Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläkeläiset ovat yhteiskunnan erityissuojeluksessa?

Vierailija
01.08.2024 |

Mistä syystä eläkeläiset on yhteiskunnassa suojatumpia kuin muut ryhmät?

Tulevaisuuteen ja Suomen elinvoimaisuuteen olisi tärkeää sijoittaa. Eläkkeitä maksetaan yli sen mitä eläkemaksuja palkasta. Se on järjetöntä.

Esim. maksat työeläkettä palkasta 300 e /kk ja saat eläkettä 2500 e / kk. 

Työelämässä olet esim. 35 vuotta ja eläkkeellä toiset 35 vuotta.

Kommentit (1015)

Vierailija
141/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä vanhuksille sitten pitäisi tehdä?? Jättää heitteille? Jos on koko ikänsä maksanut veroja tähän maahan niin kai niillä veroilla saa edes jonkinlaisen turvatun vanhuuden viettää??? Vai pitäisikö ottaa hengiltä seuraavana päivänä kun jää eläkkeelle? On tämä paska maa kun pitää eläkkeitäkin kadehtia. Kannattaa nuoret miettiä mitä teette elämällänne koska teistäkin tulee vanhuksia ja tänne ei kannata jäädä odottamaan sitä että vanhenette ja teistä tulee uuden nuorison silmissä jätettä.

Jos minä vaadin lastani maksamaan eläkkeeni ilman, että hänelle jää mitään. Ja päätän, että hän joutaa olla työssä 10 vuotta minua pidempään. Niin eikö lapsellani ole oikeus pitää minua silmissään jätteenä? 

Juuri näin. Perintökin on laiha lohtu ja vain takaisinperintää suurten ikäluokkien vedetyksestä.

Vierailija
142/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni, suuria ikäluokkia, jäi 63 v eläkkeelle, työvuosia päivätyössä takana 48.

En väheksy kenenkään mainosten jakoa, kesätöitä tai iltatöitä opiskelujen ohessa

Mutta tulevilla eläkeläisillä ei kellään ehdi kertyä 48 työvuotta kokopäiväisessä ansiotyössä .

ei varmasti ehdi, kun kuolunpenkkiä kiillottaa 30-ikään asti, sitten kohta heti pitäisi jo eläkkeelle päästä

Teidän aikaan sai tyhmät ja kouluttamattomat töitä ja palkankorotuksia toisensa perään. Melko vähäjärkinen pitää ihmisen olla, jos ei tajua rakennemuutosta, joka on tapahtunut ja tapahtuu koko ajan. Kouluttamattomana ei saa töitä. Monille ei riitä töitä koulutuksesta huolimatta. Palkalla, jolla elää. Ilman tukia. Nuoremmista polvista monet muuttuu työkyvyttömiksi sairauksien takia, koska hoitoon ja lääkäriin ei pääse/hoitopolku ei buranareseptin jälkeen jatku. Koska palvelut jumissa ja tukossa eläkeläisistä. Ja väkisin ja vängällä pidetään jo elinajan ylittäneetkin elossa maksoi mitä maksoi. Ja maksaahan se. Alempien polvien tulevaisuudesta kohtuuttomasti.

Ja jotkut viisastelee jostain perintöjen saamisista. Niin "kirppistasoa", omakotitaloja, kesämökkejä, veneitä, asuntovaunuja...jotka on kulutettu loppuun ja tekniikka käyttöikänsä päässä/ylittynyt. Vain juoksevat kulut ja maksut jää. Tai velkavankeus perintöverojen takia, jotka mitoitettu kunnollisen ja validin mitalla, eikä todellisen arvottomuuden mukaan.

Joltain jää vaikka pari vuotta vanha sähköauto, jolla ajettu kymmeniä tuhansia kilometrejä. Verot kerätään esim. 20 000e:n "arvon" perusteella, vaikka akunvaihto voi olla viisinumeroinen (miinusmerkkiä siis "arvona"), jota ilman "perintöauto" on vain jätettä,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee aika jolloin sinä olet eläkeläinen,silloin etsi piilopaikka,työssäkäyvät etsivät sinua ja heillä on köysi mukana.

