosiivuista pakkaseen.
Maapähkinlevitepurkki säilyy aika hyvin, samoin tahini, paljon pidempään kuin juustosiivut. Näitä voi käyttää leivän/näkkärin/karjaanpiirakan tms. päällä.
Suoklakurkkusiivuja siihen lisäksi. Purkki suolakurkkuja säilyy pitkään.
Pesto on myös hyvä päällinen leivälle tai karjalanpiirakalle. Sitä mainitsemaasi tomaattia siihen vielä sen kanssa ja on hyvää. Myydään usein aika pienissä purkeissa ja avattunakin säilyy kohtuu pitkään.
Hedelmistä omenat säilyvät jääkaapissa pitkään. Kaurahiutalepaketti (aamupuuro veteen vaikka voisilmän/rasvasilmän ja hillon kanssa) ei oikein vanhene, samoin hillot säilyy avattunakin kuukausitolkulla.
Itselläni menee aamulla usein kahvia, omena ja pieni annos kaurapuuroa kookosr
Muuten hyvä, mutta pesto nimenomaan säilyy avattuna vain pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä joku syömishäiriöisen humble brag siitä, kuinka vähän hän syö?
Juustoa ja leikkeitä voi pakastaa. Päivässä pitäisi syödä vähintään 500g vihanneksia joten ihan varmasti saa sen paprikan tai kurkun syötyä (itse syön aamiaisella kokonaisen paprikan tai kolmasosan kurkkua). Munista voi tehdä munakkaan tai vaikka pyttipannua iltaruoaksi.
Syömishäiriöissä sitten taas auttaa terapeutti.
Tämä aloitus on juurikin sitä.
Ei kukaan omillaan elävä voi olla noin avuton.
Ihmisiä on monenlaisia ja meillä on eri vahvuusalueita ja niitä asioita, joissa ei ole luonnostaan niin hyvä (ja pitää opetella erikseen). Myös esim. jos on vaikka autismin kirjolla, niin jotkut "tavalliset" asiat voivat tarvita opettelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä tai paista muna.
Ap
Ap
Syö kaksi leipää tai pelkästään se muna. Tai syö sama iltapalaksi, niin menee muna päivässä joka tapauksessa.
Kehotat pieniruokaista syömään kaksi leipää vaikka yhdessäkin on jo tekemistä??
Ap
Käytännön neuvot eivät auta mielenterveysongelmaan. Ihan turha luetella mitään ruokia. Ap saa sairasta tyydytystä siitä, että kokee ehdotetut annokset itselleen liian suuriksi. Näin hän tuntee itsensä paremmaksi, koska ihmisen "hyvyys" on kytketty hänen mielessään siihen että syödään mahdollisimman vähän.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ap:lle huoltoasemien ja hotellien aamiasbuffaa. Saa syödä mitä tahansa eikä jää ongelmaa tähteiden kanssa.
Mutta koska tämä on provo niin ap tulee kohta sanomaan ettei työmatkansa varrella ole yhtään huoltoasemaa eikä hotellia. Tai jonkun muun tekosyyn että niissä ei voi käydä.
Tulee aika kallis leipäviipale.
Ap
Mä syön jotain proteiinipitoista jugurttia / rahkaa tai raejuustoa marjoilla / hedelmillä ja siemensekoituksella tai satunnaisesti pari kananmunaa ja kasviksia. Paistettuna tai kokkelina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä tai paista muna.
Ap
Eivätkä mene. Katsot kaupasta pakkauksen, jossa on pari viikkoa päiväystä. Syöt kolme munaa viikossa, niin ehdit syödä ennen kuin edes päiväys tulee vastaan. Sinulla vaikuttaa olevan joku henkinen ongelma, joka estää syömästä niitä päiväyksen jälkeen, vaikka ne kestävät hyvinä viikkoja pidempään. Kun uskaltaudut syömään niitä parasta ennen päiväyksen jälkeenkin, niin ei tarvitse syödä kuin yksi viikossa.
Aamulla usein puuro pikahiutaleista paketista 1 dl hiutaleita ja vedenkeittimellä vettä päälle, tai joskus teen valmiista annospussista, päälle marjoja tai pieni hedelmä pilkottuna, puuroon lisukkeeksi usein myös jotain siemeniä, esim. chia tai pellava, joskus margariinista silmä tai joskus pari lusikallista raejuustoa. Kahvia, maitoa.
Jos ei tee mieli puuroa, niin maustamatonta hyvää jugurttia ja siihen saman tyyppiset lisukkeet, ihan litran purkkeja ostan enkä mitään annospikareita. Eihän litrassa ole kuin 5 x 2 dl. Kyllä se sen aikaa säilyy jääkaapissa, että 5 kertaa tulee syötyä.
Iltapalalla teetä, leipää, margariinia. Kurkkua, tai jos suolaista tekee mieli niin suolakurkkua. En juuri koskaan syö leivän kanssa lihaleikkeleitä, koska ovat niin epäterveellisiä. Juustoa on joskus. Jos on isompi nälkä, niin esim. päärynä tai banaani ja rahkaa ja lisukkeita.
Puuro mikrossa, siihen sekaan pakastimesta mustikoita ja mehukeittoa päälle. Usein laitan myös vähän pellavarouhetta sekaan, ja myös raejuusto sopii hyvin. Noista aineksista vanhaksi menee vain raejuusto, jos sitä ei syö suht nopeasti. Ei tule hävikkiä ikinä.
n52