Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70-luvun ruokia joita lapsena tuli syötyä. Mutta joita ei enää syö kukaan.

Vierailija
30.07.2024 |

Minulla läskisoosi. Ei ollut pahaa perunamuusin kanssa mutta ei ole kyllä tullut syötyä varmaan 40 vuoteen. 

Täytyypä tehdä annos ihan nostalgiamielessä. Söisiköhän lapset sitä.

Kommentit (375)

Vierailija
81/375 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

haudutettu ruispuuro, ohrapuuro, mannavelli

Vierailija
82/375 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunamaitoa (kuin kesäkeittoa, ilman herneitä, papuja ja porkkanoita)

Maitoliemiperunat oli meillä tuon nimi. Söin muuten viimeksi pari viikkoa sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/375 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurispuuro (mummo teki) Poimin itse mesikoita, metsämansikoita ja mustikoita. Söin ne sokerin ja maidon kanssa. Munuaiskastiketta en kaipaa.

Vierailija
84/375 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punaista maitoa ei ole tullut juotua vuosikymmeniin. 

Joskus tehnyt pannaria punaiseen maitoon. Maailman paras pannari oli nimi. Resepti hävinnyt. 

Vierailija
85/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha kansa teki jotain kermasta tai maidosta laittamalla sen pöydälle lautaselle käymään? tietääkö kukaan mitä se oikein oli? en oikein tiedä edes miten googlata.

Kokkelipiimää, sota-ajan lasten herkkua läpi elämänsä, 

Vierailija
86/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilliliha, hyi helw.

Tilliliha, kanaviilokki ja kesäkeitto on kulinaarisia traumojani. Oksennus lautasella ja sille on annettu nimi.

Vierailija
87/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäähän sitä aika moni vieläkin. Kaupoissa on sitä myynnissä useampaa eri lasia.

Vierailija
88/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökö joku vielä maksaa tai kaalilaatikkoa

Maksa ruoista en tykkää, mutta kaalilaatikko on ruoka parhaimmasta päästä. Varsinkin silloin, kun siihen laittaa runsaasti ketsuppia. Voisin syödä lähes joka päivä.

Hyvää on joo, mutta ketsuppia??? Oikeesti?😳 Mä laitan puolukkahilloa kaalilaatikkoon. Koskaan en ole tavannut ketään joka laittaa ketsuppia! Makaroonilaatikkoon kyllä, mutta kaalilaatikkoon?

Minä saatan laittaa sekä että:) Todin ketsuppia ei pidä laittaa paljon, hilloa sen sijaan saa.

Vierailija
89/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitokaali, kaalikeitto jonka liemessä on maitoa.

Vierailija
90/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökö joku vielä maksaa tai kaalilaatikkoa

Minä vkl paistoin maksapaloja, tykkään, ostan aina kun kaupassa on saatavilla. Halpaakin.

Vierailija
91/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastekanaa kerran kuussa sunnuntaina. 

Äiti kypsytti tuntikausia koska se oli kana, eli sitkeää lihaa. Nykyään on vain näitä pehmeitä broilereita. 

Voi kun olisikin kanaa! Kanassa on makua paljon enemmän kuin pehmeässä broilerissa. Ei kana ole sitkeää, mutta sitä on kauemmin kypsytettävä.

Ostin oikeaa kanaa. Haudutin kauan ja oli ihan hirveää ja rasvaista. Usko pois, et halua sitä, ellet osaa tehdä taikoja sille.

Mistä löysit, kanatilaltako? Suomessa ei ole myynnissä kotimaisia kanoja pakastettuinakaan. Pakastealtainen kokonaiset linnut ovat btoilereita, vaikka niissä lukisi kana. Broilereille käykin juuri noin, siksi en niitä keitäkään vaan täytän ja laitan uuniin. 

Vierailija
92/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paahtopaisti. Meillä oli sitä usein viikonloppuna, itse en ole koskaan tehnyt.

Mun 22-v tyttäreni on opetellut äitini ohjeella sitä tekemään ja nyt tekee lähes joka viikonloppu!

Mikset tee sitä?

En tykkää siitä, koska liha pitää jättää sisältä vaaleanpunaiseksi ja se inhottaa mua. Söin kotona aina sen läpikypsän paistin pään, muuhun osaan en suostunut edes koskemaan. Syön kaikki pihvinikin läpikypsinä.

Olet vulgaari. 

Sinä varmaan haluat salmonellan kypsentämättömästä lihasta? 

Ei se naudasta tule. Sianliha ja siipikarjojen lihat tulee kypsentää läpikypsiksi.

Vierailija
93/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasikan kotletit , en oppinut koskaan tykkäämään niistä.

Vierailija
94/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha kansa teki jotain kermasta tai maidosta laittamalla sen pöydälle lautaselle käymään? tietääkö kukaan mitä se oikein oli? en oikein tiedä edes miten googlata.

Kokkelipiimää, sota-ajan lasten herkkua läpi elämänsä, 

-80 luvulla oli kaupoissa myytävänä 1/2 litran purkeissa, muistan appiukon  ostavan sitä.

Vierailija
95/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaljavelli. 

Moniko edes tietää miltä se maistuu tai osaa tehdä sitä?

Tiedän ja se on kamalaa. Jonkun kirjan reseptin mukaan tein ja kiittelin mielessäni, että se ei ole meidän alueen perinneruokia. Jos olisi ollut, sitä olisi varmaan pakkosyötetty minulle.

Vierailija
96/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tehnyt pannaria punaiseen maitoon. Maailman paras pannari oli nimi. Resepti hävinnyt.

Mulla on tallella vieläkin tuo ohje leikattuna jostain ikivanhasta lehdestä. Löytyy myös googlella.

Vierailija
97/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilliliha, hyi helw.

Tilliliha, kanaviilokki ja kesäkeitto on kulinaarisia traumojani. Oksennus lautasella ja sille on annettu nimi.

Herkkuja nuo ovat oikein tehtyinä. Suuri osa kokeista vaan ei osaa noita tehdä alkuunkaan ja traumat ovat valmiina. Koulussa tarjottavat ovat juuri näitä, joita ei ole tehty oikein.

Vierailija
98/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porsaankyljykset. Lämpimät leivät uunissa: Leipäsiivuja, jauhelihapihvi, ananasrengas.

99/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höystöperunat 

Vierailija
100/375 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirvipaisti, uunissa yön yli puu uunissa muhinutta, 2, kahdeksan litran pilkkumia täynnä. Äiti teki talvisin viikonlopuiksi. Jälkiruokana sekamarja rompotti, eli sakea mehukeitto. Ei ollut e koodeja niissä. 

Olen -70 syntynyt, mutta en ikinä ole syönyt hirvenlihaa. Olisiko se ollut maalla sitten yleisempää kuin kaupungeissa. En muista nähneeni hirvenlihaa edes myynnissä.

Me saimme hirviporukalta palat kun annoimme luvan että maillamme saa metsästää, nykyään antavat vain jos maillamme kaadetaan hirvi. Kaupan pakasteessa saattaa olla .  Olen kaivannut hirvenliha paistia.