Miksi eläkeläiset ovat yhteiskunnan erityissuojeluksessa?
Mistä syystä eläkeläiset on yhteiskunnassa suojatumpia kuin muut ryhmät?
Tulevaisuuteen ja Suomen elinvoimaisuuteen olisi tärkeää sijoittaa. Eläkkeitä maksetaan yli sen mitä eläkemaksuja palkasta. Se on järjetöntä.
Esim. maksat työeläkettä palkasta 300 e /kk ja saat eläkettä 2500 e / kk.
Työelämässä olet esim. 35 vuotta ja eläkkeellä toiset 35 vuotta.
Kommentit (1015)
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisille voisi olla vaihtoehtona parempaan paikkaan siirtyminen valtion talouden pelastamiseksi. Kivuista ja vanhuuden vaivoista luopumista. Win win -tilanne. Ei tietenkään silleen että jokin myrkkypiikki annetaan, se olisi väärin! Jokin inhimillisempi tapa. Ehkä tehokas, viritetty moottoripyörä edullisesti valtion tukemana ja lupa ajaa ylinopeutta talvisin sillä. Ei kypäräpakkoa, tai saa lisäalennusta jos ei käytä kypärää.
Sulla ei ole kaikki kotona, tarkistuta lääkityksesi idiootti.
Minusta lapsilisä voitaisiin lopettaa kokonaan 🤓 jokainen kyllä pystyy elämään ilman tukia ei ne elatusvelvollisia VANHEMMAT EI VALTIO. Ilmainen päivähoitokin pois kyllä joku maksu oltava ettei turhaa lasta sinne viedä. Kun vanhempi kotona. Eriasia jos lastensuojelun antama paikka.
Vierailija kirjoitti:
Minusta lapsilisä voitaisiin lopettaa kokonaan 🤓 jokainen kyllä pystyy elämään ilman tukia ei ne elatusvelvollisia VANHEMMAT EI VALTIO. Ilmainen päivähoitokin pois kyllä joku maksu oltava ettei turhaa lasta sinne viedä. Kun vanhempi kotona. Eriasia jos lastensuojelun antama paikka.
Tämä johtaa siihen että vain aggressiivisimmat yksilöt lisääntyvät, eikä ole esim. Turvaa perheväkivallalta jos se tienaava vanhempi pimahtaa. Ei ole hyvä kenellekään pitkällä tähtäimellä
Vierailija kirjoitti:
Kun nykyiset eläkeläiset ovat olleet itselleen etuja päättämässä, minun eläkeikä on sen 70 vuotta, ja suuret ikäluokat on hädin tuskin olleet töissä 60 vuotiaaksi ja eivät ole itselleen sitä eläkettä juurikaan maksellut.
Puhut p... minun läheinen 77v tekee töitä on akateeminen. Ei mikään vauva.fi tyhjäpää minusta lapsilisät voitaisiin lopettaa esim 10v nyt iso summa säästyisi 👍
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olin töissä yli 45 vuotta.
Kollega oli töissä 45 vuotta. Kuoli vuoden kuluttua eläkkeelle jäämisestään. Varmasti jäi hänen maksamiaan eläkerahoja kuittaamatta.
Ihme sössötystä eläkeläisistä. Menkää töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eläkkeitä leikataan, joutuvat vanhukset turvautumaan lastensa ja lastenlastensa apuun. Haluaisitko ap ottaa vanhempasi ja isovanhempasi kotiisi asumaan?
Ei niitä kukaan voi kotiinsa ottaa, kun ei nykyisillä työssäkäyvillä ole rahaa ostaa semmoisia koteja, joihin edes mahtuu mitään mummoja. Meidän tapauksessa ne suuriin ikäluokkiin kuuluvat elossaolevat vanhukset ovat sen verran k-päistä sakkia, ettei niitä tarvitse autella muutenkaan. Ei mikään uniikki tilanne.
Sodankäyneitä isovanhempia autoimme aikanaan kyllä. Se oli kiltti ja auttavainen sukupolvi.
Eipä auta nyt mielipiteesi, varmuuden vuoksi kannattaisi katsella isompaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eläkkeitä leikataan, joutuvat vanhukset turvautumaan lastensa ja lastenlastensa apuun. Haluaisitko ap ottaa vanhempasi ja isovanhempasi kotiisi asumaan?
Ei niitä kukaan voi kotiinsa ottaa, kun ei nykyisillä työssäkäyvillä ole rahaa ostaa semmoisia koteja, joihin edes mahtuu mitään mummoja. Meidän tapauksessa ne suuriin ikäluokkiin kuuluvat elossaolevat vanhukset ovat sen verran k-päistä sakkia, ettei niitä tarvitse autella muutenkaan. Ei mikään uniikki tilanne.
