70-luvun ruokia joita lapsena tuli syötyä. Mutta joita ei enää syö kukaan.
Minulla läskisoosi. Ei ollut pahaa perunamuusin kanssa mutta ei ole kyllä tullut syötyä varmaan 40 vuoteen.
Täytyypä tehdä annos ihan nostalgiamielessä. Söisiköhän lapset sitä.
Kommentit (375)
Hirvipaisti, uunissa yön yli puu uunissa muhinutta, 2, kahdeksan litran pilkkumia täynnä. Äiti teki talvisin viikonlopuiksi. Jälkiruokana sekamarja rompotti, eli sakea mehukeitto. Ei ollut e koodeja niissä.
Vierailija kirjoitti:
Syökö joku vielä maksaa tai kaalilaatikkoa
Kuka ei suö maksaa. Yleensä eläimen paras osa.
Kaalilaatikkohan on superfoodia. Sillä saa muodot kohdalleen.
Vierailija kirjoitti:
Mummon pullamössöllä ennen vuotta 70 syntyneet kasvatettiin.
Hyvä kun muistutit. Täytyykin huomenna herkutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paahtopaisti. Meillä oli sitä usein viikonloppuna, itse en ole koskaan tehnyt.
Mun 22-v tyttäreni on opetellut äitini ohjeella sitä tekemään ja nyt tekee lähes joka viikonloppu!
Mikset tee sitä?
Onko teillä kaviaaria siihen kylkeen niin kuin meillä?
Ei ole kaviaaria paahtopaistin kanssa vaan puolukkahilloa, perunoita ja kermakastiketta.
Vispipuuroa. Puolukka-aikaan sitä oli ainakin kuukauden tarjolla joka ikinen päivä. Meillä saattoi olla päivällisellä vispipuuroa ja tuoretta ruisleipää. Ja sitten kun jäi yli, sitä syötiin aamupalaksi, välipalaksi tai iltapalaksi.
Ravintolaillan jälkeen grillikioskilla ananashampurilainen.
Vierailija kirjoitti:
Makaronivelliä äiti teki. En tykännyt.
Itse en myöskään lapsena tykännyt, mutta omalle aikuiselle lapselle saatan joskus tehdä edelleenkin. Hän pitää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaiset karmeat, suolaiset hyytelöhirvitykset 🤢
Ai aladoobit? On niitä vieläkin lihatiskeissä myynnissä.
Siis miten tuo on muka salaattia
Vierailija kirjoitti:
Makkarakupit herneillä
Merimiespihvi (laatikkoruoka, on hyvää).
Merimiespihviä oli kyllä koulussa vielä ysärillä, tuskin kyllä enää nykyään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten tuo on muka salaattia
Salaatti hyytelöitynä. Se on vaan kiinteässä muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 22-v tyttäreni on opetellut äitini ohjeella sitä tekemään ja nyt tekee lähes joka viikonloppu!
Mikset tee sitä?
En tykkää siitä, koska liha pitää jättää sisältä vaaleanpunaiseksi ja se inhottaa mua. Söin kotona aina sen läpikypsän paistin pään, muuhun osaan en suostunut edes koskemaan. Syön kaikki pihvinikin läpikypsinä.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolaillan jälkeen grillikioskilla ananashampurilainen.
Ananashampurilainen tuli aina syötyä Utin Shellillä mökkimatkalla.
Pitäisi näitä vanhoja herkkuja ottaa takaisin kouluihin kaikenmaailman hamppareiden ja lasagnejen tilalle. Syömättä jättämisestä jälki-istuntoa ja miinusta käyttäytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset tee sitä?
En tykkää siitä, koska liha pitää jättää sisältä vaaleanpunaiseksi ja se inhottaa mua. Söin kotona aina sen läpikypsän paistin pään, muuhun osaan en suostunut edes koskemaan. Syön kaikki pihvinikin läpikypsinä.
Olet vulgaari.
Meillä on edelleen ruokalistalla mm. maksakastike, kaalilaatikko ja muitakin kaaliruokia, kalapuikot ja vispipuuro. Merimiespihvikin on hyvää, mutta sitä en ole koskaan itse tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh, tuo näyttää vielä kamalammalta kuin aladobi. (Jota en pysty syömään, koska mummoni kertoi ollessani lapsi siitä sota-ajan tarinan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ei suö maksaa. Yleensä eläimen paras osa.
Kaalilaatikkohan on superfoodia. Sillä saa muodot kohdalleen.
Tuo on totta. Kaalilaatikko tai yleensä kaaliruuat on kevyitä ja täyttäviä ja täynnä hyviä ravintoaineita. Jos on tullut vähän herkuteltua ja kertynyt pari ylimääräistä kiloa, pidän yleensä parikin viikkoa sellaista dieettiä, että syön kaalikeittoa useamman päivän viikossa ja jälkiruuaksi marjoja. Eilenkin söin viikonlopun herkutteluun kyllästyneenä varhaiskaaliwokkia (varhaiskaalia, porkkanaa, kevätsipulia, purjoa, muutama lehti lehtikaalia, vähän mifua, mausteena vain yrttimauste ja soijaa) ja jälkiruuaksi pari desiä karviaisia (joka on myös superfoodia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa ruoista en tykkää, mutta kaalilaatikko on ruoka parhaimmasta päästä. Varsinkin silloin, kun siihen laittaa runsaasti ketsuppia. Voisin syödä lähes joka päivä.
Hyvää on joo, mutta ketsuppia??? Oikeesti?😳 Mä laitan puolukkahilloa kaalilaatikkoon. Koskaan en ole tavannut ketään joka laittaa ketsuppia! Makaroonilaatikkoon kyllä, mutta kaalilaatikkoon?
Janssonin kiusausta, äiti viipaloi siihen itse perunat ja jotain. Se oli ihan ok perusruokaa arkeen. Ite kokeilin ostin kaupan sipuli perunoita, kermaa ja janssonfilettä, aivan kamalaa tuli. Kamala suolapommi. Ei äitin tekemä ollut sellaista🤔 en oo enään tehnyt
Voi kun olisikin kanaa! Kanassa on makua paljon enemmän kuin pehmeässä broilerissa. Ei kana ole sitkeää, mutta sitä on kauemmin kypsytettävä.