Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläkeläiset ovat yhteiskunnan erityissuojeluksessa?

Vierailija
01.08.2024 |

Mistä syystä eläkeläiset on yhteiskunnassa suojatumpia kuin muut ryhmät?

Tulevaisuuteen ja Suomen elinvoimaisuuteen olisi tärkeää sijoittaa. Eläkkeitä maksetaan yli sen mitä eläkemaksuja palkasta. Se on järjetöntä.

Esim. maksat työeläkettä palkasta 300 e /kk ja saat eläkettä 2500 e / kk. 

Työelämässä olet esim. 35 vuotta ja eläkkeellä toiset 35 vuotta.

Kommentit (1015)

Vierailija
601/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopa eläkevakuutusyhtiöiden nimiä.  Ettei vaan niissä olisi sana vakuutus.

Huomaa, työnantajasi maksaa, et sinä. Sen minkä itse maksat verottaja vähentää verotuksessasi.

Vierailija
602/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkkeet ovat juridisesti omaisuuteen verrattavia ansaittuja etuuksia, ja Länsimaissa omaisuus nauttii lain suojaa. Niitä ei siis noin vain voi jurisesti leikata pienemmiksi, vaikka haluaisi.

Mutta eiväthän ne ole ansaittuja, jos eläkettä saa enemmän kuin mitä on itse aikanaan maksanut eläkemaksuja. 

Jos sinulta palaa talo, saat enemmän kuin olet siitä maksanut vakuutusmaksuja. Se kenen talo ei pala, ei saa mitään.

Jos tyel olisi säästötili, jokaisenhan pitäisi saada sieltä rahansa pois tai perikunnan jos joku kuolee ennen aikojaan.  Mutta koska se ei ole säästötili vaan vakuutus kommenttisi osoittaa ettet ymmärrä sitä.

Talon palaminen on harvinainen ja poikkeuksellinen tilanne, eläkkeelle jääminen taas tavanomaista. On järjetöntä, että eläkkeet maksetaan vakuutuskorvauksen tavoin. Jokaisen pitäisi kerryttää eläkkeensä itse eikä olla kädet nuorempien taskuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos eläkettä ei voi kartuttaa tai ole, kukaan ei mene aamulla töihin.

Ei kukaan.

Tottakai menee. Millä muuten elää? 

Kyllä sossu kannattelee kun vaan saadaan vanhukset pois 

??????

Ja ihmiset ei sun käsittääkseni siis vanhene ollenkaan?  Missä vaiheessa se ihmisten vanheneminen loppuu?  Siinä vaiheessa, kun ns. suuret ikäluokat on kuolleet?  Sen jälkeen ei enää tule uusia vanhuksia?

Ihmisiähän vanhenee koko ajan lisää sitä mukaan kun toisia kuolee.  Joka ikinen vuosi jää ihmisiä eläkkeelle ja sinä itsekin olet siellä jonossa vuorossa.

Minun tietääkseni mitään erityisen huomattavaa väestön vähenemistäkään ei ole tiedossa, mutta vaikka niin olisikin, niin entistä pienempi joukko sitten on maksamassa veroja ja ylläpitämässä sitä sossua.

Syyttele sitten taas niitä veemäisiä vanhuksia, jotka kuoli kun pois, kun heidän maksamaan veroja olisikin tarvittu.  Kun sossusta ei sitten riitäkään sulle rahaa.

Vierailija
604/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisille voisi olla vaihtoehtona parempaan paikkaan siirtyminen valtion talouden pelastamiseksi. Kivuista ja vanhuuden vaivoista luopumista. Win win -tilanne. Ei tietenkään silleen että jokin myrkkypiikki annetaan, se olisi väärin! Jokin inhimillisempi tapa. Ehkä tehokas, viritetty moottoripyörä edullisesti valtion tukemana ja lupa ajaa ylinopeutta talvisin sillä. Ei kypäräpakkoa, tai saa lisäalennusta jos ei käytä kypärää.

