Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustaminen ulkomaille ei enää oikein innosta

Vierailija
30.07.2024 |

Syy: kaikki kohteet ja paikat IHAN TÄYNNÄ TURISTEJA, lähes kaikista maailman kolkista on tullut massaturismia, harmi. Suosituimmissa paikoissa voi joutua jonottamaan tiettyyn ravintolaan pääsyä jopa 1-2 tuntia, joka paikassa kamalat jonot ja häsläystä ja sähläystä kameroiden kanssa kamalassa helteessä, entinen into on hiipunut roimasti. 

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ankealta? Kun voin vaikka yhdessä viikossa ilmaiseksi käydä kaikissa maailman nähtävyyksissä? Ei tarvitse jonotella, hikoilla, sietää juoppoja, öykkäreitä, tuholaisia, tapaturmia, varkaita, huijareita, yli-innokkaita kauppiaita, mahavaivoja, paahtavaa hellettä. Ei tarvitse valvoa öitä eikä matkustaa yöllä, hankkia passia, tuholaisia, loisia, rokotuksia jne. Ahtautua lentokoneeseen, bussiin, junaan, taksiin.

Yhdessä päivässä olen käynyt Karibian risteilyllä, Pohjois-Koreassa tai Wienissä Schönbrunnin linnan puistossa. Norjan lofooteilla, Kööpenhaminan keskustassa tai vaikka Mongoliassa. Tietysti jos kuva on sinulle vain kuva etkä kykene kuvittelemaan itseäsi mihinkään, onhan se ankeata. Minulla on kyky katsoa mitä tahansa kuvaa vähintään 3D:nä. 

Kuvailisitko vaikka mille iirikset tuoksuu italialaisessa puut

Jokainen meistä pilaa jollain tavalla.

Mä en ostele vaatteita, laukkuja, kenkiä kuin todelliseen tarpeeseen. En käytä kosmetiikkaa, en eineksiä, ei ole koiraakaan. Kierrätän, en tuota ruokahävikkiä. 

Vierailija
102/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varaa matkustaa vain Keravalle, ja sinnekin pummilla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon olis ratkaisuna turhien lentomatkustamisten kieltäminen.  Lomakohteitten lisäksi siitä hyötyisi koko maapallo.

Hirveän suuri määrä fossiilisia ja uusiutumattomia polttoaineita kulutetaan samalla aiheuttaen huiman määrän hiilidioksidipäästöjä ilmakehään.

Yksi kone kuluttaa yhdellä ainoalla lennolla tuhansia kiloja, isommat koneet enemmänkin  ja lähes kaikki polttoaine pumpataan pois maan sisuksista ja ei ikinä uusiudu sinne.

Lentoliikenne ei ole vähenemään päin, päinvastoin. Tällä hetkellä suurilla lentokoneen valmistajilla on tilauskirjat aivan täynnä ja jonossa on arviolta yli 2500 kappaleen tilaukset odottamassa toimitustaan.  

Lentoliikenne ei suinkaan ole pahin saastuttaja. Entäs moottoriurheillu harjoituksineen  yhtenä esimerk

Lentoliikenteen päästöjen ilmastovaikutus on valtava, koska päästöt ovat suoran yläilmakehässä. Siksi lentoliikenteen vaikutus ilmastonmuutokseen on jopa 12% luokkaa. Lisäksi suurin osa lentoliikenteestä on turhaa, mikä ei ole tilanne muun liikenteen kanssa. Turistilennot voisi lopettaa hyvin nopeasti, jos vaan oikeasti haluttaisiin tehdä jotain ilmaston ja maapallon hyväksi. 

Vierailija
104/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenteleminen on vaan niin paha saastuttaja, että sen rinnalla on täysin yhdentekevää, mitä muuta elämässäsi teet tai jätät tekemättä. Täyttä näpertelyä.

Vierailija
105/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa, etten käynyt niissä haluamissani kohteissa silloin, kun turistilaumat olivat huomattavasti pienempiä. Olisi ollut kiva nähdä vaikkapa Barcelona. Nykyään minua ei sinne saisi vaikka maksettaisiin.

Siis sanotaan nyt joskus 10 vuottakin sitten. Turisteja oli esimerkiksi Lontoossa tosi paljon. Mutta turistimäärät ovat SIITÄKIN moninkertaistuneet, mikä on vaikeaa edes kuvitella.

