Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvun ruokia joita lapsena tuli syötyä. Mutta joita ei enää syö kukaan.

Vierailija
30.07.2024 |

Minulla läskisoosi. Ei ollut pahaa perunamuusin kanssa mutta ei ole kyllä tullut syötyä varmaan 40 vuoteen. 

Täytyypä tehdä annos ihan nostalgiamielessä. Söisiköhän lapset sitä.

Kommentit (394)

Vierailija
381/394 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyttipannu, kiisselit, tiikerikakku

Pyttipannu on nykyisin Maggisbeggikset Airflyerissä.

Kiisseli on Smoothieta Blenderistä.

Tiikerikakku Cupcake.

Kalaa ja pottua on Fish and chips....

Kanansiivet Wingsejä ja Possunkylki Ribsejä...

Vierailija
382/394 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyttipannu, kiisselit, tiikerikakku

Pyttipannu on nykyisin Maggisbeggikset Airflyerissä.

Kiisseli on Smoothieta Blenderistä.

Tiikerikakku Cupcake.

Kalaa ja pottua on Fish and chips....

Kanansiivet Wingsejä ja Possunkylki Ribsejä...

Mitenkä sinä onnistut vääntämään kuivakakkuvuoassa tehtävän kakun kuppikakuksi? Ymmärrätkö sinä oikeasti edes millainen kakku se on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/394 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttukukko. Voi kun saisi jostain. 

Vierailija
384/394 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoossia en ole koskaan syönyt vaikka ikäni puolesta olisin voinut. Vähän vanhempaa ruokatarjontaa edustaa makaronivelli jota ei varmaan kukaan nykyisistä nuorista(aikuisista) ole maistanut, tuskin koskaan edes kuullut. Pari kertaa isoäiti tuota tarjosi. 

Vierailija
385/394 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Kukkoja saa ihan cittarista ja torilta. On lanttua ja muuta.

Vierailija
386/394 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaninliha. Ei enää kelpaa kanit teurastamolle mutta jotkut kasvattaa itselle.

Vierailija
387/394 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee itse, reseptejä kyllä löydät netistä paljon. Itse käytän kahden hengen kukkoihin pakastettua ruistaikinaa tai sitten vaihtoehtoisesti laitan täytteet ruispalojen väliin ja käärin jokaisen tuplapalan omiin folioihinsa. Pakastetaikinakukot kannattaa ensin alkuruskistaa uunissa, kääriä folioon ja paistaa haudutuslämmössä, ruispalafolionyytit voi laittaa suoraan haudutuslämpöön. Hyvää tulee molemmilla tavoilla

Vierailija
388/394 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha kansa teki jotain kermasta tai maidosta laittamalla sen pöydälle lautaselle käymään? tietääkö kukaan mitä se oikein oli? en oikein tiedä edes miten googlata.

Viiliä

Vierailija
389/394 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilliliha, hyi helw.

Tilliliha, kanaviilokki ja kesäkeitto on kulinaarisia traumojani. Oksennus lautasella ja sille on annettu nimi.

Ikävä kyllä nämä ruuat on usein pilattu väärällä valmitustavalla. Ovat todella herkullisia, kun ne tehdään oikein.

Eräällle nykyisin jo vanhuuheen menehtyneelle ystävälleni tein kerran tillilihaa, ja vaikka hänen ensimmäinen kommenttinsa oli tuota en kyllä syö, oli hänenkin myönnettävä että tämähän oli ihan hyvää.

Mutta ymmärrän kyllä traumat. Minulle koulu osasi valmistaa tillilihan ja kanaviillokin, mutta lihakeittoa ei. Vasta aikuisiällä uskaltauduin syömään lihakeittoa, ja hyväähän se on, kun oikein tehdään.

Oltiin kerran äijäporukalla mökk

"Kaikki loppuu aikanaan, tilliliha ei milloinkaan."

Sanopa, mistä saat tillilihaa, jos et itse tee? Vai onko joku säilyke olemassa?

Jalostajan tillilihaa on liki jokaisessa kaupassa, Tokmannilla halvinta. Olet ilmeisesti kulkenut kaupoissa lähes silmät kiinni, jos et ole tuota huomannut.

En tiiraile tuollaisia säilykkeitä. Ostan säilykkeitä vain tonnikalaa ja joskus hernekeittoa. 

Vierailija
390/394 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilliliha, hyi helw.

Tilliliha, kanaviilokki ja kesäkeitto on kulinaarisia traumojani. Oksennus lautasella ja sille on annettu nimi.

Ikävä kyllä nämä ruuat on usein pilattu väärällä valmitustavalla. Ovat todella herkullisia, kun ne tehdään oikein.

Eräällle nykyisin jo vanhuuheen menehtyneelle ystävälleni tein kerran tillilihaa, ja vaikka hänen ensimmäinen kommenttinsa oli tuota en kyllä syö, oli hänenkin myönnettävä että tämähän oli ihan hyvää.

Mutta ymmärrän kyllä traumat. Minulle koulu osasi valmistaa tillilihan ja kanaviillokin, mutta lihakeittoa ei. Vasta aikuisiällä uskaltauduin syömään lihakeittoa, ja hyväähän se on, kun oikein tehdään.

Oltiin kerran äijäporukalla mökk

"Kaikki loppuu aikanaan, tilliliha ei milloinkaan."

Sanopa, mistä saat tillilihaa, jos et itse tee? Vai onko joku säilyke olemassa?

Jalostajan tillilihaa on liki jokaisessa kaupassa, Tokmannilla halvinta. Olet ilmeisesti kulkenut kaupoissa lähes silmät kiinni, jos et ole tuota huomannut.

En tiiraile tuollaisia säilykkeitä. Ostan säilykkeitä vain tonnikalaa ja joskus hernekeittoa. 

Onko enää olemassa pahempaa puusilmää kuin sinä? Yleensä nuo tillilihat ovat juuri siellä hernekeittojen vierellä.

Vierailija
391/394 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki täällä mainituista ruoista on sellaisia, joita olen syönyt vähintään muutaman vuoden sisällä, monia ihan säännöllisesti.

Vierailija
392/394 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaninliha. Ei enää kelpaa kanit teurastamolle mutta jotkut kasvattaa itselle.

60-luvulla ihmiset kasvattivat näitä pihalla kesällä.

Sitten ne syksyllä laitettiin pataan.

Vierailija
393/394 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin syön edelleen ihan kaikkia 70-luvun ruokia. Peruruoka parasta ruokaa.

Vierailija
394/394 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin ketjun läpi. Se toi paljon muistoja menneiltä vuosikymmeniltä.

Leivistä ei juuri ollut puhetta. Minä muistan (hieman makeat) setsuurin ja mallasvarikoisen. Meillä yleisin oli "hiivaleipä" (mitä ne muut sitten olivat?) Silloin oli erikseen kaura-, ohra-, vehnä- ja ruisleipää. Niiden yhdistelmä oli sitten "sekaleipä". Monissa perheissä syötiin valkoista ranskanleipää, meillä ei koskaan. Kouluaikoina ostin joskus sitten omalla rahalla pikkupatongin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi