Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi eläkeläiset ovat yhteiskunnan erityissuojeluksessa?

Vierailija
01.08.2024 |

Mistä syystä eläkeläiset on yhteiskunnassa suojatumpia kuin muut ryhmät?

Tulevaisuuteen ja Suomen elinvoimaisuuteen olisi tärkeää sijoittaa. Eläkkeitä maksetaan yli sen mitä eläkemaksuja palkasta. Se on järjetöntä.

Esim. maksat työeläkettä palkasta 300 e /kk ja saat eläkettä 2500 e / kk. 

Työelämässä olet esim. 35 vuotta ja eläkkeellä toiset 35 vuotta.

Kommentit (1015)

Vierailija
121/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni, suuria ikäluokkia, jäi 63 v eläkkeelle, työvuosia päivätyössä takana 48.

En väheksy kenenkään mainosten jakoa, kesätöitä tai iltatöitä opiskelujen ohessa

Mutta tulevilla eläkeläisillä ei kellään ehdi kertyä 48 työvuotta kokopäiväisessä ansiotyössä .

Ei koska on käytännössä pakko opiskella. Se on hyvä asia, mutta suuret ikäluokat käyttävät sitä epäreilusti laskelmissaan nuorempiaan vastaan. Työtä tai siihen valmistavaa toimintaa tulee vuosia enemmän kuin suurien ikäluokien kusipäillä.

Miten ihmeessä nykyisin ikävuosien 16-63 määrä olisi suurempi kuin nykyeläkeläisillä?

Totta, en ole kouluja käynyt jotta tuota matematiikkaa ymmärtäisin.

Eikös sitä opiskelusta, työttömyyskorvauksusta, äitiyslo

Ensimmäinen virke ei aukea? 

Vierailija
122/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme me ole missään erityissuojeluksessa. Olemme veronmaksajia ja maksamme ruoasta ja palveluista saman hinnan kuin työssäkäyvätkin, ja osa meistä tekee töitä vielä eläkkeellä ollessaankin.

ja maksamillamme veroillamme loisii tuhansittain työtövieroksuvia jotka nyt itkee kun tukia leikataan.Kunpa saisimme päättää mihin maksamamme verot menee....

Teidän maksamilla veroilla te ette edes kata käyttämiänne sote-palveluita, joihin menee valtion budjetista yli kolmasosa. Tukitte silti kaikki sote-palvelut (90%) ja alemmat polvet saa kuolla, elää pahenevien sairauksien kanssa hoidotta ja vammautua työkyvyttömiksi, kun palvelut on tukossa teidän takia.

Niillä työikäisillä on se työterveyshuolto, joka toimii erinomaisesti, joten miksi ette käytä sitä? Ai niin, työtävieroksuville ei ole sitä tarjolla!

Sote-palveluista ei 90% ole eläkeläisten käytössä, tuo on hyvinvointialueiden terveysasemien käyttöä ja johtuu siitä, että työikäisillä on ne työterveyshuollon palvelut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni, suuria ikäluokkia, jäi 63 v eläkkeelle, työvuosia päivätyössä takana 48.

En väheksy kenenkään mainosten jakoa, kesätöitä tai iltatöitä opiskelujen ohessa

Mutta tulevilla eläkeläisillä ei kellään ehdi kertyä 48 työvuotta kokopäiväisessä ansiotyössä .

Ei koska on käytännössä pakko opiskella. Se on hyvä asia, mutta suuret ikäluokat käyttävät sitä epäreilusti laskelmissaan nuorempiaan vastaan. Työtä tai siihen valmistavaa toimintaa tulee vuosia enemmän kuin suurien ikäluokien kusipäillä.

Miten ihmeessä nykyisin ikävuosien 16-63 määrä olisi suurempi kuin nykyeläkeläisillä?

Totta, en ole kouluja käynyt jotta tuota matematiikkaa ymmärtäisin.

Eikös si

Joku kirjoitti että opiskelujen takia vuosia tulee itse asiassa enemmän samassa ajassa.

Vierailija
124/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on totta, että juuri nyt eläkkeet nousevat, mutta tämä valitettavasti ilmeisen ohimenevä kehitys ei korvaa vuosien ja jopa liki kolmen vuosikymmenen aikaisia menetyksiä, joita on seurannut siitä, että eläkkeet eivät seuraa kuin 20 prosentilla palkkakehitystä. Kun eläkemaksuja on maksettu palkoista tai yrittäjätuloista olisi mielestäni luonnollista että eläkkeet olisivat 100% sidotut ansiotason kehitykseen.

Vierailija
125/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ottaa myös huomioon, että vain pieni osa eläkkeistä maksetaan valtion varoista. Pääosa eläkkeistä maksetaan eläkekassojen eläkerahastoista, jotka pohjautuvat rahastojen sijoitustuottoihin.

Vierailija
126/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mutta huimia nuo eläkkeeseen tulevat indeksi ym korotukset joita tulee kuin Manulle illallinen. Mieheni jäi osa-aikaiselle eläkkeelle kaksi vuotta sitten ja nyt on jo tullut melkein 15% korotukset. Eihän palkansaajille tule kuuloonkaan tuollainen korotustahti ja me sentään tehdään töitä koko ajan.

1.1.2025 alkaen eläkkeiden indeksikorotus tulee olemaan noin 2 %. Eli palaa sille tasolle millä se on ollut vuosikymmenet. 

Kaksi edellistä vuotta olivat poikkeus joka johtui inflaatiosta. 

Vierailija
127/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkkeet ovat juridisesti omaisuuteen verrattavia ansaittuja etuuksia, ja Länsimaissa omaisuus nauttii lain suojaa. Niitä ei siis noin vain voi jurisesti leikata pienemmiksi, vaikka haluaisi.

Kaikkea mitä halutaan leikata, voidaan leikata.

Myös muu omaisuus kuten autot,kämpät ym osakkeet valtiolle

oikeastaan, tuntuukiin hyvältä ajatukselta että me nyt 70 ikäiset luovutetaan kaikki hankimamme  omaisuu valtiolle, hankkikaapa nuoremmat ihan itse kaikki alusta asti, kuten mekin olemme tehneet, ilman mitään perintöjä.

Hyvä ja kannatettava ajatus sinällään, mutta onko kuitenkaan mieleisesi...

Omaisuuden hankkiminen oli todella paljon helpompaa 1900-luvulla kuin nykyään. Kehuskelet siis asialla, joka on ollut pitkälle hyvää tuuria. 

Vierailija
128/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme me ole missään erityissuojeluksessa. Olemme veronmaksajia ja maksamme ruoasta ja palveluista saman hinnan kuin työssäkäyvätkin, ja osa meistä tekee töitä vielä eläkkeellä ollessaankin.

ja maksamillamme veroillamme loisii tuhansittain työtövieroksuvia jotka nyt itkee kun tukia leikataan.Kunpa saisimme päättää mihin maksamamme verot menee....

Teidän maksamilla veroilla te ette edes kata käyttämiänne sote-palveluita, joihin menee valtion budjetista yli kolmasosa. Tukitte silti kaikki sote-palvelut (90%) ja alemmat polvet saa kuolla, elää pahenevien sairauksien kanssa hoidotta ja vammautua työkyvyttömiksi, kun palvelut on tukossa teidän takia.

ai jaa, hammaslääkärissä käyn joka vuosi yksityisellä, kuin koko ikäni olen käynyt, samoin jos joku vaiva tulee niin kyllä se pörriäinen on tähän asti avun antanut, Juurikin kvin 5 kertaa naprapaatilla hieronnassa ihan itse maksaen. Töissä ollessa työterveys tarjosi kaiken kattavan, mitä ikinä kukin halusi.Kiitos siitä monikansallisen suuryhtiön.

Niitä 'sote' palveluja on tasan 3 kertaa elinikänäni käyttänyt joskus nuorena kun tarvin saikkua kovan kuumeen takia, joka osoittaitui keuhkokuumeeksi.

Vierailija
129/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai iäkkäiden pitää olla suojeluksessa ja onhan osalla lastenlapsia tai lapsia. Mutta en ymmärrä miksi he äänestävät tätä systeemiä jossa ihmisiä sorsitaan ja uskovat vielä siihen. Olisi hyvä aika herätä. Systeemi on susi ja ihmiset ilman riittävää rahaa muualla.

Osalla perheistä on myös ongelmana, ettei tämä itsekkyyden sukupolvi ota osaa lastenlasten hoitoon.

MML lastenhoitopalvelukin leikattiin.

Miksi teette lapsia jos ette viitsi niitä hoitaa.

Ehkäisytabletit tulivat jo 60 luvulla.

'vahinkoja' tuppaa sattumaan kertasunteissa kännissä, tuo sakkihan se kitisee.

Vierailija
130/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne maksetut eläkemaksut kasva korkoa sen 35 vuotta?

Nyt maksetut maksut käytetään nyt maksettaviin eläkkeisiin. Jos säästät itse itsellesi vapaaehtoista eläkettä, se jää kasvamaan korkoa

Vierailija
131/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkkeet ovat juridisesti omaisuuteen verrattavia ansaittuja etuuksia, ja Länsimaissa omaisuus nauttii lain suojaa. Niitä ei siis noin vain voi jurisesti leikata pienemmiksi, vaikka haluaisi.

Kaikkea mitä halutaan leikata, voidaan leikata.

Myös muu omaisuus kuten autot,kämpät ym osakkeet valtiolle

oikeastaan, tuntuukiin hyvältä ajatukselta että me nyt 70 ikäiset luovutetaan kaikki hankimamme  omaisuu valtiolle, hankkikaapa nuoremmat ihan itse kaikki alusta asti, kuten mekin olemme tehneet, ilman mitään perintöjä.

Hyvä ja kannatettava ajatus sinällään, mutta onko kuitenkaan mieleisesi...

Nöinbtekwvät myös minun boomeri vanhemmat ja saivat hy

Miksi sotket henkilökohtaiset perheasiasi yleiseen keskusteluun? Selvittäkää välinne siellä perhepiirissä.

Kun meitä eläkeläisiä on monern lähtöön, ikätoverini suuria ikäluokkia asuu yksiössä, ei mitään omaisuutta, eläke n.1000 euroa brutto, monisairas rollaattorilla kulkeva, aikoinaan eronnut. Teki siivousta ja lehdenjakoa.  Ainoa lähisukulainen pojantytär, poika jo kuollut.

Joku on perinyt enemmän, itse perin 8 sisarukseni kanssa yksiön ja  muutaman kymmenen hehtaarin metsän.

Lapsilleni jää arvoton kolmio pikkukaupungissa.

Vierailija
132/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mutta huimia nuo eläkkeeseen tulevat indeksi ym korotukset joita tulee kuin Manulle illallinen. Mieheni jäi osa-aikaiselle eläkkeelle kaksi vuotta sitten ja nyt on jo tullut melkein 15% korotukset. Eihän palkansaajille tule kuuloonkaan tuollainen korotustahti ja me sentään tehdään töitä koko ajan.

1.1.2025 alkaen eläkkeiden indeksikorotus tulee olemaan noin 2 %. Eli palaa sille tasolle millä se on ollut vuosikymmenet. 

Niin, inflaatio iski paljon pahemmin meihin työssäkäyviin, mutta emme me mitään kompensoivia palkankorotuksia saaneet. Siksi tuntuu raskaalta rahoittaa pienentyneillä ansiotuloilla niitä kovin paisuneita eläkkeitä, ymmärrätkö? Ainoa toivo on siinä, että suuret ikäluokat alkavat

Oletko huomannut saavasi verovähennyksenä sen maksamasi tyel-maksun?

Suuret ikäluokat n 300 000 ovat pieni vähemmistö eläkkeensaajissa.

Vierailija
133/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 vuotias. Työelämäni aloitin 15 vuotiaana eli olen tehnyt töitä jo monessa kohdin mainitun 35 vuotta. Ensimmäiset 8 vuotta tein 'ilmaiseksi' eli ansaitsemani markat eivät kasvattaneet eläkekertymääni. Nykyään eläkkeen kartuttaminen taitaa alkaa jo 18 ikävuodesta.

Teen töitä, mikäli olen onnekas, vielä liki 17 vuotta. Maksan eläkekertymääni joka ikisestä tilipussistani.

Enkö ole siis ansainnut eläkettäni?

Jos tasauksesta puhutaan, isäni kuoli ennen kuin pääsi eläkkeelle. Hän kartutti eläkettään 40 vuotta - mielestäni se pitäisi tasata minulle ja siskolleni.

Vierailija
134/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa meinaat jos olen tänään työelämässä  niin olen hyvis,kun siirryn huomenna eläkkeelle minusta tulee paharasite yhteiskunnalle.Mene sinäkin töihin äläkä höpötä turhia.

Vierailija
135/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nämä aina unohtaa sen, että se heidän vielä maksamaton eläke nousi myös oli 5% noina vuosina. Mutta sehän ei muistu mieleen millään kun pitää kadehtia, että itse sai lähes saman edun. 2025 eläkkeet nousee noin 2% ja maksamattomat 2.9% Pitääkö nyt eläkeläisten alkaa itkeä kun muille annetaan enemmän?

Vierailija
136/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi keskusteluun osallistuvat ihmiset jotka eivät yhtään ymmärrä edes tyel-maksujen perimisestä yhtään mitään? Ja miksi he eivät edes opi vaan keskustelusta toiseen toistavat samoja tietämättömiä "totuuksiaan." 

Vierailija
137/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kukaan suojele, eikä varsinkaan erityissuojele.

t. Köyhä pieneläkeläinen N69

Vierailija
138/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai iäkkäiden pitää olla suojeluksessa ja onhan osalla lastenlapsia tai lapsia. Mutta en ymmärrä miksi he äänestävät tätä systeemiä jossa ihmisiä sorsitaan ja uskovat vielä siihen. Olisi hyvä aika herätä. Systeemi on susi ja ihmiset ilman riittävää rahaa muualla.

Osalla perheistä on myös ongelmana, ettei tämä itsekkyyden sukupolvi ota osaa lastenlasten hoitoon.

Taas yksi ohje boomerilta jota ei itse noudattanut. Lapset kokonkesä mummolassa ja itse ryyppäsi

😂😂 Ei kaikki ole samanlaisia kuin sinä.

Vierailija
139/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi ohje boomerilta jota ei itse noudattanut. Lapset kokonkesä mummolassa ja itse ryyppäsi

Voisitko oikeesti pitää omat perheasiasi pois tästä keskustelusta?  ikävää kun cävanhempasi eivät huolehtineet sinusta, avaa keskustelu aiheesta.

Vierailija
140/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vttu mitä sontaa ja yhden häiriintyneen sossuluuserin näppikseltä koko setti lähestulkoon