Eihän tämä loputtomiin jatku, jossain vaiheessa turistimääriä ruvetaan rajoittamaan. Mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että matkustaminen kallistuu.

Vierailija
106/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon olis ratkaisuna turhien lentomatkustamisten kieltäminen.  Lomakohteitten lisäksi siitä hyötyisi koko maapallo.

Hirveän suuri määrä fossiilisia ja uusiutumattomia polttoaineita kulutetaan samalla aiheuttaen huiman määrän hiilidioksidipäästöjä ilmakehään.

Yksi kone kuluttaa yhdellä ainoalla lennolla tuhansia kiloja, isommat koneet enemmänkin  ja lähes kaikki polttoaine pumpataan pois maan sisuksista ja ei ikinä uusiudu sinne.

Lentoliikenne ei ole vähenemään päin, päinvastoin. Tällä hetkellä suurilla lentokoneen valmistajilla on tilauskirjat aivan täynnä ja jonossa on arviolta yli 2500 kappaleen tilaukset odottamassa toimitustaan.  

Teoriassa kyllä voidaan tehdä vaikka mitä, mutta kun todellisuus on aivan toinen. Sinä lennät, minä lennän, suurin osa lentää.  Bisnes vaatii, ja jo totuttu mielenrauhan hakeminen vaatii. 

Vierailija
107/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko Lappi sopiva paikka? Siellä on niin kalliit hinnat ja niin väljää, että vain ökyrikkailla on varaa matkustaa sinne.

Mutta jonain päivänä hekin keksivät jonkin uuden paikan. Lasi-iglut jäävät tyhjilleen ja koirasafarit loppuvat.

Vierailija
108/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua harmittaa, etten käynyt niissä haluamissani kohteissa silloin, kun turistilaumat olivat huomattavasti pienempiä. Olisi ollut kiva nähdä vaikkapa Barcelona. Nykyään minua ei sinne saisi vaikka maksettaisiin.

Siis sanotaan nyt joskus 10 vuottakin sitten. Turisteja oli esimerkiksi Lontoossa tosi paljon. Mutta turistimäärät ovat SIITÄKIN moninkertaistuneet, mikä on vaikeaa edes kuvitella.

Eihän tämä loputtomiin jatku, jossain vaiheessa turistimääriä ruvetaan rajoittamaan. Mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että matkustaminen kallistuu.

Silloin ennen matkustaminen olikin kallista. Siksi sinäkään et silloin käynyt noissa paikoissa. Matkustelun pitäisikin olla niin kallista, että kerran viidessä vuodessa olisi jo paljon. 

Mutta ongelman ydin on matkustelun ihannoinnissa. Semmoisissa ihmisissä kuin tuo omilla elämyksillään kerskaillut kirjoittaja, joka listasi, missä kaikkialla oli omaa napaansa käyttänyt. 

Vierailija
109/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moldovan Chisinau, Euroopan pääkaupunki, jossa vähiten turismia.

Vierailija
110/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa ratkaisu olisi löytää kivoja kohteita, joita muut eivät ole hoksanneet. Mutta onko niitä?

On, joka vuosi reissattu sellaisissa, turistirysissä ei käydä ollenkaan.

Vierailija
111/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en viitsi matkustaa ollenkaan niihin paikkoihin, joista tiedän, että paikalliset asukkaat vastustavat turismia sinne. Barcelonaan en aio mennä, Venetsiaan yms. Siksi en matkusta noihin paikkoihin, että osaltani kunnioitan heidän toivettansa, vaikka sillä vähäinen merkitys onkin. En kyllä muutenkaan tykkäisi kauheasta määrästä muita turisteja. Eniten ärsyttää japanilais- eläkeläislaumat ja jenkit joka paikassa.

Vierailija
112/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun palaat lomalta töihin ja kerrot, että olit vaikka Keski- Suomessa, saat ihmettelyä osakses, mutta jos kerrot, että kävit Sisiliassa, niin ihailu ja kateus tulee osakses. 

Vierailija
113/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ennen matkustaminen olikin kallista. Siksi sinäkään et silloin käynyt noissa paikoissa. Matkustelun pitäisikin olla niin kallista, että kerran viidessä vuodessa olisi jo paljon. 