Sodankäyneitä isovanhempia autoimme aikanaan kyllä. Se oli kiltti ja auttavainen sukupolvi.
Ettepäs auttaneet. Turhaa puhetta.
Sitäpaitsi ne vasta veijareita oli. Miehet kaikki juoppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä moititaan nyt eläkkeellä olevia, päättivät hyvät eläkkeet itselleen.
Miksipä te, 20- 50 -vuotiaat tee samoin, päätä asioita mieleisiksenne?
Kyllä maa on nyt jo muiden kuin suurten ikäluokkien hallussa.
Koska suuret ikäluokat veivät jo ne rahat, pilasivat jo Suomelta 20 vuotta, eikä niitä rahoja tai menetettyä aikaa enää saa takaisin. Ei ole mitään, minkä voisi päättää mieleiseksi, ei vainajille voi mitään kostaa, eikä se mitään hyödyttäisi muutenkaan.
Mutta vinkuminen vauva-palstalla hyödyttää jotenkin enemmän?
Tämä on keskustelemista. Tuon kommentin tärkein viesti on, ettei eläke-etuja pidä n
Kerropas oletko työssä vai Kela-elätti ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eläkettä ei voi kartuttaa tai ole, kukaan ei mene aamulla töihin.
Ei kukaan.
Tottakai menee. Millä muuten elää?
Kyllä sossu kannattelee kun vaan saadaan vanhukset pois
??????
Ja ihmiset ei sun käsittääkseni siis vanhene ollenkaan? Missä vaiheessa se ihmisten vanheneminen loppuu? Siinä vaiheessa, kun ns. suuret ikäluokat on kuolleet? Sen jälkeen ei enää tule uusia vanhuksia?
Ihmisiähän vanhenee koko ajan lisää sitä mukaan kun toisia kuolee. Joka ikinen vuosi jää ihmisiä eläkkeelle ja sinä itsekin olet siellä jonossa vuorossa.
Minun tietääkseni mitään erityisen huomattavaa väestö
Sitä suuremmalla syyllä kannattaisi vaan pitää vanhukset elossa mahdollisimman pitkään koska niin kauan kuin he elävät, he maksavat veroja yhteiskunnalle ja muutenkin käyttävät maksullisia palveluita enemmän kuin nuoremmat. Pyörittävät varoillaan yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme me ole missään erityissuojeluksessa. Olemme veronmaksajia ja maksamme ruoasta ja palveluista saman hinnan kuin työssäkäyvätkin, ja osa meistä tekee töitä vielä eläkkeellä ollessaankin.
Erityisjärjestelyin teille annettiin alhainen eläkeikä pienillä eläkemaksuilla ja tämä epäreilu etuus on koskematon. Se tekee siitä erityissuojellun.
Pieni eläkeikä? Sinun ikäluokan elinajanodote on korkeampi. Mutta sinun ikäluokkasi ei tule kaikella todennäköisyydellä työskentelemään yhtä pitkää vuosimäärää kuin nyt eläkkeellä olevat. Eläkeiän määrittelyssä otetaan molemmat asiat huomioon, koska eläkettä tulee ansaita työnteolla riittävän kauan. Osa nykyeläkeläisistä on työskennellyt jopa 50 vuotta, moni yli 40.
Te nykyiset valittajat ette todellakaan ole mitään sodankäyneitä isovanhempianne auttaneet. Siinä vaiheessa kun he on olleet avun tarpeessa olevia vanhuksia, te olette opiskelleet, perustaneet perheitä ja käyneet töissä. Jos olet nyt viisikymppinen, et taatusti ole isovanhempasi autellut. Ja sitä vähemmän, mitä nuorempi olet.
Joku kaupassa käyttäminen joskus ei mitään oleellista auttamista ole ollut ja siitäkin olette todennäköisesti saaneet rahaa palkkioksi.
Kyllä ne auttajat on olleet heidän lapsensa, eli me nykyiset eläkeläiset. Minultakin ko. auttaminen loppui vasta viime vuonna, kun 98-vuotias äitini menehtyi. Et edes tiedä mitä kaikkea siihen sisältyy ja miten raskasta se loppujen lopuksi oli. Siinä sai olla niin päänä kuin jalkanakin. Jos olisin joutunut vielä käymään työssä, se ei olisi onnistunut enää ollenkaan sitten loppua kohden.
Lastenlasten hoitaminen vielä työssä käydessänikään ei ollut ollenkaan yhtä rankkaa. Sitäkin sain kyllä tehdä ihan riittävästi.
Minä en korvaani lotkauta teidän valituksillenne. Olen hoitanut työni, lapseni, lapsenlapseni ja vanhempani. Uliskaa mitä ulisette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme me ole missään erityissuojeluksessa. Olemme veronmaksajia ja maksamme ruoasta ja palveluista saman hinnan kuin työssäkäyvätkin, ja osa meistä tekee töitä vielä eläkkeellä ollessaankin.
Erityisjärjestelyin teille annettiin alhainen eläkeikä pienillä eläkemaksuilla ja tämä epäreilu etuus on koskematon. Se tekee siitä erityissuojellun.
Pieni eläkeikä? Sinun ikäluokan elinajanodote on korkeampi. Mutta sinun ikäluokkasi ei tule kaikella todennäköisyydellä työskentelemään yhtä pitkää vuosimäärää kuin nyt eläkkeellä olevat. Eläkeiän määrittelyssä otetaan molemmat asiat huomioon, koska eläkettä tulee ansaita työnteolla riittävän kauan. Osa nykyeläkeläisistä on työskennellyt jopa 50 vuotta, moni yli 40.
Olen ollut nyt eläkkeellä kolme vuotta, takana 45 vuodentyöura (olen vela joten ei edes mammalomia ole ollut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä auta nyt mielipiteesi, varmuuden vuoksi kannattaisi katsella isompaa asuntoa.
Aivan. Jos haluat vanhempiesi eläkkeet pois ja hyödyn siitä koituvan itsellesi, niin sinä sitten siitä hyvästä elätät ja hoidat ne vanhempasi. Voi olla että sinulta ei kysytä.
Siivooja ei ole mikään vähemmän tärkeä, mutta muuten se on taivaan tosi, että asiakas sen firman pystyssä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nykyiset eläkeläiset ovat olleet itselleen etuja päättämässä, minun eläkeikä on sen 70 vuotta, ja suuret ikäluokat on hädin tuskin olleet töissä 60 vuotiaaksi ja eivät ole itselleen sitä eläkettä juurikaan maksellut.
En ole suuria ikäluokkia, mutta pääsen eläkkelle ensivuonna. Toitä olen tehnyt vuodesta 1980 lähtien naisvaltaisella alalla. Eläke tulee olemaan vähän yli tonni ja olen kyllä maksanut eläkemaksuja ihan koko ajan, jopa ne 3-4 vuotta jotka olin töissä ilman, että eläke kertyi. Ennen se ei alkanut kertymään heti, jos nuorena meneit töihin. Kannattaa kyllä kadehtia eläkeläistä.
Minä olen syntynyt vuonna -86 ja minullakin meni siinä samat muutamat vuodet, että eläkettä ei kertynyt. Kuitenkin ekan kerran menin kesätöihin 14-vuotiaana ja olin joka ikisen kesän ihan kokonaan töissä. Lukiossa myös koulun ohella, koska olen aika vähävaraisesta perheestä. Ärsyttää, että aina unohdetaan, että ei tarvitse olla edes vanha ja silti on ollut tuo sama homma. Muistaakseni vuonna -87 syntyneistä eteenpäin tuo muuttui.
Oikeasti vanhukset ovat täysin heitteillä. Jos ei ole omaisia, kukaan ei auta, eikä palvelutaloihin ole asiaa. Tekniikka muuttuu koko ajan, kaikki toimii aina vain enemmän itsepalveluperiaatteella. Ikäihmisten on mahdotonta pysyä mukana.
Eläkeläisten pitäisi oikeasti olla yhteiskunnan erityissuojeluksessa, mutta tilanne on valitettavasti päinvastainen.
En lukenut koko ketjua, mutta vastaus otsikon kysymykseen on tietenkin siksi, kun eläkeläiset ovat aktiivisimpia äänestäjiä, ja niitä on niin h--vetisti, että mikään puolue ei uskalla ehdottaa niiden etujen karsimista.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta vastaus otsikon kysymykseen on tietenkin siksi, kun eläkeläiset ovat aktiivisimpia äänestäjiä, ja niitä on niin h--vetisti, että mikään puolue ei uskalla ehdottaa niiden etujen karsimista.
En minäkään lukenut koko ketjua,mutta mitähän Etuja meillä Työeläkeläisillä on? Ehkä meitä on paljon,mutta ei meitä enää silloin ole kun sun ikäiset on eläkkeellä. Kukin vuorollaan
Valita asiasta sen aikaisille päättäjille äläkä eläkeläisiä hauku.