Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläkeläiset ovat yhteiskunnan erityissuojeluksessa?

Vierailija
01.08.2024 |

Mistä syystä eläkeläiset on yhteiskunnassa suojatumpia kuin muut ryhmät?

Tulevaisuuteen ja Suomen elinvoimaisuuteen olisi tärkeää sijoittaa. Eläkkeitä maksetaan yli sen mitä eläkemaksuja palkasta. Se on järjetöntä.

Esim. maksat työeläkettä palkasta 300 e /kk ja saat eläkettä 2500 e / kk. 

Työelämässä olet esim. 35 vuotta ja eläkkeellä toiset 35 vuotta.

Kommentit (1015)

Vierailija
161/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työeläkkeet ovat juridisesti omaisuuteen verrattavia ansaittuja etuuksia, ja Länsimaissa omaisuus nauttii lain suojaa. Niitä ei siis noin vain voi jurisesti leikata pienemmiksi, vaikka haluaisi.

Höpsistä. Eläkkeisiin voidaan vaikuttaa poliittisin päätöksin ihan kuten kaikeen muuhunkin yhteiskunnassa. Ihan jo indeksien muuttaminen vaikuttaa siihen paljonko eläkkeet nousevat ja niiden laskuperusteiden muuttaminen siihen paljonko niitä kertyy.

On muuten erikoista että eläkkeitä pidetään jonain ansaittuna etuna kun ne on (muka) maksettu itse mutta kukaan ei ajattele että vaikkapa työttämyysturva tai sosiaalituki olisi ansaittu etu jotai ei voi mitenkään muuttaa vaikka sekin on maksettu omilla veroilla.

Vierailija
162/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai iäkkäiden pitää olla suojeluksessa ja onhan osalla lastenlapsia tai lapsia. Mutta en ymmärrä miksi he äänestävät tätä systeemiä jossa ihmisiä sorsitaan ja uskovat vielä siihen. Olisi hyvä aika herätä. Systeemi on susi ja ihmiset ilman riittävää rahaa muualla.

Osalla perheistä on myös ongelmana, ettei tämä itsekkyyden sukupolvi ota osaa lastenlasten hoitoon.

MML lastenhoitopalvelukin leikattiin.

Miksi teette lapsia jos ette viitsi niitä hoitaa.

Ehkäisytabletit tulivat jo 60 luvulla.

Taas yksi ohje boomerilta jota ei itse noudattanut. Lapset kokonkesä mummolassa ja itse ryyppäsi

Älä horise.  Tein vain

Tästä on vain sinun sanasi. Sanothan myös että itse olet eläkkeesi maksanut ja selään ei pidä paikkaansa. Miksi uskoisin sinua? Kuitenkin tiedämme että suuret ikäluokat juopottelivat ja edelleen juovat niin paljon että ansaitsivat tittelin : Märät ikäluokat"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joltain jää vaikka pari vuotta vanha sähköauto, jolla ajettu kymmeniä tuhansia kilometrejä. Verot kerätään esim. 20 000e:n "arvon" perusteella, vaikka akunvaihto voi olla viisinumeroinen (miinusmerkkiä siis "arvona"), jota ilman "perintöauto" on vain jätettä,"

No todellisuudessa perinnönjaossa kaikki arvostetaan kyllä ihan juuri sen todellisen arvon mukaan jota yleensä saa vielä hieman vedättää siihen ihan alarajalle. Ei perintöveroa mistään ylisuuresta laskennallisesta arvosta makseta. 

Jos sinulla on tuollainen sähköauto niin kysyt autokauppiaalta tarjouksen siitä että mitä hän siitä maksaisi ja jos sanoo että ei mitään niin otat sen kirjallisena ja laitat sen arvoksi perukirjaan 0 euroa.

Vierailija
164/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni, suuria ikäluokkia, jäi 63 v eläkkeelle, työvuosia päivätyössä takana 48.

En väheksy kenenkään mainosten jakoa, kesätöitä tai iltatöitä opiskelujen ohessa

Mutta tulevilla eläkeläisillä ei kellään ehdi kertyä 48 työvuotta kokopäiväisessä ansiotyössä .

Eläke alkoi meillä kertyä vasta 23 -vuotiaana. Olin 13 v saakka kaikki koulujen kesälomat palkka töissä ja 20-vuotiaasta saa täysipäiväisesti aina eläkkeeseen 65, 5 v. asti. Monta sataa euroa "tienattua" eläkettä meni taivaan tuuliin. Nyt vissiin 18 v lähtien  ansaitsee eläkettä. 

Itse olen syntynyt -65, joten en kuulu suuriin ikäluokkiin. 

Menin vakituiseen päivätyöhon 16v, tein useita vuosia kahta työtä, että sain asuntolainan maksettua. Luonnollisesti maksoin kakkostyöstäni liki puolet veroa.

Tulevassa eläkkeessäni takavuosien ahkeruus ei tule näkymään, koska eläke alkoi karttumaan vasta 23v täytettyä. 

Vierailija
165/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös se ole hyvä, että juovat/joivat itsensä hengiltä etteivät ehdi/ehtineet niistä eläkkeistäkään turhan pitkään nauttia. Kippis sille ja hyvää päivänjatkoa.

Vierailija
166/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät laiskurimulkerot ovat tämän maan syöpä. Mokomat elukat eivät tee mitään yhteiskunnan hyväksi vaan ne laiskottelevat päivästä toiseen ilman että hakevat työtä. Tuet pois mokomilta niin alkaa työvoimaa riittää vaikka sairaaloihin.

Vierailija
167/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyen aikaa nyt eläkkeellä olleena (sitä ennen kovaa työtä yli 40v), ihmettelen tätä  nykyistä eläkeläisiin kohdistuvaa viha-aaltoa. Onko näillä  vihaajilla ollut surkea oma lapsuus, onko tunne osattomasta jäämisestä  siksi noin  voimakas vai  onko taustalla myös sellaista ,että on itse tuollainen tukien saaja ja jonkinlainen syrjäytynyt, jolla oli suuria haaveita mutta ne ei toteutuneetkaan koska kova maailma vaatii aikuiselta jotain muutakin tekemistä kuin haaveilua sohvalla. Jotain tällaista pakko olla takana  koska  noissa väitteissä  vaikuttaa olevan myös valtavasti tietämättömyyttä ja luuloja  ilman faktatietoa, joka luulisi nykyään olevan helppo selvittää ihan vaan googlaamalla, mikä teiltä nyky nuorisolta kyllä pitäisi sujua. Eli osattomaksi jääneisyys heijastuu tässä tietämättömyydessä ja suoranaisessa tyhmyydessä/yksinkertaisuudessa.

Lisäksi tiedän lukuisia "meitä boomere

Ei siinä ole mitään ihmeteltävää. Suuret ikäluokat jäivät nuorina n 59v eläkkeelle itse vain vähän tyel maksuja maksaneena. Nyt sitä vajetta maksavat nuoremmat sukupolvet aina 70 vuotiaiksi asti ja kovia tyel maksuja maksaen. Mikä tässä on ihmeteltävää, että vtuttaa? Ainoa oikea päätelmä on tuo surkea lapsuus tematiikka. Varmasti monen boomerin lapsi on joutunut elämään lasisen lapsuuden, siksi juoppo ikäluokka on suuret ikäluokat.

Vierailija
168/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni, suuria ikäluokkia, jäi 63 v eläkkeelle, työvuosia päivätyössä takana 48.

En väheksy kenenkään mainosten jakoa, kesätöitä tai iltatöitä opiskelujen ohessa

Mutta tulevilla eläkeläisillä ei kellään ehdi kertyä 48 työvuotta kokopäiväisessä ansiotyössä .

ei varmasti ehdi, kun kuolunpenkkiä kiillottaa 30-ikään asti, sitten kohta heti pitäisi jo eläkkeelle päästä

Teidän aikaan sai tyhmät ja kouluttamattomat töitä ja palkankorotuksia toisensa perään. Melko vähäjärkinen pitää ihmisen olla, jos ei tajua rakennemuutosta, joka on tapahtunut ja tapahtuu koko ajan. Kouluttamattomana ei saa töitä. Monille ei riitä töitä koulutuksesta huolimatta. Palkalla, jolla elää. Ilman tukia. Nuoremmista polvista monet muuttuu työkyvyttömiksi sairauksien takia, koska hoitoon

Höpön höpön.  Veneet, autot, asuntovaunut ymv., ne on irtaimistoa, jota ei edes lasketa perinnöksi eikä minkään arvoisiksi.  Niitä ei tarvitse laittaa edes perukirjaan, ellei ne ole todellakin jotain miljoonajahteja joita ne harvemmin on.  Perinnöksi lasketaan vain kiinteä omaisus, rakennukset ja maat ja metsät, sekä silkka raha eli osakeomistukset ja se mitä pankissa on.  Kaikki muu on sälää, sama kuin joku pölynimuri. 

Irtaimessa täytyy olla jotain todella arvokasta, arvotauluja jne., jotta ne mainittaisiin perukirjassa ja lisäisi omaisuuden arvoa.

Vierailija
169/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkkeet ovat juridisesti omaisuuteen verrattavia ansaittuja etuuksia, ja Länsimaissa omaisuus nauttii lain suojaa. Niitä ei siis noin vain voi jurisesti leikata pienemmiksi, vaikka haluaisi.

Kaikkea mitä halutaan leikata, voidaan leikata.

Myös muu omaisuus kuten autot,kämpät ym osakkeet valtiolle

oikeastaan, tuntuukiin hyvältä ajatukselta että me nyt 70 ikäiset luovutetaan kaikki hankimamme  omaisuu valtiolle, hankkikaapa nuoremmat ihan itse kaikki alusta asti, kuten mekin olemme tehneet, ilman mitään perintöjä.

Hyvä ja kannatettava ajatus sinällään, mutta onko kuitenkaan mieleisesi...

Omaisuuden hankkiminen oli todella paljon helpompaa 1900-

No, ei ollut! Kun itse muutin omilleni aikoinaan, niin ei ollut heti varaa ostaa pyykinpesukonetta, ja rahat siihen ja muuhunkin piti säästää etukäteen pienestä palkasta (1200 mk/kk oli aloittelevan ammattilaisen palkka). Ei sossu tuonut ilmaista konetta.

Vierailija
170/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeet tulevat tehdystä työstä,"

Vaan kun eivät tule. Siis siitä työstä jota sinä olet tehnyt. Eläkkeet tulevat suurilta osin siitä työstä jota nyt työssä olevat tekevät ja josta maksavat eläkemaksut.

Ymmärrät siis ehkä että saattaa hieman korveta että te väitätte itse ansainneenne eläkkeenne ja että olemme kiittämättömiä kun emme arvosta kaikkea mitä olette tehneet hyväksemme. Katsos kun me taas nyt teemme taas omalta osaltamme sekä kaikkemme omien lapsiemme eteen mutta sen lisäksi maksamme vielä teidän eläkkeenne.

Ja jos vihjaamme yhtään että niitä voisi kenties vähän leikata niin alkaa aina valtava parku mutta jos nuorempi ikäluokka valittaa jostain niin se on vain aina pullamössösukupolven turhaa ininää.

Vierailija
171/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hullua koko ajan syyttää suuria ikäluokkia jotka eivät ole mikään merkittävä joukko eläkkeensaajissa, n. 300 000 on elossa.

Vierailija
172/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mutta huimia nuo eläkkeeseen tulevat indeksi ym korotukset joita tulee kuin Manulle illallinen. Mieheni jäi osa-aikaiselle eläkkeelle kaksi vuotta sitten ja nyt on jo tullut melkein 15% korotukset. Eihän palkansaajille tule kuuloonkaan tuollainen korotustahti ja me sentään tehdään töitä koko ajan.

Tämä on jo huippu kun joku on sairaalle puolisolleen kateellinen ja vihaa tätä.

En ole kateellinen enkä vihaa, tottakai minäkin olen onnellinen että perheeseen tulee enemmän rahaa, onhan se minunkin etu. Mutta outoa se on kun eihän esim lapsilisiin (1 lapsi) tai mihinkään muuhun tule lähellekään tuollaisia korotuksia.

Vierailija
173/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät laiskurimulkerot ovat tämän maan syöpä. Mokomat elukat eivät tee mitään yhteiskunnan hyväksi vaan ne laiskottelevat päivästä toiseen ilman että hakevat työtä. Tuet pois mokomilta niin alkaa työvoimaa riittää vaikka sairaaloihin.

No en minä heitäkään jalustalle nostaisi varsinkin jos  on elämäntapa työtön, mutta kaipa joukossa on paljon vastentahtoisestikin työttömiä. Kuitenkin työttömyysmaksut ovat pieni murto-osa eläkemenoista, jotka ovat 34miljardia e vuodessa.

Vierailija
174/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikeastaan, tuntuukiin hyvältä ajatukselta että me nyt 70 ikäiset luovutetaan kaikki hankimamme  omaisuu valtiolle, hankkikaapa nuoremmat ihan itse kaikki alusta asti, kuten mekin olemme tehneet, ilman mitään perintöjä.

Hyvä ja kannatettava ajatus sinällään, mutta onko kuitenkaan mieleisesi...

Omais

Et kuitenkaan joutunut maksamaan tyel-maksuja. Sinulle niitä kuitenkin pitää muiden maksaa.

Vierailija
175/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vttu mitä sontaa ja yhden häiriintyneen sossuluuserin näppikseltä koko setti lähestulkoon

Tunteisiin menee. Joku niissä eläkkeissä menee tunteisiin ja ei pystytä järkevään keskusteluun. Tässäkään kommentissasi ei ole yhtään järkevää argumenttia.

En haluaisi olla sossuluuseri, eli Kela-luuseri vaan töissä. Kiitos Petteri Orpon, hän leikkasi työpaikkani pois.

Vierailija
176/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeet tulevat tehdystä työstä,"

Vaan kun eivät tule. Siis siitä työstä jota sinä olet tehnyt. Eläkkeet tulevat suurilta osin siitä työstä jota nyt työssä olevat tekevät ja josta maksavat eläkemaksut.

Ymmärrät siis ehkä että saattaa hieman korveta että te väitätte itse ansainneenne eläkkeenne ja että olemme kiittämättömiä kun emme arvosta kaikkea mitä olette tehneet hyväksemme. Katsos kun me taas nyt teemme taas omalta osaltamme sekä kaikkemme omien lapsiemme eteen mutta sen lisäksi maksamme vielä teidän eläkkeenne.

Ja jos vihjaamme yhtään että niitä voisi kenties vähän leikata niin alkaa aina valtava parku mutta jos nuorempi ikäluokka valittaa jostain niin se on vain aina pullamössösukupolven turhaa ininää.

Mitä siinä uliset kun tämä on maan tapa, luuletko sitten että sinä itse maksat oman eläkkeesi.

Kannattaa ruveta säästämään vanhuuden varalle.

Itse tein näin ja nyt saa huolettomasti elää pikku eläkkeellä.

Vierailija
177/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai iäkkäiden pitää olla suojeluksessa ja onhan osalla lastenlapsia tai lapsia. Mutta en ymmärrä miksi he äänestävät tätä systeemiä jossa ihmisiä sorsitaan ja uskovat vielä siihen. Olisi hyvä aika herätä. Systeemi on susi ja ihmiset ilman riittävää rahaa muualla.

Osalla perheistä on myös ongelmana, ettei tämä itsekkyyden sukupolvi ota osaa lastenlasten hoitoon.

MML lastenhoitopalvelukin leikattiin.

Miksi teette lapsia jos ette viitsi niitä hoitaa.

Ehkäisytabletit tulivat jo 60 luvulla.

Taas yksi ohje boomerilta jota ei itse noudattanut. Lapset kokonkesä mummolassa ja itse ryyppäsi

Märät ikäluokat, hyvä määritelmä. Tupakka haisi kaikkialla 90-luvun lapsuudessa ja kaljaa juotiin.

Vierailija
178/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja kannatettava ajatus sinällään, mutta onko kui

Suuret ikäluokat maksoivat tyel-maksuja.  Itse vuoteen 2005, mieheni vuoteen 2010. Vuonna 1950 syntyneet vielä kauemmin 

Miksi oikeestaan edes luen  tyhmyyteen jumittauneiden ihmisten kirjoituksia?

Vierailija
179/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee aika jolloin sinä olet eläkeläinen,silloin etsi piilopaikka,työssäkäyvät etsivät sinua ja heillä on köysi mukana.

Siksi me ei tehdäkään eläkekusetusta kuten suuret ikäluokat. Heitä halveksitaan ihan syystä. 

Sieltä sohvan pohjalta ei tehdä muuta kuin ilkeillään  vauvapalstalla.

Vierailija
180/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyen aikaa nyt eläkkeellä olleena (sitä ennen kovaa työtä yli 40v), ihmettelen tätä  nykyistä eläkeläisiin kohdistuvaa viha-aaltoa. Onko näillä  vihaajilla ollut surkea oma lapsuus, onko tunne osattomasta jäämisestä  siksi noin  voimakas vai  onko taustalla myös sellaista ,että on itse tuollainen tukien saaja ja jonkinlainen syrjäytynyt, jolla oli suuria haaveita mutta ne ei toteutuneetkaan koska kova maailma vaatii aikuiselta jotain muutakin tekemistä kuin haaveilua sohvalla. Jotain tällaista pakko olla takana  koska  noissa väitteissä  vaikuttaa olevan myös valtavasti tietämättömyyttä ja luuloja  ilman faktatietoa, joka luulisi nykyään olevan helppo selvittää ihan vaan googlaamalla, mikä teiltä nyky nuorisolta kyllä pitäisi sujua. Eli osattomaksi jääneisyys heijastuu tässä tietämättömyydessä ja suoranaisessa tyhmyydessä/yksinkertaisuudessa.

Mikä ajatus nyt on tullut, että eläkeläiset on vielä juoppojakin. Okei, mutta jos omia juo niin mikäs siinä - kai jokainen voi omilla ansaituilla rahoillaan tehdä mitä huvittaa. Vai pelkäätkö että vanhempasi ryyppäävät omaisuuden, eikä jää mitään perintöä?