Matkustaminen ulkomaille ei enää oikein innosta
Syy: kaikki kohteet ja paikat IHAN TÄYNNÄ TURISTEJA, lähes kaikista maailman kolkista on tullut massaturismia, harmi. Suosituimmissa paikoissa voi joutua jonottamaan tiettyyn ravintolaan pääsyä jopa 1-2 tuntia, joka paikassa kamalat jonot ja häsläystä ja sähläystä kameroiden kanssa kamalassa helteessä, entinen into on hiipunut roimasti.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eipä ole esim useilla Afrikan valokuvaussafarimatkoillani (Kenia, Uganda, Tansania, Etelä-Afrikka, Botswana, Namibia) ollut paikat täynnä turisteja. Etenkin Botswana ottaa todella rajoitetusti turisteja maahan luontoa säästääkseen. Matkat on sitten hintavampia, mutta todella ladukkaita. Keniassa eniten turisteja noista kohteista.
Uganda, heh...Kävin Koreassa Soulissa, mutta siellä oli jo vähän helvetisti sitä omaakin porukkaa, mutta turisteja ei niinkään paljon!
Valokuvaussafareilla ollaan lähinnä luonnon- ja kansallispuistoissa, joten ei siellä niitä paikallisiakaan asukkaita ole muuta kuin jeepinkuljettajat ja majapaikkojen henkilökunta.
Nuorempana ja lapsettomana tykkäsin ja jaksoin matkustella. Tuli oikein hinku lähteä johonkin ulkomaille vähintään kerran vuodessa. Nyt vanhempana ja lasten kanssa jo joku mökille menokin tuntuu lähes ylivoimaiselta. Tuskanhiki tulee pelkästä ajattelusta. Luojan kiitos ettei ole pakko lähteä enää minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan, ap ja muut turismiin kyllästyneet matkasivat tänä kesänä innovatiivisesti Pohjois-Norjaan tsi kotimaan lomalle Kolille?
Aina kun täällä on vastaava keskustelu niin ketjuun ilmestyy ne uniikit lumihiutaleet jotka menevätkin kesällä Lofooteille.
Minä menen, mut menen pahimpien lomasesonkien ulkopuolelle, eikä ole mitään valittamista.
Joka paikassa on nykyään liikaa ihmisiä. Ihan sama minne menee. Ja väkiluku vaan kasvaa...pitää hommata joku piilopirtti ja vetäytyä sinne.
Minä en niin nauti matkustelusta, käynkin ulkomailla vain konserteissa. En jaksa yleensä juurikaan kierrellä nähtävyyksiä, en ole kiinnostunut museoista tai raunioista. Käyn katsomassa konsertin ja palaan kotiin. Mihinkään aurinkolomalle minua ei saisi maksamallakaan, ei voisi vähempää kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vähän miettiä ajankohtaa vierailulleen. Esimerkiksi me käytiin Roomassa hiihtolomalla. Ei tarvinnut jonottaa mihinkään, ja viikossa ehti nähdä kaikki haluamansa nähtävyydet. Päivällä lämpötilat 10-15c ja illalla noin 5c.
Hotellissa varmaan kylmä
No ei kyllä ollut. Niissä on kesällä ilmastointi ja talvella lämmitys. Hotelleissakin oli paljon valinnanvaraa helmikuussa ja halvemmat hinnat.
Onneksi viime vuosikymmeninä ehtinyt reissata ympäri maailmaa. Nyt ei enää innosta/kiinnosta, matkailusta puuttuu "se jokin" nykyään. Jostain syystä kotimaata reissatessa tänä kesänä sain yllätyksekseni ihan upeita elämyksiäkin. Ihania maisemia, patikointia, uintia järvivesissä, herkullisia ruokia, aitoa hiljaisuutta jne. Ei enää kiinnosta pyöriä ihmismassoissa, etsien täydellistä instakuvaa tai keinotekoista elämystä. Löysin etsimäni lähempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa ratkaisu olisi löytää kivoja kohteita, joita muut eivät ole hoksanneet. Mutta onko niitä?
Maailma on täynnä vaikka mitä kohteita. Suosituimpien kohteiden ympäristössä on jo huomattavasti hiljaisempaa ja uutta nähtävää. Miksi mennä katsomaan Eiffeltornia kun sen on jo kuvissa nähnyt.