Vierailija
144/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ryhtyy nyt maksamaan eläkettä palkastaan vaikkapa 1000 euroa/kk. Tämähän on hyvin yksinkertaista. Vai oliko muita ehdotuksia?

Vierailija
145/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskusteluun osallistuvat ihmiset jotka eivät yhtään ymmärrä edes tyel-maksujen perimisestä yhtään mitään? Ja miksi he eivät edes opi vaan keskustelusta toiseen toistavat samoja tietämättömiä "totuuksiaan." 

Sellaisia ne suuret ikäluokat ovat.

Vierailija
146/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai iäkkäiden pitää olla suojeluksessa ja onhan osalla lastenlapsia tai lapsia. Mutta en ymmärrä miksi he äänestävät tätä systeemiä jossa ihmisiä sorsitaan ja uskovat vielä siihen. Olisi hyvä aika herätä. Systeemi on susi ja ihmiset ilman riittävää rahaa muualla.

Osalla perheistä on myös ongelmana, ettei tämä itsekkyyden sukupolvi ota osaa lastenlasten hoitoon.

MML lastenhoitopalvelukin leikattiin.

Miksi teette lapsia jos ette viitsi niitä hoitaa.

Ehkäisytabletit tulivat jo 60 luvulla.

Taas yksi ohje boomerilta jota ei itse noudattanut. Lapset kokonkesä mummolassa ja itse ryyppäsi

😂😂 Ei k

Suuret ikäluokat =Märät ikäluokat. Kyllä kaikkibheidän lapsensa muistaa mitä se heidän dokaus oli.

Vierailija
147/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme me ole missään erityissuojeluksessa. Olemme veronmaksajia ja maksamme ruoasta ja palveluista saman hinnan kuin työssäkäyvätkin, ja osa meistä tekee töitä vielä eläkkeellä ollessaankin.

No ette maksa. Lähes kaikkiin palveluihin ja harrastuksiin on joku seniorialennus.

EI SAAKELI OLE!!!!!

Tuo on harhaluulo.  Joku kesäteatterinäytös tai museokäynti maksaa noin euron tai kaksi vähemmän meille eläkeläisille, kuin muille.  Revi nyt siitä.  Niistähän sitä elämään suuri helpotus tuleekin.  Käytkös sinä kovin usein jossain museossa tai teatterissa?  

Harrastan raveissa käymistä.  Maksan sinne pääsymaksun ja kaikki oheispalvelut saman verran kuin jokainen muukin.  Pidän myös koiria ihan harrastuspohjalta.  Eläinlääkärikulut on järjettömiä, sen tietää jokainen ja saman minä maksan kuin kuka tahansa muukin.  Mitään alennuksia ei tule mihinkään.  Lääkäri- ja hoitopalvelut terveyskeskuksissa ja sairaaloissa maksaa minulle tasan saman kuin sinullekin, joka et ole eläkkeellä.  Mitään eläkeläisalennuksia ei sinne ole.

Kampaamopalvelut on minulle ihan saman hintaisia kuin muillekin.  Ei ole seniorialennuksia, miksi olisikaan?  Siivouspalvelut, jos niitä jo tarvitsisin, maksaa sen saman kuin muillekin.  Mitä ihmeen palveluja tarkoitat?  

Kirjastopalvelut on ilmaisia sinullekin, paitsi joku varausmaksu.  Se on meille kummallekin saman suuruinen.

Kun menen kahvilaan, siellä minua palvellaan samalla rahalla kuin sinuakin.  

En tiedä saisinko kuntosalikortin jollakin eläkeläisalennuksella halvemmalla, tuskin.  Mutta jos saisinkin, se alennus olisi kuitenkin jotain euron tai parin luokkaa.  Kaikkein halvimmaksi tulee kävelyretket ja luontopolut, koirien kanssa on pakkokin.  Se ei maksa minulle mitään, mutta ei se maksa sinullekaan.  Jos joku tulisi minulle leikkaamaan nurmikon, niin se maksaisi minulle saman mitä sinullekin. 

Ne kuuluisat eläkeläisalennukset on pikkukiluja tässä kuluvirrassa.  Jos jossain näyttelyssä käymisestä säästän yksi, kaksi tai kolmekin euroa kuukaudessa, niin johan onkin.  Kovastiko sinua se korpee?   En edes muista, milloin olisin sellaisessa tilaisuudessa viimeksi käynyt.  Saisinkos eläkeläisalennuksen yleveroon?  

Olisihan se hienoa ja jopa kohtuullista, jos eläkeläisille annettaisiin kunnon alennukset kauneudenhoitopalveluista!!!  Kyllä minäkin voisin niitä kynsiä ja ripsiä laitattaa ja geelikulmakarvoja.  Täytehoidothan olisi jopa tarpeellisia, kun naama rypistyy.  Nuoret käyttää niitä palveluita ihan turhaan, ovat kauniita ilmankin.  Maksatte tyhjästä.

Vierailija
148/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni, suuria ikäluokkia, jäi 63 v eläkkeelle, työvuosia päivätyössä takana 48.

En väheksy kenenkään mainosten jakoa, kesätöitä tai iltatöitä opiskelujen ohessa

Mutta tulevilla eläkeläisillä ei kellään ehdi kertyä 48 työvuotta kokopäiväisessä ansiotyössä .

ei varmasti ehdi, kun kuolunpenkkiä kiillottaa 30-ikään asti, sitten kohta heti pitäisi jo eläkkeelle päästä

Teidän aikaan sai tyhmät ja kouluttamattomat töitä ja palkankorotuksia toisensa perään. Melko vähäjärkinen pitää ihmisen olla, jos ei tajua rakennemuutosta, joka on tapahtunut ja tapahtuu koko ajan. Kouluttamattomana ei saa töitä. Monille ei riitä töitä koulutuksesta huolimatta. Palkalla, jolla elää. Ilman tukia. Nuoremmista polvista monet muuttuu työkyvyttömiksi sairauksien takia, koska hoitoon

Perukirja pitää tehdä reaaliarvosta. Ei ylimitoittaa omaisuutta. Perintövero on huomattavasti pienempi kuin palkkojen verotus.

Vierailija
149/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai iäkkäiden pitää olla suojeluksessa ja onhan osalla lastenlapsia tai lapsia. Mutta en ymmärrä miksi he äänestävät tätä systeemiä jossa ihmisiä sorsitaan ja uskovat vielä siihen. Olisi hyvä aika herätä. Systeemi on susi ja ihmiset ilman riittävää rahaa muualla.

Osalla perheistä on myös ongelmana, ettei tämä itsekkyyden sukupolvi ota osaa lastenlasten hoitoon.

MML lastenhoitopalvelukin leikattiin.

Miksi teette lapsia jos ette viitsi niitä hoitaa.

Ehkäisytabletit tulivat jo 60 luvulla.

Taas yksi ohje boomerilta jota ei itse noudattanut. Lapset kokonkesä mummolassa ja itse ryyppäsi

Älä horise.  Tein vain yhden lapsen.  Hän teki neljä ja minä hoidin niitä kaikkia.  Tehtäväni olen tehnyt.

Vierailija
150/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskusteluun osallistuvat ihmiset jotka eivät yhtään ymmärrä edes tyel-maksujen perimisestä yhtään mitään? Ja miksi he eivät edes opi vaan keskustelusta toiseen toistavat samoja tietämättömiä "totuuksiaan." 

Nämä 'keskistelijat' ovat trolleja, joiden tarkoituksena on vain riitelyn aikaansaaminen. Jätetään nämä huomiotta kokonaan. Jos jollekulle palstalla olevalle on eläkejärjestelmä epäselvä, asiallista tietoa löytyy helposti esim. eläkeyhtiöiden sivuilta.

Vierailija
151/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa pärjätän ja  menkää töhin toivoo hyvätuloinen eläkeläinen.

Vierailija
152/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mistä ap kitisee koska aloitusviesti oli niin sekava.

Matemaattisestihan asia menee niin että palkasta suoritetaan eläkemaksuja noin 25% sen määrästä. Eläke tulee aikoinaan oleva noin 50% työskentelyajan palkasta. Näin ollen, inflaatio ja sijoitustuotot unohtaen, 40 vuoden työuralla karttuu eläkettä 20 vuodeksi. Nyt eläkkeellä olevat ovat pääsääntöisesti tehneet töitä vähintään 40 vuotta ja tulevat nauttimaan eläkettä keskimäärin paljon alle 20 vuotta. Kaikki on siis kunnossa ja olemme kesävällä pohjalla, eläkerahastotkin kasvavat koko ajan, vaikka ikäluokat pienenevät.

Nuorempien, työuransa alussa olevien, tilanne on hieman toinen. He opiskelevat pitkään ja työskentelevät vain ehkä 30 tai enintään 35 vuotta, mutta pitkäikäisempinä ovat eläkkeellä keskimäärin ehkä 30 vuotta tai paljon pidempäänkin. Tämä luo paineta nostaa eläkeikää, eli piden

Noin ne rääpii päätään yhä edelleen ahneina. Ottaisivat pienet minimituetkin pois. Vaikka sitä saa vain köyhimmät, jotka ei käytännössä saa omistaa mitään, eikä edes lahjaksi saada muutamaa kymppiä sukulaiselta, kun sekin vähennetään ruokarahastaan. Tuollaisia ahneet paskat on. Antaisi vaikka omien lapsien ja lastenlastensa nähdä nälkää ja kuolla pois.

Vierailija
153/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihan tarkalleen ymmärrän miten tyel-maksut yrityksissä ja palkansaajalla toimivat.

Täällä on paljin kirjoittajia jotka eivät ymmärrä. Mutta ilmeisesti eivät ole palkansaajia työelämässä vaan tuilla elöjiö ja valitettavasti kirjoituksista selviää rajoittuneisuus ymmärtää asioita.

Vierailija
154/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyen aikaa nyt eläkkeellä olleena (sitä ennen kovaa työtä yli 40v), ihmettelen tätä  nykyistä eläkeläisiin kohdistuvaa viha-aaltoa. Onko näillä  vihaajilla ollut surkea oma lapsuus, onko tunne osattomasta jäämisestä  siksi noin  voimakas vai  onko taustalla myös sellaista ,että on itse tuollainen tukien saaja ja jonkinlainen syrjäytynyt, jolla oli suuria haaveita mutta ne ei toteutuneetkaan koska kova maailma vaatii aikuiselta jotain muutakin tekemistä kuin haaveilua sohvalla. Jotain tällaista pakko olla takana  koska  noissa väitteissä  vaikuttaa olevan myös valtavasti tietämättömyyttä ja luuloja  ilman faktatietoa, joka luulisi nykyään olevan helppo selvittää ihan vaan googlaamalla, mikä teiltä nyky nuorisolta kyllä pitäisi sujua. Eli osattomaksi jääneisyys heijastuu tässä tietämättömyydessä ja suoranaisessa tyhmyydessä/yksinkertaisuudessa.

Lisäksi tiedän lukuisia "meitä boomereita"  ,jotka ovat  antaneet kaikkensa omien lastensa eteen, avustaneet opinnoissa  (vaikka itse jouduimmekin opintolainoilla pelkästään omat opintomme rahoittamaan  koska omat kotimme olivat  köyhiä sodanjälkeisiä sukupolvia, joille jäi käsiin vain palanut ja tuhottu maa) . On autettu hoitamaan lapsenlapsia, viety heitä matkoille ja autettu missä vaan voimme. Jotta tämä olisi ylipäätään ollut mahdollista, teimme siksi pitkää työuraa (äitiyslomat 3kk) jotta lapsillamme olisi helpompaa. Miksi siis vihaatte meitä teidän vanhempianne ja isovanhempiamme noin kovasti?

Eläkkeet tulevat tehdystä työstä, siksi niitä ei voi mitenkään verrata tähän nykyajan tuki viidakkoon, jota maksetaan  pelkästä olemassa olosta, terveille nuorille ihmisille. Siitäkö tämä huuto nyt johtuu että näitä "terveille" elämäntaitelijoille ja haaveilijoille maksettavia tukia nyt ollaan leikkaamassa? Suurin syy taitaa olla ihan se perisuomalainen synti, eli kateus. Kun itse ei viitsisi töitä tehdä, ja nyt nähdään hyvinvoivia eläkeläisiä joiden ei enää Tarvitse tehdä töitä, koska ovat oman leiviskänsä jo hoitaneet. Haloo, nyt on teidän vuoronne rakentaa tätä yhteiskuntaa edelleen, Jokainen vuorollaan.

Vierailija
155/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että täällä paljon suuret ikäluokkalaiset kirjoittelisivat. Nuorimmatkin ovat jo 75v. Eikä heidän eläkkeensä ole mikään ongelma, kun heitä on vain 20% eläkkeensaajista. Ja joka vuosi heidän jälkeensä eläkkeelle jääneet ovat saaneet ja saavat parempaa ja parempaa eläkettä. 

Vierailija
156/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla kirjoitti, että eläkkeitä pitäisi leikata niin, kuin ennenkin on tehty esim silloin, kun eläkettä ei kertynyt alle 23 vuotiaan työteosta. No minä olen juuri tuota ikälokkaa, jonka eläke ei kertynyt noista nuorena tehdyistä töistä, eli 4-5  vuotta sai tehdä töitä niin, ettei siitä eläkettä kertynyt. Nyt kun pääsen ensivuonna eläkkeelle, taas pitäisi leikata??  Mitä pirua. Eläke tulee muutenkin olemaan vähän yli tonni kuussa, naisvaltaisella alalla kun olen ollut ja uusia veronmaksajia jokusen Suomeen synnyttänyt ja heille taannut hyvän alun elämään olemalla heidän kanssaan muutamna vuoden kotona, eikä se tietenkään myöskään eläkettä kerryttänyt. Nyt nuo lapset  työelämässä ja maksavat osaltaa veroja hyväpalkkaisissa töissään.  Ovat niitä ns  nettomaksajia. 

Vierailija
157/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet pitää tasata, miksi ihmeessä toisille maksetaan paljon paremmat eläkkeet verorahoista. Tottakai kaikille pitää alkaa maksaa sama eläke. Eläkkeen pitää olla myös linjassa työttömyyskorvauksen kanssa. Jos eduskunta on sitä mieltä että 590 euroa riittää korvauksena miksei se riittäisi eläkkeenä? Etenkin niille joilla oli hyvä ansainta amhdollisuus työssä ollessaan.

Se on eri hienoa kuinka oot noin vahvaa mieltä asioista joista et selkeästi ymmärrä edes perusasioita.

Otappa selvää eläkeläisen ja työttömän kulurakenteista, siis siitä mitä ne maksaa esim lääkkeistä ja sähköstä omasta pussistaan ja kumpaa valtio auttaa enemmän.

Minä saan eläkeläisenä vähemmän kun työtön koska maksan kaiken itse ja minulla on lapsi joka siirsi minut syystä mitä kukaan ei osaa perustella eläkeläisen asumistuelta normaalille asumistuelle.

Silloin kun itse olin työtön, maksoin asuntolainan lisäksi yhtiövastikkeen, kaikki muut laskut, lääkkeet ja ruuan itse. Elätin myös lastani, joka potkittiin pois päiväkodista työttömyyteni vuoksi. 

Ihme käsitys, että työttömille yhteiskunta kustantaa kaiken elämiseen. En minä saanut kuin pienen ansiosidonnaisen päivärahan ja lapsilisän, mikä maksetaan kaikista lapsista.

En edes ryhtynyt juopoksi, vaikka työttömän statukseen "kuuluu" kitata veronmaksajien piikkiin ostettua viinaa.

Vierailija
158/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisista eläkeläisistä, iäkkäistä sekä lapsista ja muista vähäosaisista huolehtiva yhteiskunta on korkeasti kehittynyt, sillä se ottaa kansalaiset terveellä tavalla huomioon.

Vierailija
159/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee aika jolloin sinä olet eläkeläinen,silloin etsi piilopaikka,työssäkäyvät etsivät sinua ja heillä on köysi mukana.

Juuri näin, vihamielisiä vainoojia löytyy silloinkin omasta maasta. Nuorempiin ei voi luottaa ja olet lainsuojaton.Tulee aivan mieleen 30-luku.

Vierailija
160/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi me ei tehdäkään eläkekusetusta kuten suuret ikäluokat. Heitä halveksitaan ihan syystä.