Ex-vaimo ei suostu tekemään ositussopimusta, mitä tehdä?
Ei suostu allekirjoittamaan, vaikka mitään jaettavaa omaisuutta ei erossa ollutkaan, ja velat otin itselleni eron jälkeen, enkä ole vaatinut osallistumaan niihin. Pitääkö tällainen hoitaa oikeuden kautta hirveillä kuluilla, vai onko tähän jotain kevyempää keinoa?
Kommentit (95)
Olisi kieltämättä kiinnostavaa kuulla tämän exän näkemys asiasta.. Eikö muka oikeasti ole mitään omaisuutta kaksi aikuista ihmistä saaneet hankittua elämänsä aikana?
Mistä teillä oli velkaa jos mitään omaisuuttakaan ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kieltämättä kiinnostavaa kuulla tämän exän näkemys asiasta.. Eikö muka oikeasti ole mitään omaisuutta kaksi aikuista ihmistä saaneet hankittua elämänsä aikana?
Ei, kun kaikki raha poltteli kummallakin käsissä ja vähän sitä olikin. Omaisuutta alkoi kertymään sitten myöhemmin eron jälkeen, mutta vain minulla ja se taitaa kismittää vielä entisestään, kun hänellä menee huonommin. Luulin olevani reilu, kun otin itselleni sitten parempituloisena ne velat, mutta edelleen pitää päästä tekemään kiusaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun kaikki raha poltteli kummallakin käsissä ja vähän sitä olikin. Omaisuutta alkoi kertymään sitten myöhemmin eron jälkeen, mutta vain minulla ja se taitaa kismittää vielä entisestään, kun hänellä menee huonommin. Luulin olevani reilu, kun otin itselleni sitten parempituloisena ne velat, mutta edelleen pitää päästä tekemään kiusaa.
ap
Mistä ne velat tuli? Mitä niillä hankittiin?
Vierailija kirjoitti:
Mm. perus elämistä jouduin kuittailemaan velalla, jos ex halusi ostaa omilla rahoillaan jotain muuta kuin ruokaa ja sähkölaskuja. Joku matka osittain myös. Typerää rahankäyttöä aikoinaan, mutta otin nuo velat itselleni.
ap
Ositus kannattaa tehdä vaikka pakolla, jos itse on saamassa perintöä. Vanhempien kuollessa voi ex päästä vaatimaan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko erosta on aikaa?
Useita vuosia siis jo, ei ole tuore juttu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ositus kannattaa tehdä vaikka pakolla, jos itse on saamassa perintöä. Vanhempien kuollessa voi ex päästä vaatimaan osaa.
Ei voi vaatia jos perintö tulee vasta eron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. perus elämistä jouduin kuittailemaan velalla, jos ex halusi ostaa omilla rahoillaan jotain muuta kuin ruokaa ja sähkölaskuja. Joku matka osittain myös. Typerää rahankäyttöä aikoinaan, mutta otin nuo velat itselleni.
ap
Eli kumpikaan ei ole työelämässä ja pikavipeillä sitten elettiin?
Miksi ihmiset menee naimisiin, ei voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei mennyt näin, en kyllä tiedä mitä merkitystä tällä on nyt tässä yhteydessä. Nyt omaisuutta kertyy mukavasti koko ajan ja kuten sanoin, aikanaan typerää rahankäyttöä. Velkaa ei ole enää ollut vuosiin ja nyt vain tämä ositus pitäisi saada hoidettua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että saan olla nykyisen aivan upean vaimoni kanssa. Avioliitto on meille myös juridinen sopimus ja nykyisen vaimon kanssa on mukava kerrytellä yhteistä omaisuutta, kun kumpikin on hyviä rahankäytössään, sijoittamisessa ja niin edelleen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei mennyt näin, en kyllä tiedä mitä merkitystä tällä on nyt tässä yhteydessä. Nyt omaisuutta kertyy mukavasti koko ajan ja kuten sanoin, aikanaan typerää rahankäyttöä. Velkaa ei ole enää ollut vuosiin ja nyt vain tämä ositus pitäisi saada hoidettua.
ap
No kuulostaa vain ihmeelliseltä että olisi kaksi työssäkäyvää ihmistä jotka eivät olisi saaneet mitään omaisuutta vuosien aikana kerättyä. Joo tiedän että jotkut asuu vuokralla ikänsä ja autoakaan ei kaikki tarvi mutta silti.
Ositusta ei ole pakko tehdä, mutta kannattaa. Kun avioerosta on kulunut 30 vuotta, sen jälkeen ei voi vaatia mitään, vaikka ositusta ei ole tehtykään. Tämä tieto juristilta 5/2024.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että saan olla nykyisen aivan upean vaimoni kanssa. Avioliitto on meille myös juridinen sopimus ja nykyisen vaimon kanssa on mukava kerrytellä yhteistä omaisuutta, kun kumpikin on hyviä rahankäytössään, sijoittamisessa ja niin edelleen.
ap
Ja sinä muutuit yhtäkkiä Turhapurosta sijoittajaksi ja omaisuudenkerryttäjäksi? Ilmeisesti vaihdoit työpaikkaakin kun enää ei tarvi pikavippejä elämiseen?
Sori, tässä ei nyt selkeästi kerrota kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja sinä muutuit yhtäkkiä Turhapurosta sijoittajaksi ja omaisuudenkerryttäjäksi? Ilmeisesti vaihdoit työpaikkaakin kun enää ei tarvi pikavippejä elämiseen?
Tuolloin olin pienituloinen ja ex vielä pienituloisempi, nykyään en ja myös vaimo on suurituloinen. Vaikuttaa oman lisäksi paljon sekin, millainen kuluttaja puoliso on. Kyllähä tässä on myös aikuistuttu ja ei tarvettakaan rahoittaa elämistä velalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Älä nyt jaksa jankuttaa. Olen itse samassa tilanteessa kuin ap, paitsi että olen nainen, enkä ole uudessa avioliitossa eikä ole tarkoitus mennäkään. Minäkin olin liitossa jossa talous oli koko ajan kuralla. Luulen että se on huonoissa avioliitoissa aika tavallista, kun ei pystytä puhaltamaan yhteen hiileen muissakaan asioissa niin tulee sellainen hälläväliä-meininki. Töissä kuitenkin oltiin koko ajan ja ihan koulutettuja ihmisiä, ei mitään sosiaalitapauksia. Erokin oli sitten aika ikävä, eikä eksä suostunut ositukseen.
No, kun pääsin hänestä eroon, alkoi taloutenikin kukoistaa ja tätä nykyä olen aika varakas nainen, eksä edelleen köyhä kuin kirkonrotta. En vaan ole saanut aikaiseksi taivutella häntä suostumaan ositukseen kun iljettää koko äijä. Tilanne kuitenkin sama kuin aloittajalla että mitään jaettavaa ei ole.
En nyt ihan ymmärrä, miksi piilottelisin anonyymina vauvapalstalla omaisuutta, joka minulle ja ex-vaimolle olisi sittenkin kertynyt. En nyt vain haluaisi paljastaa tätä täällä - nimettömänä. Mikä ihmeen salakavala juoni minulla olisi täällä asiaa piilotella?
ap
Jos oikeus perintöön syntyy vasta eron jälkeen, ei ex siitä mitään saa.