Kaikki maailman nähtävyydet on kuvattu miljoonia kertoja. Halvimmalla pääsee kun klikkaa videoita YouTubesta. Minä ainakin osaan erittäin helposti kuvitella itseni paikanpäälle minne tahansa, mitä sitten videolla näkyykään. Osaan kuvitella sään, tuulen, vesipisarat, lämpötilan, äänet, tuoksut, kielet, korkeudet jne. Sen verran on tullut käytyä ulkomailla ettei ole ihan vieras asia. Suurin osa kuitenkin matkustaa edelleen siksi että saa kivoja somepäivityksiä vaikkei ne ketään kiinnostakaan nykyään. Säästän vähäiset rahani eläkeikää varten.
Ei kiinnosta lutikanhakureissut. Pariisista on tulossa oikein kunnon invaasio kuukauden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta lutikanhakureissut. Pariisista on tulossa oikein kunnon invaasio kuukauden päästä.
Kyllä ne kuule tulee Tallinnasta, jossa on paljon venäläisiä turisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa ratkaisu olisi löytää kivoja kohteita, joita muut eivät ole hoksanneet. Mutta onko niitä?
Maailma on täynnä vaikka mitä kohteita. Suosituimpien kohteiden ympäristössä on jo huomattavasti hiljaisempaa ja uutta nähtävää. Miksi mennä katsomaan Eiffeltornia kun sen on jo kuvissa nähnyt.
Kaikki maailman nähtävyydet on kuvattu miljoonia kertoja. Halvimmalla pääsee kun klikkaa videoita YouTubesta. Minä ainakin osaan erittäin helposti kuvitella itseni paikanpäälle minne tahansa, mitä sitten videolla näkyykään. Osaan kuvitella sään, tuulen, vesipisarat, lämpötilan, äänet, tuoksut, kielet, korkeudet jne. Sen verran on tullut käytyä ulkomailla ettei ole ihan vieras asia. Suurin osa kuitenkin matkustaa edelleen siksi että saa kivoja somepäivityksiä vaikkei ne ketään kiinnostakaan nykyään. Sää
Kuulostaa ankealta elämältä.
Vierailija kirjoitti:
Voi vähän miettiä ajankohtaa vierailulleen. Esimerkiksi me käytiin Roomassa hiihtolomalla. Ei tarvinnut jonottaa mihinkään, ja viikossa ehti nähdä kaikki haluamansa nähtävyydet. Päivällä lämpötilat 10-15c ja illalla noin 5c.
Mä olin tammikuussa Venetsiassa ja olin ainoa turisti San Marcon kirkossa, jonka pitäisi olla pahin "turistirysä". Ei tarvinnut jonottaa sisään.
Eurooppa on täynnä kivoja paikkakuntia, jotka eivät ole mitään turistikohteita. Hyppää junaan tai vuokraa auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maailman nähtävyydet on kuvattu miljoonia kertoja. Halvimmalla pääsee kun klikkaa videoita YouTubesta. Minä ainakin osaan erittäin helposti kuvitella itseni paikanpäälle minne tahansa, mitä sitten videolla näkyykään. Osaan kuvitella sään, tuulen, vesipisarat, lämpötilan, äänet, tuoksut, kielet, korkeudet jne. Sen verran on tullut käytyä ulkomailla ettei ole ihan vieras asia. Suurin osa kuitenkin matkustaa edelleen siksi että saa kivoja somepäivityksiä vaikkei ne ketään kiinnostakaan nykyään. Sää
Osaat kuvitella kaiken, mutta todellisuus ei koskaan ole sellainen kuin kuvittelit. Elämääkin voi kokea katsomalla tv:tä, mutta todellisuus on erilainen. Ja aikamoista ihmisten aliarviointia kuvitella ihmisten matkustavan somepäivityksiä saadakseen 😯
Ankealta? Kun voin vaikka yhdessä viikossa ilmaiseksi käydä kaikissa maailman nähtävyyksissä? Ei tarvitse jonotella, hikoilla, sietää juoppoja, öykkäreitä, tuholaisia, tapaturmia, varkaita, huijareita, yli-innokkaita kauppiaita, mahavaivoja, paahtavaa hellettä. Ei tarvitse valvoa öitä eikä matkustaa yöllä, hankkia passia, tuholaisia, loisia, rokotuksia jne. Ahtautua lentokoneeseen, bussiin, junaan, taksiin.
Yhdessä päivässä olen käynyt Karibian risteilyllä, Pohjois-Koreassa tai Wienissä Schönbrunnin linnan puistossa. Norjan lofooteilla, Kööpenhaminan keskustassa tai vaikka Mongoliassa. Tietysti jos kuva on sinulle vain kuva etkä kykene kuvittelemaan itseäsi mihinkään, onhan se ankeata. Minulla on kyky katsoa mitä tahansa kuvaa vähintään 3D:nä.
"Todellisuus ei ole koskaan sellainen kuin kuvittelit "
Totta, kaikki ikävät asiat on pois. Miksi kärsisin kymmenistä asioista kun voin ilman isompia kärsimyksiä katsoa videolta. Jää aikaa moneen muuhunkin harrastukseen joka päivä.
Ja kyllä minun someseuraajissani on suurin osa näitä jotka päivittää vain lomareissujaan, ei koskaan mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turistit pyörivät Venetsiassa vain ja ainoastaan sillä saarella, jossa kaikki nähtävyydet ovat. Varsinainen kaupunki asukkaineen on mantereen puolella. Kävin itse pari vuotta sitten ja kaikki olivat todella ystävällisiä, ei aina kannata uskoa, kun uutisiin haastatellaan pientä aktivistijoukkoa mukamas yleisenä mielipiteenä.
Päinvastoin. Venetsia on se saari ja mantereen puolella on Mestre. Se ei ole kiva lainkaan, mutta lähellä on hienoja paikkoja Padova, kukkulat, kuumat lähteet jne.
Majoituin Padovassa ja se oli kaikkea muuta kuin hieno. Halvempi lähinnä.
Maailma on täynnä paikkoja joissa ei ole turistiruuhkaa. Varmaan ihan missä maassa tahansa löytyy tällaisia paikkoja. Valmismatkat suuntautuvat tietysti turistikohteisiin. Pääkaupungeissa on myös paljon turisteja. Jos haluaa välttää turisti massoja, kannattaa valita kohteeksi pienempiä kaupunkeja ja kyliä. Lennot jonnekin, ja sieltä vaikka junalla eteenpäin kohteeseen jonne matkoja ei erikseen järjestetä. Aina tietysti voi joku turistikin tulla vastaan missä tahansa, mutta ei sillä tavalla laumoittain, että paikalliset jäävät vähemmistöksi. Itse kävin keväällä Italiassa Udinessa ja Trevisossa, eikä siellä mitenkään häiriöksi ainakaan huhtikuun lopulla ollut turisteja.
Vierailija kirjoitti:
Ankealta? Kun voin vaikka yhdessä viikossa ilmaiseksi käydä kaikissa maailman nähtävyyksissä? Ei tarvitse jonotella, hikoilla, sietää juoppoja, öykkäreitä, tuholaisia, tapaturmia, varkaita, huijareita, yli-innokkaita kauppiaita, mahavaivoja, paahtavaa hellettä. Ei tarvitse valvoa öitä eikä matkustaa yöllä, hankkia passia, tuholaisia, loisia, rokotuksia jne. Ahtautua lentokoneeseen, bussiin, junaan, taksiin.
Yhdessä päivässä olen käynyt Karibian risteilyllä, Pohjois-Koreassa tai Wienissä Schönbrunnin linnan puistossa. Norjan lofooteilla, Kööpenhaminan keskustassa tai vaikka Mongoliassa. Tietysti jos kuva on sinulle vain kuva etkä kykene kuvittelemaan itseäsi mihinkään, onhan se ankeata. Minulla on kyky katsoa mitä tahansa kuvaa vähintään 3D:nä.
Sinulla on varmaan pienet ruokakulut kun voit kuvitella syöväsi.
Vai ei Karibialla ole massaturismia???! Apua, ymmärsinköhän nyt oikein? Missä sinä olet oikein käynyt siellä, kun suurin osa saarista on täynnä risteilymatkustajia ja loput muuten vaan resortteja.