Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset ei erota laboratorion ja röntgenin eroa?

Vierailija
01.08.2024 |

Työskentelen labrassa ja valehtelematta joka päivä meille eksyy röntgenin asiakkaita, sekä soittavat meidän ajanvaraukseen varatakseen aikaa esim keuhkokuviin. Sitten ne ihmettelee, kun sanon että kuvantaminen tapahtuu röntgenin puolella että täällä laboratoriossa otetaan pääasiassa verikokeita, ym. Itselle tietenkin tämä on selvää pässinlihaa, mut jo ennen alalle siirtymistä tiesin näiden erot. Kertokaa nyt, mikä siinä hämää kumpaan mennä?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin on Nordlab. Ottaa verikokeita, sydänfilmiä, röntgenia.... Yksi ja sama paikka ja sama odotusaula.

Vierailija
22/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilaisen voi olla joskus vaikea sieltä oman kuplansa sisältä samaistua siihen, että muilla ei ole niitä hänen tietojaan. Itse olen ehkä aikanaan takellellut enemmän röntgenin ja kuvantamispalveluiden erottamisen kanssa, mutta osa varmaan järkeilee niin, että koe mikä koe. 

Kannattaa myös miettiä asiaa niin, että hoitojonoissa on ihmisiä jotka ovat heikossa asemassa ja arkoja kysymään yhtään mitään enkä usko, että tällainen naureskelu ainakaan kasvattaa heidän uskallustaan rohkaistua asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyden- ja sairaanhoidossa on se ongelma usein, että systeemi on tehty sen paikan työntekijöiden näkövinkkelistä, kun se systeemi pitäisi tehdä "for dummies". Itse käyn tosi harvoin terveyskeskuksessa ja vielä harvemmin sairaaloissa ja silloin kun menen, on systeemit muuttuneet täysin edelliskerrasta. Siellä sitten tyhmänä pyörin, etsien ensin infotauluja ja kun ne antaa ristiriitaista tietoa, niin sitten yritän kysyä joltain "hapannaamalta" neuvoa. Ja vastaus on yhtä selvää kuin ne infotaulut.

Tiedän onneksi kuitenkin mitä eroa on röntgenillä ja laboratoriolla. Sitä vaan en aina tiedä, että pitääkö ennakkoon varata aika, vai voinko vaan mennä jonottamaan kun on lähete kuitenkin, kun joka kunnassa missä olen asunut, on ollu eri systeemit.

Vierailija
24/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattilaisen voi olla joskus vaikea sieltä oman kuplansa sisältä samaistua siihen, että muilla ei ole niitä hänen tietojaan. Itse olen ehkä aikanaan takellellut enemmän röntgenin ja kuvantamispalveluiden erottamisen kanssa, mutta osa varmaan järkeilee niin, että koe mikä koe. 

Kannattaa myös miettiä asiaa niin, että hoitojonoissa on ihmisiä jotka ovat heikossa asemassa ja arkoja kysymään yhtään mitään enkä usko, että tällainen naureskelu ainakaan kasvattaa heidän uskallustaan rohkaistua asiassa.

Mikä ero sitten on röntgenillä ja kuvantamispalveluilla?

Vierailija
25/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on huonot asiakkaat. Vaihtakaa ne niin asiat tulee olemaan sitten paljon paremmin.

Terveisin entinen asiakas

Vierailija
26/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia punkeroita ne on. Ei niissä pimeässä pannessa eroa ole.

Vierailija
27/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin tässä vastoittain hakeutumaan päivystykseen Ensimmäinen kerta mun 45- vuotisessa elämässä.Huomasin todella selvästi,miten itsestäänselvyytenä hoitohenkilökunta pitää oman järjestelmänsä toimitaan.Ja odottavat,että asiakas tuosta noin vain tuntee sen. Sairaalassa kävi parikin kertaa niin,että mummot- ja papat,nuo konkarikävijät, neuvovat minua Henkilökunnalta ei saanut mitään neuvontaa 

Vierailija
28/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ongelma on se, että sinä olet alasi ammattilainen, kun taas asiakkaasi eivät ole sinun alasi ammattilaisia.

Joistakin ammattilaisista oikein paistaa tylsistyminen ja väheksyntä, kun asiakas kysyy asiaa, joka ammattilaiselle varmasti onkin selvää, mutta asiakkaalle ei. Huokaillaan ja pyöritellään silmiä. Aivan kuin asiakkaan pitäisi olla sen palvelun asiantintija, jota käyttää. Tämmöisellä ihmisellä ei ole asiakaspalveluasenne alkuunkaan kohdallaan. Olen pari kertaa napsauttanut tämmöiselle oman työelämänsä sankarille, että minä en ole sinun alasi ammattilainen enkä voi tuntea etukäteen teidän systeemejä. Sitten ollaan niin hämmästyneitä, kun asiakas on röyhkeä eikä taivukaan pyytelemään anteeksi tietämättömyyttään.