Mutta ongelman ydin on matkustelun ihannoinnissa. Semmoisissa ihmisissä kuin tuo omilla elämyksillään kerskaillut kirjo

No itse asiassa minä en käynyt juuri missään, koska olin omaishoitajana sidottu hoidettavaani.

Mutta ei matkustelu 10 vuotta sitten enää niin kallista ollut, sehän oli nimenomaan tämän halpamatkailun alkuaikoja. 20 vuotta sitten sen sijaan, silloin se oikeasti olikin vielä kallista harvojen huvia.

Ystäväni (joista suurin osa oli aika pennittömiä) matkustelivat tosi paljon silloinkin, siis kymmenisen vuotta sitten. Pyysivät kovasti mukaan, mutta kun en voinut.

Vierailija
114/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää enemmän pohjois-karjalaan.

Vierailija
115/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ongelman ydin on matkustelun ihannoinnissa. Semmoisissa ihmisissä kuin tuo omilla elämyksillään kerskaillut kirjo

Jep, nykyään halveksitaan niin sanottua massaturismia ja samaan hengenvetoon kuvaillaan, kuinka itse valitaan eksoottisia paikkoja, joissa voidaan sukeltaa paikalliseen kulttuuriin. Mitenkähän se sukeltaminen tapahtuu muutamassa viikossa? Minä olen a s u n u t monessa maassa useita vuosia kerrallaan, ja olen aina tiennyt olevani ulkopuolinen/muukalainen. Ulkomaalainen saa asua Suomessa ihan rauhassa vaikka 20 vuotta, eikä häntä sittenkään pidetä paikallisena. Näin se menee muuallakin.

Vierailija
116/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustaminen matkailuautolla tai - vaunulla tai moottoripyörällä on huomattavasti mielenkiintoisempaa.

Totta.

On todella mielenkiintoista istua tuntikaupalla autossa joka päivä.

Mikään ei voita kiinnostavuudessaan sitä.

Miten sen ottaa. Kierrettiin omalla autolla Eurooppaa. Ruotsi-Tanska-Saksa-Itävalta-Sveitsi-Hollanti-Belgia jep. tuli istuttua autossa mutta nähtyä aika helvetin paljon uskomattomia paikkoja.

Näin! Viime vuonna Ruotsi-Tanska-Saksaa etelään asti. Tänä vuonna Viro-Latvia-Liettua-Puola-Tsekki. Ensi vuonna suunniteltu, että menisi laivalla Saksaan, siitä Belgia, Ranska, kanaalin ali Britteihin ja Skotlantiin. Tosin meillä ei ole matkailuautoa vaan iso minibussi ja yövymme hotelleissa ja leirintäalueilla tai air b'n'b. Lapset mukana. Tulee kontaktia paikallisiin, kun kysytään apua tarvittaessa. Latviassa puhkesi autosta rengas ja ihan huikeaa paikallista palvelua saimme eräältä nuorelta mieheltä keskellä asuinaluetta, kun piti omaa korjaamoa. Todella kielitaitoinen kaveri, juteltiin englanniksi pitkät pätkät. Jos ei olisi lapsia tai vain yksi tai kaksi lasta, reissattaisiin myös junalla ilman autoa.

Vierailija
117/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostais kun en ole matkustanut, mutta kuumiin paikkoihin en menisi.

Vierailija
118/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se juuri kertoo puhujan junttiuden koko karuudessaan, että se kuvittelee sukeltaneensa paikalliseen kulttuuriin oltuaan jossain ihan vaan tavallisena pällistelevänä turistina. 

Vierailija
119/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi muutenkaan matkustella jatkuvasti? Maapallo ei kestä nykyisen kaltaista matkustelua eikä sen pitäisi olla mikään hyväksytty asia ja normi! Kotimaassakin on sitäpaitsi paljon kivoja ja upeita kohteita, tuetaan kotimaisia yrittäjiä ja jos matkustaa, niin suosi junaa tai vaikkapa sitä polkupyörää.

Vierailija
120/123 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmähän sinä olet jos vain turistirysiä kiertelet. Kun lähtee vähän sivummalle niistä turistimassa keskittymistä niin löytää todella upeita kohteita ja pääsee tutustumaan huomattavasti paremmin sen kohdemaan kulttuuriin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme