Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset ei erota laboratorion ja röntgenin eroa?

Vierailija
01.08.2024 |

Työskentelen labrassa ja valehtelematta joka päivä meille eksyy röntgenin asiakkaita, sekä soittavat meidän ajanvaraukseen varatakseen aikaa esim keuhkokuviin. Sitten ne ihmettelee, kun sanon että kuvantaminen tapahtuu röntgenin puolella että täällä laboratoriossa otetaan pääasiassa verikokeita, ym. Itselle tietenkin tämä on selvää pässinlihaa, mut jo ennen alalle siirtymistä tiesin näiden erot. Kertokaa nyt, mikä siinä hämää kumpaan mennä?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itsehän nuo tekevät vaikeaksi elämänsä kun eivät hallitse tiedon yhteneväisyyttä ja selkeää viestintää. Luulisi, että uusissa sairaaloissa ne tilatkin saataisiin tehtyä asiakasystävälliseksi siten, että ne yksiköt, joissa on eniten päivittäistä asiointia ulkopuolelta sijaitsevat järkevästi rakennuksessa.

Vierailija
42/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto ei ainakaan kulje. Olin menossa tutkimukseen ja siinä arvottiin, pitäisi ottaa INR-arvo. Ei ollut lähetettä lääkäriltä, mutta piti kuitenkin mennä kokeeseen. Labrassa ihmettelivät, kun ei ollut kuin koti-tk:n kestolähete. No otettiin sillä. Tähän päivään mennessä ei missään mitään tietoa, mikä INR silloin oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä, että kaikki ohjeet, puhelinpalvelut jne täytyisi tehdä mahdollisimman selkeiksi ja yksinkertaisiksi. Siis sellaisiksi ettei jää tulkinnan varaa. Tähän me työntekijät yritämme panostaa mahdollisuuksien mukaan, mutta päätökset esimerkiksi ilmoittaumisautomaateista, puhelinpalveluista- ja numeroista sekä sähköisistä palveluista tekee muu taho ylempänä ja niihin me emme yleensä oikein pysty vaikuttamaan. 

Jos vaikka kirjepohjien ohjeissa tai yhteystiedoissa on epäselvyyksiä ja virheitä, niin se on tietysti asia, mitä ei saisi tapahtua. Silti kuitenkin väitän, että yleensä ongelma on ettei ohjeita ole jostain syystä luettu kunnolla tai jopa ollenkaan. Näissäkin tapauksissa ymmärrettävästi ikä, terveydentila ja toisinaan kielitaito tuo omat haasteensa.

Vierailija
44/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattilaisen voi olla joskus vaikea sieltä oman kuplansa sisältä samaistua siihen, että muilla ei ole niitä hänen tietojaan. Itse olen ehkä aikanaan takellellut enemmän röntgenin ja kuvantamispalveluiden erottamisen kanssa, mutta osa varmaan järkeilee niin, että koe mikä koe. 

Kannattaa myös miettiä asiaa niin, että hoitojonoissa on ihmisiä jotka ovat heikossa asemassa ja arkoja kysymään yhtään mitään enkä usko, että tällainen naureskelu ainakaan kasvattaa heidän uskallustaan rohkaistua asiassa.

Mikä ero sitten on röntgenillä ja kuvantamispalveluilla?

Usein jaettu näin että erikseen röntgenosastolla otetaan niitä röntgenkuvia, kuvantamisessa sitten esim. magneettikuvia ja ultraäänitutkimuksia.

Tämä on taas näitä. Voisi helposti luulla, että kuva kuin kuva. Siis että röntgenkuvakin on kuvantamista.

Vierailija
45/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset värikoodit lattiassa ne vinkeitä onkin. Joskus sanottu aneemisesti, että seuraa sen ja sen väristä viivaa lattiassa. Voin kuvitella miten ongelmallinen tuo on jollekin kun lattiassa saattaa olla 7 eri väristä viivaa, jotka risteilevät sitten sinne tänne.

Useinhan labra ja rtg on samassa paikassa, mutta sielläkin saattaa olla jokin raja sen odotushuonetilan kanssa, joka pitäisi mystisesti tietää. Itse katsoin vain katto-opastetta kerran, että riittävän lähellä ja sitten joku sitruuna marisi, että olen väärän odotustilan puolella ja minun olisi pitänyt olla joitakin metrejä sivummalla. Aha.

Värisokeille sitten vielä oikein kivat nuo väriviivat.

Vierailija
46/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattilaisen voi olla joskus vaikea sieltä oman kuplansa sisältä samaistua siihen, että muilla ei ole niitä hänen tietojaan. Itse olen ehkä aikanaan takellellut enemmän röntgenin ja kuvantamispalveluiden erottamisen kanssa, mutta osa varmaan järkeilee niin, että koe mikä koe. 

Kannattaa myös miettiä asiaa niin, että hoitojonoissa on ihmisiä jotka ovat heikossa asemassa ja arkoja kysymään yhtään mitään enkä usko, että tällainen naureskelu ainakaan kasvattaa heidän uskallustaan rohkaistua asiassa.

Mikä ero sitten on röntgenillä ja kuvantamispalveluilla?

Usein jaettu näin että erikseen röntgenosastolla otetaan niitä röntgenkuvia, kuvantamisessa sitten esim. magneettikuvia ja ultraäänitutkimuksia.

Ai ne on eri paikkoja. Olen kuvitellut, että kun puhutaan kuvantamisista (joka sinänsä on aika ympäripyöreä sana) siihen kuuluu nuo kaikki. Entisajan röntgenit ja uudemmat ultraäänikuvaukset ja magneettikuvaukset.  Jos ajattelen kuvantamista, niin potilaallehan on melko sama mitä tekniikkaa käytetään. Sisältöhän on se, että otetaan jotain KUVIA/KUVAA, joista voidaan tulkita potilaan tilaa. Eikä minua oikeastaan asiakkaana kiinnosta miten ne kuvat otetaan (no en haluaisi rtgsäteilyä) koska olennaisinta mulle on vaivani saaminen kuntoon.

Toisaalta hassua, että uä ja magneettikuvaukset sitten ovat samassa laarissa ja vain röntgen erikseen. Toki röntgen vaatii vähän erilaiset suojajutut jne, mutta silti...

Vierailija
47/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-seikkailu tulisi olla koulussa opetettava kansalaistaito, koska sen tuntemista pidetään näköjään oletuksena.

Vierailija
48/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systeemit on sekavia, ne muuttuu ja eri paikkakunnillakin on eri käytäntöjä. Siksi kaikki ei ole selvää.

Vierailija
49/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetetaan molemmat palvelut. Sitten ei enää mene sekaisin.

Vierailija
50/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ammattilaisten tehtävä olisi auttaa ihmisiä, eikä päivitellä heidän tyhmyyttään keskustelupalstalla?

Vierailija
51/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää ne systeemit selkeämmäksi niin ihmiset tietävät mihin mennä!

Vierailija
52/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä, että kaikki ohjeet, puhelinpalvelut jne täytyisi tehdä mahdollisimman selkeiksi ja yksinkertaisiksi. Siis sellaisiksi ettei jää tulkinnan varaa. Tähän me työntekijät yritämme panostaa mahdollisuuksien mukaan, mutta päätökset esimerkiksi ilmoittaumisautomaateista, puhelinpalveluista- ja numeroista sekä sähköisistä palveluista tekee muu taho ylempänä ja niihin me emme yleensä oikein pysty vaikuttamaan. 

Jos vaikka kirjepohjien ohjeissa tai yhteystiedoissa on epäselvyyksiä ja virheitä, niin se on tietysti asia, mitä ei saisi tapahtua. Silti kuitenkin väitän, että yleensä ongelma on ettei ohjeita ole jostain syystä luettu kunnolla tai jopa ollenkaan. Näissäkin tapauksissa ymmärrettävästi ikä, terveydentila ja toisinaan kielitaito tuo omat haasteensa.

Vaikka asiat ja neuvot olisi miten annettu, ihmisten lukutaito ja äly ovat heikentyneet eikä kaikki osaa koskaan. 

Vierailija
53/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmän asiakkaan kyykyttäminen on vaan niin ihanaa! Edes jotain huvia tähän ankeaan ja huonosti palkattuun työhön. Jos tässä nyt ruvettaisiin antamaan selkeitä ohjeita ja hyvää asiakaspalvelua, menisi pois kaikki vahingonilo ja ylemmyydentunne, joka saa jaksamaan noita asiakkaantyperyksiä, joita riittää ja riittää...

Vierailija
54/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset värikoodit lattiassa ne vinkeitä onkin. Joskus sanottu aneemisesti, että seuraa sen ja sen väristä viivaa lattiassa. Voin kuvitella miten ongelmallinen tuo on jollekin kun lattiassa saattaa olla 7 eri väristä viivaa, jotka risteilevät sitten sinne tänne.

Useinhan labra ja rtg on samassa paikassa, mutta sielläkin saattaa olla jokin raja sen odotushuonetilan kanssa, joka pitäisi mystisesti tietää. Itse katsoin vain katto-opastetta kerran, että riittävän lähellä ja sitten joku sitruuna marisi, että olen väärän odotustilan puolella ja minun olisi pitänyt olla joitakin metrejä sivummalla. Aha.

Itse olin vastikään päivystyksessä, ja ensimmäinen hoitaja käski seurata punaista viivaa ja toinen hoitaja käski seurata sinistä viivaa. No, en löytänyt aulasta punaista viivaa joten seurasin sinistä. Sitten sain kolmannelta hoitajalta valituksen, että olen väärässä paikassa. Kotiutuessani näin sattumalta sen punaisen viivan, se ei lähtenytkään odotusaulasta kuten sininen vaan sivukäytävältä.

Vierailija
55/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että terveydenhuollon ohjeissa ja opastuksissa on paljon parantamisen varaa. Ohjeissa on ristiriitaisuuksia, eivätkä kaikki pidä paikkaansa. Erityisesti tietokatkoksia on paljon erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välillä. Erikoissairaanhoidossa annetaan välillä sellaisia jatkohoito- ja -seurantaohjeita, joita eivät perusterveydenhuollossa teekään, vaikka olisi ohjeen mukaan pitänyt. Tai sitten tosiaan neuvotaan väärään paikkaan ja pomputellaan edestakaisin. Tai annetaan liian epämääräisiä ohjeita. Ei todellakaan ole aina asiakkaan syy. 

Ihan perusterveydenhoidossakin on tietokatkoksia. Äitini kävi verikokeissa ja mitään niiden tuloksista ei kuulunut vaikka aikaa oli kulunut jo useampi viikko. Omakannassa labran tulokset näkyivät. Soitin sitten terveyskeskukseen ja kysyin että googlellako meidän pitää selvittää että mitä näissä labroissa on vai katsooko nämä joku. Jos ei äidilläni olisi ollut omaisia hoitamassa asiaa niin ei asia olisi edennyt mitenkään. 

Vierailija
56/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sekoitan aina laboratoriohoitajan ja labradorinnoutajan.

Minä taas luulin, että bioanalyytikko arvostelee elokuvia.

Ehkä sydän-filmejä?

Vierailija
57/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole labrassa töissä, mutta hoitajana olen myös törmännyt siihen, että edes naiset eivät tiedä montako reikää heillä on alakerrassa. Tämä on käsittämätöntä nykyaikana. 

Sanon kuule suoraan, olkoon vaikka kymmenen evve eli ei vois vähempää kiinnostaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan