Ex-vaimo ei suostu tekemään ositussopimusta, mitä tehdä?
Ei suostu allekirjoittamaan, vaikka mitään jaettavaa omaisuutta ei erossa ollutkaan, ja velat otin itselleni eron jälkeen, enkä ole vaatinut osallistumaan niihin. Pitääkö tällainen hoitaa oikeuden kautta hirveillä kuluilla, vai onko tähän jotain kevyempää keinoa?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ex mahdollisesti saannilla siihen tulevaan perintöön? Jos ositus tekemättä?
Entä jos omaisuutta olisi ollut avioliiton aikana, mutta päädytty tekemään ositus missä ei jaeta mitään, vain todetaan että kumpikin pitäköön tunkkinsa, voisiko tekemätön ositus tässä tapauksessa aiheuttaa myöhemmin ongelmia? Ex alkaisikin vaatimaan jotain omaisuuden osaa itselleen?
Jos se todetaan paperilla, niin se on ositus. Ositus on tehtävä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ex mahdollisesti saannilla siihen tulevaan perintöön? Jos ositus tekemättä?
Entä jos omaisuutta olisi ollut avioliiton aikana, mutta päädytty tekemään ositus missä ei jaeta mitään, vain todetaan että kumpikin pitäköön tunkkinsa, voisiko tekemätön ositus tässä tapauksessa aiheuttaa myöhemmin ongelmia? Ex alkaisikin vaatimaan jotain omaisuuden osaa itselleen?
Jos on tehty kuvailemasi ositus, silloinhan ositus ei ole tekemätön.
Kunhan sen pystyy todistamaan. Myös sen jälkeen, kun toinen osapuoli on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei suostu allekirjoittamaan?
Haluaa vain kiusata, ei mitään muuta syytä. Minulla on uusi vaimo, jota selkeästi kauheasti kadehtii, niin eiköhän tässäkin taas jälleen ole yksi uusi tapa katkeruuttaan päästä härnäämään. Erosta on siis vuosia jo, mutta nyt kun olen mennyt uusiin naimisiin, niin en haluaisi tuollaista kiusaajaa vaimolleni suureen suruun, joka voi olla jonain päivänä mahdollista. Olen sairastunut, joten pahimmassa tapauksessa tilanne tulee vaimolleni vastaan tulevina vuosina. Omaisuutta on kertynyt minulle ja vaimolleni, mutta vasta pitkä aika eron jälkeen.
Ei tosiaan ole mitään jaettavaa ja velatkin suostuin kuittaamaan hetki eron jälkeen, kun exällä oli tiukka tilanne silloin.
ap
Miksi ihmeessä et tehnyt ositusta samsaan aikaan kuin avioero. Miksi pitkittää tekoa. Erosta on jo vuosia, ei ex enää kiinnosta. Ero on jo historiaa. Mitäs jätät roikkumaan näin tärkeä asian
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna olla, ei sillä paperilla mitään tee. Tapelkoon perilliset, jos jaksavat. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita, kun omaisuus.
Ei kai kukaan rakastava mies halua sellaista taakkaa vaimolleen kuollessaan.
ap
Olisi miettinyt tätä kauhukuvaa jo erotessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kieltämättä kiinnostavaa kuulla tämän exän näkemys asiasta.. Eikö muka oikeasti ole mitään omaisuutta kaksi aikuista ihmistä saaneet hankittua elämänsä aikana?
Ei, kun kaikki raha poltteli kummallakin käsissä ja vähän sitä olikin. Omaisuutta alkoi kertymään sitten myöhemmin eron jälkeen, mutta vain minulla ja se taitaa kismittää vielä entisestään, kun hänellä menee huonommin. Luulin olevani reilu, kun otin itselleni sitten parempituloisena ne velat, mutta edelleen pitää päästä tekemään kiusaa.
ap
Mistä ne velat tuli? Mitä niillä hankittiin?
Se ei nyt kuulu tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin, elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita kun omaisuus. Miksi ex ei suostu tekemään ositusta?
Onko kyse siitä, ettei suostu koko ositukseen, vai onko vaan allekirjoittaminen vaikeaa?
Niin onkin, ja eihän tässä omaisuudesta olekaan kyse, kun mitään jaettavaa omaisuutta ei edes ole? Elämässäni tärkeämpää on suoda vaimolle rauhaa mahdolliseen suureen suruun, eikä tarvitse kuunnella enää kiusaa.
ap
Ei se sun entinen akka murtokää rahaa kun sitä ei ole vaan sitä kiusaa mitä voi tehdä vaimollesi kun kuolosi koittaa.
Myöhäistä se on nyt osituksia vaatia vuosia myöhemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa vain kiusata, ei mitään muuta syytä. Minulla on uusi vaimo, jota selkeästi kauheasti kadehtii, niin eiköhän tässäkin taas jälleen ole yksi uusi tapa katkeruuttaan päästä härnäämään. Erosta on siis vuosia jo, mutta nyt kun olen mennyt uusiin naimisiin, niin en haluaisi tuollaista kiusaajaa vaimolleni suureen suruun, joka voi olla jonain päivänä mahdollista. Olen sairastunut, joten pahimmassa tapauksessa tilanne tulee vaimolleni vastaan tulevina vuosina. Omaisuutta on kertynyt minulle ja vaimolleni, mutta vasta pitkä aika eron jälkeen.
Ei tosiaan ole mitään jaettavaa ja velatkin suostuin kuittaamaan hetki eron jälkeen, kun exällä oli tiukka tilanne silloin.
ap
Miksi ihmeessä et tehnyt ositusta samsaan aikaan kuin avioero. Mik
Luitko aloitusta? Ex ei suostunut.
Vierailija kirjoitti:
Ositusta ei ole pakko tehdä, mutta kannattaa. Kun avioerosta on kulunut 30 vuotta, sen jälkeen ei voi vaatia mitään, vaikka ositusta ei ole tehtykään. Tämä tieto juristilta 5/2024.
Vaatia saa aina, mutta ei saa. Voi kuitenkin hankaloittaa elämää aika helkutisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset menee naimisiin, ei voi ymmärtää.
Siksi, että saan olla nykyisen aivan upean vaimoni kanssa. Avioliitto on meille myös juridinen sopimus ja nykyisen vaimon kanssa on mukava kerrytellä yhteistä omaisuutta, kun kumpikin on hyviä rahankäytössään, sijoittamisessa ja niin edelleen.
ap
Ja sinä muutuit yhtäkkiä Turhapurosta sijoittajaksi ja omaisuudenkerryttäjäksi? Ilmeisesti vaihdoit työpaikkaakin kun enää ei tarvi pikavippejä elämiseen?
Sori, tässä ei nyt selkeästi kerrota kaikkea.
Tajutakaa nyt, että millään näillä kysymillänne asioilla ei ole merkitystä tässä asiassa. Ositus pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että saan olla nykyisen aivan upean vaimoni kanssa. Avioliitto on meille myös juridinen sopimus ja nykyisen vaimon kanssa on mukava kerrytellä yhteistä omaisuutta, kun kumpikin on hyviä rahankäytössään, sijoittamisessa ja niin edelleen.
ap
Voinet lohduttautua sillä että jos olet niin sairas kun annat ymmärtää niin upea vaimosi tuskin ottaa eroa, silloin hän ei saisi koko omaisuuttasi. Jos et olisi sairas sanoisin suoraan että eroatte kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Kuten huomaat olen hieman kyyninen avioliittoa kohtaan.
Me teimme aikoinaan osituskirjan itse, kustannukset lainhuudosta meni puoliksi, eli kannattaa huomauttaa sitä eksää, että hintaa tulee. Oli jo 30 v sitten ihan kiitettävästi maksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi ihmeessä et tehnyt ositusta samsaan aikaan kuin avioero. Mik
Aika moni tekee näin, jos ei ole oikein mitään jaettavaa. Sovitaan suullisesti, kumpikin ottaa omat henkilökohtaiset kamansa ja se on moido.
Toivottavasti tämä ketju avaa edes muutaman silmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Voinet lohduttautua sillä että jos olet niin sairas kun annat ymmärtää niin upea vaimosi tuskin ottaa eroa, silloin hän ei saisi koko omaisuuttasi. Jos et olisi sairas sanoisin suoraan että eroatte kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Kuten huomaat olen hieman kyyninen avioliittoa kohtaan.
Mistä sait sellaisen käsityksen, että ap on sairas? 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tehty kuvailemasi ositus, silloinhan ositus ei ole tekemätön.
Kunhan sen pystyy todistamaan. Myös sen jälkeen, kun toinen osapuoli on kuollut.
Paperi pitää olla ja, ainakin ennenvanhaan, lainhuuto sille paperille, muutoin voi eksä tulla osingoille myöhemmin. Meillä kaikki jäi minulle, eksmieheni tietysti myöhemmin katui ja yritti mitätöidä. Juttu ei edennyt, koska oli tehty ositus ja lainhuudon hain heti allekirjoitusten jälkeen. Minusta tuli varakas kun hän lähti pettämisen tielle. Sillälailla käy kun on typerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mistä sait sellaisen käsityksen, että ap on sairas? 😳
Lukemalla aloituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kieltämättä kiinnostavaa kuulla tämän exän näkemys asiasta.. Eikö muka oikeasti ole mitään omaisuutta kaksi aikuista ihmistä saaneet hankittua elämänsä aikana?
Ei, kun kaikki raha poltteli kummallakin käsissä ja vähän sitä olikin. Omaisuutta alkoi kertymään sitten myöhemmin eron jälkeen, mutta vain minulla ja se taitaa kismittää vielä entisestään, kun hänellä menee huonommin. Luulin olevani reilu, kun otin itselleni sitten parempituloisena ne velat, mutta edelleen pitää päästä tekemään kiusaa.
ap
Ap ota yhteyttä oikeusaputoimistoon, siellä neuvovat puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja sinä muutuit yhtäkkiä Turhapurosta sijoittajaksi ja omaisuudenkerryttäjäksi? Ilmeisesti vaihdoit työpaikkaakin kun enää ei tarvi pikavippejä elämiseen?
Sori, tässä ei nyt selkeästi kerrota kaikkea.
Tajutakaa nyt, että millään näillä kysymillänne asioilla ei ole merkitystä tässä asiassa. Ositus pitää tehdä.
Totta kai pitää tehdä, kyseenalaistettu vaan miksi jätetty tekemättä perustelulla ettei mitään omaisuutta ole kertynyt mutta velkaa otettu senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin, elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita kun omaisuus. Miksi ex ei suostu tekemään ositusta?
Onko kyse siitä, ettei suostu koko ositukseen, vai onko vaan allekirjoittaminen vaikeaa?
Niin onkin, ja eihän tässä omaisuudesta olekaan kyse, kun mitään jaettavaa omaisuutta ei edes ole? Elämässäni tärkeämpää on suoda vaimolle rauhaa mahdolliseen suureen suruun, eikä tarvitse kuunnella enää kiusaa.
ap
Hoida asia vielä kun elät.
Muutoin voi exä ilmaantua perinnönjakoon vaatimuksineen nykyisestä omaisuudestasi. Oli siihen oikeuksia tai ei, hän voi hyvin kuvitella, että on. - Vähintään riesaa on luvassa.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä, miksi piilottelisin anonyymina vauvapalstalla omaisuutta, joka minulle ja ex-vaimolle olisi sittenkin kertynyt. En nyt vain haluaisi paljastaa tätä täällä - nimettömänä. Mikä ihmeen salakavala juoni minulla olisi täällä asiaa piilotella?
ap
Täällä on kaikenlaisia änkyröitä joiden ainoa tavoite on päästä vänkäämään vauva-palstalla. Tsemppiä.
-eri
Huomatkaa kaikki, että ex on entisen puolisonsa kuolinpesän osakas, kunnes ositus tehdään. Tämä ei vanhene tai katoa.
Hän voi esimerkiksi estää myymästä kuolinpesän omaisuutta, tai voi alkaa väittää, että hänelle kuuluu sieltä joku osuus, jota hän ei ole avioerossa saanut. Kuka todistaa toisin, kun toinen asianosainen on jo kuollut?