Vierailija
29/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että terveydenhuollon ohjeissa ja opastuksissa on paljon parantamisen varaa. Ohjeissa on ristiriitaisuuksia, eivätkä kaikki pidä paikkaansa. Erityisesti tietokatkoksia on paljon erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välillä. Erikoissairaanhoidossa annetaan välillä sellaisia jatkohoito- ja -seurantaohjeita, joita eivät perusterveydenhuollossa teekään, vaikka olisi ohjeen mukaan pitänyt. Tai sitten tosiaan neuvotaan väärään paikkaan ja pomputellaan edestakaisin. Tai annetaan liian epämääräisiä ohjeita. Ei todellakaan ole aina asiakkaan syy. 

Nämä on kyllä joskus todella sekavia.

Itse olen käynyt lapseni kanssa muutaman kerran jatkotutkimuksissa tapaturmasta johtuen ja sairaalassa sanoivat näin:

"kun ilmoittaudutte automaatilla tullessanne tänne, niin älkää menkö sinne minne se käskee, vaan paikkaan x, koska automaatti neuvoo väärin."

Näppärä automaatti...

Toisella kertaa käskettiin ilmoittautumaan tietyn alueen automaattiin tai vain odottamaan. Aikani etsin automaattia, jota en löytänyt. Odotimme siis ilmoittautumatta ja kyllä ne nimellä huutelemaan tulivat.

Vierailija
30/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kyse on tutkimuksista, jotkut niputtaa kaikki samaan. Röngen, labra... Kummassakin tutkitaan, joten olettavat, että ne on suunnilleen viereiset huoneet.

Ennen ne olivatkin suunnilleen noin.

Vierailija
31/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia. Ei uskoisi miten  huono 

sivistys ihmisillä on jos ei törmäisi tähän joka päivä. Moni esimerliksi luulee, että pissa ja kuukautisveri tulee samasta reiästä jne. Ja siis tämä ei ole vitsi.  Osa myös ilmoittaa, että verta on tullut, mutta eivät osaa sanoa onko se tullut mistä reiästä jne. Osa luulee, että jos tamponin narua ei löydä heti, että se "on lähtenyt verenkiertoon tsi suolistoon". Siis kyse ei ole kehitysvammaisista ihmisistä vaan ihan " normaalin kirjoilla" olevista.

Minulla oli kehitysvammainen lääkäri, joka ajatteli suolistoverenvuodon aiheuttaman anemian kuukautisten aiheuttamaksi, sillä ulostenäytteestä saadut arvot eivät olleet 'tarpeeksi' korkeita ja ne lähtivät nousemaan vasta viiveellä (tosin kunnollista ulostenäytettä oli vaikea saada, joten en usko että näytekään oli kovin hyvä). 

Vierailija
32/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyden- ja sairaanhoidossa on se ongelma usein, että systeemi on tehty sen paikan työntekijöiden näkövinkkelistä, kun se systeemi pitäisi tehdä "for dummies". Itse käyn tosi harvoin terveyskeskuksessa ja vielä harvemmin sairaaloissa ja silloin kun menen, on systeemit muuttuneet täysin edelliskerrasta. Siellä sitten tyhmänä pyörin, etsien ensin infotauluja ja kun ne antaa ristiriitaista tietoa, niin sitten yritän kysyä joltain "hapannaamalta" neuvoa. Ja vastaus on yhtä selvää kuin ne infotaulut.

Tiedän onneksi kuitenkin mitä eroa on röntgenillä ja laboratoriolla. Sitä vaan en aina tiedä, että pitääkö ennakkoon varata aika, vai voinko vaan mennä jonottamaan kun on lähete kuitenkin, kun joka kunnassa missä olen asunut, on ollu eri systeemit.

Eivät ne siellä oman kuplansa sisälläkään oikein tunnu tietävän, miten kaikki hoituu. Lääkäriltä on saanut lähetteen kuvaukseen ja kehotteen varata soittoaika sen jälkeen, kun on niissä kuvissa käynyt. Tuntuu kuin kuvittelisivat, että sinne röntgenkuvauksiin kestää saada aika. Tosiasiassa niihin saa ajan ihan muutaman päivänkin sisään, mutta se lääkärille soittoajan saanti on sitten se ongelmakohta, sen voi saada jonnekin kuukauden parin päähän. Olen todennut tämän saman  niin omien kuvausten, lapsen kuvauksen kuin muistisairaan omaisen kohdalla. Magneettikuviin ajan saaminen kestää.

Vierailija
33/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että terveydenhuollon ohjeissa ja opastuksissa on paljon parantamisen varaa. Ohjeissa on ristiriitaisuuksia, eivätkä kaikki pidä paikkaansa. Erityisesti tietokatkoksia on paljon erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välillä. Erikoissairaanhoidossa annetaan välillä sellaisia jatkohoito- ja -seurantaohjeita, joita eivät perusterveydenhuollossa teekään, vaikka olisi ohjeen mukaan pitänyt. Tai sitten tosiaan neuvotaan väärään paikkaan ja pomputellaan edestakaisin. Tai annetaan liian epämääräisiä ohjeita. Ei todellakaan ole aina asiakkaan syy. 

Tää on muuten totta. Ja kotiin tulee esim. ennen tutkimusta selvästi joku 80-luvulta käytössä ollut täytettävä esitietolappu josta saa oikein tavata että mitä tässä nyt oikein kysytään, kun asiat on niin epäselvästi ja ristiriitaisesti ilmaistu. Sitten väsyneenä ja vaivaisena huolella täytät sen lapun ja paikan päällä se ei kiinnosta ketään. 

Vierailija
34/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Ap, olet epäammattimainen kun teet tällaisen aloituksen vauvalle

T. Kollega

Vierailija
35/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ero sitten on röntgenillä ja kuvantamispalveluilla?

Usein jaettu näin että erikseen röntgenosastolla otetaan niitä röntgenkuvia, kuvantamisessa sitten esim. magneettikuvia ja ultraäänitutkimuksia.

Vierailija
36/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus tiedonvälitys on todella huonosti muitiltua. Tarkoitan tässä että todennäköisesti nämä asiakkaan, joista aloittaja valittaa, ovat saaneet teiltä terveydenhoidosta, varmaankin hoitavalta lääkäriltä, jonkun ohjelapun, tai kirjeen, jossa on kehotettu vsraamaan ajat siihen ja tähän tutkimukseen.

Jos ohjekirje tulee kotiin, siinä usein lukee monta eri koetta yhdessä tiheään kirjoitetussa kappaleessa. Niiden perässä on eri kappaleessa, yhtå tiheään kirjoitettuna, paikat, joihin pitäisi ottaa yhteyttä. On todella, todella helppo missata sitä kappaleesta yksi rivi, ja soittaa labraan kun pitäisi soittaa kuvantamiseen tai päin vastoin.

Omalla kohdallani se lappu on lisäksi useinkin ollut käsin kirjoitettu post-it tyyppinen lipare, jossa on käsin kirjoitettu muutama lyhenne, joita en edes ymmärrä. Se on tarkoitettu vietäväksi ajanvaraukseen, jossa joku henkilökunnan ihminen hoitaa nuo varaukset saman tien - mutta jos siellä ei satukaan olemaan ketään, kuten nykyään usein on, jää minun arvailtavakseni, mitä pitikään tehdä ja mitä tässä edes lukee (tosin välillä se asiakaspalveljakaan ei ymmärrä, sitten on arvailtu yhdessä)

eli vika ei ole siinä, että teidän asiakkaat on tyhmiä, vaan siinä, että teillä ei ole lainkaan ajateltu mitään palvelumuotoilua tai asiakkaan käytöliittymää, vaan te teette itse homman turhan monimutkaiseksi  huonolla ja vaillinaisella kommunikaatiolla. 

37/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi aikuinen tyyppi luuli, että laboratoriosssa lääkärit ottavat verikokeita!

Vierailija
38/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanavarasto heikkenee, jolloin sisältöä ei enää ymmärretä.

Vierailija
39/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa on totta.

Vierailija
40/57 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset värikoodit lattiassa ne vinkeitä onkin. Joskus sanottu aneemisesti, että seuraa sen ja sen väristä viivaa lattiassa. Voin kuvitella miten ongelmallinen tuo on jollekin kun lattiassa saattaa olla 7 eri väristä viivaa, jotka risteilevät sitten sinne tänne.

Useinhan labra ja rtg on samassa paikassa, mutta sielläkin saattaa olla jokin raja sen odotushuonetilan kanssa, joka pitäisi mystisesti tietää. Itse katsoin vain katto-opastetta kerran, että riittävän lähellä ja sitten joku sitruuna marisi, että olen väärän odotustilan puolella ja minun olisi pitänyt olla joitakin metrejä sivummalla. Aha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi