Hotellissa työskennelleet: kuinka yleistä on, että asiakas ei "check-out" huoneesta respan kautta, vaan lähtee vaan?
Olen kesätyöntekijä hotellissa siivoojana. Mietin että onko tämä yleistä kaikissa hotelleissa, vai vain tässä lapsiperheiden suosimassa hotellissa? Asiakkaat eivät lähde respan kautta, vaan jättävät avainkortit huoneeseen ja lähtevät vain. Huone kuin myrskyn jäljiltä, mutta ei siitä ekstraa kuitenkaan check-outissa maksettaisi...
Kommentit (85)
Eikö check out hoideta netissä? Kun viimekdi olin niin hoidin netissä, ei kiinnosta jonotella respaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat varmaan hoitaneet asian jo edellisiltana ja aamulla sitten lähtevät suorilta pois.
Minkä asian?
viimeksi kun olin hotellissa, hissin vieressä oli postilaatikko, johon avaimet lähtiessä jätettiin. Ei ollut mitään syytä käydä ilmoittautumassa, että nyt lähden.No minä olen maksanut ihan vaan laskun edellisiltana.
Lasku menee automaattisesti kortilta. Ei sitä tarvitse käydä enää maksamassa edellisiltana. Olet vähän kehityksestä jäljessä?
No ei kyllä mene, aina pitää maksaa joko etukäteen tai lähtiessä. Se että vaaditaan luottokortti varaus ei tarkoita että se veloitetaan siltä kortilta.
No kyllä vaan menee. Kuitti tulee sähköpostissa. Et taida kovin usein yöpyä hotellissa?
Vierailija kirjoitti:
Homman voi hoitaa erittäin kätevästi puhelimen apilla. Klikkaa vain että kirjautuu ulos ja tiputtaa avainkortin laatikkoon.
Vieläkö yksi appi taas pitäisi ladata puhelimesta tilaa viemään? Kiitos ei. Pärjään kyllä ilman appeja hotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat varmaan hoitaneet asian jo edellisiltana ja aamulla sitten lähtevät suorilta pois.
Minkä asian?
viimeksi kun olin hotellissa, hissin vieressä oli postilaatikko, johon avaimet lähtiessä jätettiin. Ei ollut mitään syytä käydä ilmoittautumassa, että nyt lähden.No minä olen maksanut ihan vaan laskun edellisiltana.
Lasku menee automaattisesti kortilta. Ei sitä tarvitse käydä enää maksamassa edellisiltana. Olet vähän kehityksestä jäljessä?
No ei kyllä mene, aina pitää maksaa joko etukäteen tai lähtiessä. Se että vaaditaan luottokortti varaus ei tarkoita että se veloitetaan si
Luottokortilla varaan ja tiskillä pyydetään maksamaan etukäteen tai kysytään, maksanko lähtiessä. Teoriasi ei ihan koske kaikkia tilanteita.
Mä olen maksanut huoneesta klo 12 asti, ette te todellakaan tule sinne siivoamaan ennen sitä, vaikken siellä olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä asian?
Haluan tarkistaa, että kaikki on oikein eikä kortilta veloiteta ihan mitä sattuu. Viime reissullakin hotellissa syömiset laitoin huonelaskuun ja katoin sitte, että kaikki oli oikein.
Edelleenkin vältän Ben Webstereitä, kun USAssa jouduin maksamaan pay-TV -maksun, vaikka en katsonut TV:tä koko reissulla ja olin työtapaamisessa väitetyn katsomisen aikaan. Sen jälkeen olen aina pyytänyt sulkemaan sen palvelun respassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä asian?
No ei kyllä mene, aina pitää maksaa joko etukäteen tai lähtiessä. Se että vaaditaan luottokortti varaus ei tarkoita että se veloitetaan si
No kyllä vaan menee. Kuitti tulee sähköpostissa. Et taida kovin usein yöpyä hotellissa?
Minä yövyn ja aina on erikseen pitänyt maksaa tiskillä joko ennen yöpymistä tai jälkeen, vaikka luottokortin tiedot olen antanut etukäteen. Ne tiedot annetaan sen vuoksi, jos asiakas jättää ilmoittamatta esimerkiksi minibaarioston.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen maksanut huoneesta klo 12 asti, ette te todellakaan tule sinne siivoamaan ennen sitä, vaikken siellä olisikaan.
Niin. Sinulla on oikeus olla siellä siihen asti, mutta jos uloskirjaudut ennen sitä, niin silloinluovutat huoneesi. Ei kai nyt kukaan väkisin istu huoneessa tasan siihen check out aikaan asti ihan vaan siksi, että voi? Kyllä huoneesta yleensä lähdetään kun ollaan valmiina lähtemään. Tietysti jos on kyse siitä, että on vaikka ulkomailla ja lento lähtee vasta myöhemmin, haluaa pitää huoneen niin pitkään kuin mahdollista. Ei sinne silloin kyllä kukaan änkeäkään ennen aikojaan. Mutta jos teet lähtöselvityksen tätä aiemmin, annat luvan ottaa huone sen myötä käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne siivoojat kulje kärryineen käytävä pitkin joka tapauksesss ajallaan ja kopauta oveen ennen kuin tulevat sisälle? Outoa, että säntäisivät sinne tänne sen mukaan kun huoneita tyhjenee.
Tottakai asiakkaiden välillä siivotaan huone. Jos oleskelu on pidempi kuin 1 yö, niin siinä välipäivinä voivat tulla mihin aikaan vaan, mutta lähtöpäivänä siivoavat vasta kun asiakas on lähtenyt. Muutenhan joutuisivat samana päivänä siivoamaan saman huoneen kahdesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Sinulla on oikeus olla siellä siihen asti, mutta jos uloskirjaudut ennen sitä, niin silloinluovutat huoneesi. Ei kai nyt kukaan väkisin istu huoneessa tasan siihen check out aikaan asti ihan vaan siksi, että voi? Kyllä huoneesta yleensä lähdetään kun ollaan valmiina lähtemään. Tietysti jos on kyse siitä, että on vaikka ulkomailla ja lento lähtee vasta myöhemmin, haluaa pitää huoneen niin pitkään kuin mahdollista. Ei sinne silloin kyllä kukaan änkeäkään ennen aikojaan. Mutta jos teet lähtöselvityksen tätä aiemmin, annat luvan ottaa huone sen myötä käyttöön.
Ulkomailla olen hotellissa niin pitkään, kunnes minut tullaan ajamaan sieltä huoneesta ulos. Usein on myöhäinen lento ja käytän kaiken ajan hotellissa. Viimeksi oli check-out klo 10, mutta sitten klo 12 tultiin sanomaan, että nyt on aika poistua jo. No sitten lähdin pois.
En ole koskaan lähtenyt hotellista ilman että olisin palauttanut korttia respaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti yleistä. Olen ollut myös siistijänä hotellissa. Siistijän näkökulmasta todella inhottavaa lähteä ilmoittamatta: kun yöpyjä ilmoittaa respalle että lähtee, niin siivoja pääsee heti siivoamaan huonetta. Etenkin lomasesonkeina on aivan älytön kiire, ja jokainen minuutti täytyy tehdä kovaa töitä. Näiden ilmoittamatta lähteneiden ovien takana sitten varrotaan koko aamupäivä kuin kissa pistoksissa, että lähtisikö se yöpyjä jo, minulla ei riitä aika siivoamaan, tässä on vielä 30 huonetta odottamassa siivousta klo neljään mennessä, eikä kukaan ole tietojeni mukaan vielä lähtenyt. Klo 12.01 sitten avataan omin luvin huoneen ovi, ja todetaan että eihän täällä ole ketään.
Arrgh miten nostattaakin verenpainetta nämä siivousmuistot!
Tuohan ei ole asiakkaan vika vaan työnantajan, koska ei ole tarpeeksi siivoojia.
Asiakkaan on aivan
Vain joissain hotelleissa on tällainen palautuslaatikko, ja silloin onkin ok palauttaa avain/ kortti siihen. Jos hotellissa ei ole tällaista käytäntöä, on tietenkin tarkoitus uloskirjautua respassa. Olen aidosti yllättnyt siitä, että on ilmeisesti hyvinkin tavallista ettei ihmiset osaa toimia hotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne siivoojat kulje kärryineen käytävä pitkin joka tapauksesss ajallaan ja kopauta oveen ennen kuin tulevat sisälle? Outoa, että säntäisivät sinne tänne sen mukaan kun huoneita tyhjenee.
Ei ne sinne tänne sattumanvaraisesti säntäilekään, jos asiakkaat asialnmukaisesti uloskirjautuvat respassa. Sieltä ilmoitetaan siivojille vapautuneet huoneet, jotta heidän ei tarvitse erikseen kytätä milloin mikäkin huone vapautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla olen hotellissa niin pitkään, kunnes minut tullaan ajamaan sieltä huoneesta ulos. Usein on myöhäinen
Tuo on kyllä jo tökeröä. Kyllä silloin kuuluu lähteä kun maksettu aika on kulunut umpeen. Monessa hotellissa on mahdollisuus maksulliseen late chech out vaihtoehtoon, mikäli varaustilanne sallii. Lisämaksusta voi saada pitää huoneen paljon pidempään. Tätä kannattaa kysyä, jos on lähtöpäivänä myöhäinen lento.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla olen hotellissa niin pitkään, kunnes minut tullaan a
Taitaa olla kyse siitä, ettei myöhäisestä uloskirjautumisesta haluta maksaa. Sen voi kuitenkin saada ilmaiseksi tai todella nimellisellä maksulla, jos hotellissa on vähän majoittujia tai on hotelliketjun kanta-asiakas (mikä sekään ei yleensä maksa mitään). Vaatii vain sen vaivan, että soittaa respaan tai käväisee tiskillä, eli jos matkaan on viitsinyt lähteä, ei luulisi tuon olevan keneltäkään liikaa vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä asian?
Onneksi mulla on Visa Debit. Se blokkaa kaikki veloitusyritykset, joita en hyväksy pankin avainlukulistalla. 😂😂 Välillä kuuntelen tuttavan tuskailua luottokortin kanssa, kun vuokraamot ja hotellit ovat veloittaneet häneltä ties mitä ylimääräistä mielensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä asian?
Onneksi mulla on Visa Debit. Se blokkaa kaikki veloitusyritykset, joita en hyväksy pankin avainlukulistalla. 😂😂 Välillä kuuntelen tuttavan tuskailua luottokortin kanssa, kun vuokraamot ja h
Miten tällaisen saa käyttöön? Ois kätevä! Itellä rajoitukset, ettei mikään taho voi ottaa yhtäkkiä, nostan rajaa jos oikeasti joku asiallinen maksu ei mene läpi.
Tämä "ilmoittamatta lähteminen" ja avainkortin jättäminen huoneeseen on ilmeisesti yleistynyt? Vastaanoton työntekijät aivan selvästi painottaen mainitsivat minulle check-inissä (nyt keväällä ja kesällä), että lähdettäessä _täytyy_ lähteä vastaanoton kautta ja palauttaa avainkortti. Jäin hämmästelemään mielessäni, että vaikutanko ihmiseltä joka tyhjentää baarikaapin maksamatta tms.? Mutta ilmeisesti tämän keskustelun perusteella halusivatkin päästää hotellisiivoojat heti töihin, täysin ymmärrettävää.
On tullut myös niitä hotelleja vastaan, jossa check-outia ei ole, ja avainkortti pyydettiin jättämään huoneessa olevaan koriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huoneita millään ehdittäisi siivoamaan, jos niitä kaikkia pääsisi siivoamaan vasta klo 12. Oletettavasti siksi checkout tulisi tehdä, jotta siivousta päästään aloittamaan niistä huoneista, joista on poistuttu.
No miksi sisäänkirjautuessa (kun maksu on suoritettu) sanotaan, että avainkortit saa jättää laatikkoon lähtiessä, eikä tarvitse respan kautta enää tulla.
Ei tullut mieleen, että hotelleilla on näissä varmasti erilaisia käytäntöjä? Ja hiljaisina aikoina ja lomasesonkina eri käytännöt.
No ei kyllä mene, aina pitää maksaa joko etukäteen tai lähtiessä. Se että vaaditaan luottokortti varaus ei tarkoita että se veloitetaan siltä kortilta.