Vierailija
605/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitä, miten kunkin ajan laskenta-ja talousmiehet vakuutusyhtiöissä ja työnantajaliitossa ovat asiat laskeneet

On turha kiukutella ja vaatia anteeksipyyntöä hitsari-heikiltä tai myyjä-pirkolta.

Epäilen ettei tähän keskusteluun kaikkein fiksummat ja yhteiskunnasta perillä olevat työikäiset ( joilla työpaikoillakin siis luppoaikaa näköjään)  osallistu.

Vierailija
606/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläkkeitä leikataan, joutuvat vanhukset turvautumaan lastensa ja lastenlastensa apuun. Haluaisitko ap ottaa vanhempasi ja isovanhempasi kotiisi asumaan?

Vierailija
607/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan kirjoittajat unohtavat maksamansa tyel-maksun olevan itselleen verovähennys.

Joko tieto puuttuu tai epärehellisyys rehoittaa.

Verovähennys tarkoittaa, että sen määrä vähennetään verotettavasta tulosta eikä tuo summa myöskään kartuta eläkekertymää. Luuletko sinä, että verovähennys on joku lahja? Se tarkoittaa vain sitä, ettei meidän sentään tarvitse vielä maksaa verojakin tuosta meiltä peritystä maksusta. 

Se, ettei tuo summa kartuta eläkekertymää tarkoittaa, että olen tehnyt työtä tienatakseni rahaa vain nykyeläkeläisille, enkä milloinkaan saa siitä työstä mitään hyötyä itselleni. 

Vierailija
608/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumipäät on nyt jumittuneet suuriin ikäluokkiin, he ovat täysin sokeita sen monipuolisempaan ajatteluun ja eläkeläisten ikärakenteisiin.

Vierailija
609/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan kirjoittajat unohtavat maksamansa tyel-maksun olevan itselleen verovähennys.

Verovähennys tarkoittaa, että sen määrä vähennetään verotettavasta tulosta eikä tuo summa myöskään kartuta eläkekertymää. Luuletko sinä, että verovähennys on joku lahja? Se tarkoittaa vain sitä, ettei meidän sentään tarvitse vielä maksaa verojakin tuosta meiltä peritystä maksusta. 

Se, ettei tuo summa kartuta eläkekertymää tarkoittaa, että olen tehnyt työtä tienatakseni rahaa vain nykyeläkeläisille, enkä milloinkaan saa siitä työstä mitään hyötyä itselleni. 

Työnantaja ilmoittaa maksamansa vuotuiset bruttotulosi eläketurvakeskukselle. Sen mukaan aikoinaan eläkettäsi lasketaan.

Verotettava bruttotulo on eri asia. 

Ihan tiedon alkeita.

Vierailija
610/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos eläkettä ei voi kartuttaa tai ole, kukaan ei mene aamulla töihin.

Ei kukaan.

Tottakai menee. Millä muuten elää? 

Kyllä sossu kannattelee kun vaan saadaan vanhukset pois 

??????

Ja ihmiset ei sun käsittääkseni siis vanhene ollenkaan?  Missä vaiheessa se ihmisten vanheneminen loppuu?  Siinä vaiheessa, kun ns. suuret ikäluokat on kuolleet?  Sen jälkeen ei enää tule uusia vanhuksia?

Ihmisiähän vanhenee koko ajan lisää sitä mukaan kun toisia kuolee.  Joka ikinen vuosi jää ihmisiä eläkkeelle ja sinä itsekin olet siellä jonossa vuorossa.

Minun tietääkseni mitään erityisen huomattavaa väestön vähenemistäkään ei ole tiedossa, mutta vaikka

Tuota, niinpä, sinun tietääksesi. Etsipä nyt käsiisi Suomen demografia. Väestö vähenee hyvin pian, koska 100 000 hengen suuret ikäluokat synnyttivät 1970-luvun alussa vain 60 000 ikäluokkia. Toisen kerran väestö vähenee juuri tällä hetkellä: nykyiset selvästi yli 60 000 synnytysikäiset synnyttävät taas vain 42 000 lasta vuodessa. 

Vierailija
611/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ilmoittaa maksamansa vuotuiset bruttotulosi eläketurvakeskukselle. Sen mukaan aikoinaan eläkettäsi lasket

Perehdypä itse eläkeotteeseesi ajatuksen kanssa.

Vierailija
612/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähäisellä tiedolla ihmiset on liikkeellä.

Vierailija
613/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, työnantajasi maksaa, et sinä. Sen minkä itse maksat verottaja vähentää verotuksessasi.

Mutta minä sen rahan tienaan. Se on olennainen asia, ei se, kuka maksun suorittaa. 

Vierailija
614/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siitä, miten kunkin ajan laskenta-ja talousmiehet vakuutusyhtiöissä ja työnantajaliitossa ovat asiat laskeneet

On turha kiukutella ja vaatia anteeksipyyntöä hitsari-heikiltä tai myyjä-pirkolta.

Epäilen ettei tähän keskusteluun kaikkein fiksummat ja yhteiskunnasta perillä olevat työikäiset ( joilla työpaikoillakin siis luppoaikaa näköjään)  osallistu.

Työpaikoilla luppoaikaa? Me työssäkäyvät olemme tähän aikaan vuodesta usein kesälomalla. 

Vierailija
615/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ilmoittaa maksamansa vuotuiset bruttotulosi eläketurvak

Aikoinaan näitä vuosituloilmoituksia lähettelin.

Verotus on ihan eri asia kuin työnantajan palkkakirjanpito.

Vierailija
616/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta minä sen rahan tienaan. Se on olennainen asia, ei se, kuka maksun suorittaa. 

Se työnantajasi asiakas on maksanut niin palkkasi kuin tyellisi. Et sinä.  Noin se jos viimosen päälle ajatellaan menee.

Vierailija
617/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eläkkeitä leikataan, joutuvat vanhukset turvautumaan lastensa ja lastenlastensa apuun. Haluaisitko ap ottaa vanhempasi ja isovanhempasi kotiisi asumaan?

Ei niitä kukaan voi kotiinsa ottaa, kun ei nykyisillä työssäkäyvillä ole rahaa ostaa semmoisia koteja, joihin edes mahtuu mitään mummoja. Meidän tapauksessa ne suuriin ikäluokkiin kuuluvat elossaolevat vanhukset ovat sen verran k-päistä sakkia, ettei niitä tarvitse autella muutenkaan. Ei mikään uniikki tilanne.

Sodankäyneitä isovanhempia autoimme aikanaan kyllä. Se oli kiltti ja auttavainen sukupolvi. 

Vierailija
618/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikoilla luppoaikaa? Me työssäkäyvät olemme tähän aikaan vuodesta usein kesälomalla. 

Ja tietokoneen vieressa suurista ikäluokista jauhaminen kitkeränä on sinulle lepoa? Menisit vaikka mustikkaan.

Vierailija
619/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se työnantajasi asiakas on maksanut niin palkkasi kuin tyellisi. Et sinä.  Noin se jos viimosen päälle ajatellaan menee.

Ei ne asiakkaat tyhjästä maksa. Minä teen sen työn, josta se asiakas maksaa. Ymmärsitkö nyt? 

Vierailija
620/1015 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne asiakkaat tyhjästä maksa. Minä teen sen työn, josta se asiakas maksaa. Ymmärsitkö nyt? 

Ymmärrän, olen kaupallisen koulutuksen saanut. Mutta sinä et ymmärrä että rahan on tultava asiakkailta jotta työnantajasi yritys pysyy pystyssä. Asiakkaiden rahalla maksetaan palkkasi sivukuluineen, yrityksen kiinteät ja muuttuvat kulut ja saadaan kate.

Näin on vaikka olisit joku vähemmän tärkeä, vaikka siivooja jonka työstä yritys veloittaa 45 euroa tunti.

Sinä teet työn mutta työn ostanut  maksava asiakas pitää firman pystyssä ja maksaa siis myös palkkasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi